AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #1 Skrevet 24. mai 2021 Vi har kjøpt oss hus og i hagen står et dukkehus. Vi har to gutter og lurer på hva vi skal gjøre med det. De er 0 interesserte i dukker eller teselskap, her går det i dinosaurer, brannmann Sam og superhelter. noen tips til hva vi kunne gjort? Anonymkode: 3e36b...a66
Gjest Ironiskbanan Skrevet 24. mai 2021 #2 Skrevet 24. mai 2021 Kan jo lage et, ååh jeg kommer ikke på ordet, men sånn «superhero lair»? Kan ha plakater, bilder, dekor av forskjellige superhelter de liker. Så kan dere for eksempel ha sakkosekker som de kan sitte på, en benk og stoler de kan sitte å tegne/bygge/leke på. Eller dere kan lage et brannhus? Henge opp verktøy, «vannslanger», hjelmer, om dere har brann/politi kostymer etc.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #3 Skrevet 24. mai 2021 Vi hadde gutter som elsket å leke rollelek med lekekjøkken, lage mat, leke butikk osv. Og hadde plakater som med lego som de elsker på den alderen (2-8 år). Vi hadde også et fint bord med benker som vi hadde tegnesaker og de kunne bruke plassering ute. Mine var aldri interessert i typisk dukke/actionfigurlek men det er jo mange gutter som elsker å leke med små figurer og dyr så det er jo også en ide. Anonymkode: 1cb47...7df 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #4 Skrevet 24. mai 2021 Gjør som vi gjorde til jenta vår: Det heter ikke «dukkehus», det heter LEKESTUE! Altså kan det være hva som helst, så lenge det er et sted av og for BARN. Vår datter vokser opp à la Tommy og Tigeren, og inne i lekestuen er det samlet tegneserier, tegnesaker, bøker, kastanjer hun plukket i høst og nekter å kaste 🤮, spikkeprosjekter i ulike stadier av ferdigstillelse, steinalder-redskaper, pil og bue, pirat-tørklær nok til alle vennene, sabler av papp, perler og vikingskatter, rune-alfabet tegnet på veggen, en hel bøtte ferdig-spikkede tryllestaver, sitteunderlag, luftmadrass, forstørrelsesglass og en «Time-Turner» fra Harry Potter. Så vidt jeg vet har hun et lekeservise der inne også et sted, hvilket jo ikke er så dumt når de har røvet en pakke Marie-kjeks en regnværsdag. Anonymkode: 4479e...c2f 13
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #5 Skrevet 24. mai 2021 Er det lekehytte du mener? De kan vel bruke den slik de måtte ønske... Anonymkode: 9b142...00c 7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #6 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Er det lekehytte du mener? De kan vel bruke den slik de måtte ønske... Anonymkode: 9b142...00c Det heter da dukkehus? Selvsagt kan de BRUKE den sånn de vil, men nå var spørsmålet innredning. ts Anonymkode: 3e36b...a66
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #7 Skrevet 24. mai 2021 Klubbhus, lekehus, dukkestue… spiller det noen rolle? Tenker du farger og pynt, siden det er viktig at det ikke er primært for dukker og jenter? Det trengs vel noe å sitte på, og noe å oppbevare noen leker i. Et lite bord er vel lurt? Det er vel ikke så stort, gir det seg ikke selv? En hylle på veggen? Anonymkode: 2d937...a92 4
Bjæk Skrevet 24. mai 2021 #8 Skrevet 24. mai 2021 Du går lage en skikkelig man cave, da, vet du. Går ut fra at gutta selv har en formening om hva de har lyst å ha der! 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #9 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det heter da dukkehus? Selvsagt kan de BRUKE den sånn de vil, men nå var spørsmålet innredning. ts Anonymkode: 3e36b...a66 Dette er dukkehus Anonymkode: 9b142...00c 20
Gjest Blondie65 Skrevet 24. mai 2021 #10 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det heter da dukkehus? Selvsagt kan de BRUKE den sånn de vil, men nå var spørsmålet innredning. ts Anonymkode: 3e36b...a66 Dukkehus er et hus for dukker som man har inne. Lekestue er et utendørs minihus. Jeg skjønner ærlig talt ikke problemstillingen din med mindre lekestuen er malt i rosa og har blondegardiner.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #11 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det heter da dukkehus? Selvsagt kan de BRUKE den sånn de vil, men nå var spørsmålet innredning. ts Anonymkode: 3e36b...a66 Dukkehus er de små som de har inne. F. eks Lundebyhus. Anonymkode: 10459...2e0 8
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #12 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det heter da dukkehus? Selvsagt kan de BRUKE den sånn de vil, men nå var spørsmålet innredning. ts Anonymkode: 3e36b...a66 Det heter lekestue. Anonymkode: dc46a...ceb 5
Gjest 123 eller noe Skrevet 24. mai 2021 #13 Skrevet 24. mai 2021 Vi kjøpte et sånt i går på finn, i plastikk fra Smoby, og det fant jeg iallfall på "lekehus". Kanskje lekehytte også? Uansett, guttungen elsker å leke drive-in så vi skal innrede med kjøkken og plastikkmat, så kan han drive sin egen burgerking
minister-mio Skrevet 24. mai 2021 #14 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vår datter vokser opp à la Tommy og Tigeren Anonymkode: 4479e...c2f Hva betyr det? 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #15 Skrevet 24. mai 2021 20 minutter siden, AnonymBruker said: Det heter lekestue. Anonymkode: dc46a...ceb Opprinnelig het det faktisk både lekestue og dukkestue, den typen lekehus som barnet selv kan gå inn i, og der man hovedsakelig drev på med husstells- og barnepassoppgaver som var sentrert rundt dukker i spedbarnsstørrelse. Begrepet dukkehus har derimot alltid vært forbeholdt fenomenet miniatyrhus som veldig mye mindre dukker bor i (alt mellom Lundby/antikke dukkehus og Barbie i størrelsesskala). Både det som også kalles dukkeskap (ser ut som møbel på utsiden og et hus på innsiden) og reelle dukkehus som ser ut som hus på utsiden også er i kategorien dukkehus. Det er godt mulig at en del har misforstått begrepene og skillene dem imellom, og i sin families lingo har brukt ordene konsekvent feil, men ifølge både ordbøker og litteratur så er det faktisk ikke sånn at «lekehus man selv kan gå inn i» kan anses å hete «dukkehus». Anonymkode: 4479e...c2f 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #16 Skrevet 24. mai 2021 Synes folk gjør seg vanskelige, de fleste skjønner hva slags type hus det er snakk om. Forslaget om å lage brannstasjon et topp. Ellers er det vel bare å fylle det med aktiviteter ungene er glade i, i tillegg til uteleker. Anonymkode: b3f3f...e66
Gjest Blondie65 Skrevet 24. mai 2021 #17 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Synes folk gjør seg vanskelige, de fleste skjønner hva slags type hus det er snakk om. Forslaget om å lage brannstasjon et topp. Ellers er det vel bare å fylle det med aktiviteter ungene er glade i, i tillegg til uteleker. Anonymkode: b3f3f...e66 ... og kalle det "lekehus" fremfor "dukkehus" siden det er gutter som ikke er opptatt av dukker som skal leke der? Det var liksom mitt poeng med å poengtere forskjellen.
Fabienne Skrevet 24. mai 2021 #18 Skrevet 24. mai 2021 Jeg er vokst opp med begrepet lekestue, og det samme bruker jeg selv og mine naboer (som har gutter) om sitt hus. Det er et eget sted hvor de har sine leker og kan ha med små venner inn på saft og kjeks og lek. Lekekjøkken, bord, stoler og gjerne en liten sofa/seng/madrass og litt puter. Gutter liker også at det ser fint ut og at det er koselig. Lagringsplass til uteleker. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #19 Skrevet 24. mai 2021 Må det være så penis-orientert? Bare sleng inn litt leker, lekemat så de kan leke kiosk osv. Anonymkode: ac82b...ab3 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #20 Skrevet 24. mai 2021 Hadde lekestue i et par år for gutta våre. Det så helt jævlig ut der inne for de dro inn gress, mose, pinner, vann og grus hele tiden. Alle som var innom og lekte der med dem etterlot stua i et eneste stort rot, og våre gutter var ikke noe bedre. Nå har vi flyttet og det siste jeg kunne ha tenkt meg for gutta var lekestue. Det får holde med alt de roter og griser inne i huset..... Anonymkode: ffc95...68f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå