Gå til innhold

Fjelltur i "nærheten" av Oslo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har lyst til å ta en fjelltur eller to til sommeren, og lurer på om noen har noen gode tips?

• Jeg tenker i "nærheten" av Oslo, dvs, ikke noe særlig lenger enn 3 timer med bil
  • Helst ikke et sted der det kryr av andre folk
  • Lengen på fjellturen totalt (opp og ned) bør kanskje være 3-5 timer da jeg har liten erfaring med dette
  • Om det er et koselig hotell/fjellstue/sæter man kan bo på i nærheten, er det en fin bonus

Så her tas tips imot med åpne armer 😀

#69dudes

Anonymkode: 24998...b26

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i Gaustatoppen, men det kan til tider være mye folk der. 

Anonymkode: 19235...289

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei!

Har lyst til å ta en fjelltur eller to til sommeren, og lurer på om noen har noen gode tips?

• Jeg tenker i "nærheten" av Oslo, dvs, ikke noe særlig lenger enn 3 timer med bil
  • Helst ikke et sted der det kryr av andre folk
  • Lengen på fjellturen totalt (opp og ned) bør kanskje være 3-5 timer da jeg har liten erfaring med dette
  • Om det er et koselig hotell/fjellstue/sæter man kan bo på i nærheten, er det en fin bonus

Så her tas tips imot med åpne armer 😀

#69dudes

Norefjell er nærmeste Snaufjell, ellers har du mange muligheter i nærheten av Lillehammer. Også mange steder med overnatting. Sjusjøen, Skeikampen med flere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hemsedal og Hallingdal er 3 timer unna og plenty å velge i.

Anonymkode: 90484...753

AnonymBruker
Skrevet

Haglebu! Haglebunatten er en fin fjelltur for nybegynnere, men byr likevel på flott utsikt. Fjellstue/camping ved foten av fjellet. 

Anonymkode: 3a5ac...f0b

AnonymBruker
Skrevet
Kjetil E skrev (2 timer siden):

Norefjell er nærmeste Snaufjell, ellers har du mange muligheter i nærheten av Lillehammer. Også mange steder med overnatting. Sjusjøen, Skeikampen med flere.

Har du noen gode anbefalinger rundt Lillehammer? Svigers har hytte der, så da kunne jeg kanskje lånt den, hatt det som base og kjørt til diverse fine fjell i nærheten 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Valdres er innenfor ca. 3 timer fra Oslo. Mange fine fjellturer der som ikke er så krevende.

Anonymkode: 9f7a1...1b5

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du noen gode anbefalinger rundt Lillehammer? Svigers har hytte der, så da kunne jeg kanskje lånt den, hatt det som base og kjørt til diverse fine fjell i nærheten 🙂

Har desverre ingen konkrete turtips da jeg ikke selv går i fjellet. Men rundt Sjusjøen og Nordseter bør det være gode turmuligheter. Og dit kan du kjøre og.

Eventuelt reise til Hafjell og ta heis opp på fjellet eller kjøre inn til for eks Pellestova. Og rundt Skeikampen i Gausdal er det og gode muligheter. Men utover min nokså generelle beskrivning er jeg rett jeg ikke kan hjelpe deg.

Eventuelt koselig sted og overnatte og fine fjellturer. Bessheim fjellhotell. På andre siden av Valdresflya i forhold til Beitostølen. Veldig hyggelig hotell. Her har du mange muligheter. Kan gå opp i fjellet til et stort vann der oppe. Kan gå over noe som heter Gjendehalsen. Til Gjendesheim. Er du litt tøff kan du ta båten fra Gjendesheim til første stopp og enten gå over Besseggen tilbake eller langs med Gjende tilbake.

Endret av Kjetil E
AnonymBruker
Skrevet

Kjør til Rjukan, ta Krossobanen innpå vidda og rusle i vei. Mye roligere og mindre folk enn Gaustatoppen som du kan skue rett over dalen.

Anonymkode: 45b5f...fde

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Meld deg på Ti på Topp, bedriftsidretten.Mange fine turer i nærområdet.Oslo/Romerrike

Anonymkode: 0302d...38c

AnonymBruker
Skrevet

Østerdalen har også mange fine fjellturer, både korte og lange. Se f.eks. til Rendalen, Rena og Stor-Elvdal. Masse fjell i alle grader :) 

Anonymkode: 2459a...5f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig fint både på Skrim, Knutefjell og Blefjell rundt Kongsberg - Knutetoppen er en tur du nesten får gratis (tror jeg brukte 45 minutter opp i skrævsnø en gang jeg hadde glemt at det er snø på Østlandet selv om Nordvestlandet har vært bart i tre måneder), og utsikten er magisk! Er det åpent på Knutehytta så er de også kjent for å ha de beste vaflene i verden (sånn ca) :) 

Anonymkode: d5a76...870

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Østerdalen har også mange fine fjellturer, både korte og lange. Se f.eks. til Rendalen, Rena og Stor-Elvdal. Masse fjell i alle grader :) 

Nå ja. 

Ta turen vestover evt. nord/vest. Da får du mange fine. 

AnonymBruker
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (7 minutter siden):

Nå ja. 

Hva da "nå ja"?

AnonymBruker
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (7 minutter siden):

Nå ja. 

....og vestover og nord/vest - da snakker vi vel noe mer enn toppen tre timer fra Oslo?

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva da "nå ja"?

Østerdalen har vel ikke så flotte topper. De som kan være fine ligger lenger inn over imot Lillehammer og det er en lang tur. 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

....og vestover og nord/vest - da snakker vi vel noe mer enn toppen tre timer fra Oslo?

Er det 3 timer i bil inkl. toppturen? 

Hvis ikke ligger Rjukan f.eks. nærmere Oslo enn det Rena f.eks. gjør. 

AnonymBruker
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (4 minutter siden):

Østerdalen har vel ikke så flotte topper. De som kan være fine ligger lenger inn over imot Lillehammer og det er en lang tur. 

Er det 3 timer i bil inkl. toppturen? 

Hvis ikke ligger Rjukan f.eks. nærmere Oslo enn det Rena f.eks. gjør. 

Vel, om toppene er "flotte" nok eller ikke, kommer vel an på øyet som ser. Jeg syns det er mange fine fjellturer i Østerdalen, og TS har vel ikke akkurat spesifisert hva hun mener er en akseptabel fjelltur.

TS skriver "tre timer i bil". Til Rena bruker man to. Joda, Rjukan ligger nærmere - uten at jeg helt skjønner hva slags poeng det skulle være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...