Gå til innhold

Dere som delammer/delammet eller ikke ammer fra puppen, men pumper og gir fra flaske. Hva er grunnen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en baby som sliter veldig med ammingen fra puppen. Har prøvd i mange uker nå, men han vil sjelden spise fra puppen. Men han spiser gledelig det jeg pumper ut fra flaske.  Er litt lei meg for dette og det sitter langt inne å skulle delamme eller fullamme ved hjelp av pumpe. Føler jeg har feilet på en måte.. 

Dere som delammer, ikke ammer eller pumper ut og gir fra flaske, hva er grunnen? Og syns du det var vanskelig å ikke amme fra pupp?

Anonymkode: 058bd...362

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tok ikke brystet og pumpet derfor. Tok etterhvert brystet på natt, men kun flaske på dagtid.

Synes ikke det var sårt/trist å ikke få til amming det var aldri viktig for meg at baby skulle spise rett fra brystet.

Nå har jeg fullpumpet en og fullammet en annen og må helt ærlig si at jeg foretrekker fullpumpingen over fullamming.

Anonymkode: cbb43...822

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tungmelket, og det var dårlig kombo med baby med veldig lav fødselsvekt. Han ble for sliten av å die, og fikk ikke i seg nok mat.

Så ikke på det som et nederlag. Irritasjonsmoment, ja, for det var langt mer kav å styre med pumping og mme enn å bare gi pupp, men nederlag, nei.

Baby nr 2 la helt fint på seg med bare pupp.

Anonymkode: 927f4...182

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke nok melk, og har siden dag èn måttet gi mme på toppen for at hun skal bli mett.

Anonymkode: 09e5f...6c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Delammet. Hadde ikke nok melk selv, og måtte gå fra pupp til pumping da jeg utviklet allergi og måtte gå på sterke medisiner i to uker. I den tiden fikk ikke baby amme. Baby var såpass liten og ble vant til flasken så han nektet å ta puppen igjen. Prøvde lenge. 
endte opp med å pumpe til han var 10 mnd. Han fikk mm på dagen og mme på kveld/natt. Funket perfekt. Baby var mett og fornøyd, og nærheten fra ammingen tok vi igjen ved at vi lå mye med han på brystet og koste. Han er 4 år nå og liker fremdeles å kose på mamma på samme måten. 

Anonymkode: d4919...582

AnonymBruker
Skrevet

Delammer da baby etterhvert skal over på kun flaske når jeg begynner på jobb igjen (får både mm og mme på flaske). Har litt dårlig samvittighet for det, man får jo høre at det er kun morsmelk fra pupp som gjelder fra helsepersonell og "perfekte" mødre som ammer til ungen er ferdig på videregående 🙄

Anonymkode: 86b11...f8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke tenkt å fullamme og føler ingen skam over der. Skjønner ikke hvorfor folk føler skam, nederlag etc pga litt pupp. Barnet får da Mat på den ene eller andre måten.

Vêt mange tenker at vi er «skapt» for visse ting , men skjønner ikke hva det har å si 🤷🏻‍♀️ Kanskje det bare er meg som tar for lett på ting

Anonymkode: 628c6...6a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fullpumpet i seks uker med første fordi han hadde dårlig sugetak. Vi øvde én gang i døgnet og jeg endte opp med blødende kjøttsår hver gang. Etter seks uker gikk det seg til. Det er mye styr med pumping og flasker, så hadde det ikke gått seg til hadde jeg gått over til mme. 

Anonymkode: d0d57...067

• Liker 1
Skrevet

fikk ikke til ammingen, rett og slett. Melken kom sent, innen da hadde vi allerede begynt med mme og flaske. Pumpet i  flere uker, men ble bare mindre og mindre melk. Syntes helt ærlig at ammingen var et helvete som ødela mye, baby fikk aldri tak og det var bare vondt og stress.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Delammet pga. dårlig vektøkning hos baby, som trengte mer mat. Det var litt sårt. Jobbet hardt med pumping for å øke melkeproduksjonen, og klarte etter en stund å fullamme. Jeg er usikker på om det egentlig var verdt alt slitet, i etterkant tenker jeg at jeg skulle akseptert delamming som en god løsning, og ikke slitt meg sånn ut med pumping hver ledige stund.

Anonymkode: ff635...593

Skrevet

Fullammer i ca 3 uker og deretter trappet jeg sakte ned. Nå når mini er 4 måneder har jeg sluttet helt å amme på grunn av store smerter hos meg. Får bare mme. Gikk til kiropraktor med mini før jeg ga opp ammingen helt. Fant ut at han har kort tungebånd og høy gane. I tillegg stive muskler i nakke og rygg. Så er ikke rart vi har slitt. 

AnonymBruker
Skrevet

Min sleit med å legge på seg. Han nådde fødselsvekten sin etter 6 uker. Når han var blitt 3 mnd og mer utilpass med bare amming, begynte vi med 1 mme-flaske om dagen siden jeg aldri fikk til pumping. 1 flaske ble fort 2 og 3... og når han begynte med fast føde ble det for det meste fast føde, mme - og pupp ved trøst og på natt. Nå er han 11 mnd, og vi gjør fortsatt det:) kjenner jeg begynner å føle meg klar for å slutte med amming, synes det blir mer og mer pes, så spent på hvordan mini tenker om det:)

Anonymkode: 0c53d...57d

AnonymBruker
Skrevet

Hun klarte ikke få rett sugetak, så brystvortene var bare kjøttsår etter hvert.. Det ble bedre når jeg fikk kjøpt ammeskjold, men så ble melkegangene tette og jeg fikk brystbetennelse så det holdt. Etter brystbetennelsen produserte jeg omtrent ikke melk. Hun ble aldri mett og god, og var generelt misfornøyd. Ble da enig med helsesøster om å gi mme 2 ganger om dagen og mm resten. Skulle pumpe meg og prøve å få opp produksjonen. Fikk ut 30 ml i døgnet, uansett hvor mye jeg pumpa meg. Når hun var 5 uker gammel orka jeg ikke mer. Jeg klarte ikke amme mer og pumpingen hjalp ingenting på produksjonen. hun var skrubbsulten stakkars.. Vekta hennes begynte også å peke nedover, så helsesøster sa jeg skulle gi meg og heller gi henne mme. 

Anonymkode: f91fb...67b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...