Gå til innhold

Er grøt til frokost pluss forskjellige middager greit?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat begynt med mat til babyen min, er grøt til frokost sammen med meg, pluss middag med meg og mannen nok i tillegg til melken?

Og er ferdig laget baby mat ille? Jeg har kokt og most hjemmelaget til henne til nå, men min mamma har kjøpt inn økologiske glass med ferdig «middag».

Jeg har ikke prøvd dem enda men har litt lyst fordi da er jeg «trygg» på at kjøttet (hun har ikke spist noe annet enn grønnsaker og frukt enda) er ordentlig most😂

Er det okei å bruke disse så lenge det ikke blir hver dag? Også lurer jeg på, de sier jo man skal prøve en og en matvare men i disse glassene er det jo alltid flere? 

Og skal jeg gi henne til hun ikke vil ha mer, eller risikerer jeg at hun får vondt i magen, at jeg skal begrense det? Er redd hun spiser for lite/mye

Takk for svar!

Anonymkode: 6ab27...4ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er baby? Den kan jo få kjøtt og fisk i biter, trenger ikke moses :)

Ferdiglaget er ikke noe problem, hvorfor skulle det være det? Næringsinnhold i hjemmelaget kan være så som så, hvis alt er ihjelkokt for å kunne moses. Bytt litt på :)

En og en matvare gjorde vi bare helt i starten. Det er fint med at baby får plukke selv, og ikke bli matet med mos, de begrenser seg selv. Du merker vel når hn spiser grøt hvor mye hn tar?

Anonymkode: 8b779...143

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ferdiglaget er ikke noe problem, hvorfor skulle det være det? Næringsinnhold i hjemmelaget kan være så som så, hvis alt er ihjelkokt for å kunne moses. Bytt litt på :)

Anonymkode: 8b779...143

Så du mener at ultraprossesert industrimat er bedre enn hjemmelaget? 🤷‍♀️ Industrien utfører en prosess hvor de koker maten i 40 minutter (!!!!), for at de skal oppnå laaaang holdbarhet på maten. Det sier seg selv at noen av næringsstoffene forsvinner i den prosessen. Og tilsatt jern feks er dårligere enn jern som er naturlig fra råvaren. 

TS; IKKE hør på AB!!! Hvis du har lyst og interesse av å gi barnet hjemmelaget, så gjør det :) Det er bedre enn å gi industri-mat. Man bør alltid velge råvarer fremfor ultraprossesert mat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det helt i orden å bruke middagsglass fra butikken innimellom :) Alt med måte.

Det er ingen fasit på hvordan introdusere fast føde, man må bare prøve seg frem :)

Anonymkode: 363c9...f87

• Liker 3
Skrevet (endret)
Patriotpaula skrev (18 minutter siden):

Så du mener at ultraprossesert industrimat er bedre enn hjemmelaget? 🤷‍♀️ Industrien utfører en prosess hvor de koker maten i 40 minutter (!!!!), for at de skal oppnå laaaang holdbarhet på maten. Det sier seg selv at noen av næringsstoffene forsvinner i den prosessen. Og tilsatt jern feks er dårligere enn jern som er naturlig fra råvaren. 

TS; IKKE hør på AB!!! Hvis du har lyst og interesse av å gi barnet hjemmelaget, så gjør det :) Det er bedre enn å gi industri-mat. Man bør alltid velge råvarer fremfor ultraprossesert mat. 

Nei? Sa ikke noe om bedre. Bare at hjemmelaget ikke nødvendigvis er proppfull av næring den heller, bare fordi den er hjemmelaget. 

Anbefaler derimot at baby får prøve forskjellig mat og teksturer, og får spise/plukke i ren mat selv.

Ser jeg trykket anonym av gammel vane på det andre innlegget, derfor grunn for edit.

Endret av Mhmjadda
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Patriotpaula skrev (50 minutter siden):

https://www.babyverden.no/baby/kosthold-baby/gi-middag-pa-glass-med-god-samvittighet/

Folk generelt har så elendig kosthold, at det faktisk er å foretrekke mat på glass. 

Anonymkode: 0fce5...991

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

https://www.babyverden.no/baby/kosthold-baby/gi-middag-pa-glass-med-god-samvittighet/

Folk generelt har så elendig kosthold, at det faktisk er å foretrekke mat på glass. 

Det kan så være 😊 Man må jo sette seg godt inn i det før man lager maten selv. Babyen her i hus kommer uansett aldri til å få industri-mat.

AnonymBruker
Skrevet
Patriotpaula skrev (9 minutter siden):

Det kan så være 😊 Man må jo sette seg godt inn i det før man lager maten selv. Babyen her i hus kommer uansett aldri til å få industri-mat.

Jeg er ikke imot ferdigmat, men det er småen 😅 Hadde vært så praktisk å kunne gi et glass i ny og ne, men han spytter det rett ut. Jaja, fikk lært en del om ernæring og kosthold, var ikke god på det 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ferdiglaget mat er helt steril mat, noe som ikke er så bra for tarmer under utvikling. Næringsmessig er det helt OK, men for utvikling av tarm og tarmbakterier er det begredelig.

Et annen ting å tenke på er å sammenligne det med joika-kaker og annen hermetisk ferdigmat i butikken. Man spiser ikke selv slik hver dag, så hvorfor skal babyen som er i vekst gjøre det? Se for deg laks som har stått romtemperert på glass i butikken i 3 måneder... Hadde du spist det selv?

Det har vist seg å være giftstoffer i skrulokket på barnemat:
https://www.nrk.no/livsstil/giftstoffer-i-skrulokk-pa-barnemat-1.7244489

Jeg angrer selv iherdig på at jeg ga babyen vår såpass mye boksmat, hen som slet sånn med tarmen. Og at jeg ikke bare ga babyen litt av vår mat, eller kokte en potet med litt smør og brokkoli. 

Anonymkode: ebf49...cc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ferdiglaget mat er helt steril mat, noe som ikke er så bra for tarmer under utvikling. Næringsmessig er det helt OK, men for utvikling av tarm og tarmbakterier er det begredelig.

Et annen ting å tenke på er å sammenligne det med joika-kaker og annen hermetisk ferdigmat i butikken. Man spiser ikke selv slik hver dag, så hvorfor skal babyen som er i vekst gjøre det? Se for deg laks som har stått romtemperert på glass i butikken i 3 måneder... Hadde du spist det selv?

Det har vist seg å være giftstoffer i skrulokket på barnemat:
https://www.nrk.no/livsstil/giftstoffer-i-skrulokk-pa-barnemat-1.7244489

Jeg angrer selv iherdig på at jeg ga babyen vår såpass mye boksmat, hen som slet sånn med tarmen. Og at jeg ikke bare ga babyen litt av vår mat, eller kokte en potet med litt smør og brokkoli. 

Er vel de færreste som utelukkende gir ferdigmat? 😅. Vi ga datteren vår mye av det vi selv spiste, men ofte en sånn pose med ferdigmiddag, og «industrigrøt» til frokost/kvelds 😆 er ikke redd for utvikling av tarmbakterier, for hun har da fått morsmelk helt til hun var 15 mnd + brødskiver med pålegg, frukt, grønnsaker, smake på vår middag etc, ved siden av denne «ferdigmaten» siden hun var ca 7-8 mnd. 

kan skjønne det om man har mme inntil 12 mnd, og utelukkende mater ungen grøt, middagsglass og smoothieposer.. men, det hørtes fryktelig dyrt ut - og heller ikke særlig vanlig? :P 

Anonymkode: ae3fd...0b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er vel de færreste som utelukkende gir ferdigmat? 😅. Vi ga datteren vår mye av det vi selv spiste, men ofte en sånn pose med ferdigmiddag, og «industrigrøt» til frokost/kvelds 😆 er ikke redd for utvikling av tarmbakterier, for hun har da fått morsmelk helt til hun var 15 mnd + brødskiver med pålegg, frukt, grønnsaker, smake på vår middag etc, ved siden av denne «ferdigmaten» siden hun var ca 7-8 mnd. 

kan skjønne det om man har mme inntil 12 mnd, og utelukkende mater ungen grøt, middagsglass og smoothieposer.. men, det hørtes fryktelig dyrt ut - og heller ikke særlig vanlig? :P 

Anonymkode: ae3fd...0b2

Øh. Morsmelk har ikke så mye med tarmbakterier å gjøre bortsett fra positiv utvikling av probiotiske bakteriene. Du fullammet jo ikke til 15 måneders alder, så argumentet ditt med amming blir helt lost for min del...

Morsmelk er supert på sin måte det, men å utsettes for ulike typer mat og råvarer med ulike typer bakterier hjelper voksende tarmer å utvikle seg i enda større grad. Dagens barn har mye lavere mangfold av bakterier i tarmen. Bakterier er superviktig. 

Det er mye mer vanlig enn du tror å gi middagsglass og spesielt smoothie/yoghurtposer hver dag. Mange er ikke klar over sitt eget forbruk før man ser det i retrospekt. F.eks. tenker man at "ett glass om dagen" er jo ikke så ille, men om man heller kunne byttet dette ut med helt vanlig uklinisk mat, så er det mye bedre for barnet.

Smoothieposer gis jo på ekstremt nivå, og har man sett utviklingen av "snacks" (næringstom) til babyer så skjønner man jo hvilken vei det har gått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...