tussmusa Skrevet 24. mai 2021 #1 Skrevet 24. mai 2021 Hei! Var på 24-ukerskontroll hos jordmor før helga. Fikk på påvist lavt jern (serumferritinet var på 18, men skal være over 70) som fastlegen hadde glemt å informere om etter blodprøvene jeg tok i uke 12. Har følt meg veldig slapp og slitt med blodtrykksfall lenge, så da skjønner jeg hvorfor. Har startet opp med 60 mg jerntabletter, men i dag føler jeg meg enda slappere enn vanlig. Null energi, orker nesten ikke holde noe i hendene (klarer å bruke mobilen liggende i senga 😅). Hvilepulsen er på 100. Er det noe vits å dra ned på legevakt i dag eller er det bedre å vente til i morgen og kontakte lege for å få noe hjelp? (Usikker på fastlegen, da h*n burde oppdaget dette for lenge siden; jordmor var veldig overrasket)
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #2 Skrevet 24. mai 2021 Min fastlege plukket heller ikke opp at jeg var litt lavt på ferritin (rundt 30) på blodprøvene, i begge svangerskap er det noe jordmor har sagt på kontroll i uke 24. Min lege denne gangen tok nye blodprøver i uke 26 og da var mitt ferritin nede på 7. Har vært ekstremt slapp gjennom hele svangerskapet (er sykemeldt), veldig tungpustet. Har hatt mye høyere hvilepuls, men det er normalt hos gravide. Jeg personlig ville ikke dratt på legevakten i dag hvis ikke du plutselig ble akutt dårlig. Det får du jo kjenne på selv. Anonymkode: 440f9...0f8
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #3 Skrevet 24. mai 2021 18 er fremdeles over refferanseområdet så er ikke under jernmangel Anonymkode: df46e...858
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #4 Skrevet 24. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: 18 er fremdeles over refferanseområdet så er ikke under jernmangel Anonymkode: df46e...858 Referanseområdet på blodprøveresultater er 15-200, men gravide har behov for mer jern, og der skal jo fastleger vite. Helsedirektoratet gir følgende råd ut ifra målt ferritin i svangerskapets første trimester: Serumferritin over 70 mg/L: Jerntilskudd ikke nødvendig Serumferritin: 30-70 mg/L: 40 mg jern per dag fra uke 18 til 20 og ut svangerskapet Serumferritin under 30 mg/L: 60 mg jern per dag fra uke 18 til 20 og ut svangerskapet https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/jern-og-svangerskap/ 5 hours ago, AnonymBruker said: Feil Anonymkode: e8f97...345 Anonymkode: 440f9...0f8
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #5 Skrevet 24. mai 2021 Du blir ikke umiddelbart bra når du begynner å ta tilskudd. Det tar tid å bygge opp. Husk å ta det med et glass appelsinjuice og kjøp gjerne noe som forebygger forstoppelse (laktulose f. Eks) for det er riiimelig fort gjort å bli forstoppa og få massive hemoroider når du er gravid og starter med jerntilskudd. Tror ikke det er nødvendig med legekontroll med mindre du synes det er noe akutt og urovekkende over tilstanden din. Anonymkode: 4d26f...09a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 Kjøp deg jerntabletter og ta jern. Evt ring legen din/hør med jordmor om hvor mye tilskudd du skal ta. Er ikke noe annet man kan gjøre med jernmangel. Jeg hadde 8 da jeg var på første kontroll i uke 12, og nå har jeg 6. så jeg skjønne godt at du føler deg svimmel osv.. men har desverre snakket med både føden, legen og jordmor om dette og de alle mener jeg bare må ta tilskudd og det er alt man får gjort.. Anonymkode: b5b54...567 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå