Gå til innhold

Liten undersøkelse..Tenke nytt på SFO..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå fått skolejente og synes det er litt spennende å tenke i litt nye baner..

Ser ofte at de litt større barna på SFO kan kjede seg litt, og synes det er litt kjedelig på SFO etterhvert. Har derfor tenkt litt på om det kunne være interresant å ha et tilbud om "heste -SFO" på ettermiddagene.

Det måtte da blitt arrangert slik at de blir hentet på skolen med buss og at foreldrene selv henter barna på ettermiddagen. Ser for meg en privat SFO ordning, med utdannede pedagoger og sikre trygge forhold.

Har ei veninne som benytter et slikt tilbud for sitt barn 2 ganger pr. uke. Kjempepopulært tiltak..

Vi bor på et flott sted som absolutt har naturen på sin side. Og jeg synes det er flott om ungene har muligheter for litt utfordringer og nye opplevelser..

Hva synes dere? Hadde det vært aktuelt for deg å benytte et slikt tilbud 1 gang eller 2 i løpet av uken?

Er veldig åpen for synspunkter..

- aktuelt for deg?

Svar på dette innlegget Tips en venn!

Dette innlegget er skrevet til brukere generelt og blir ikke behandlet av våre fagpersoner. Fagpersonene gjennomleser ikke alle kommentarer og innlegg og innestår derfor ikke for det faglige innholdet i disse. Forøvrig gjelder de vilkår og regelverk som beskrevet på denne siden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen med barn på SFO som har noen synspunkter på dette?

Gjest Porselen
Skrevet

Mitt barn er kun på SFO 1-2 timer daglig på ettermiddagen, dvs. at hun ikke kommer til å få noen glede av slike tilbud. Men jeg hadde uansett satt stor pris på litt mere tilbud enn det er på vår SFO idag, da kunne det vært interessant for mitt barn å være der lenger også. Nå skal hun slutte for det er så kjedelig der, og forøvrig er hun klar for å være alene en times tid til far kommer hjem.

Forutsetningen må være at dette er et tilbud for alle interesserte, og som ikke skal koste ekstra slik at det vil utelukke noen. Det må også være et tilsvarende tilbud til de barna som ikke bryr seg om hest, for det finnes noen av dem også.

Skrevet

Her er det snakk om et flott sted midt i skogen, med nær tilknytning til vann, fisking og bading, slik at jeg tror de fleste vil kunne finne seg til rette selv uten å vare så opptatt av hester. Man kan gå på turer i skogen, bli kjent med for eksempel sopp og bær, det er fine grillplasser rundt på området, og slik jeg ser det, et unikt tilbud til barn i trygge omgivelser.

Det er snakk om en privat SFO -ordning på lik linje med private barnehager, slik at det ikke vil være kapasitet for å ta i mot alle barna på SFO, kanskje det er snakk om kapasitet for 10 -15 barn pr. dag. Tror heller ikke det aktuelt for noen å benytte dette hver dag, men kanskje de kan ta i mot 40 -50 barn i løpet av en uke.

Det vil nok desverre koste litt ekstra å ha barnet der, men det er jo snakk om et tilbud for de som ønsker å ha et alternativ til det ordinære SFO opplegget. Og man få til en avtale med kommunen, der for eksempel aleneforsørgere og de med lav lønn får samme tilskudd på dette opplegget som de får i barnehager og vanlig SFO.

Det må ansettes eget personale og styre med ansvar for driften og det pedagogiske opplegget. På denne måten vil det ikke være skolens SFO som har noe ansvar, men rett og slett et tilbud som gis på lik linje med andre aktiviteter.

Skrevet

Er det lite interesse på grunn av at jeg har ukjent nick. (man svarer bare gode venner?) eller det generellt lite engasjement bland foreldre som har barn på SFO?

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg kan da gjerne svare deg, Gjest.

Jeg var veldig fornøyd med den kommunale SFO'en da vi brukte den. Hadde ikke vært aktuelt for meg, men det kommer jo litt an på alternativet.

Opplegget høres fint ut, men vi hadde neppe betalt mer for å ungene i privat SFO.

Skrevet

Kan også svare:

Jeg synes ikke noe om et ekstra betalingsopplegg for barn i sfo tid!

Da blir det klasseskille mener jeg.

Det har ikke noe med om det er hester, pianotimer eller annet.

Koster det penger: hold det utenom sfo tid!

Men området til hovedinnlegger høres jo flott ut.

Hvorfor ikke benytte det gratis uten hestene da...?

Mayamor

Skrevet

Mange SFO'er har ulike aktivitetstilbud i SFO-tiden. Så det måtte jo i såfall arangeres som en fritidsaktivitet ungene er med på i SFO-tid? Som betales utenom SFO-betalingen?

Vet også om private SFO'er med vektlegging av f.eks. fysisk aktivitet. Denne SFO'en har egen buss som de henter barna med på skolene, og fungerer som en helt egen SFO uten tilknytning kommunens SFO. Så det er vel noe du også kan gjøre?

Jeg ville gjerne vurdert en alternativ SFO med vekt på riding/dyrestell, men da måtte den alternative SFO'en hatt et grunntilbud på lik linje med ordinær SFO men med riding/hestestell (eventuelt også andre dyr?) som en aktivitet ved siden av de mer tradisjonelle tilbudene ved SFO (mat, lesekrok, utelek, spill, bøker, leksehjelp, osv).

Skrevet

Ser for meg at Jørgen hattemaker blir litt lei seg når Kong Salomon drar avgårde på fancy ting...

Mayamor

Skrevet

SFO min mor jobber på har et stede oppi skogen. Det er ikke lenger enn at de kan gå dit og de bruker stedet flittig og DET KOSTER IKKE NOE så alle kan være med. Såvidt jeg vet har de en enkel gapahuk og thats it. Av og til griller de pølser, men vanligvis leker de bare uten ekstra hjelpemidler eller dyr.

Syns ikke man skal innføre ting som medfører ekstrakostnader for da er det alltid noen som blir utenfor fordi de ikke har råd.

La ungene være i skogen - et av de få stedene man kan ha det morsomt uten at det koster noe og uten lekeapparater og annet dill! På vinteren kan de bli bedt å ta med en bærepose til 50 øre til å ake på og bortsett fra det så trenger de ikke annet enn det som allerede er der for å ha det artig (og de treger egentlig ikke bæreposen på vinteren heller, men den gjør det morsomt og koster 50 øre).

Dessuten så har barn i dag alt for mange regulerte og sytemsatte aktiviteter/lek. Mange unger vet ikke hvordan de skal leke i stranda eller i fjæra uten leker og apparater. Lær ungene å bygge barhytte, finne bær og blomster, se på maur, klatre i trær. Tror det er flere unger som vil trives med det enn om de skal ri på hester!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...