Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det veldig uvanlig å ikke ha dåp/navnefest? Er det noen ulemper med å ikke ha det (bortsett fra sjokkerte bestemødre/bestefedre)?

Anonymkode: 86f6b...5b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke hatt noe sånt. Selvfølgelig har det ingen konsekvenser.

Anonymkode: eca41...caf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke hatt det

Anonymkode: e2b82...b27

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min familie er tradisjonelle kristne, og svigerfamilien er sektmedlemmer 😅. Har fått "litt" pes for at vi ikke skal ha dåp. Og enda mer pes fordi vi ikke en gang skal ha navnefest. 

Så ble litt usikker. Jeg og mannen hater slike arrangementer selv, men vil jo ikke at det skal gå ut over barnet på noen måte.

(Om barnet selv vil feks døpes senere så ordner vi selvfølgelig det. Men det må være et bevisst valg. Har opplevd nok tvang selv)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Synes alt er vanlig, har sett alle varianter i omgangskretsen. Også det å ha dåp som tradisjon, uten å være kristen. 

Har aldri opplevd eller hørt om besteforeldre som har reagert. Kun en og annen oldeforelder med kristent livssyn som murrer om det ikke blir kristen dåp. 

Anonymkode: e0db0...ea1

Skrevet

Tantebarna hadde en ekstra fin bursdagsfeiring hjemme med tale og gave som i dåp/navnefest

Skrevet

Vi hadde ingen type feiring. Hadde planer om å ha en navnefest, men så kom koronaen, pluss at jeg var overveldet nok av det å ha en baby. Nå i ettertid er jeg veldig lettet over at vi lot være egentlig. Er jo ikke nødvendig sånn egentlig. Babyen husker hvertfall ingenting fra denne tiden. Vil heller fokusere på de feiringene som barnet kommer til å huske 😊

AnonymBruker
Skrevet

Vi har heller ikke hatt det. Har to barn, og er flinke til å inkludere familien i alt annet, feks bursdager. Orket ikke å styre med planlegging og arrangering midt i babytiden bare. 

Anonymkode: ddf65...602

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min familie er tradisjonelle kristne, og svigerfamilien er sektmedlemmer 😅. Har fått "litt" pes for at vi ikke skal ha dåp. Og enda mer pes fordi vi ikke en gang skal ha navnefest. 

Så ble litt usikker. Jeg og mannen hater slike arrangementer selv, men vil jo ikke at det skal gå ut over barnet på noen måte.

(Om barnet selv vil feks døpes senere så ordner vi selvfølgelig det. Men det må være et bevisst valg. Har opplevd nok tvang selv)

Hehe. Dere får si at dere tror på at vokdendåp er det riktige😌

Anonymkode: 053dd...622

AnonymBruker
Skrevet

Blant våre venner er det definitivt mest vanlig å ikke gjøre noe..

Anonymkode: 9862a...4c8

Skrevet

Vi har ikke hatt noe sånt 

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Vi hadde det ikke, fortalte mine kristne foreldre mens jeg var gravid. Mamma ble litt snurt og sa det var best at barnet var døpt, men at hun ikke skulle mase. Fortalte henne ett år senere, da hun tok med en julekrybbekalender til sønnen vår, at vi egentlig ikke er religiøse og helst ikke ville gi den til han, og hun tok egentlig det også ganske greit. 

Best å bare si det som det er, det går mest sannsynligvis bedre enn du tror :)

Skrevet

Vi har ikke hatt noenting, vi kjøpte og fikk slaktet en geit i barnets navn og gav den til fattige i et u land. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nesten ingen av våre venner har hatt noe markering.

Anonymkode: 6467f...c12

AnonymBruker
Skrevet

I vår familie er det vanlig å ha en uformell privat navnefest med nærmeste familie. En anledning til å samles og spise kake og gi gaver, ellers no pressure :) Ingen er religiøse i min familie. 

Jeg har en del venninner som har kjent på press fra familien om å ha dåp, selv om de ikke er religiøse. Det har stort sett endt opp med en dåp, mest for at eldre i familien blir fornøyd. 

Anonymkode: 36f07...e30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke religiøse, så dåp var uaktuelt. Navnefest kunne nok vært aktuelt, men barnet ble født under koronaen.

Anonymkode: be5a7...a44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det veldig uvanlig å ikke ha dåp/navnefest? Er det noen ulemper med å ikke ha det (bortsett fra sjokkerte bestemødre/bestefedre)?

Vi hadde ikke det.  Dåp var helt uaktuelt for meg, og ettersom baby var for liten til å bry seg hadde vi ikke noe navnefest heller 😄  Det har selvfølgelig ingen negative konsekvenser. (Hva i all verden skulle det være?)

Anonymkode: 5fdd5...e64

AnonymBruker
Skrevet

I min omgangsskretts  varierer det. 

Anonymkode: d267c...5e8

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi hadde ikke det.  Dåp var helt uaktuelt for meg, og ettersom baby var for liten til å bry seg hadde vi ikke noe navnefest heller 😄  Det har selvfølgelig ingen negative konsekvenser. (Hva i all verden skulle det være?)

Anonymkode: 5fdd5...e64

En sånn helt banal negativ konsekvens kan jo være at man ikke får en anledning til å samlet familie og at man ikke får gaver 😉 

Anonymkode: 36f07...e30

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ingen navnefest fordi jeg syntes det var meningsløst. Angret litt.

Anonymkode: 51612...f61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...