AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #1 Skrevet 24. mai 2021 Noen som har gode tips for hvordan bedre dynamikken mellom søsken? De er 7 og 2,5 år. Eldste er mye på yngstemann. Føler vi har prøvd «alt» og tar gjerne i mot noen gode råd om dere har 😊 Anonymkode: dfe17...45e
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #2 Skrevet 24. mai 2021 Vanskelig å gi konkrete råd når HI er ganske vagt. Men kan si noe generelt fra egen erfaring. Hvis eldste er mye på yngste er det nok en taktikk for å skaffe seg oppmerksomhet. Prøv så langt det lar seg gjøre å ikke gi det mer oppmerksomhet enn nødvendig, prøv heller å være veldig frempå med ros hvis eldste finner en aktivitet uten å forstyrre søsken. Andre ting jeg synes funker: - Hvis man er mye opptatt med yngste kan man gjøre helt konkrete avtaler der eldste ser at hen får "sin tur" med oppmerksomhet. Typ "etterpå kan jeg og du gå på lekeplassen bare vi to" eller "i kveld kan vi se en film" avhengig av hva som passer og hva barnet liker. - Hvis du må gripe inn i en situasjon der eldste er for voldsom mot yngste, prøv å gi barnet en mulighet til å forklare hvordan hen opplevde situasjonen og gi et forslag til hvordan situasjonen kan løses bedre. "Neste gang vil jeg at du sier ifra til meg hvis søsken tar lekene dine" eller "det er bedre å si ifra på en rolig måte hvis hen gjør slik". - Forklar barnet hva yngre søsken ikke forstår. Det er ikke alltid nok å anta at de burde skjønne det, men modeller gjerne også ved å fortelle yngste hva som ikke er greit, om så bare for å vise eldste at du er opptatt av at det å behandle andre bra går begge veier. - La enkelte leker og aktiviteter være forbeholdt eldste og sørg for at hen får sitte i fred når det lekes med disse, f.eks. ting med små deler eller typisk bygge-lek der yngste bare vil rasere. - La eldste få lov til å hjelpe yngste med ting i lek. For eksempel bygge noe for yngste i duplo eller lignende. Anonymkode: 3e3bb...93d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå