AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #1 Skrevet 24. mai 2021 Jeg bor i et trehus bygget i 1957. Firemannsbolig. Har bodd her i flere år og reagerer hver vår/sommer på at huset kjennes så klamt. Merker det ikke like godt om vinteren eller høsten. Huset har sol hele dagen, og blir godt oppvarmet av solen. Da jeg kjøpte var det ingen info om fuktproblemer, og jeg har heller ikke hørt noe om at naboene skal ha problemer med det. Men likevel opplever jeg luften som klam, og jeg synes innimellom at det er så ille at det nesten er litt tungt å puste. Jeg har alle lufteluker på vid gap, men må lufte med vinduer på fullt gjennomtrekk en god stund før det slutter å være så klamt. Hva er det som kan gjøre at jeg opplever huset som klamt? Jeg bor i den ene av to leiligheter i første etasje, hvor den andre leiligheten har rå kjeller som går under sin halvdel av huset pluss ca. halve av min leilighet. Det er mange lufteluker i grunnmuren, så tror kjelleren skal være godt ventilert. Huset skal ha fått ny drenering en gang på 90-tallet, og ved inspeksjon for to år siden skal de ha sett OK ut. Huset er malt med akrylmaling. Da det ble satt inn nye vinduer for ti år siden skal det ha blitt dyttet inn plast i veggene for å tette. Etterisolering skal ha skjedd ca. 1987. Kan det være noe av dette som gjør at huset oppleves klamt? Hva kan jeg gjøre for at det skal bli bedre? Dette er et sameie så jeg kan ikke gjøre store ting på egenhånd, og ingen av de andre beboerne mener at huset er klamt så de vil nok ikke være med på store tiltak med mindre jeg kan vise til eventuelle andre fordeler. Anonymkode: 87896...4e4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #2 Skrevet 24. mai 2021 Plast i vegger høres da ikke riktig ut. Plast lufter ikke og kan skape fuktig miljø. Kjøp deg en luftaavfukter. Anonymkode: 84324...0bf
Ulven Skrevet 24. mai 2021 #3 Skrevet 24. mai 2021 Du kommer veldig langt med en avfukter. Vi har hus fra 48 som også blir klamt på denne tida, og her står avfukteren og går hele tida. Vi har en ekstra som vi supplerer med i perioder når det regner mye.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 Ulven skrev (På 24.5.2021 den 14.31): Du kommer veldig langt med en avfukter. Vi har hus fra 48 som også blir klamt på denne tida, og her står avfukteren og går hele tida. Vi har en ekstra som vi supplerer med i perioder når det regner mye. Så det er vanlig at litt eldre hus blir klamme om våren/sommeren? Hvorfor det egentlig? Jeg installerte varmepumpe for to år siden fordi jeg fikk anbefalt at den skulle fjerne luftfuktighet men den hjelper egentlig ikke i det hele tatt. Anonymkode: 87896...4e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå