Gå til innhold

Noen som vet hvilken busk dette er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den har vokst mye på kort tid, og har ingen blader nede. Må finne ut hvordan den skal behandles. Får bare legge inn ett bilde pga størrelse, skal prøve å legge flere i kommentarfelt.

8DA380EF-E033-42FA-89B0-4BA68A4F83D4.jpeg

Anonymkode: 796b7...bfc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De andre bildene er visst for store 🙁

BAC430AB-91B9-49C8-B2F9-36C7D10F0DED.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Hyll. Klarer ikke se om det er rød eller svarthyll

Anonymkode: 3b6dc...5bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hyll. Klarer ikke se om det er rød eller svarthyll

Oi, du var dyktig som klarte å tyde de dårlige bildene 😊 Da skal jeg Google og finne ut hvilken sort det er. Gjetter rød, for den har rødlige «bladruller» (bladene før de springer ordentlig ut), og så har den blomster som ligner pjusk syrin som er rødlig. Takk!

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Oi, du var dyktig som klarte å tyde de dårlige bildene 😊 Da skal jeg Google og finne ut hvilken sort det er. Gjetter rød, for den har rødlige «bladruller» (bladene før de springer ordentlig ut), og så har den blomster som ligner pjusk syrin som er rødlig. Takk!

Ts

Rødhyll eller svarthyll handler ikke om bladfarge, men om fargen på bærene. Men om den er i ferd med å blomstre nå er det nok rødhyll. Svarthyll blomstrer litt senere. 

Du kan også se på fasongen på blomsterstanden: Rødhyll har blomsterstander som er ganske runde i fasongen, mens svarthyll har blomsterstander som har en flatere skjermfasong. 

Anonymkode: aed40...c2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er hyll, jeg har et formet som et tre i hagen. Den tåler mye så bare å klippe vekk greiner om du vil ha den litt mer ryddig.

Anonymkode: cb0ef...ec3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2021 den 14.21):

Ts

Takk, har noen studiepoeng i botanikk.

Hvor i landet er dette?  I Bergensområdet har rødhyllen blomstret for en drøy uke siden. Svarthyllen er såvidt på vei. 

Rød hyll er en versting på spredning til naturen. Vurdert til svært høy risiko i artsdatabanken. https://artsdatabanken.no/fremmedarter/2018/N/2043

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2021 den 9.29):

Takk, har noen studiepoeng i botanikk.

Hvor i landet er dette?  I Bergensområdet har rødhyllen blomstret for en drøy uke siden. Svarthyllen er såvidt på vei. 

Rød hyll er en versting på spredning til naturen. Vurdert til svært høy risiko i artsdatabanken. https://artsdatabanken.no/fremmedarter/2018/N/2043

Etter jeg leste svaret ditt googlet jeg litt, og det er ikke rødhyll. Det kan være svarthyll, men jeg har aldri lagt merke til at den har hatt bær (som kommer opp på bildene jeg googler). Dette er i Sør-Troms. 

Jeg vurderer å skjære dem helt ned og la dem vokse opp på nytt. Hvis det er svarthyll, skal visstnok det gå an. Funker det ikke, burde de uansett erstattes med noe annet. Buskene har strukket seg mange meter uten beskjæring, så det er bare stammene den nederste par meterne. De er også veldig topptunge, så de henger bare og svaier. I vinter brakk den ene i vinden. 

Har lest meg fram til at det bør gjøres på våren, og håper dette er tidsnok. Bjørk og andre trær har såvidt begynt å bli grønne, og løvetanna kommer opp nå. Høres det ut som en grei timing, eller er det for sent?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Et tips til ts kan være å laste ned appen Google Lens og se om den klarer å finne ut av det. 
Jeg bruker den av og til til å finne ut hva ting er.

Og om den ikke finner rett, kan den ihvertfall lede deg i riktig retning

Anonymkode: badf0...847

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Et tips til ts kan være å laste ned appen Google Lens og se om den klarer å finne ut av det. 
Jeg bruker den av og til til å finne ut hva ting er.

Og om den ikke finner rett, kan den ihvertfall lede deg i riktig retning

Anonymkode: badf0...847

Kult, aldri hørt om! Takk for tips :)

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du kan også prøver en app som gjenkjenner utifra bilde, f.eks. leafsnap, gjenkjenner alt fra stueplanter til blomster i grøftekanten. 

Anonymkode: 6d509...eef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...