AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #1 Skrevet 24. mai 2021 FHI anbefaler halsprøve ELLER fremre neseprøve, men kommunen skriver at barn under 12 år testes ved både halsprøve og fremre neseprøve. (Heldigvis ikke dyp neseprøve). Jeg skal teste en toåring nå som ikke har symptomer, kun pga nærkontakt. Jeg har lest meg opp inne på FHI og der skrives det flere ganger at man tar EN av disse to tingene. Jeg forventer en diskusjon på det, men vet jo ikke. Er dette noe man bør ringe og si fra om på forhånd? Mitt barn skal kun ha fremre neseprøve, og det valget har jeg tatt basert på offentlig informasjon og anbefalinger. Synes likevel det er ubehagelig at kommunen skriver det annerledes på sine sider. Jeg vil jo helst ikke diskutere det, spesielt ikke foran barnet som skal testes (anstrengt stemning hjelper ikke for å si det mildt), så bør jeg si fra på forhånd til teststasjonen? Hvordan har dere andre gjort det? Det er kun lovpålagt med test hvis noen i smittekarantene har symptomer, ikke ellers. Så alternativet er å ikke teste barnet, men heller gå i isolasjon for sikkerhets skyld. Liten forskjell på isolasjon og karantene uansett, så det er hipp som happ for vår del. Jeg ønsker å være samarbeidsvillig og teste barnet, men jeg som mor velger altså at en av testmetodene er nok, samme som FHI sier. Hvordan formidle dette ok til testpersonalet? Anonymkode: 816f7...1cb 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 24. mai 2021 Ohh lord🙈 La de teste barnet. Det tar 10sekunder. Ingen av mine har fått traumer og varige men av å bli testet i hals OG i nesen Anonymkode: 4d26c...06b 75
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #3 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ohh lord🙈 La de teste barnet. Det tar 10sekunder. Ingen av mine har fått traumer og varige men av å bli testet i hals OG i nesen Anonymkode: 4d26c...06b Man kan da få ganske kraftig blødning fra nese. Anonymkode: b2421...e76
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan da få ganske kraftig blødning fra nese. Anonymkode: b2421...e76 Det går helt fint. Barna tåler å bli testet selv om mor synes det er skummelt og vanskelig Anonymkode: 4d26c...06b 67
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #5 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan da få ganske kraftig blødning fra nese. Anonymkode: b2421...e76 Det kan man jo få om man dunker seg etc. skal man skjerme barnet sitt for alle konsekvenser som alt mulig har? De fleste tåler å blø neseblod Anonymkode: 6c803...464 26
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): FHI anbefaler halsprøve ELLER fremre neseprøve, men kommunen skriver at barn under 12 år testes ved både halsprøve og fremre neseprøve. (Heldigvis ikke dyp neseprøve). Jeg skal teste en toåring nå som ikke har symptomer, kun pga nærkontakt. Jeg har lest meg opp inne på FHI og der skrives det flere ganger at man tar EN av disse to tingene. Jeg forventer en diskusjon på det, men vet jo ikke. Er dette noe man bør ringe og si fra om på forhånd? Mitt barn skal kun ha fremre neseprøve, og det valget har jeg tatt basert på offentlig informasjon og anbefalinger. Synes likevel det er ubehagelig at kommunen skriver det annerledes på sine sider. Jeg vil jo helst ikke diskutere det, spesielt ikke foran barnet som skal testes (anstrengt stemning hjelper ikke for å si det mildt), så bør jeg si fra på forhånd til teststasjonen? Hvordan har dere andre gjort det? Det er kun lovpålagt med test hvis noen i smittekarantene har symptomer, ikke ellers. Så alternativet er å ikke teste barnet, men heller gå i isolasjon for sikkerhets skyld. Liten forskjell på isolasjon og karantene uansett, så det er hipp som happ for vår del. Jeg ønsker å være samarbeidsvillig og teste barnet, men jeg som mor velger altså at en av testmetodene er nok, samme som FHI sier. Hvordan formidle dette ok til testpersonalet? Anonymkode: 816f7...1cb Du sitter helt rolig i bilen din, lar ekspertene ta seg av testingen, holder rundt barnet ved behov for testingen og snakker rolig med barnet om det trengs etterpå. Ang testingen så sier du ingenting, du har ingen kompetanse til å avgjøre hvordan testingen skal gjøres. Barnet ditt vil heller ikke skades på noen måte hvis du oppfører deg anstendig og rolig. Jeg er litt sjokkert egentlig.. Anonymkode: 603eb...c21 86
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #7 Skrevet 24. mai 2021 Selv om du er mor så vet du ikke bedre enn FHI. Herregud. Anonymkode: e55b0...74b 23
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #8 Skrevet 24. mai 2021 Testet min treåring i Trondheim nylig, da tok de kun halsprøve. De sa at de gjorde det sånn på alle under ti år. Uansett ville jeg bare møtt opp og latt de ta testen i henhold til sine retningslinjer, å begynne å kverulere på det skaper bare mer usikkerhet for ungen. Anonymkode: dd7b2...d6f 29
Ulrikke Skrevet 24. mai 2021 #9 Skrevet 24. mai 2021 Hold barnet og la personellet ta seg av den testingen som er nødvendig! Er ungen nærkontakt vil jeg si det er i alles interesse at testen blir riktig. Det er grenser for hva man skal skåne et barn for.... 20
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #10 Skrevet 24. mai 2021 Jeg jobber med dette. For at man skal stole på at testsvar er riktig, så bør man ta hals- og neseprøve. Viruset trives best langt bak i nasopharynx, altså et godt stykke inn. Derfor er det nødvendig, og man bør alltid forsøke og teste begge steder slik at man ikke få en falsk negativ prøve. Det viktigste du kan gjøre som mor er å forholde deg rolig, slik at du ikke overfører dine følelser til barnet. For barnet ditt er så lite at han/hun ikke vil forstå at dette er ubehagelig. Vi tester daglig barn under to barn også, og det går fort og greit. Det er klart de ikke liker det, det gjør ikke vi voksne heller. Jeg har jobbet med dette siden vi åpnet teststasjonen, og vi har aldri opplevd at barn har begynt å blø masse neseblod. Dersom det skulle skje, så er heller ikke det farlig. Anonymkode: 99412...2f3 49
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #11 Skrevet 24. mai 2021 Har testet mitt 2 år gamle barn ved 3 anledninger. Kun tatt halsprøve. Anonymkode: fe6c0...3e2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #12 Skrevet 24. mai 2021 Har kontor vegg i vegg med der de tok prøver av alle barnehagebarna og de ansatte. Forberedte meg på to dager med masse styr og gråt. Det var det nesten ingenting av. Hørte en person spy og hun var voksen. Ellers var det veldig raskt, effektivt og ufarlig. Har tatt testen seks ganger og det var ikke ungene i køen som lagde mest styr. Anonymkode: f3f07...6f4 12
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #13 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Selv om du er mor så vet du ikke bedre enn FHI. Herregud. Anonymkode: e55b0...74b Nei, jeg er enig med FHI. Jeg er uenig med kommunen, de velger annerledes enn FHI. Jeg er helt overbevist om at FHI er de som kan det her absolutt best, og når de anbefaler kun å teste ved en av metodene på barn, så stoler jeg på det. Du har misforstått hele innlegget mitt tydeligvis. Ulrikke skrev (6 minutter siden): Hold barnet og la personellet ta seg av den testingen som er nødvendig! Er ungen nærkontakt vil jeg si det er i alles interesse at testen blir riktig. Det er grenser for hva man skal skåne et barn for.... Jeg har ansvar for mitt barns helse, og jeg foretrekker å la barnet testes slik ekspertene anbefaler det, ikke slik kontorfolkene i kommunen har funnet ut at de vil gjøre det. Hvorfor er det så rart at jeg ønsker å følge nasjonale anbefalinger fra FHI? AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg jobber med dette. For at man skal stole på at testsvar er riktig, så bør man ta hals- og neseprøve. Viruset trives best langt bak i nasopharynx, altså et godt stykke inn. Derfor er det nødvendig, og man bør alltid forsøke og teste begge steder slik at man ikke få en falsk negativ prøve. Det viktigste du kan gjøre som mor er å forholde deg rolig, slik at du ikke overfører dine følelser til barnet. For barnet ditt er så lite at han/hun ikke vil forstå at dette er ubehagelig. Vi tester daglig barn under to barn også, og det går fort og greit. Det er klart de ikke liker det, det gjør ikke vi voksne heller. Jeg har jobbet med dette siden vi åpnet teststasjonen, og vi har aldri opplevd at barn har begynt å blø masse neseblod. Dersom det skulle skje, så er heller ikke det farlig. Anonymkode: 99412...2f3 Hvorfor mener FHI noe annet enn deg? FHI sier at pga ubehag for barnet er det best å ta enten fremre neseprøve eller halsprøve. Hvis du jobber med dette bør du vel oppdatere deg på nasjonale anbefalinger? Dyp neseprøve skal ikke engang tas på barn med mindre det mistenkes alvorlig sykdom, hvis dere gjør dette så lurer jeg på hvor dere har den faglige begrunnelsen fra? Jeg har selv testet meg sju ganger og har null problemer med test. Og tydeligvis er jeg mer oppegående enn flere som jobber med dette, siden jeg alltid leser meg opp på nasjonale anbefalinger (som har blitt endret x antall ganger). Så spørsmålet er som følger: Hadde du begynt å diskutert med en foresatt som sa fra enkelt at her skal kun fremre neseprøve tas, eller hadde du innsett at du ikke har myndighet til å overprøve en foresatt og gjort jobben? Jeg er ikke redd for å bli upopulær, så å dra uten test gjør meg ingenting. Anonymkode: 816f7...1cb 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #14 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Man kan da få ganske kraftig blødning fra nese. Anonymkode: b2421...e76 Men det er ikke farlig. Hjelpes hvor mye foreldrene skal pakke ungene inn i bomull. Anonymkode: 7fa87...981 13
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #15 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, jeg er enig med FHI. Jeg er uenig med kommunen, de velger annerledes enn FHI. Jeg er helt overbevist om at FHI er de som kan det her absolutt best, og når de anbefaler kun å teste ved en av metodene på barn, så stoler jeg på det. Du har misforstått hele innlegget mitt tydeligvis. Jeg har ansvar for mitt barns helse, og jeg foretrekker å la barnet testes slik ekspertene anbefaler det, ikke slik kontorfolkene i kommunen har funnet ut at de vil gjøre det. Hvorfor er det så rart at jeg ønsker å følge nasjonale anbefalinger fra FHI? Hvorfor mener FHI noe annet enn deg? FHI sier at pga ubehag for barnet er det best å ta enten fremre neseprøve eller halsprøve. Hvis du jobber med dette bør du vel oppdatere deg på nasjonale anbefalinger? Dyp neseprøve skal ikke engang tas på barn med mindre det mistenkes alvorlig sykdom, hvis dere gjør dette så lurer jeg på hvor dere har den faglige begrunnelsen fra? Jeg har selv testet meg sju ganger og har null problemer med test. Og tydeligvis er jeg mer oppegående enn flere som jobber med dette, siden jeg alltid leser meg opp på nasjonale anbefalinger (som har blitt endret x antall ganger). Så spørsmålet er som følger: Hadde du begynt å diskutert med en foresatt som sa fra enkelt at her skal kun fremre neseprøve tas, eller hadde du innsett at du ikke har myndighet til å overprøve en foresatt og gjort jobben? Jeg er ikke redd for å bli upopulær, så å dra uten test gjør meg ingenting. Anonymkode: 816f7...1cb Du høres litt ut som en sånn marerittforelder. 😬 Anonymkode: 6c2b2...8c8 48
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #16 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ohh lord🙈 La de teste barnet. Det tar 10sekunder. Ingen av mine har fått traumer og varige men av å bli testet i hals OG i nesen Anonymkode: 4d26c...06b Beklager at jeg var utydelig, men du har svart på noe jeg ikke har spurt om AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du sitter helt rolig i bilen din, lar ekspertene ta seg av testingen, holder rundt barnet ved behov for testingen og snakker rolig med barnet om det trengs etterpå. Ang testingen så sier du ingenting, du har ingen kompetanse til å avgjøre hvordan testingen skal gjøres. Barnet ditt vil heller ikke skades på noen måte hvis du oppfører deg anstendig og rolig. Jeg er litt sjokkert egentlig.. Anonymkode: 603eb...c21 Jeg har mer kompetanse enn kommunens testfolk tydeligvis, når jeg klarer å få med meg offisielle retningslinjer for testing, mens de ikke gjør det 😅 Kan jo begynne å lure på hvem som har kompetansen her...! Jeg ønsker kun å følge det FHI bestemmer. Men som over her, jeg har nok vært utydelig, for jeg har ikke spurt om jeg skal la de utføre testing eller ikke, jeg spurte om jeg burde ringe på forhånd, eller om det er nok å si fra til den som skal utføre testen AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Testet min treåring i Trondheim nylig, da tok de kun halsprøve. De sa at de gjorde det sånn på alle under ti år. Uansett ville jeg bare møtt opp og latt de ta testen i henhold til sine retningslinjer, å begynne å kverulere på det skaper bare mer usikkerhet for ungen. Anonymkode: dd7b2...d6f Jeg kverulerer på alt jeg, spesielt det som angår mine barn. Jeg leter opp informasjon, og velger den kilden jeg anser mest troverdig. Og akkurat nå vil jeg si FHI trumfer kommunen ganske hardt, så jeg er ganske sjokkert over alle her som mener at administrasjonen i kommunen kan dette bedre enn ekspertene på FHI? Altså, hø? AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har kontor vegg i vegg med der de tok prøver av alle barnehagebarna og de ansatte. Forberedte meg på to dager med masse styr og gråt. Det var det nesten ingenting av. Hørte en person spy og hun var voksen. Ellers var det veldig raskt, effektivt og ufarlig. Har tatt testen seks ganger og det var ikke ungene i køen som lagde mest styr. Anonymkode: f3f07...6f4 Jeg husker ikke at jeg spurte om erfaringer her, beklager at jeg har vært så utydelig, men jeg har ikke spurt om det du svarer på Les gjerne innlegget mitt igjen, og svar på det jeg lurer på om du har svar? Anonymkode: 816f7...1cb 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #17 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du høres litt ut som en sånn marerittforelder. 😬 Anonymkode: 6c2b2...8c8 Takk 😄 Da betyr det at jeg gjør jobben min godt! Anonymkode: 816f7...1cb 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #18 Skrevet 24. mai 2021 Ganske fantastisk at ikke en eneste person har klart å svare på spørsmålet mitt 😅 Bør man ringe på forhånd, eller kan man si fra når man ankommer teststasjonen? Ganske enkelt, eller hva? Anonymkode: 816f7...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #19 Skrevet 24. mai 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Og tydeligvis er jeg mer oppegående enn flere som jobber med dette Dersom du er lege kan du overstyre sykepleieren som tester. Om ikke kar du de teste barnet som de mener er best. Anonymkode: a6cf2...dd2 8
Ulven Skrevet 24. mai 2021 #20 Skrevet 24. mai 2021 Jeg undrer litt over grunnen til at du ikke vil la helsearbeiderne i den kommunen du bor i, gjøre det de har bestemt er den best måten å teste på? Det er forsvinnende liten forskjell på å gjøre en dobbel prøve i både hals og nese, kontra kun nese. 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå