AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #1 Skrevet 24. mai 2021 Hei. For en stund tilbake ble vi utsatt for en falsk bekymringsmelding til Barnevernet, en skikkelig drittpakke av alle mulige slags anklager. Alt gikk bra i møte med BV, og vi ble kjapt sjekket ut av saken. Sånn sett ingen skade skjedd. Tingen nå er at vi vet med stor sikkerhet hvem som står bak bekymringsmeldingen. Samboeren har en ex han var sammen med rett før meg, og som veldig gjerne ville ha barn med ham. Og det har nok falt henne tungt for brystet at han møtte en annen kjapt etterpå, og at vi nå har fått barn. Denne exen sendte blant annet mye dritt til meg om ham i starten av forholdet vårt, det er sånn vi vet at det med stor sannsynlighet er henne. Hvordan er reglene for å få innsyn i bekymringsmeldingen nå som barnevernet har konkludert med at den var på falskt grunnlag? Og hvordan er mulighetene for å anmelde noen for grunnløse bekymringsmeldinger? For oss blir det helt feil at denne personen ikke får noen som helst konsekvenser av å plage en liten småbarnsfamilie på denne måten, og vi tenker det er viktig at det blir noen konsekvenser her, sette en presedens, sånn at hun ikke tror hun kan fortsette på denne måten. Har vi noen sak her? Anonymkode: a9ab9...099
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #2 Skrevet 24. mai 2021 La det ligge. Du skal ha sikre bevis før du går til noe sak, mener jeg. Dere er sjekket ut av saken, da er det bare å la det ligge. Alt er ok for deres del. Denne eksen trenger dere streng tatt ikke ha noe med. Anonymkode: e2cc1...6ba 5
Svartfugl Skrevet 24. mai 2021 #3 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. For en stund tilbake ble vi utsatt for en falsk bekymringsmelding til Barnevernet, en skikkelig drittpakke av alle mulige slags anklager. Alt gikk bra i møte med BV, og vi ble kjapt sjekket ut av saken. Sånn sett ingen skade skjedd. Tingen nå er at vi vet med stor sikkerhet hvem som står bak bekymringsmeldingen. Samboeren har en ex han var sammen med rett før meg, og som veldig gjerne ville ha barn med ham. Og det har nok falt henne tungt for brystet at han møtte en annen kjapt etterpå, og at vi nå har fått barn. Denne exen sendte blant annet mye dritt til meg om ham i starten av forholdet vårt, det er sånn vi vet at det med stor sannsynlighet er henne. Hvordan er reglene for å få innsyn i bekymringsmeldingen nå som barnevernet har konkludert med at den var på falskt grunnlag? Og hvordan er mulighetene for å anmelde noen for grunnløse bekymringsmeldinger? For oss blir det helt feil at denne personen ikke får noen som helst konsekvenser av å plage en liten småbarnsfamilie på denne måten, og vi tenker det er viktig at det blir noen konsekvenser her, sette en presedens, sånn at hun ikke tror hun kan fortsette på denne måten. Har vi noen sak her? Anonymkode: a9ab9...099 Jeg aner ikke om det er mulig,men jeg ville tenkt over hva som er lurt å bruke energi på. Dette mennesket plaget dere tidlig i forholdet, og gjorde nå dette. Dere ønsker å ha minst mulig med henne å gjøre. Hun ønsker sikkert å ødelegge for dere,og vil føle tilfredsstillelse om hun oppdager at bekymringsmeldingen skapte ubehag for dere. Jeg er redd for at ytterligere skritt fra deres side bare vil gjøre henne til en større plage for dere. Det er mulig dere kan anmelde henne for hensunsløs atferd, men det må dere i så fall spørre politiet om. Skjønner at dette er ubehagelig og provoserende! 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #4 Skrevet 24. mai 2021 Her lurer jeg på det samme, bare at vår bekymringsmelding ikke var anonym😬 Anonymkode: 6820a...982
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #5 Skrevet 24. mai 2021 Nei. Du skal aldri tipse barnvernet desto mindre du svært sikkert på at barnet er utsatt grovt omsorgssvikt. Det er faktisk større sjanse for at barnet blir utsatt for omsorgssvikt av barnvernet enn av foreldrene. Anonymkode: 64b90...a73 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #6 Skrevet 24. mai 2021 Dere kan jo anmelde for trakassering, men saken vil bli henlagt rimelig kjapt. Forstår veldig godt ønsket om å skape presedens, men jeg tror og håper at noe sånt aldri vil få gjennomslag. Terskelen for å sende bekymringsmelding til barnevernet må være lav og uten noe risiko for represalier. Anonymkode: aa886...139 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #7 Skrevet 24. mai 2021 Du kan anmelde men den blir nok henlagt. Tenker at det beste er å la det ligge og ikke gi denne eksen noe oppmerksomhet, heller ikke negativ oppmerksomhet. Anonymkode: a8113...3c1 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #8 Skrevet 24. mai 2021 Du kan annmelde, men 100 % sannsynlig at den blir henlagt. Anonymkode: 64b90...a73 3
Brunello Skrevet 24. mai 2021 #9 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nei. Du skal aldri tipse barnvernet desto mindre du svært sikkert på at barnet er utsatt grovt omsorgssvikt. Det er faktisk større sjanse for at barnet blir utsatt for omsorgssvikt av barnvernet enn av foreldrene. Anonymkode: 64b90...a73 Tull. 12
Brunello Skrevet 24. mai 2021 #10 Skrevet 24. mai 2021 Saken blir garantert henlagt. Husk at politiet eventuelt må bevise at varsler ikke var bekymret for barnet. Det må avhør til, og da henlegger politiet når lovbruddet ikke er alvorlig nok.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #11 Skrevet 24. mai 2021 Den blir sikkert henlagt. Men jeg mener at det er viktig å anmelde falske anklager til politiet. Har selv vært utsatt for det, og falske anklager kan ødelegge mange liv. Hvorfor skal ikke den som gjør noe slikt også få en anmeldelse på seg? Anonymkode: 585ea...3e9 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #12 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Du skal aldri tipse barnvernet desto mindre du svært sikkert på at barnet er utsatt grovt omsorgssvikt. Det er faktisk større sjanse for at barnet blir utsatt for omsorgssvikt av barnvernet enn av foreldrene. Anonymkode: 64b90...a73 Bare les HI en gang til, du. Er man gode foreldre blir man sjekket ut av saken ganske umiddelbart. Så enhver mistanke er verdt et tips til barnevernet. For barets beste. (ikke som hevn, selvfølgelig. Dette var svar til et håpløst innlegg, ikke til TS) Anonymkode: 3de50...677 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #13 Skrevet 24. mai 2021 Opplevd det samme. Ganske heftige anklager, som jeg heldigvis lett kunne motbevise. Jeg hadde noen møter hos bv, og måtte også ta en rustest hos fastlegen, før jeg ble sjekket ut av saken. To år senere fikk jeg vite hvem som hadde utsatt meg for disse anklagene. Jeg var selvsagt sint, men jeg var jo ferdig med det. Jeg tenkte å anmelde, men flere sa at saken mest sannsynlig ville bli henlagt. Jeg sparte derimot på den skriftlige innrømmelsen fra vedkommende, i tilfelle det skulle gjenta seg. Den dag idag er jeg ferdig med det, men fortsatt forbanna over at det gikk så langt at jeg måtte gå å ta en rustest - jeg som ikke har noe med rus å gjøre. Flaut at det står i journalen min. Anonymkode: 24cea...9e4 2
JusiyFruity Skrevet 24. mai 2021 #14 Skrevet 24. mai 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Hei. For en stund tilbake ble vi utsatt for en falsk bekymringsmelding til Barnevernet, en skikkelig drittpakke av alle mulige slags anklager. Alt gikk bra i møte med BV, og vi ble kjapt sjekket ut av saken. Sånn sett ingen skade skjedd. Tingen nå er at vi vet med stor sikkerhet hvem som står bak bekymringsmeldingen. Samboeren har en ex han var sammen med rett før meg, og som veldig gjerne ville ha barn med ham. Og det har nok falt henne tungt for brystet at han møtte en annen kjapt etterpå, og at vi nå har fått barn. Denne exen sendte blant annet mye dritt til meg om ham i starten av forholdet vårt, det er sånn vi vet at det med stor sannsynlighet er henne. Hvordan er reglene for å få innsyn i bekymringsmeldingen nå som barnevernet har konkludert med at den var på falskt grunnlag? Og hvordan er mulighetene for å anmelde noen for grunnløse bekymringsmeldinger? For oss blir det helt feil at denne personen ikke får noen som helst konsekvenser av å plage en liten småbarnsfamilie på denne måten, og vi tenker det er viktig at det blir noen konsekvenser her, sette en presedens, sånn at hun ikke tror hun kan fortsette på denne måten. Har vi noen sak her? Anonymkode: a9ab9...099 Du har innsynsrett så du har rett på innsyn av bekymringsmeldingen. Om du er helt sikker på hvem som sendte den så kan du annmede hun for æreskrenkelse og brudd på privatlivetsfred. Om vedkommende er trakkaserende kan du søke om besøksforbud. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #15 Skrevet 25. mai 2021 Vi anmeldte min søster for skriftlige og muntlige trusler om å «pusse barnevernet på oss», samt en helt grunnløs bekymringsmelding som det ikke engang ble åpnet ordentlig sak på fordi vi kunne bevise at vi og barnet hadde oppholdt oss et helt annet sted den julaftenen min søster hevdet at vi hadde tilbragt hjemme sørpe fulle. Hun har fått besøksforbud, og psyk-teamet hennes er underrettet om hva hun har gjort. Anonymkode: 9db1a...143 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #16 Skrevet 25. mai 2021 Jeg gadd ikke å lese HI, men kun overskriften. Av egen erfaring kan man anmelde for falsk forklaring til barnevernet. Her var det faktisk barnevernet selv som anmeldte. De som meldte til barnevernet fikk en eller annen form for straff. Ikke dømt, men det fikk konsekvenser. Lang og komplisert sak. Anonymkode: 539ad...2ed
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #17 Skrevet 25. mai 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Opplevd det samme. Ganske heftige anklager, som jeg heldigvis lett kunne motbevise. Jeg hadde noen møter hos bv, og måtte også ta en rustest hos fastlegen, før jeg ble sjekket ut av saken. To år senere fikk jeg vite hvem som hadde utsatt meg for disse anklagene. Jeg var selvsagt sint, men jeg var jo ferdig med det. Jeg tenkte å anmelde, men flere sa at saken mest sannsynlig ville bli henlagt. Jeg sparte derimot på den skriftlige innrømmelsen fra vedkommende, i tilfelle det skulle gjenta seg. Den dag idag er jeg ferdig med det, men fortsatt forbanna over at det gikk så langt at jeg måtte gå å ta en rustest - jeg som ikke har noe med rus å gjøre. Flaut at det står i journalen min. Anonymkode: 24cea...9e4 Jeg mener ikke at det er flaut at noen har eller har hatt ett rusproblem. Forståelig kjedelig å ta en test når man vet at man er helt uskyldig, men det burde ærlig talt ikke være så mye skam rundt rusproblemer. Anonymkode: dac03...c58
Hannabanna Skrevet 25. mai 2021 #18 Skrevet 25. mai 2021 Dere kan anmelde, men desverre blir det nokk henlagt med mindre hun prøver seg på det samme igjen. Har dere opplyst om konfliktsituasjonen til barnevernet? Hadde det vært mulig å kontakte henne? Forklare at det å sende en bekymringsmelding uten grunnlag først og fremst går utover barna deres og ikke dere selv? I tillegg til at man kaster bort barnevernets ressurser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå