Gå til innhold

IBS - hvordan håndterer du det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så plaget med løs, ekkel mage og det ødelegger absolutt hele livet mitt, hver eneste dag. Hva gjør dere for å håndtere det? Har dere funnet noe som hjelper dere?

Anonymkode: 28225...e13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tok avføringsprøve, henvist til sykehuset, begynte på medisiner. 

Anonymkode: 989a5...e30

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kuttet melkeprodukter og spiser det ytterst sjeldent. Jeg ble utrolig mye bedre med en gang.

Stress er definitivt en faktor som jeg synes det er vanskeligere å håndtere og jeg har ingen bra løsning der. Prøver å sove nok hver natt, jobbe bra på jobb så det ikke hoper seg opp med arbeidsoppgaver og trene regelmessig.

Anonymkode: b4f74...054

Skrevet

Forsøker å spise kun lav-FODMAP. 

Bruker også Alflorex som kjøpes reseptfritt på apotek. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har kuttet melkeprodukter og spiser det ytterst sjeldent. Jeg ble utrolig mye bedre med en gang.

Stress er definitivt en faktor som jeg synes det er vanskeligere å håndtere og jeg har ingen bra løsning der. Prøver å sove nok hver natt, jobbe bra på jobb så det ikke hoper seg opp med arbeidsoppgaver og trene regelmessig.

Anonymkode: b4f74...054

Må du kutte alt av melkeprodukter eller kan du spise laktosefritt? Får du symptomer likevel? Hvilke plager har du? Jeg spiser litt yoghurt(stort sett den på pose fra Q-meieriene som er laktoseredusert) og cottage cheese, og det er jo ganske lite laktose i

AnonymBruker
Skrevet

Kuttet all mat jeg vet er triggere for magen min.
Dvs jeg spiser aldri melkeprodukter eller svin.
Er også forsiktig med varer som jeg kan reagere på, men som også kan gå bra som løk og bananer.
Er ekstra forsiktig med hva jeg spiser på jobb og rundt andre mennesker, hjemme er det ikke totalt krise som man havner på do en hel kveld.

Spiser alltid før jeg skal i selskap med mat, da jeg aldri kan være sikker på at det er mat jeg kan spise.
Veldig mange tror at jeg kan spise laktosefritt, men for meg er det alt i melk som skaper problemer for magen.
Vet alltid hvor do er, i tilfelle det skulle smelle i magen.

Vet hvilke stopp på vei hjem der er steder hvor jeg i krise kan låne ett toalett om det kreves.

Forøvrig hater jeg middagsselskap. For det første er det flaut å komme med en lang liste med matvarer man ikke kan spise og så sitter man der og er bekymret for at vertskapet faktisk har klart å følge den listen.

Reiser jeg noe sted eller skal i møter der de spør om man har noen allergier, ber jeg om vegansk mat, da vet jeg at jeg er rimelig trygg og får noe som magen ikke går helt i krøll av siden mine største triggere er melk og svin.

I tillegg så pleier jeg å passe på at klær ikke strammer for mye over magen, da det gjør alt verre om man er uheldig med en reaksjon.

Når jeg leser alt jeg skriver her så høres det fryktelig mye ut, men dette er jeg jo vant til så dette er for meg normalen. Har levd med dette i mange mange år og har prøvd og feilet på mangt oppigjennom, så dette er hva som fungerer for meg. Har forøvrig aldri fått noe tilbud eller informasjon om medisin som fungerer, så er veldig interessert i å høre om det.
En bekjent fikk være med på det pilotprosjektet i Bergen med tarmbakterier, han er så godt som frisk i dag, så jeg håper virkelig at de fortsetter det prosjektet siden såpass mange ble betraktelig bedre av det.

Anonymkode: 98125...874

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser aldri før middagstid fordi jeg reagerer med en gang jeg har spist. Og jeg spiser ikke dagen før jeg skal noe viktig i tilfelle reaksjonen er treig. Har blitt utredet i alle ender og det er ingenting i veien. Tåler ikke laktose, tåler ikke det meste av frukt og grønnsaker, tåler ikke fet mat, eller sterk mat. Kan ikke drikke til måltider. Er helt latterlig.

Last ned appen Noba og prøv lav fodmap. Det hjelper Mange.

Anonymkode: 40bd3...fdb

AnonymBruker
Skrevet

Har "alvorlig IBS", og jeg sliter med forstoppelse, luft, oppblåsthet, smerter og har dårlig helsetilstand. 

Hjalp å kutte ut gluten og melkeprodukter, men jeg ble ikke frisk. Har eksperimenter en del på kosthold. Lavkarbo og keto spesielt, men det ble ikke bra. Så nå kjører jeg høy fiberkosthold. Fungerer "såder" hittil. 

Dog viktig at du eliminerer ut matsorter du tror du reagerer på. For kostholdet er involvert, uansett om du vil det eller ikke.

Vurderer å kjøpe meg hyllebær-produkter for magen, det skal visst hjelpe. Har også hørt at hyllebær er bra for noen fibromyalgipasienter. Men foreløpig venter jeg på at Covid skal roe seg. Kombinasjonen av hyllebær og Covid skal visst ikke være bra, ettersom de aktiverer noe av det samme i immunforsvaret. Hyllebærprodukter ble tatt ut av markedet en stund i USA. Men det skal visst være bra for både mage og immunforsvaret. 

Anonymkode: 1c801...339

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Holder meg langt unna sukkeralkoholer, dvs sukkerfrie pastiller, tyggegummi og mat med alle mulige ol-endinger på sukkeralkoholene. Og sukralose tåler jeg heller ikke viste det seg. 

Anonymkode: cf598...d9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er så plaget med løs, ekkel mage og det ødelegger absolutt hele livet mitt, hver eneste dag. Hva gjør dere for å håndtere det? Har dere funnet noe som hjelper dere?

Steg 1 - les deg opp på low-foodmap
Steg 2 - lev low foodmap. 100%. Ikke noe tull, null fusking. Husk å kutte all form for kaffi, te, alkohol og kunstig sukker. Husk at ting som halstabletter og tyggis har kunstig sukker. Kutt det ut. Husk at stort forbruk av salt er en trigger, det samme er stekt mat, så spis dampet mat som ikke er krydret. Du lærer å like det. Dampet hvit fisk med dampede grønnsaker er ditt nye standardmåltid.
Steg 3 - lev 100% low foodmap (null fusking. Og, nei: det hjelper ikke om du «bare» er invitert vekk eller «bare» er sulten. Pakk niste)
Steg 4 - dersom du er i en flare-up (noe du er) må du forsøke å spise ett lite måltid hver 3. time. Og husk at du aldri  spise deg helt mett. Full mage er en trigger. 
Steg 5 - nul, stress. Stress er ibs sin verste trigger. Kutt det ut. Gå til legen og bli henvist om du må, men kutt stress.
Steg 6 - begynn å trene. Tren 3 ganger i uka, pg husk å trene kjernemuskulatur. Nei, trening er ikke et valgfritt trinn. Uten trening er alt håp om å leve godt med ibs ute.

Steg 7 - lev etter punkt 1-4 til du er symptomfri. Det vil ta minimum (og da har du griseflaks, altså!) 3 måneder. Men det kan ta et år. Noe som er et ok offer for helsa.

Steg 8 - du er symptomfri. Gratulerer. Du har lært mye om viljestyrke. Nå skal du bryte punkt 1-4, men du må ikke finne på å bare gå «bananas» og introdusere alt på en gang. Og ikke overdriv. Husk at å leve low foodmap livet ut er farlig, så det skal du ikke finne på. Men du vil oppleve at enkelte matvarer gir symptomer. Da kutter du den matvaren helt til symptomene gir seg, og så prøver du den ut i små doser en gang i året eller så. Før eller siden tåler du all mat, men du tåler neppe mye av all mat. (Husk at punkt 5 og 6 må utføres som var de din nye religion, livet ut). 

Anonymkode: 99ee7...3a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Steg 1 - les deg opp på low-foodmap
Steg 2 - lev low foodmap. 100%. Ikke noe tull, null fusking. Husk å kutte all form for kaffi, te, alkohol og kunstig sukker. Husk at ting som halstabletter og tyggis har kunstig sukker. Kutt det ut. Husk at stort forbruk av salt er en trigger, det samme er stekt mat, så spis dampet mat som ikke er krydret. Du lærer å like det. Dampet hvit fisk med dampede grønnsaker er ditt nye standardmåltid.
Steg 3 - lev 100% low foodmap (null fusking. Og, nei: det hjelper ikke om du «bare» er invitert vekk eller «bare» er sulten. Pakk niste)
Steg 4 - dersom du er i en flare-up (noe du er) må du forsøke å spise ett lite måltid hver 3. time. Og husk at du aldri  spise deg helt mett. Full mage er en trigger. 
Steg 5 - nul, stress. Stress er ibs sin verste trigger. Kutt det ut. Gå til legen og bli henvist om du må, men kutt stress.
Steg 6 - begynn å trene. Tren 3 ganger i uka, pg husk å trene kjernemuskulatur. Nei, trening er ikke et valgfritt trinn. Uten trening er alt håp om å leve godt med ibs ute.

Steg 7 - lev etter punkt 1-4 til du er symptomfri. Det vil ta minimum (og da har du griseflaks, altså!) 3 måneder. Men det kan ta et år. Noe som er et ok offer for helsa.

Steg 8 - du er symptomfri. Gratulerer. Du har lært mye om viljestyrke. Nå skal du bryte punkt 1-4, men du må ikke finne på å bare gå «bananas» og introdusere alt på en gang. Og ikke overdriv. Husk at å leve low foodmap livet ut er farlig, så det skal du ikke finne på. Men du vil oppleve at enkelte matvarer gir symptomer. Da kutter du den matvaren helt til symptomene gir seg, og så prøver du den ut i små doser en gang i året eller så. Før eller siden tåler du all mat, men du tåler neppe mye av all mat. (Husk at punkt 5 og 6 må utføres som var de din nye religion, livet ut). 

Mye regler fra en som ikke vet at det heter fodmap og ikke foodmap... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bioresonans terapi og surmontil 25 mg for behandling av IBS. Håper du finner noen gode råd som passer deg 😊

Anonymkode: 5d95c...721

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Mye regler fra en som ikke vet at det heter fodmap og ikke foodmap... 

Konstruktivt. :ler: 

Sist jeg skjellet ville ts ha hjelp til diare, ikke norsktentamen. 

Hadde du noe å komme med, utover dårlig oppdragelse?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Konstruktivt. :ler: 

Sist jeg skjellet ville ts ha hjelp til diare, ikke norsktentamen. 

Hadde du noe å komme med, utover dårlig oppdragelse?

Du virker desverre useriøs når du skriver foodmap, det er lakmustesten på om du bet hva du snakker om eller ikke.

Anonymkode: 9b24f...9ab

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du virker desverre useriøs når du skriver foodmap, det er lakmustesten på om du bet hva du snakker om eller ikke.

Tror de færreste av oss bryr oss om hvordan ab skrev det...

Anonymkode: 5a3c2...783

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Foodmap, fodmap - Potato, Tomato. 

Har du noe å komme med, anonyme lille urokråke? Bet du noe om foodmap? ;) 

AnonymBruker
Skrevet

jeg har prøvd lectinekt, ulike probiotika både i flytende og fast form. ulike dietter. ingenting hjelper. tar movicol for forstoppelse, og periodevis nexium for regulering av magesyre. sammen med flere andre tilstander har dette ødelagt mye av mitt sosiale liv. for ikke å snakke om arbeidslivet. skulle ønske jeg kunne fått prøvd fekal transplantasjon, selv om det høres ekkelt ut.

Anonymkode: 0a1db...8b0

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

skulle ønske jeg kunne fått prøvd fekal transplantasjon, selv om det høres ekkelt ut.

Ta det i England?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste etter lav fodmap i et par år. Magen stabiliserte seg når jeg kom ut av et dårlig forhold, og bytter jobb. Samt lav fodmap.

Nå merker jeg lite til det, kun om jeg spiser mye sukker eller mye usunt på en gang. Ingen av plagene jeg hadde før.

Anonymkode: a92c3...000

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ta det i England?

det vet jeg ikke, men leste på landsforeningen(fordøyelsessykdommer) at det har vært et prøve prosjekt på haukeland. med positive resultat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...