Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger vi humanistiske fag på universitetet?

Jeg spør ikke fordi jeg avfeier humaniora, jeg spør fordi jeg er nysgjerrig på hva dere synes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi trenger humanistiske fag men de må bli flinkere til å løsrive seg fra politikken og samfunnet generelt, for å kunne være den motpolen de har potensialet for. Dersom politikerene skal finansiere og dermed farge hvilken retning fagene skal utvikle seg i, sier det seg selv at det ikke er bruk for de. 

Men ja; verden vi lever i trenger absolutt mennesker som tenker. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig.

Anonymkode: 61317...bf9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja vi trenger de. Som samfunn trenger vi de, selv om de ikke nødvendigvis er etterspurt i næringslivet. Men samfunnet er mer enn bare næringslivet. 

Se på Kina. De er gode til å utdanne ingeniører og andre studier som er rettet mot næringslivet. Men som samfunn mangler de kunnskap innen humanistiske fag. Derfor er de et tilbakestående samfunn selv om de selger mange varer.

Anonymkode: 6807f...656

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Skapelse G. Røt skrev (6 timer siden):

Trenger vi humanistiske fag på universitetet?

Jeg spør ikke fordi jeg avfeier humaniora, jeg spør fordi jeg er nysgjerrig på hva dere synes.

Nei, vi trenger ikke det. Eneste grunnen til vi har det, er at vi trenger nå som kan gi oss ekspert kommentarer i Media-sammenheng.

Anonymkode: 25226...f2a

• Liker 1
Skrevet

Mer en noen gang vil jeg si. Historieløshet, konspirasjonsteorier og mangel på forståelse av politisk historie er jo i vekst på sosiale medier.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja, så klart. 

Anonymkode: d8b1f...f15

Skrevet
K.B. skrev (3 minutter siden):

Mer en noen gang vil jeg si. Historieløshet, konspirasjonsteorier og mangel på forståelse av politisk historie er jo i vekst på sosiale medier.

Jepp!

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ja, selvfølgelig gjør vi det.

AnonymBruker
Skrevet

heter det ikke 'humanetiske'? 

Anonymkode: b4173...23f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

heter det ikke 'humanetiske'? 

Anonymkode: b4173...23f

Nei. 

Anonymkode: e8e19...70b

Skrevet (endret)

Selvfølgelig gjør vi det, det er viktigere enn noen gang.

Dessuten er det et ganske stort spenn innen humaniora og humanistiske fag, fra studier innen teatervitenskap, kunsthistorie og norrøn filologi til språkfag og generell historie. Tar man lektorutdanning med nordisk retning studerer man humanistiske fag, og jeg vil vel påstå at vi trenger lærere/lektorer. Kunnskap innen språk er f.eks viktigere enn noen gang, spesielt innen fremmedspråk. Dette er viktig kunnskap når man skal jobbe med internasjonale relasjoner. Hjelper ikke om du er supergod i fysikk om du skal jobbe på en ambassade hvor det er viktig å ha mye kunnskap omkring russisk eller arabisk kultur og/eller språk.

I stedet for at man skal skape et skille mellom f.eks humanistiske fag og realfag, bør man heller tenker over hvordan disse fagretningene kan spille hverandre gode. Selv har jeg en master i språk, lærerutdanning og jeg skal ta en master innen informatikk/IT (realfag). Dette er kunnskaper som spiller hverandre gode, og jeg er glad for at jeg har mye kunnskap innen en retning fordi det hjelper meg å forstå den andre retningen bedre. 

Alt henger sammen med alt, en verden uten humanistiske fag hadde vært en upraktisk og ikke minst kjedelig verden.

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Gjest Pleneier
Skrevet (endret)

Riktig svar er: I sin nåværende form, nei. Vanskelig å få jobb med en slik utdannelse. Altfor mange tar disse utdannelsene.

Endret av Pleneier

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...