Gå til innhold

Jeg drikker for mye energidrikk, hvor mye er for mye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er avhengig av sukkerfrie energidrikker på samme måte som andre er avhengig av kaffe. 

På det meste kan jeg drikke fire bokser med sukkerfri red bull i løpet av en dag. Hver boks er 250 ml og inneholder 32 mg koffein per 100 ml. 

I perioder kan jeg drikke enda mer enn fire bokser, og da opplever jeg hjertebank. Har ingen underliggende hjertesykdommer og ingen historikk i familien. Får ikke i meg koffein ellers, er kun gjennom energidrikkene. Jeg responderer ikke noe særlig på koffein, jeg kan drikke en boks og sovne etterpå uten problemer. Kan si det sånn at jeg våkner FOR å drikke red bull, jeg våkner ikke AV å drikke det... 

Anonymkode: b1056...98a

Skrevet

Det er ikke så ille. Kaffe inneholder mer koffein, og mange drikker gjerne 4 kopper eller mer hver dag. Opplever du ubehag, ville jeg kanskje stoppet eller kuttet ned 😊 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Uglems skrev (1 minutt siden):

Det er ikke så ille. Kaffe inneholder mer koffein, og mange drikker gjerne 4 kopper eller mer hver dag. Opplever du ubehag, ville jeg kanskje stoppet eller kuttet ned 😊 

Når jeg drikker for mye opplever jeg skjelvinger og hjertebank. Dette er som oftest når jeg har drukket mye energidrikk på tom mage, det skjer noen ganger det også. Jeg har litt skjelvinger fra før av ukjente grunner, så det blir ekstra forsterket når jeg drikker for mye. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når jeg drikker for mye opplever jeg skjelvinger og hjertebank. Dette er som oftest når jeg har drukket mye energidrikk på tom mage, det skjer noen ganger det også. Jeg har litt skjelvinger fra før av ukjente grunner, så det blir ekstra forsterket når jeg drikker for mye. 

Pleide å få det selv når jeg drakk masse burn, men da var jeg undervektig og spiste lite. Er det tilfellet hos deg? 

Er det vanskelig for deg å slutte når du får det ubehaget? Kan være at kroppen din er sensitiv mot koffein. Selvom du ikke opplever det på trøttheten 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det hørtes mye ut. 4 bokser på en dag!? 

Kanskje det bare er meg selv som er meget sensitiv for koffein. Jeg får hjertebank, lett svimmelhet og søvproblemer av 0,5 liter burn et par ganger i uka 😅 Har kommet frem til at energidrikke ikke tilfører noe bra for meg, begynt å drikke te istedet 😚 

Anonymkode: 62b5d...01d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du ikke på hvor dyrt det er og at du ødelegger tennene med syreskader? :)

Anonymkode: cd25f...51e

• Liker 9
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånn får jeg det også når jeg drikker kaffe på tom mage, klarer knapt en halv kopp kaffe da.. og jeg er vant til å drikke mye kaffe hver dag. :filer:

AnonymBruker
Skrevet

Også andre stoffer kan være farlige i store mengder, ikke bare koffein. Pluss at det erv avhengighetsskapende som er dumt i seg selv. Og dyrt om du drikker så mye.

https://www.energydrinkslawsuit.com/5-most-potentially-harmful-ingredients-energy-drinks/

Here is a list of 5 ingredients they contain, that when consumed in large quantities, makes them dangerous:

Caffeine.

Sugar and Sugar Substitutes. ...

Ginseng, Gingko Biloba, and Guarana. ...

High Levels of Taurine. ...

Excessive Amounts of B Vitamins. ...

Anonymkode: 7f5b9...1f5

• Liker 1
Skrevet

Ut fra smak er enhver mengde for mye.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

4 små bokser redbull er passelig mengde. Men syns du ikke det er dumt at du ikke fåt effekt av det ? Kansje du skal kjøpe energidrikk med lavere koffein for å så gå tilbake til redbull? Da vil det sikkert virke igjen. Akkurat som alkohol, er man uten lenge blir man full av 1 øl.  

Anonymkode: 7cc4d...5fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Også andre stoffer kan være farlige i store mengder, ikke bare koffein. Pluss at det erv avhengighetsskapende som er dumt i seg selv. Og dyrt om du drikker så mye.

https://www.energydrinkslawsuit.com/5-most-potentially-harmful-ingredients-energy-drinks/

Here is a list of 5 ingredients they contain, that when consumed in large quantities, makes them dangerous:

Caffeine.

Sugar and Sugar Substitutes. ...

Ginseng, Gingko Biloba, and Guarana. ...

High Levels of Taurine. ...

Excessive Amounts of B Vitamins. ...

Anonymkode: 7f5b9...1f5

Har du lest på redbull sin nettside? Virker ikke som den er spesielt farlig. 

Skrevet

Jeg synes det er veldig mye😧 1 liter energidrikk hver dag liksom...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tenker du ikke på hvor dyrt det er og at du ødelegger tennene med syreskader? :)

Anonymkode: cd25f...51e

Jeg har god økonomi, så jeg merker ikke noe særlig av det. Men ja, jeg har veldig sensitive tenner, men foreløpig ikke påvist syreskader, merkelig nok. Det med syreskader er noe jeg tenker ofte på og i perioder prøver jeg å kutte ned, men det går litt dårlig. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

4 små bokser redbull er passelig mengde. Men syns du ikke det er dumt at du ikke fåt effekt av det ? Kansje du skal kjøpe energidrikk med lavere koffein for å så gå tilbake til redbull? Da vil det sikkert virke igjen. Akkurat som alkohol, er man uten lenge blir man full av 1 øl.  

Anonymkode: 7cc4d...5fa

Det er jo litt dumt at koffeinen ikke gir noen effekt. Kanskje jeg skulle prøvd det du foreslår. 

Skrevet (endret)

Jeg drikker glatt 2 liter Battery + Pepsi Max og flere kopper kaffe dersom jeg har hjemmeeksamen. Gjorde i hvertfall det som student.

Det gikk som regel helt fint, men jeg slet innimellom med prikking i fingrene og fjernhetsfølelse. Når det forekom gikk jeg en tur og roet deretter inntaket litt. Har aldri blitt skikkelig dårlig av et slikt regime, men jeg er hjertefrisk da. 

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1L energidrikk daglig her.  Sugerør, så mindre risiko for syreskade. Koffeinen er som nevnt ikke verre enn i noen kopper kaffe. B-vitaminet pisses ut. Alt det andre innholdet er ikke heller en bekymring verdig.

Har god råd selv, og bruker gledelig pengene mine på energidrikk. Forstår ikke hvorfor det trekkes frem. God kaffe koster også penger. Det samme med kjøtt f.eks.

Anonymkode: 9a721...e96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er alt for mye. 

Ny rapport: Nordmenn får i seg for mye koffein

https://www.vg.no/i/OQvxP1

Dette er anbefalt

Ifølge Vitenskapskomiteen for mattrygghet bør man ikke innta mer koffein enn dette daglig:

• Voksne: 5,7 mg/kg kroppsvekt.

Anonymkode: b7bbe...3cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste at hvis kroppen din hadde blitt immun mot koffein, så hjalp det med en pause, så ville du få tilbake virkningen igjen. Fikk ikke med meg hvor lenge, men mulig du finner noe om det om du søker. Går jo ut i fra at du ønsker effekt ut av koffeinen. Evt kan du jo ta en koffeinpille i stedet for. Det er både billigere og ikke skadelig for tennene. Men først en koffeinpause.

Anonymkode: 27cb6...464

Skrevet

Det er helt ekstremt usunt, så alt er egentlig for mye. Men en liten boks 1-2 ganger i måneden kan kroppen sikkert tåle :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er fryktelig mye. Du bør lese om sideeffektene og langvarige helseproblemer dersom du ikke reduserer inntaket betraktelig

Jeg pleide å drikke en sukkerfri energidrikk per dag i en lengre periode men i dag drikker jeg maks to til tre 0,25L l i uken. 

Endret av bundaberg
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker 3-4 bokser, 0,5l, med monster daglig. 

Anonymkode: 630c3...1a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...