Gå til innhold

Jeg har blitt uninvited til bryllup, samboer får fremdeles komme...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Samboer sin barndomsvenn skal gifte seg snart, og i den forbindelse har det pga covid-restriksjoner blitt gjort noen kutt i antall gjester (som jeg forstår utrolig godt). Men nå har det seg slik at jeg har fått vite at jeg ikke lenger er invitert, og at samboeren min fremdeles får komme. I tillegg til det er venninner som jeg har introdusert for bruden   fremdeles invitert. Og andre barndomsvenner som er invitert får fremdeles ha med samboer/ektefelle. Er det riktig av meg å bli lei meg? Er det rettferdig at jeg reagerer? Vil på ingen måte overreagere, men synes det er veldig sårt å bli satt i en sånn situasjon på både min og samboers vegne. Burde samboeren min takke nei, å la vær å dra?  Hva blir riktig å gjøre her? 

Anonymkode: c7ca2...b7d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Riktig og riktig, jeg skjønner at du reagerer. Det kommer litt an på hva slags kontakt dere har med brudeparet og hvor langt dere eventuelt må reise for å komme dit. Og vennskap endrer seg jo, kanskje de andre venninnene har nærere forhold til bruden nå enn det du har? 

Det kommer an på hva samboeren din ønsker også, men hvis det er snakk om å reise langt, og du fremdeles ikke helt skjønner hvorfor du ikke er ønsket lenger, tror jeg kanskje jeg hadde bedt samboeren om å la være å dra. Det har noe med respekt for de inviterte å gjøre.

Det er uansett spesielt hvis de kommer med dette akkurat nå, for det første har jo koronasituasjonen vart en stund, altså burde de ha tenkt på det før, og dessuten åpner de jo opp samfunnet de fleste steder nå, så hvis de først skulle gjøre endringer, hadde det jo vært mer naturlig å gjøre det andre veien, altså invitere flere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Burde samboeren min takke nei, å la vær å dra?  

Jeg synes faktisk han bør gjøre det. Men på en ikke-trassig måte, ønsk dem en flott bryllupsfeiring og si at dere er lei for at det ble sånn.

Jeg er langt i fra av typen som mener at man skal gjøre alt sammen fordi man er et par, men dette blir litt mer spesielt ettersom du er avinvitert.

Hvis dette er den eneste knuten på tråden med det andre paret så håper jeg dere lar saken ligge. Og at de andre tar initiativ til å invitere dere på noe hyggelig etter bryllupet. Det hadde jeg gjort.

• Liker 49
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke riktig av deg å bli leideg. Vi var i samme situasjon da vi skulle gifte oss og hadde lett ofret samboerne til de jeg stod nærmest for å kunne feire dagen med de som er nærmest oss. Vi er i en pandemi, og det er ingenting som er så kjipt som å avinvitere folk, tro du meg. 

Anonymkode: b150e...3c6

• Liker 43
Skrevet
Jentadi skrev (4 minutter siden):

Det er brudeparets dag, de må selv få velge hvem som skal komme. Du forstår jo godt grunnen til at det blir færre gjester. Hadde det vært meg ville jeg ikke sagt noe på egne vegne, og latt samboeren dra alene. Ikke ødelegg dagen deres med å gjøre ting vanskelig. Jeg er sikker på det ikke har vært enkelt å velge hvem som skal få komme og ikke.

Men her er det jo snakk om å uninvite. Altså først invitere, for så å ombestemme seg.  Det bør det være veldig gode grunner til, og blir uansett ubehagelig for den det gjelder, uansett om man opprinnelig ønsker å delta i bryllup. 
jeg hadde blitt lei meg 

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet

Brudeparet måtte jo kutte gjestelista, og det er jo da naturlig å holde på de gjestene man er nærmest. Hvem man ble kjent med først, og hvordan, har lite å gjøre med hvem man er mest med, og trives best med. Jeg synes ikke man skal holde par samlet for enhver pris. 

Jeg hadde nok blitt litt skuffet selv, særlig om jeg trodde jeg hadde en nærmere relasjon til brudeparet. Men jeg ville på ingen måte vært bitter, eller nektet mannen min å dra. Om det var mennesker jeg likte godt ville jeg heller reflektert over hvorfor jeg ikke var nærmere dem, og så forsøkt å styrke vennskapet igjen. 

Anonymkode: 554fb...32a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Men her er det jo snakk om å uninvite. Altså først invitere, for så å ombestemme seg.  Det bør det være veldig gode grunner til, og blir uansett ubehagelig for den det gjelder, uansett om man opprinnelig ønsker å delta i bryllup. 
jeg hadde blitt lei meg 

Men du skjønner jo at det er samboeren til TS som er invitert og at TS er med som følge fordi hun er sammen med han. Hun hadde aldri blitt invitert hvis ikke. Du mener altså at brudeparet skal ofre sine nærmeste og familie for at TS skal komme i bryllupet. Det er en begrensning på antall gjester som de ikke kan noe for og de velger altså da å prioritere de som står nærmest. Følger er faktisk bare en formalitet og ikke nødvendigvis noen man inviterer fordi man har lyst til å ha de der eller bruke penger på dem (satt på spissen). Det er hyggelig når man har mulighet til å invitere, men de går definitivt ikke foran andre som faktisk er nære med brudeparet når de ikke har noe valg. Selvfølgelig prioriterer de de som faktisk er vennene og familien! Såpass må det gå an å forstå. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt det er kjipt for deg, men det er nok også kjipt for brudeparet! De mener nok ikke noe vondt med det, men noen måtte vell ryke når det kom restriksjoner..  syns det er sært de som gifter seg nå i korona uansett. 
Prøv å ikke se på det som en personlig fornærmelse.  Hadde jeg vært samboeren din ville jeg droppet å dra med mindre det var en veldig god venn.

Anonymkode: cea00...65c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS, her må du bare være en litt større person og vise forståelse. Skjønner at det er kjedelig, men dette har sikkert ikke vært lett for brudeparet heller. De trodde nok landet ville vært mer åpent innen bryllupet skulle skje. 

La sambo dra, og gjør noe hyggelig for deg selv den dagen. 

Anonymkode: 53350...9ce

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Sto litt i det samme til konfirmasjon. Jeg hadde ikke delt par. Nå endret det seg her da fullvaksinerte ikke teller med så alle kunne komme.

Anonymkode: 7c074...883

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Brudeparet måtte jo kutte gjestelista, og det er jo da naturlig å holde på de gjestene man er nærmest. Hvem man ble kjent med først, og hvordan, har lite å gjøre med hvem man er mest med, og trives best med. Jeg synes ikke man skal holde par samlet for enhver pris. 

Jeg hadde nok blitt litt skuffet selv, særlig om jeg trodde jeg hadde en nærmere relasjon til brudeparet. Men jeg ville på ingen måte vært bitter, eller nektet mannen min å dra. Om det var mennesker jeg likte godt ville jeg heller reflektert over hvorfor jeg ikke var nærmere dem, og så forsøkt å styrke vennskapet igjen. 

Anonymkode: 554fb...32a

Akkurat. Men nå har det seg slik at samboeren min ikke er noe særlig mye med brudgommen. Også kan jeg skyte inn at venninnene mine som jeg introduserte for bruden, har bruden i senere tid snakket stygt om meg til. Såååå jeg har en ekkel feeling på at jeg har blitt avinvitert av mer personlige grunner ( jeg har aldri gitt bruden en grunn til å ikke like meg).

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du skjønner jo at det er samboeren til TS som er invitert og at TS er med som følge fordi hun er sammen med han. Hun hadde aldri blitt invitert hvis ikke. Du mener altså at brudeparet skal ofre sine nærmeste og familie for at TS skal komme i bryllupet. Det er en begrensning på antall gjester som de ikke kan noe for og de velger altså da å prioritere de som står nærmest. Følger er faktisk bare en formalitet og ikke nødvendigvis noen man inviterer fordi man har lyst til å ha de der eller bruke penger på dem (satt på spissen). Det er hyggelig når man har mulighet til å invitere, men de går definitivt ikke foran andre som faktisk er nære med brudeparet når de ikke har noe valg. Selvfølgelig prioriterer de de som faktisk er vennene og familien! Såpass må det gå an å forstå. 

Men nå var det andre venninner som ts hadde introdusert for brudeparet som fikk lov til å komme. Pluss andre barndomsvenner som får ta med seg følge. Burde de ikke kutter ut dem også? Da blir det litt riktigere. 

• Liker 25
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Som brudepar ville jeg nok valgt annerledes og rett og slett utsatt det store selskapet,  heller enn å sortere og ekskludere etter at invitasjonene ble sendt.  Gifte seg kan de gjøre likevel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner godt det er kjipt for deg, men det er nok også kjipt for brudeparet! De mener nok ikke noe vondt med det, men noen måtte vell ryke når det kom restriksjoner..  syns det er sært de som gifter seg nå i korona uansett. 
Prøv å ikke se på det som en personlig fornærmelse.  Hadde jeg vært samboeren din ville jeg droppet å dra med mindre det var en veldig god venn.

Anonymkode: cea00...65c

Synes forøvrig også det er sært å gifte seg nå under korona, men vi gjorde det selv. Delvis fordi vi var drit lei etter å ha måttet flytte datoer 2 ganger hvor vi også måtte bytte kirke, lokaler og fotograf hver gang og leve på vent og i usikkerhet om det ble noe av (for gjestenes del også), men aller mest fordi vi ønsker å få et barn til og å være gift. Da kunne vi ikke vente så lenge, vi skal også flytte om 1,5 år (bygge hus). 

Uansett vi endte opp med å avlyse bryllupet, invitere 8 venner til tapas i et lokale og gifte oss på rådhuset. 

En liten digresjon, men jeg kan skjønne at folk vil få det unna. Å planlegge bryllup er grusomt, å planlegge 3 stk uten viten om man kan gjennomføre er enda værre. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Akkurat. Men nå har det seg slik at samboeren min ikke er noe særlig mye med brudgommen. Også kan jeg skyte inn at venninnene mine som jeg introduserte for bruden, har bruden i senere tid snakket stygt om meg til. Såååå jeg har en ekkel feeling på at jeg har blitt avinvitert av mer personlige grunner ( jeg har aldri gitt bruden en grunn til å ikke like meg).

Høres ut som hun er kjip da, ja. Huff 😕Hva slags ting har hun sagt om deg? Var nok fint å ha en beleilig grunn til å droppe deg, ingen som vil dømme henne hvis hun skylder på korona.

Anonymkode: 9ae34...811

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes det er helt utrolig at du klarer å ta det så personlig og bli så fornærmet. Det må være slitsomt å sette seg selv så høyt på pidestall? Det kan i værste fall være at de faktisk ikke liker deg så godt, og hvorfor skal de da bruke plass og penger på deg? Men trenger du å ta sånn på veg for det? Da er det jo bare fint at du slipper?

Jeg inviterte folk i bryllupet mitt som jeg toppen ser en gang annenhvert år, kanskje hvert tredje. De betyr fortsatt mye for meg. De ønsker jo tydeligvis å ha din samboer der som barndomsvenn av brudgommen så de setter tydeligvis pris på han, så fint for han! Også skal du sitte og analysere hvor mye de henger sammen for å vurdere om han er en verdig gjest uten deg? Fordi du er så uunværlig? 

Get over yourself, livet blir brått mye lettere. 

• Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...