Gå til innhold

PPU i samfunnsfag, hvilke fag anbefaler dere i tillegg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg skal ta PPU i samfunnsfag til høsten. Men har forstått det slik at det er vanskelig å få jobb med kun samfunnsfag. 

Når jeg har undersøkt litt, ser jeg at det anbefales å ta fordypning i norsk, matte eller engelsk. 

Rettskriving er ikke min sterke side, og jeg antar at det er en vesentlig del av opplæringen i norsk og engelsk.

Matte er helt utelukket.

Hva vil dere anbefale meg å ta av fag i tillegg?

Anonymkode: 9f756...1fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har noen tips eller råd?

AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å slite med å få deg fast jobb uten matte, norsk eller engelsk, hvert fall i ungdomsskolen... Men du tenker kanskje vgs? 

Hm. Hvis jeg skulle jobbet på vgs ville jeg kanskje tatt historie, naturfag, sosiologi muligens? Passer fint med samf.

Anonymkode: b7e0a...a97

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du kommer til å slite med å få deg fast jobb uten matte, norsk eller engelsk, hvert fall i ungdomsskolen... Men du tenker kanskje vgs? 

Hm. Hvis jeg skulle jobbet på vgs ville jeg kanskje tatt historie, naturfag, sosiologi muligens? Passer fint med samf.

Anonymkode: b7e0a...a97

Takk for tips! Alle de fagene du nevner er ting jeg interesserer meg for i tillegg, så det er gjennomførbart. 

Vil jeg bli mer attraktivt hvis jeg har flere fag? 

Ja, jeg tenkte først og fremst vgs eller voksenopplæring hvis det er mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Du vil også slite med å få jobb på vgs uten språkfag, eller realfag. 

Anonymkode: b744f...695

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du vil også slite med å få jobb på vgs uten språkfag, eller realfag. 

Anonymkode: b744f...695

Takk for tilbakemeldingen. Hvorfor er det sånn egentlig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for tilbakemeldingen. Hvorfor er det sånn egentlig? 

Det er store fag man har i tre år på vgs. Mens historie er et lite fag man har i to år. Det er altså mer bruk for norsk, matte og engelsk.

Engelsk og samfunnsfag er det mange som har. Kan anbefale engelsk da det er enkelt og stort sett litteraturanalyse og didaktikk. 

Kanskje KRLE som tredje fag. Det er det overraskende få som har i min erfaring.

Om du ikke mestrer rettskriving såpass at du greier 60 stp Eng er kanskje ikke læreryrket noe for deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for tips! Alle de fagene du nevner er ting jeg interesserer meg for i tillegg, så det er gjennomførbart. 

Vil jeg bli mer attraktivt hvis jeg har flere fag? 

Ja, jeg tenkte først og fremst vgs eller voksenopplæring hvis det er mulig.

Man blir mer attraktiv hvis man har fellesfag som undervises mange timer i uken, gjerne i flere år. Store programfag kan også være nyttig, men fortsatt litt smalere, særlig på mindre skoler og kombinerte skoler. Og mer enn to fag er også en fordel, da er du lettere å putte inn i hull i stillingsplanen. 

Anonymkode: 2fc21...032

• Liker 1
Skrevet

Ville tenkt realfag uten regning som biologi og geofag, men det er vanskelig å få jobb med det når man bare har 60stp i det. Heldigvis kan du og undervise i naturfag, men det er jo et fag man bare har i 1 år. Fag som spansk går over flere år og er dermed litt tryggere, men jeg tror mange som søker lærerstillinger har en språkutdanning i bunn. 

Ville nok tatt norsk om du overlever det selv om det er py, men da er faren at du bare blir satt til å jobbe med norsk. Evt ta biologi eller spansk/fransk/tysk. 

AnonymBruker
Skrevet
Realverdien skrev (På 27.5.2021 den 0.05):

Det er store fag man har i tre år på vgs. Mens historie er et lite fag man har i to år. Det er altså mer bruk for norsk, matte og engelsk.

Engelsk og samfunnsfag er det mange som har. Kan anbefale engelsk da det er enkelt og stort sett litteraturanalyse og didaktikk. 

Kanskje KRLE som tredje fag. Det er det overraskende få som har i min erfaring.

Om du ikke mestrer rettskriving såpass at du greier 60 stp Eng er kanskje ikke læreryrket noe for deg. 

Takk for svar! 

Skal absolutt vurdere KRLE.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2021 den 0.11):

Man blir mer attraktiv hvis man har fellesfag som undervises mange timer i uken, gjerne i flere år. Store programfag kan også være nyttig, men fortsatt litt smalere, særlig på mindre skoler og kombinerte skoler. Og mer enn to fag er også en fordel, da er du lettere å putte inn i hull i stillingsplanen. 

Anonymkode: 2fc21...032

Takk for svar!

Skal se på muligheten til å ha mer enn to fag. 

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (På 27.5.2021 den 0.15):

Ville tenkt realfag uten regning som biologi og geofag, men det er vanskelig å få jobb med det når man bare har 60stp i det. Heldigvis kan du og undervise i naturfag, men det er jo et fag man bare har i 1 år. Fag som spansk går over flere år og er dermed litt tryggere, men jeg tror mange som søker lærerstillinger har en språkutdanning i bunn. 

Ville nok tatt norsk om du overlever det selv om det er py, men da er faren at du bare blir satt til å jobbe med norsk. Evt ta biologi eller spansk/fransk/tysk. 

Takk for svar! 

Setter opp realfag uten regning på lista.

Norsk tror jeg ville vært helt greit å ta, men jeg tror ikke jeg egner meg til å lære det bort. Iallefall ikke på det nivået jeg innbiller meg at man må ha for å undervise på vgs.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...