Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endelig turt å fortelle om gjeld til familie. Jeg har slitt med gjelden uten å fortelle det til noen i 15 år, og nå ble jeg til slutt syk av det. Gjelden er nå på 550 000.

Familien vil hjelpe, og vi har diskutert forskjellige løsninger, men de har bedt meg undersøke litt. Det er best økonomisk for meg å kjøpe noe med kjæresten min nå. Jeg betaler nesten 13000,- i husleie her jeg leier, og 10 000 på forbrukslån. Kjæresten har 1.million i egenkapital.

Er det noen som har noen råd om hva som kan være den lureste måten å få hjelp på for både dem og meg?

En tanke er at familien tar opp 500 000 i ekstra lån på bolig, som jeg betaler på. (Noen som aner hva dette kan bli i måneden?). Etter en viss tid overtar jeg lånet med sikkerhet i boligen jeg da eier med kjæresten. (Når jeg får lov av banken). 

Jeg tjener greit og har utbetalt 36000 i måneden. 

Er det andre løsninger som er smartere å gjøre? 

Anonymkode: 0e9d3...7e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flott hvis foreldrene hjelper deg, viktig at  du lærer av det. Hadde hatt nok hatt godt av å leve på livsopphold ett år. Eller så løper foreldrene dine en stor risiko ved å låne deg de, også fortsetter du i samme mønster med overforbruk. Fort gjort i ny felles bolig og investeringer.

Anonymkode: 0562d...3cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flott hvis foreldrene hjelper deg, viktig at  du lærer av det. Hadde hatt nok hatt godt av å leve på livsopphold ett år. Eller så løper foreldrene dine en stor risiko ved å låne deg de, også fortsetter du i samme mønster med overforbruk. Fort gjort i ny felles bolig og investeringer.

Anonymkode: 0562d...3cb

Jeg kommer ALDRI til å fortsette i noe som helst mønster. Valg jeg gjorde for mange år siden har vært min verste fiende, jeg blir kvalm bare jeg ser et kredittkort.

I flere år nå har jeg levd under satsene for livsopphold. Jeg har ikke en gang kunne kjøpt nye sokker. Det har virkelig vært ille.  

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Snilt av foreldrene dine å hjelpe deg 😃

Anonymkode: 556ba...328

Skrevet

Å utvide boliglånet med 500 000 vil koste ca 2000kr per måned, så det er absolutt den beste løsningen, særlig med dagens lave rentenivå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er vel å leie hos kjæresten i stedet og betale seg inn når du faktisk kan betjene det over tid?

Anonymkode: decba...4bc

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har utbetalt 36 000 i mnd kan du med litt innsats betale ned en gjeld på 550 000 på tre år, og så være gjeldsfri. Det er DET du bør prioritere når renta er lav, ikke å forsøke å få boliglån. Kjæresten kan kjøpe, så leier du hos han frem til du har råd til å kjøpe deg inn. 

Anonymkode: d553c...554

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Flytt hjem til foreldrene dine og betal ned 423 000 på lånet på 1 år. Det er den beste måten foreldrene dine kan hjelpe deg på. 

Anonymkode: 121df...47e

Skrevet

36 000 utbetalt vil si røft regnet 450 000 på et år, med feriepenger. Enig med dine foreldre, vis de kan låne 500 000 i sin bolig så behøver det ikke bli ubehagelig for deg å betjene det lånet på 3 år, det vil bli rundt 15 000 i mnd, men det ligger et stort stykke med tillit i å løse det slik, da har du rundt 20 000 i mnd til å betjene et huslån 

AnonymBruker
Skrevet
Apis skrev (6 timer siden):

36 000 utbetalt vil si røft regnet 450 000 på et år, med feriepenger. Enig med dine foreldre, vis de kan låne 500 000 i sin bolig så behøver det ikke bli ubehagelig for deg å betjene det lånet på 3 år, det vil bli rundt 15 000 i mnd, men det ligger et stort stykke med tillit i å løse det slik, da har du rundt 20 000 i mnd til å betjene et huslån 

Om man får 36 000 utbetalt på 450 000 betaler man rundt 4% skatt pr år, ellet 1500,- skatt pr måned. Vil gjerne se hvem som får så lav skatt 😮

Jeg har 470 000 i året, og får rett under 30 000 utbetalt....

Anonymkode: 05825...2c0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Om man får 36 000 utbetalt på 450 000 betaler man rundt 4% skatt pr år, ellet 1500,- skatt pr måned. Vil gjerne se hvem som får så lav skatt 😮

Jeg har 470 000 i året, og får rett under 30 000 utbetalt....

Anonymkode: 05825...2c0

Tenkte 450000 netto utbetalt i året inkl feriepenger, det er bare et overslag,  hun har god lønn, 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Apis skrev (7 timer siden):

Takk for svar. Jeg har 610 000,- i lønn før skatt. Jeg kan ikke betale 15000,- må lånet i måneden. Har andre utgifter enn et evt. boliglån også. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (19 timer siden):

Å utvide boliglånet med 500 000 vil koste ca 2000kr per måned, så det er absolutt den beste løsningen, særlig med dagens lave rentenivå.

Det er det jeg har tenkt ja. Og så at jeg kan overføre lånet til meg etter hvert. Vet ikke om dette lar seg gjøre da.. og etter hvor mange år jeg evt. kan overføre det til meg. 

Jeg klarer ikke å betale ned lånet på tre år som noen foreslår her. Å leie hos kjæresten hadde jo vært en mulighet. Men skal vi bo sammen,  må vi kjøpe en 3-roms da vi er tre stykker i husstanden, og det får/tør han ikke  alene med prisene og utvalget som er her. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...