Gå til innhold

Viktig å ha felles foreldreansvar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har et barn på snart 6 år, og i fjor oppdaget vi at det bare er jeg(mor) som står med foreldreansvaret. Bare jeg som kan se barnets informasjon på helsenorge for eksempel.

Jeg og barnefar har bodd og vært sammen hele tiden, så synes det er ganske rart at han også ikke har tilgang på slikt.

Men det jeg da lurer på - er dette veldig nøye å gjøre noe med? I så fall - hva må man gjøre for å få det ordnet?

Anonymkode: 01053...14e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For din del er det en fordel, fordi du kan bestemme store ting som skole, hvor dere skal bo osv. For den andre forelderen er det en ulempe. 

Anonymkode: ec8c3...9f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For din del er det en fordel, fordi du kan bestemme store ting som skole, hvor dere skal bo osv. For den andre forelderen er det en ulempe. 

Anonymkode: ec8c3...9f7

Er jo dette jeg lurer litt på. Vi er jo fortsatt sammen og blir enige om ting som omhandler barnet sammen. Tenker mer på hvilke ulemper det gir barnefar? På hvilke måter går det ut over han sånn per nå og i framtiden?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ordnet det asap! Men står han oppført som far? På farskapseklæringen dere skal ha fyllt ut så kan man også huke av for felles foreldreansvar. For han så vil det si at du kan føytte til utlandet med barnet uten hans samtykke, du kan bestemme alt for barnet uten hans samtykke.

Det eneste dere trenger å gjøre er å fylle ut et skjema og sende til skatteetaten med kopi av legitimasjonen deres.

Anonymkode: 61197...db9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig glad for at jeg hadde ansvaret alene da det ble slutt. Mye enklere for meg, og jeg hadde jo aldri planer om å ta faren fra barna uansett.

Anonymkode: ad56c...638

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hadde ordnet det asap! Men står han oppført som far? På farskapseklæringen dere skal ha fyllt ut så kan man også huke av for felles foreldreansvar. For han så vil det si at du kan føytte til utlandet med barnet uten hans samtykke, du kan bestemme alt for barnet uten hans samtykke.

Det eneste dere trenger å gjøre er å fylle ut et skjema og sende til skatteetaten med kopi av legitimasjonen deres.

Anonymkode: 61197...db9

Han står oppført som far, ja. Husker lite fra sykehuset, så den erklæringen har jeg ikke peiling på.

Men da skal vi se om vi finner skjemaet og få sendt inn det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere går fra hverandre og du viser deg å være en drittsekk, så kan det få konsekvenser for han. Dere bør uansett fikse det. Dere vil vel ha ting likestilt? Det kan jo få noen følger vi ikke har tenkt på her? Det er sikkert ikke SÅ mye papirarbeid.

Anonymkode: a731b...3d2

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er en stor ulempe for far at han ikke har foreldreansvar, i alle fall. Det er stort sett bare helt uegna foreldre som ikke har det. Så det bør dere fikse så fort som mulig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis dere går fra hverandre og du viser deg å være en drittsekk, så kan det få konsekvenser for han. Dere bør uansett fikse det. Dere vil vel ha ting likestilt? Det kan jo få noen følger vi ikke har tenkt på her? Det er sikkert ikke SÅ mye papirarbeid.

Nei, det regner jeg ikke med at det er, heller. 

Anonymus Notarius skrev (14 minutter siden):

Det er en stor ulempe for far at han ikke har foreldreansvar, i alle fall. Det er stort sett bare helt uegna foreldre som ikke har det. Så det bør dere fikse så fort som mulig. 

Uegna foreldre faktisk. 😂

Så krasse alle på KG er! Har gått helt fint å ha det slik i nesten 6 år, så vi fikser det når vi får tid. Herregud. 

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det regner jeg ikke med at det er, heller. 

Uegna foreldre faktisk. 😂

Så krasse alle på KG er! Har gått helt fint å ha det slik i nesten 6 år, så vi fikser det når vi får tid. Herregud. 

Du tok det jeg skrev i helt feil mening. Mente IKKE at din mann er uegna. Herregud. Men der den ene forelderen ikke har foreldreansvar "med vilje" er det ofte fordi vedkommende er mindre egna som forelder, ja. Skrev det for å få frem at det å ikke ha felles foreldreansvar er alvorlig. Ikke for å fortelle deg at din mann er uegna.

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (6 minutter siden):

Du tok det jeg skrev i helt feil mening. Mente IKKE at din mann er uegna. Herregud. Men der den ene forelderen ikke har foreldreansvar "med vilje" er det ofte fordi vedkommende er mindre egna som forelder, ja. Skrev det for å få frem at det å ikke ha felles foreldreansvar er alvorlig. Ikke for å fortelle deg at din mann er uegna.

Okei, da forstår jeg, beklager. Trodde selv at begge hadde foreldreansvaret, og kom over det som en tilfeldighet.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Han står oppført som far, ja. Husker lite fra sykehuset, så den erklæringen har jeg ikke peiling på.

Men da skal vi se om vi finner skjemaet og få sendt inn det. 

Hvem signerte navnet? Om ikke han gjorde det burde varsellampene ringt den gang.

Anonymkode: 35da7...9be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller verre, om mor dør har ikke far mer rett til å være forelder enn andre slektninger...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvem signerte navnet? Om ikke han gjorde det burde varsellampene ringt den gang.

Han signerte. 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller verre, om mor dør har ikke far mer rett til å være forelder enn andre slektninger...

Det er er jo en sterk overdrivelse. Relativt lett å få bekreftet farskap. 

Anonymkode: e04d1...368

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Han signerte. 🙂

Da har han mistet status da. Merkelig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har han mistet status da. Merkelig.

Ja, veldig rart. Men nå skal det i hvert fall bli en ordning på det! 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...