AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #1 Skrevet 24. mai 2021 Jeg har en nyfødt gutt på 7 dager. Vi sliter veldig med ammingen, men på dag 3-4 tok han endelig tak og vi fikk ammet litt. Nå de siste dagene tar han tak, suger en gang og så slipper han den. Har ikke fått ammet en gang de siste dagene og må pumpe ut for at han skal få mat. hva kan være grunnen til dette? Anonymkode: 9575f...365
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #2 Skrevet 24. mai 2021 Har dere fått sjekket tungebåndet? Kanskje det hadde hjulpet å klippe det? Anonymkode: 603a7...565 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #3 Skrevet 24. mai 2021 Hva sier jordmor og helsesøster? Anbefaler å få ammeveiledning på helsestasjonen, da kan de observere og gi råd. Anonymkode: 246be...7e3 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #4 Skrevet 24. mai 2021 Det kan være tungebånd eller låsninger. Manuellterapauter sjekker små barn gratis (de fleste) eller en kiropraktor med spesiale på spedbarn Anonymkode: 83e4d...d04
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #5 Skrevet 24. mai 2021 Vi hadde samme problem, babyen tok puppen og sugde 1-3 ganger før han slapp. Vi «løste» det med å bruke skjold en periode. På et tidspunkt gikk vi til kiropraktor med andre problemstillinger, hun fant at tungebåndet var kort. Noen uker senere klippet vi det. Veldig glad for det i ettertid! Anonymkode: b2247...bfc
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #6 Skrevet 24. mai 2021 Hm hvordan er utdrivningen din? Min kan også holde på sånn i perioder, og merker spesielt han gjør det i utdrivningsfasen hvor det kommer mye melk fort.. Anonymkode: fe4af...c0f 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #7 Skrevet 24. mai 2021 Hadde samme problem fra dag 1. Gikk over til ammeskjold som fungerte veldig bra. Anonymkode: 600ab...348
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #8 Skrevet 24. mai 2021 Beklager men skjold burde være absolutt siste utvei. Jeg fikk anbefalt det og det ødela mine sjanser for å amme. Du burde også ha veldig mye melk for å bruke skjold. Min fikk endelig tak med skjold men jeg slet veldig med produksjonen fordi brystet ikke blir stimulert på samme måte. Babyen min gikk ikke opp i vekt og måtte til slutt gi mme på flaske når vi kom til 6 ukers kontroll. Da fikk vi aldri til amming igjen. Jeg ville dratt til en ammeveileder først. Men pass for at baby får nok mat nå fra kopp eller noe ❤️ Anonymkode: 22b4a...b27
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #9 Skrevet 25. mai 2021 Hva bruker du når du gir pumpet melk? Kopp eller flaske? Kan dette komme av sugeforvirring? Anonymkode: 43b23...0cb
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #10 Skrevet 25. mai 2021 Bruk skjold hvis du får det anbefalt, og supplér med mme. Vi brukte sånne medela-flasker som skal gi ganske lik opplevelse av en pupp sugemessig, for babyen. For oss satt ikke amminga før 2-3 måneder, tror skjoldet var i bruk like lenge. Etterpå gikk det knirkefritt, og ungen amma til 2.5 år. Og husk, hvis du må kaste inn håndkleet og slutte med amminga så er ikke det noen krise. Vi har rent drikkevann, vaksiner og medisiner, og behovet for morsmelk er mindre her i Norge enn i utviklingsland f.eks. Anonymkode: 3034a...0b2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #11 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Beklager men skjold burde være absolutt siste utvei. Jeg fikk anbefalt det og det ødela mine sjanser for å amme. Du burde også ha veldig mye melk for å bruke skjold. Min fikk endelig tak med skjold men jeg slet veldig med produksjonen fordi brystet ikke blir stimulert på samme måte. Babyen min gikk ikke opp i vekt og måtte til slutt gi mme på flaske når vi kom til 6 ukers kontroll. Da fikk vi aldri til amming igjen. Jeg ville dratt til en ammeveileder først. Men pass for at baby får nok mat nå fra kopp eller noe ❤️ Anonymkode: 22b4a...b27 Signerer denne. Ammet med skjold fordi fødeavdelingen anbefalte det - basert på en problemstilling som lignet veldig på din, ts. Funket faktisk fint i 4 mnd , men så ble d problemer å amme med skjold også, skal sies at jeg også pumpet og ga mye på flaske så han vente seg nok til det. Men tror også at babyen min aldri lærte seg ordentlig teknikk fordi skjoldet ble brukt for raskt. Babyen min ville ikke ha mme så endte med at jeg helpumpet fra 4-10 mnd..🤖 Hadde mye melk heldigvis men var jo et styr uten like..:/ Denne gangen skal jeg IKKE gi meg dersom sammen problemstilling gjentar seg! Anonymkode: e2f5e...e2d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #12 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Beklager men skjold burde være absolutt siste utvei. Jeg fikk anbefalt det og det ødela mine sjanser for å amme. Du burde også ha veldig mye melk for å bruke skjold. Min fikk endelig tak med skjold men jeg slet veldig med produksjonen fordi brystet ikke blir stimulert på samme måte. Babyen min gikk ikke opp i vekt og måtte til slutt gi mme på flaske når vi kom til 6 ukers kontroll. Da fikk vi aldri til amming igjen. Jeg ville dratt til en ammeveileder først. Men pass for at baby får nok mat nå fra kopp eller noe ❤️ Anonymkode: 22b4a...b27 For meg var skjold veien til amming. Men jeg brukte det ikke så lenge, bare noen få uker. Mest fordi jeg syns det var et herk, og jeg følte meg veldig låst til å alltid måtte ha med meg «ekstrautstyr» for å få til ammingen. Vi fikk til å kutte, men ungen fikk et elendig sugetak. Likevel fikk han i seg det han trengte når han ble litt større. Jeg støtter forøvrig forslaget om å finne en kvalifisert ammeveileder før man gjør noen drastiske tiltak. Om man bor i nærheten og har råd til det vil jeg på det varmeste anbefale Tine Greve på Bambus familieklinikk på Bekkestua. For ei dame! ❤️ Anonymkode: b2247...bfc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå