Bli medlem Skrevet 24. mai 2021 #1 Skrevet 24. mai 2021 Statlige aktører er ikke dumme. De regner nøyaktig på konsekvensene av en handling før de gjør den. Og Lukasjenko visste godt at EU kun ville svare med fordømmelser og kanskje sanksjoner mot noen oligarker han uansett ikke likte. Avgjørelsen om å kapre flyet var derfor lett og billig for Lukasjenko. Skal EU hindre fremtidige flykapringer må de vise at kostnaden blir stor. De må vise at, er du diktator og kaprer fly vil du lide samme skjebne som Gaddafi. Først da blir prisen stor nok til at de lar være å kapre fly. EU må nå gjøre med Lukasjenko som de gjorde med Gaddafi. 2
Drizzt Skrevet 24. mai 2021 #2 Skrevet 24. mai 2021 (endret) Jeg synes det er absolutt horribelt det som skjedde i Hviterussland. Jeg hadde til dels sympatier med dem i forbindelse med konflikten med Russland, men herregud for et lavmål. Ingen er trygg lenger. Ikke i lufta en gang. Ikke bare EU må reagere, men flyselskapet også. De fikk en solid omdømmeknekk. Endret 24. mai 2021 av Drizzt 6
Druid Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 (endret) Drizzt skrev (9 timer siden): Jeg synes det er absolutt horribelt det som skjedde i Hviterussland. Jeg hadde til dels sympatier med dem i forbindelse med konflikten med Russland, men herregud for et lavmål. Ingen er trygg lenger. Ikke i lufta en gang. Ikke bare EU må reagere, men flyselskapet også. De fikk en solid omdømmeknekk. Nå er det vel slik at det ført og fremst er luftfartsmyndighetene som skal reagere, og jeg skjønner ikke hvorfor man velger en så tam reaksjon på ett så alvorlig overtramp. Det naturlige ville være for EU å diskreditere hviterussisk luftrom, som i praksis ville gjøre det ulovlig å fly over, ta i mot fly derifra og sende fly til destinasjoner der. Akkurat det samme som naturlig ville skjedd med Storbritania hvis de hadde falt ut av EU uten avtale. Dette er ikke først og fremst flyselskapenes skyld, De skal i utgangspunktet være trygg basert på de avtalene som ligger til grunn for at ulike land får delta i verdenssamfunnet. Og hviterussland sliter allerede på dette området. De har ikke råd til flere fiender. Ser faktisk at Hviterussland har spesialavtale på handel med EU, jeg kan ikke se noe annet at denne handlingen trigger oppsigelse av denne; det er garantert en henvisning til menneskeretter i den. ( Choke them until they scream "Daddy!" !!! ) Endret 25. mai 2021 av Druid 2
Drizzt Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 Druid skrev (5 timer siden): Nå er det vel slik at det ført og fremst er luftfartsmyndighetene som skal reagere, og jeg skjønner ikke hvorfor man velger en så tam reaksjon på ett så alvorlig overtramp. Det naturlige ville være for EU å diskreditere hviterussisk luftrom, som i praksis ville gjøre det ulovlig å fly over, ta i mot fly derifra og sende fly til destinasjoner der. Akkurat det samme som naturlig ville skjedd med Storbritania hvis de hadde falt ut av EU uten avtale. Dette er ikke først og fremst flyselskapenes skyld, De skal i utgangspunktet være trygg basert på de avtalene som ligger til grunn for at ulike land får delta i verdenssamfunnet. Og hviterussland sliter allerede på dette området. De har ikke råd til flere fiender. Ser faktisk at Hviterussland har spesialavtale på handel med EU, jeg kan ikke se noe annet at denne handlingen trigger oppsigelse av denne; det er garantert en henvisning til menneskeretter i den. ( Choke them until they scream "Daddy!" !!! ) Ja. Jeg er enig med deg at hviterussisk luftrom bør diskrediteres på den måten du beskriver. Hviterussland ble til et u-land i mine øyne nå. Dette bør også ha konsekvenser for alt av koblinger til EU de måtte ha. En gavepakke til Russland egentlig ... 1
Nalini Skrevet 25. mai 2021 #5 Skrevet 25. mai 2021 For noen år siden tvang vesten ned et fly til Eva morales, president i boliva. Dette for å sjekke om Edward snowden var ombord. Ikke noe snakk om flykapring da fra EU, Norge osv. 2
Druid Skrevet 25. mai 2021 #6 Skrevet 25. mai 2021 (endret) frysja skrev (1 time siden): For noen år siden tvang vesten ned et fly til Eva morales, president i boliva. Dette for å sjekke om Edward snowden var ombord. Ikke noe snakk om flykapring da fra EU, Norge osv. Nei, og den saken var et par hakk verre. Vi skal som vesten aldri tro vi er uangripelig for kritikk. Våre overgrep er ikke mindre overgrep enn det som utføres av land vi ikke liker. Men på samme måte som den saken burde fått etterspill, i likhet med mange andre tvilsomme saker relatert til Europa og USA, kan vi ikke konkludere med at individuelle menneskerettigheter er uviktige og kan ignoreres og at Hviterussland er unnskyldt fordi vi har gjort de samme kriminelle handlingene. Det kan være grunnen til den svake reaksjonen på en såpass alvorlig sak: EU vil ikke bruke virkemidler de i etterkant kan bli krevd brukt hos dem selv i fremtiden. Derfor er det viktig å kreve at de gjør det. Det vil alltid henge en stank av feighet over EU’s reaksjon mot USA og Storbritannia i forhold til Snowden avsløringene. Endret 25. mai 2021 av Druid 2
Riju Skrevet 25. mai 2021 #7 Skrevet 25. mai 2021 1 hour ago, frysja said: For noen år siden tvang vesten ned et fly til Eva morales, president i boliva. Dette for å sjekke om Edward snowden var ombord. Ikke noe snakk om flykapring da fra EU, Norge osv. Jeg støtter overhodet ikke håndteringen rundt Snowden-saken, men dette er to svært forskjellige situasjoner. Morales fløy sitt private fly som statsleder, og ble nektet å fly i en del lands luftrom. Det ble ikke tvunget ned med makt. Hviterussland har her truet et kommersielt fly med bombetrusler og et jagerfly, et fly i ordinær rutetrafikk fullt av passasjerer. Har det kommet frem informasjon og videoer fra de øvrige passasjerene på flyet? Dette er vanligvis noe mange aviser hiver seg over, mens her kan jeg ikke se noe som har kommet ut. 3
Nalini Skrevet 25. mai 2021 #8 Skrevet 25. mai 2021 Riju skrev (37 minutter siden): Jeg støtter overhodet ikke håndteringen rundt Snowden-saken, men dette er to svært forskjellige situasjoner. Morales fløy sitt private fly som statsleder, og ble nektet å fly i en del lands luftrom. Det ble ikke tvunget ned med makt. Hviterussland har her truet et kommersielt fly med bombetrusler og et jagerfly, et fly i ordinær rutetrafikk fullt av passasjerer. Har det kommet frem informasjon og videoer fra de øvrige passasjerene på flyet? Dette er vanligvis noe mange aviser hiver seg over, mens her kan jeg ikke se noe som har kommet ut. Enig at det er forskjell på de to saker, men vesten har mye svin på skogen. Snowden ville ikke bli godt behandlet i USA. Ang video fra Hviterussland, regner med at KGB har full kontroll på alle mobiltelefoner. Er flyet fortsatt i Hviterussland? 2
Bli medlem Skrevet 25. mai 2021 Forfatter #9 Skrevet 25. mai 2021 Tysklands utenriksminister sier Lukasjenko vil måtte betale en bitter pris. Jeg regner med at "bitter pris" er kodeord for Gaddafi. Det finnes vel ikke noe mer bitter pris for Lukasjenko enn det. https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2021/05/25/tysklands-utenriksminister-sier-lukasjenko-vil-betale-en-bitter-pris/
Druid Skrevet 26. mai 2021 #10 Skrevet 26. mai 2021 Bli medlem skrev (12 timer siden): Tysklands utenriksminister sier Lukasjenko vil måtte betale en bitter pris. Jeg regner med at "bitter pris" er kodeord for Gaddafi. Det finnes vel ikke noe mer bitter pris for Lukasjenko enn det. https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2021/05/25/tysklands-utenriksminister-sier-lukasjenko-vil-betale-en-bitter-pris/ Oh joda. Lukasjenko ønsker ikke innordne seg etter verdenssamfunnets regler, han ønsker å sitte i fred som statsleder for en suveren stat, uten å måtte forholde seg til ekle demokratiske spilleregler, og sitter derfor å forhandler med Putin for å ha en helt nødvendig handels og forsvarspartner i framtiden. Russland har lært en dyr lekse med Ukraina, og kommer ikke til å gå for den løsningen igjen, så for øyeblikket er det relativt stor sprik mellom hva partene er villig til å tilby hverandre. Lukasjenkos joker, har vært at hans forhold til Europa er mindre utsatt en Putins : Europa er generelt mindre lysten å bruke store ord når det gjelder interne politiske konflikter, enn den typen Russland har i Ukraina. Men på den annen side ligger det mye mindre trusler her for Russland, siden Hviterusslands forhold til EU er veldig perifert og de pr def ikke kan bli EU medlemer (de er ikke medlem av Europarådet, og det vil normalt bety at de ikke engang kan handle med EU). Lukasjenkos forhandlingsposisjon for to dager siden , var så bra den kunne bli. Idag er mye ødelagt. Og det eneste EU trenger å gjøre er å fremstå samlet og starte restriksjoner : I det øyeblikket må Lukasjenko velge mellom å gå av og finne seg en exit strategi ut av Hviterussland og Putins rekkevidde RASKT, eller gå ned i hockey og ta det Putin har å levere. Dette øker ikke nødvendigvis levetiden hans i Hviterussland, men Putin er såpass avhengig å ha han som en lynavleder for evt kritikk av Russland, og Russland har mye å tilby Hviterussland i en union, så innen opposisjonen har sett potensialet i Putins tilbud, så har han en mulighet til å være i live. Men fremtiden for Lukasjenko ble i går mye kortere, og mye mer utsatt basert på en relativ liten praktisk gevinst. 1
Fiskegrateng Skrevet 27. mai 2021 #11 Skrevet 27. mai 2021 (endret) On 5/25/2021 at 1:42 AM, Drizzt said: Jeg synes det er absolutt horribelt det som skjedde i Hviterussland. Jeg hadde til dels sympatier med dem i forbindelse med konflikten med Russland, men herregud for et lavmål. Ingen er trygg lenger. Ikke i lufta en gang. Ikke bare EU må reagere, men flyselskapet også. De fikk en solid omdømmeknekk. Hva slags konflikt har de med Russland? Lukasjenko og Putin er kompiser, er de ikke det? Endret 27. mai 2021 av Fiskegrateng 1
Drizzt Skrevet 27. mai 2021 #12 Skrevet 27. mai 2021 Fiskegrateng skrev (11 minutter siden): Hva slags konflikt har de med Russland? Lukasjenko og Putin er kompiser, er de ikke det? Jeg mente folket, ikke presidenten. Jeg har ikke sympatier med presidenten som jeg anser som Russlands marionett. Det har vært daglige store protester siden han ble gjenvalgt. 1
Chomsky89 Skrevet 27. mai 2021 #13 Skrevet 27. mai 2021 Riju skrev (På 25.5.2021 den 19.03): Morales fløy sitt private fly som statsleder At en makt(usa) Indirekte tvinger en demokratisk valgt leder til å lande i østerike er ganske drøyt. Det er bla. et angrep på Boliviansk suverenitet at De 4 europeiske landende som etterkom denne forespørselen nå offisielt fordømmer det som skjedde i hviterussland er ganske latterlig, selv om enkeltpersoner selvsagt kan forømme dette om de var uenig i avgjørelsene tatt i 2013. 2
Drizzt Skrevet 28. mai 2021 #14 Skrevet 28. mai 2021 Nå viser det seg at Hviterussland hevder Hamas sendte eposten med bombetrusselen mens Hamas nekter. Burde Hviterussland velge å skylde på IS? Så viser det også seg at eposten med trusselen det vises til ble sent etter at flyet ble omdirigert. Har man ikke folk i Hviterussland som kan planlegge en troverdig løgn? 2
Druid Skrevet 29. mai 2021 #15 Skrevet 29. mai 2021 Fiskegrateng skrev (På 27.5.2021 den 15.42): Hva slags konflikt har de med Russland? Lukasjenko og Putin er kompiser, er de ikke det? Strengt tatt ikke. De trenger hverandre, men samtidig er de på hver sin side av betente forhandlinger , og de er en omdømme utfordring for hverandre. Det hadde vært kult å visst hva Putin tenker nå om dagen…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå