AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #1 Skrevet 24. mai 2021 Hva tenker du om folk som skryter av at de ikke leser bøker? Anonymkode: b0081...7c4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #2 Skrevet 24. mai 2021 At de er griseharry. Jeg tenker også umiddelbart at det skorter på kulturell kapital. Meget fordomsfullt, mao 🤷♀️ Anonymkode: 21241...660 30
visp Skrevet 24. mai 2021 #3 Skrevet 24. mai 2021 Det er vel ingen som skryter av det? Det er jo heller ikke noe å skryte av at man leser bøker for det er noe man gjør for egen gledes skyld. Det er mange som ikke leser bøker idag. Selv elsker jeg å lese og rømme inn i andre verdener for en stund. 8
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #4 Skrevet 24. mai 2021 visp skrev (19 minutter siden): Det er vel ingen som skryter av det? Det er jo heller ikke noe å skryte av at man leser bøker for det er noe man gjør for egen gledes skyld. Det er mange som ikke leser bøker idag. Selv elsker jeg å lese og rømme inn i andre verdener for en stund. Joda, jeg har hørt det før. Og så ler de av dem som leser bøker: "Æsj, så kjedelig, haha, har du lite å finne på?" Anonymkode: 6d4a7...02f 9
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #5 Skrevet 24. mai 2021 Tenker at disse utgjør en særdeles liten gruppe siden jeg aldri har hørt om dem før. Anonymkode: f580c...c88 7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #6 Skrevet 24. mai 2021 13 minutter siden, visp said: Det er vel ingen som skryter av det? Det er jo heller ikke noe å skryte av at man leser bøker for det er noe man gjør for egen gledes skyld. Det er mange som ikke leser bøker idag. Selv elsker jeg å lese og rømme inn i andre verdener for en stund. Det er mange som skryter av de heller ser på Netflix enn å lese. Anonymkode: b0081...7c4 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #7 Skrevet 24. mai 2021 Har aldri hørt noen skryte av det. Om temaet kommer på banen er det enkelte som nevner at de burde lese mer. Kanskje en og annen som skylder på tid (men likevel ser timer på TV i uka). Men absolutt ingen som skryter over at de ikke leser. Anonymkode: ffde7...e10 6
Gjest Saph Skrevet 24. mai 2021 #8 Skrevet 24. mai 2021 Tenker det er merkelig. Tenker det er de samme som syntes det var ukult å få gode karakterer på skolen og konkurrerte om å være først ferdig på tentamen. Er helt greit å ikke lese bøker, men det er en merkelig ting å fremheve.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #9 Skrevet 24. mai 2021 Da tenker jeg at de ikke er av de skarpeste knivene i skuffen. Anonymkode: 0f152...01c 7
visp Skrevet 24. mai 2021 #10 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er mange som skryter av de heller ser på Netflix enn å lese. Anonymkode: b0081...7c4 Men det er jo ikke skryt, heller en opplysning. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #11 Skrevet 24. mai 2021 Aldri truffet noen som har skrytt av å ikke lese bøker. Hadde jeg truffet noen som hadde gjort det hadde jeg nok automatisk tenkt at vedkommende var mindre smart og ingen jeg hadde hatt noe til felles med. Treffer derimot mange som er lei seg for at de ikke har tid til å lese eller burde lest mer. Jeg ser absolutt ikke ned på folk som ikke leser bøker, man har da forskjellige hobbyer og vi er ikke like. Jeg jobber i bokhandel, det har kanskje noe med at jeg aldri har truffet noen som skryter av å ikke lese bøker. Anonymkode: b0c39...bb5 1
Peanut Skrevet 24. mai 2021 #12 Skrevet 24. mai 2021 Jeg lurer i så fall på hvordan de kom seg gjennom barne- og ungdomsskolen 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #13 Skrevet 24. mai 2021 Henger jo på hva "bøker" er. Synes ikke bøker som hovedsaklig dreier seg om fiktive relasjoner er noe å skryte av å lese, selv om det er lagt til en eller annen tematisk sjanger. I det hele er denne formen for underholdning banal, og sjelden opplysende. Går mest på vilje til å tilegne seg kunnskap og utfordre syn for min del, og dette trenger en ikke å lese "bøker" for å gjøre i 2021. Etter min mening er kanskje den beste måten gode interesse-miljø på nett, hvor ting blir diskutert. Da får en også belyst "kunnskap" fra ulike ståsted. Alternativt lese seg inn i akademiske felt. Anonymkode: 63959...40a
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #14 Skrevet 24. mai 2021 Har aldri i mitt liv hørt noen skryte av at de ikke leser bøker. Derimot har jeg hørt flere skryte av hvor mange bøker de leser. Av de jeg kjenner som ikke leser bøker, er det som regel snakk om lesevansker og/eller konsentrasjonsvansker; de trives bedre med filmer og TV-serier, og det må vel være greit. Anonymkode: 8e9fe...3b4
Gjest TheCatLady Skrevet 24. mai 2021 #15 Skrevet 24. mai 2021 Jeg har hørt folk skryte av det og tenker egentlig at de er idioter. Helt greit å ikke like å lese, men de fleste har vel vett til å skjønne at folk er forskjellige og at det at andre liker å lese og at det ikke er noe de må henge seg opp i.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #16 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Henger jo på hva "bøker" er. Synes ikke bøker som hovedsaklig dreier seg om fiktive relasjoner er noe å skryte av å lese, selv om det er lagt til en eller annen tematisk sjanger. I det hele er denne formen for underholdning banal, og sjelden opplysende. Anonymkode: 63959...40a Gode romaner er veldig lærerike. Forskning har også vist at man blir mer empatisk og klarer å sette seg bedre inn i andre menneskers synspunkter hvis man leser kvalitetslitteratur. Ikke en dum egenskap å ha i dagens samfunn som blir mer og mer polarisert, eller? Anonymkode: 1e7ab...244 14
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #17 Skrevet 24. mai 2021 Jeg har også hørt folk skryte av dette og tenker at de nok er litt grunne. Ikke fordi de ikke leser bøker i seg selv, men fordi de tror de er kule og bedre en de som kan sette seg ned å nyte en bok. Anonymkode: 2e8f4...10d 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #18 Skrevet 24. mai 2021 De stiller på lik linje med de som skryter av at de leser bøker eller må opplyse om at et hjem uten bøker ikke er et hjem 🤦♀️ Anonymkode: b42c6...9e0 1
Brunello Skrevet 24. mai 2021 #20 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Gode romaner er veldig lærerike. Forskning har også vist at man blir mer empatisk og klarer å sette seg bedre inn i andre menneskers synspunkter hvis man leser kvalitetslitteratur. Ikke en dum egenskap å ha i dagens samfunn som blir mer og mer polarisert, eller? Anonymkode: 1e7ab...244 Er det forsket på om dette er egenskaper man får av å lese kvalitetslitteratur, eller om det et egenskaper man har når man velger å lese slik litteratur? Tror det er sjelden fol skryter av at de ikke leser. Er nok mer sagt som opplysning i en eller annen sammenheng. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå