AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #1 Skrevet 24. mai 2021 Jeg trenger råd og håp om bedring. Barnet mitt på 20 mnd sover aldri natten gjennom og har aldri gjort det. Mye er prøvd ut, men ingenting har effekt. Barnet er ofte redd når det våkner og trenger nærhet. Vi samsover, hvis ikke blir det ingen søvn på de voksne. Gråtekur er ikke noe for oss, selv om det kanskje er effektivt. Jeg har prøvd å la barnet sove lenge på dagen, resultatet er mye våkentidpå natt. Jeg har prøvd kort hvil, mellomlang hvil og ingenting virker. Kjære medlemmer på kvinneguiden, blir det bedre? Hvor mye er det vanlig at barn på 19 mnd sover på dagtid? Er det flere som har/har hatt det som oss? Jeg føler at alle andre har barn som sover hele natten. Anonymkode: d0167...d99
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #2 Skrevet 24. mai 2021 Ja, det blir bedre, men det kan nok ta tid. Guttungen vår sov igjennom hele natten første gang da han var fire, og det var kortvarig glede da det var veldig sjelden han sov så godt. Nå er han 7 år, og våkner en gang nesten hver natt men vekker ikke andre. Og nei, det var ingenting som hjalp, vi måtte bare vente. Tid. Anonymkode: f5a75...02a 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #3 Skrevet 24. mai 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det blir bedre, men det kan nok ta tid. Guttungen vår sov igjennom hele natten første gang da han var fire, og det var kortvarig glede da det var veldig sjelden han sov så godt. Nå er han 7 år, og våkner en gang nesten hver natt men vekker ikke andre. Og nei, det var ingenting som hjalp, vi måtte bare vente. Tid. Anonymkode: f5a75...02a Takk for svar. Puh! Håper på et mirakel som gjør at jeg slipper å ha det sånn i 7 år🙏😅 Anonymkode: d0167...d99
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #4 Skrevet 24. mai 2021 I barselgruppa mi med fem-seks unger er det bare en av dem som sover gjennom hele natten nå som de fyller 5. Pluss en som riktignok sover sammenhengende, men våkner hver morgen kl. 5. Barnet vårt sover sjelden natten gjennom og har aldri gjort det. Anonymkode: 3c45d...7ed
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #5 Skrevet 24. mai 2021 Som nevnt over, tålmodighet er det som må til. Min eldste(nå 12) har alltid slitt med søvn, men nettene ble langt bedre når han sluttet å sove på dagen, og det var før han fylte to år, kunne bruke 1-2 timer å få han til å sove på dagtid, for at han så sov 15-20 min. En dag fikk vi nok og vi bare ga oss på dagsovingen, litt krevende å holde han våken på sen ettermiddag en periode, men nettene ble hvertfall bedre. Aldri helt bra, men gode nok. Samsoving ga også de beste nettene for oss alle ganske lenge. Søvn har han alltid slitt med, alltid hatt lite søvnbehov, helt fra fødsel. Nå har han nylig fått Adhd(ufokusert type/ADD) diagnose, så det er nok en medvirkende årsak Anonymkode: 8e357...2bd
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 23 hours ago, AnonymBruker said: I barselgruppa mi med fem-seks unger er det bare en av dem som sover gjennom hele natten nå som de fyller 5. Pluss en som riktignok sover sammenhengende, men våkner hver morgen kl. 5. Barnet vårt sover sjelden natten gjennom og har aldri gjort det. Anonymkode: 3c45d...7ed Ja, det betyr vel at det er ganske vanlig å ikke sove natten gjennom. Føler det er press fra «alle» at man skal sørge for at barnet sover natten gjennom. Anonymkode: d0167...d99
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 23 hours ago, AnonymBruker said: Som nevnt over, tålmodighet er det som må til. Min eldste(nå 12) har alltid slitt med søvn, men nettene ble langt bedre når han sluttet å sove på dagen, og det var før han fylte to år, kunne bruke 1-2 timer å få han til å sove på dagtid, for at han så sov 15-20 min. En dag fikk vi nok og vi bare ga oss på dagsovingen, litt krevende å holde han våken på sen ettermiddag en periode, men nettene ble hvertfall bedre. Aldri helt bra, men gode nok. Samsoving ga også de beste nettene for oss alle ganske lenge. Søvn har han alltid slitt med, alltid hatt lite søvnbehov, helt fra fødsel. Nå har han nylig fått Adhd(ufokusert type/ADD) diagnose, så det er nok en medvirkende årsak Anonymkode: 8e357...2bd Det er et lite håp at søvnen skal bli litt bedre når vi går bort fra dagsoving. Her har vi kuttet ned på søvn ganske tidlig i forhold til alle andre. Anonymkode: d0167...d99
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #8 Skrevet 25. mai 2021 Vår har akkurat fylt 3 og våkner masse enda. Har også prøvd "alt", men det ser ikke ut til at noe funker her heller. Anonymkode: 2a51f...00d
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #9 Skrevet 26. mai 2021 Kommer jo an på hva du mener med «sove natten gjennom». For barn i 4års alderen og eldre, så er det jo helt normalt å våkne for å gå på do på natten. Og våkne opp av drømmer. Her sov 4 åringen akkurat natten gjennom for første gang, altså uten noen oppvåkning. Men det var en natt, våkner alltid for å gå på do. Også drømmer han mye, hører han roper og prater i søvne, også våkner han og roper på meg når det er noe skummelt. Han elsker insekter og leter mye etter de ute nå om dagene, så er mange skumle drømmer om kjempeinsekter for tiden Men å gå på do, våkne av drømmer, tenker jeg ikke på som at han ikke sover natten gjennom, Han sovner med en gang igjen, både etter dogåing og en klem og litt trøst. Når man snakker om barn som ikke sover hele natten, tenker jeg mer på barn som faktisk er våkne, ikke sovner med engang igjen, som protesterer på å legge seg igjen osv. De «naturlige» oppvåkningene må man jo regne med, det har jo vi voksne også innimellom. Forskjellen er vel at vi ikke vekker noen andre i samme slengen. Anonymkode: 08c04...fb7 1
morning_sun Skrevet 27. mai 2021 #10 Skrevet 27. mai 2021 Kanskje denne artikkelen er til hjelp? https://www.babysleepscience.com/single-post/2018/10/23/the-disruption-of-sleep-due-to-fears-and-anxieties-and-what-to-do-about-it
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2021 #11 Skrevet 27. mai 2021 Sønnen min var et barn som aldri sov natten gjennom som baby og liten. Han våknet alt fra 3-4 ganger til 7-8 ganger pr natt, ofte en gang i timen natten gjennom. Var to sinnsykt slitsomme år, som jeg i dag ikke fatter hvordan jeg overlevde. Jeg gikk på jobb dag etter dag etter å bare hatt kanskje 3 timer søvn maks, mange ganger mindre. Rakk ikke sovne ofte mellom to skrikinger fra barnet. MEN, nå skal du høre.... miraklenes tid er enda ikke forbi! Sønnen min var en som var veldig tidlig ute med språk og snakking, og skjønte derfor mye av det vi sa til han. Han snakket lange setninger på 6-7 ord allerede da han var 18-19 mnd. Så en dag måneden før han fyllte 2 år, våknet han klokken 5 som vanlig og nektet å sove mer. Tok han med meg ut på stellebordet på badet, og skulle bytte bleie. Jeg var usigelig trøtt og sliten. Men så fikk jeg en ide. Jeg kunne jo prøve og PRATE med ungen om dette? Så jeg sa til han med enkle ord hva han skulle gjøre når han våknet om natten. "Vet du hva du skal gjøre når du våkner om natten og det er mørkt? Da skal du ikke gråte, ikke rope på mamma. Du skal bare snu deg rundt, putte inn smokken og sove videre. Ikke sant? Bare snu deg rundt, sove videre. Greit?". Han kikket alvorlig på meg da jeg pratet, og det så ut til å gå inn. Og som sagt... miraklenes tid er enda ikke forbi, sier jeg, fordi DET FUNKET!! Fra da av begynte småen faktisk og sove natten gjennom. Det var noen få små tilbakefall de neste ukene, men så var alle natteskrikinger borte, og han sov natten gjennom fra han var to år. Jeg sier ikke at dette fungerer på alle unger, de må ha et godt nok språk og hukommelse til å huske dette når natten kommer. Men det fungerte på min unge, og jeg fikk en fullstendig ny hverdag fra da av. Herregud, så godt det er å sove om natten! 😍 (barnet er nå voksen, så dette er lenge siden) Anonymkode: 7a06c...513 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #12 Skrevet 28. mai 2021 On 5/27/2021 at 6:11 AM, AnonymBruker said: Sønnen min var et barn som aldri sov natten gjennom som baby og liten. Han våknet alt fra 3-4 ganger til 7-8 ganger pr natt, ofte en gang i timen natten gjennom. Var to sinnsykt slitsomme år, som jeg i dag ikke fatter hvordan jeg overlevde. Jeg gikk på jobb dag etter dag etter å bare hatt kanskje 3 timer søvn maks, mange ganger mindre. Rakk ikke sovne ofte mellom to skrikinger fra barnet. MEN, nå skal du høre.... miraklenes tid er enda ikke forbi! Sønnen min var en som var veldig tidlig ute med språk og snakking, og skjønte derfor mye av det vi sa til han. Han snakket lange setninger på 6-7 ord allerede da han var 18-19 mnd. Så en dag måneden før han fyllte 2 år, våknet han klokken 5 som vanlig og nektet å sove mer. Tok han med meg ut på stellebordet på badet, og skulle bytte bleie. Jeg var usigelig trøtt og sliten. Men så fikk jeg en ide. Jeg kunne jo prøve og PRATE med ungen om dette? Så jeg sa til han med enkle ord hva han skulle gjøre når han våknet om natten. "Vet du hva du skal gjøre når du våkner om natten og det er mørkt? Da skal du ikke gråte, ikke rope på mamma. Du skal bare snu deg rundt, putte inn smokken og sove videre. Ikke sant? Bare snu deg rundt, sove videre. Greit?". Han kikket alvorlig på meg da jeg pratet, og det så ut til å gå inn. Og som sagt... miraklenes tid er enda ikke forbi, sier jeg, fordi DET FUNKET!! Fra da av begynte småen faktisk og sove natten gjennom. Det var noen få små tilbakefall de neste ukene, men så var alle natteskrikinger borte, og han sov natten gjennom fra han var to år. Jeg sier ikke at dette fungerer på alle unger, de må ha et godt nok språk og hukommelse til å huske dette når natten kommer. Men det fungerte på min unge, og jeg fikk en fullstendig ny hverdag fra da av. Herregud, så godt det er å sove om natten! 😍 (barnet er nå voksen, så dette er lenge siden) Anonymkode: 7a06c...513 Kanskje det er håp for meg også. Barnet mitt forstår også veldig mye, er tidlig med språk og motorikk. Håper på mirakler 😊 Anonymkode: d0167...d99
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2021 #13 Skrevet 28. mai 2021 TS her. Takk for mange fine svar. Så glad for at ingen har sagt at det «bare er å». Dere har gitt meg trøst, støtte og en følelse av å ikke være helt alene om dette❤️ Anonymkode: d0167...d99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå