Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har en sønn på 4 måneder som drikker MME og har gjort det siden fødsel, men han sliter en del med luftsmerter og vet ikke helt hva vi skal gjøre med det... Han har bare fått HIPP sin MME hittil og den liker han godt og mange ganger går det fint både under måltid og etter måltid så lenge han får rape, men så er det noen ganger han blir helt vrang under matingen og prøver å presse seg til å spise mer og til slutt bare gir opp og begynner å hylskrike. Siden at han trenger maten sin så prøver vi å få ut luft og gå litt med han før vi gir han mat videre, men da er det sånn at han velger å gråte med en gang han får flasken i munnen og nekter å spise..

Vi har også vært flink med å holde han i aktivitet, la han ligge på magen og sykle med beina hans og få han til å rape under mating og etter han har spist, men noen ganger kommer det ikke så mye luft ut. Vi merker at malt ekstrakt noen ganger har gitt mer luft enn det som han har fått ut så vi bruker det bare smått imellom for å få han til å bæsje om det går et par dager uten avføring. Han presser en del også når han sliter med mageknip som om at han bæsjer uten at noe skjer og dette går utover søvnen hans i noen tilfeller.

Vi vurderer å prøve en annen type MME, men vet ikke om det løser problemet. Har søkt meg opp at de fleste anbefaler faktisk HIPP sin mot mageknip så vet liksom ikke siden han har reagert så forskjellig på den.. Vi tilbereder etter det som står på pakken der vi blander pulver inn på rundt 40 grader, vet ikke om det også har noe å si? Skulle gjerne visst hva som kan prøves ut siden vi sliter så med å finne ut av det selv....

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle babyer som har like stort behov for å få ut lufta underveis. Her har ikke det fungert i det hele tatt, så jeg gir alltid hele flasken først, og lar henne få drikke seg helt ferdig før jeg tar henne opp for å rape. 

Ellers hadde jeg prøvd som nevnt over meg; langsom flaskemating.

Anonymkode: 2d08f...0df

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han reagerer på kumelkprotein? Det finnes hydrolysert MME som kan være verdt å prøve for å se om det bedrer problemet.

Anonymkode: 462bb...3ff

AnonymBruker
Skrevet

Her var det minifom som ble redningen. Med en gang vi sluttet med den så kom mageknip en tilbake. 

Anonymkode: 76440...1db

AnonymBruker
Skrevet

Kunne vert meg som skrev dette innlegget. Baby 4 mnd, bruker hipp, sliter med luft og avføring. Vi har vert innom forskjellige typer mme, men brukt hipp siste mnd. Samme problemene med de to andre merkene. 
Vert i dialog med lege og helsesøster som mener det ikke er melkeallergi, men normal baby «oppførsel», spesielt på mme.

Håper bare det blir bedre snart!

Anonymkode: c2d6c...5d3

AnonymBruker
Skrevet

Min fikk skikkelig luftplager av HIPP, (men da var han yngre riktignok) lå og trykka og trykka og gråt mye, gikk fint med nan. Han reagerte også forskjellig på pulver-nan og ferdigblandet-nan, selvom man skulle tro det var det samme 😅

Anonymkode: bcb23...409

AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo ut som at han har flaskevegring, både på symptomene (gråter under måltidet, nekter å spise), og på mentaliteten din om at han «trenger maten sin». Ikke vondt ment, jeg har nemlig vært der selv. Bare babyen din vet hvor mye mat han trenger til hvert måltid, de er selvregulerende og spiser han lite én dag tar han det igjen en annen gang. Virker han ferdig (gråter, vrir seg unna), så skal du respektere det. 
Spiser han greit i søvne uten at dette skjer? Da er det flaskevegring; hadde det vært en fysisk årsak (refluks, allergi), hadde det skjedd til hvert måltid og han hadde også vært plaget mellom måltidene. Google «bottle feeding aversion», det finnes svært mye bra informasjon på engelsk, men dette er lite kjent i Norge og feiltolkes ofte som MPA eller refluks da barna virker smertepreget under måltidene. 

Anonymkode: 3ddc6...bc1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...