AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #1 Skrevet 23. mai 2021 Kom over denne wikipedia artikkelen og ble rett og slett sjokkert https://en.wikipedia.org/wiki/George_Floyd_Square Her er det noen som i protest mot politi vold, har innført en politi-fri sone, slik at folk kan bli trygge. Og, resultatet vil kanskje sjokkere noen men, det er vel et av de minst trygge områdene i USA blitt. Ifølge wikipedia har det i dette politi-frie gatehjørnet skjedd følgende: Dameon Chambers skutt og drept. Leneesha Columbs ble skutt 1 kvartal unna og hun og barnet hun var gravid med døde. 1 mann, samt Imaz Wright ble skutt hvorav sistnevnte døde. Pluss enorme mengder andre alvorlige hendelser, mange av dem er ikke beskrevet i Wikipedia artikkelen. Dette minner om det vi så i tidligere tidligere forsøk på "politifrie soner" som Chaz, hvor det ifølge politikerne bare skulle være en "summer of love"/"block party" stemning siden politiet ble kastet ut så en forventet fryd og gammen med fredelige protester, hva kan gå galt liksom, men av en eller annen merkelig grunn endte det ikke helt slik men heller med drap, og masse andre alvorlige hendelser: https://en.wikipedia.org/wiki/Capitol_Hill_Occupied_Protest For meg kan det nesten virke som, at det ikke er politiet som gjør gatene utrygge, det er de kriminelle, og statistikken og disse erfaringene virker bekrefte det. Kanskje det er på tide å slutte med anti-politi propaganda, i USA og i Norge. Det føles godt å ha en lett syndebukk å peke på, men det virker ikke være hold i påstandene om at det er politiet som er problemet, det virker mer som at det er store sosiale problemer i USA, som politiet har en meget vanskelig jobb å håndtere. Jeg regner med at vi får samme greia i Norge etterhvert, i problemområder i Oslo Øst driver mediene med en intens propaganda krig mot politiet, politiet på Stovner er rasistiske, hevder mediene, politiet trenger kroppskamera for å trygge borgerne mot slemme politifolk i Oslo øst, hevder mediene. Jeg vet ikke helt om jeg stoler på mediene angående denne tematikken... Hva tenker dere, ville dere følt dere trygge i en sone hvor politi ikke har adgang, så du slipper å være redd for slemme politifolk ? Er det virkelig politiet folk bør frykte? Hvorfor forteller ikke mediene like intenst om erfaringene fra disse områdene? De elsker å fortelle om hvor "dårlig" det angivelig går når politi er tilstede, men når politiet ikke er der og ting virkelig går ille fordi befolkningen er helt bananas, så er det ganske stille? Merkelig. Kjør debatt ! Anonymkode: 151b9...6d2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #2 Skrevet 23. mai 2021 Latterlig. Vi har politi for en grunn. USA utdanner ikke sine politibetjenter skikkelig, og det er noe landet selv har ansvar for. De har ikke nåløye når de ansetter politibetjenter, så alt slipper innforbi slusa. Den praksisen vil aldri videreføres til Norge = vi vil aldri føle behov for politifri sone på grunn av politivold. Anonymkode: 5d573...46b 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #3 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Latterlig. Vi har politi for en grunn. USA utdanner ikke sine politibetjenter skikkelig, og det er noe landet selv har ansvar for. De har ikke nåløye når de ansetter politibetjenter, så alt slipper innforbi slusa. Den praksisen vil aldri videreføres til Norge = vi vil aldri føle behov for politifri sone på grunn av politivold. Anonymkode: 5d573...46b Er du sikker på det det. Politiet i Norge kommer garantert til å bli utstyrt med kroppskamera etterhvert bla.a som følge av medienes fremming av påstander om at politiet her er rasister. Og, etter at det ikke løser problemet som vi alle vet det ikke vil, så ser jeg ikke helt hvordan vi skal hindre tilsvarende her. Uansett hva vil alltid politiet i en viss % av tilfellene gjøre feil selv om de er godt trent og gjør sitt beste. Disse unntakene vil så bli fanget av kroppskamera som "bevis" på at politiet i Norge er super rasister de gangene det går ut over en med mørk hudfarge, hva blir så neste steg tror du. Husker du hun somalierne som ble skutt av politi på grønland når hun viftet med kniv og en politimann tolket det som fare for et barn i nørheten, bare tenk om politiet hadde kroppskamera og den videon ble spredt til alle innvandrere i Norge som "bevis" på at norsk poltii er super-rasister? Hva ville skjedd da? Godt å høre at du er optimist, men vet ikke helt om jeg er solgt. Anonymkode: 151b9...6d2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #4 Skrevet 23. mai 2021 Vel, hele Afghanistan er mer eller mindre politifri sone. Ikke akkurat det tryggeste stedet å oppholde seg. Politidrapene i USA skyldes klassesamfunnet kombinert med våpenkultur. Ikke rasisme som mange tror. Stiller man feil diagnose, kan medisinen bli livsfarlig. Anonymkode: 43088...7fe 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #5 Skrevet 23. mai 2021 Vi kan ikke overføre tilstandene i USA til norske forhold. USA er et übervoldelig samfunn, gjennomsyret av våpenvold uansett om volden kommer fra kriminelle miljøer eller fra politiet. Volden er like fremtredende i områder med en sterk politistyrke som i sørstatene, og like fremtredende i statene med ulik demografi, Alaska og Alabama. Alabama har en stor afroamerikansk populasjon (26%), Alaska har 3% svarte. Som er det du egentlig mener om man leser mellom linjene. Anonymkode: 0b0f9...3c6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #6 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): like fremtredende i statene med ulik demografi, Alaska og Alabama. Alabama har en stor afroamerikansk populasjon (26%), Alaska har 3% svarte. Som er det du egentlig mener om man leser mellom linjene. Anonymkode: 0b0f9...3c6 Fryktelig vag du er så mulig jeg mistolker, men jeg antar at du mener at jeg mener at det er mer kriminalitet i de "politi frie sonene" fordi det er flere svarte der (?) Men du mener at det ikke er tilfelle på grunn av kartet du la ut (?) som viser at hvite driver med like mye voldelig kriminalitet som svarte fordi Alaska bla.a har mange skudd-dødsfall (?) Du får rette meg om jeg misforstod, men er du så vag må jeg bare gjøre mitt beste med det du presenterer. Og nei det er overhode ikke hva jeg har forsøkt å si og mene, men jeg tok å søkte online for å finne fasit likevel for morros skyld: Du legger ikke ved kilde men basert på figuren antar jeg selvmord er med i den, som jeg synes er noe irrelevant, at folk i Alaska tar "kvelden" i rekordantall skjønner jeg godt det er umenneskelig natur og leveforhold i store deler av området, men det er ikke helt relevant i forhold til trådens tema og misvisende. Å bruke demografi på statsnivå, når mesteparten av alvorlig kriminalitet foregår i bykjernene blir misvisende, om noe bør du ta med demografien i områdene kriminaliteten foregår, ikke demografien i andre områder. Men aller helst bør du gå på individnivå da får du best data. Heldigvis for oss har vi denne dataen siden i USA, til forskjell fra i Norge, registrer de ofte slik siden de ikke er så PK der. Så, hva sier fakta om saken så vår uenighet kan bli avklart, jo dataen er tydelig, ser en på arrestasjoner i FBI sin statistikk utgjør svarte f.eks 53% av drap, på tross av at de utgjør 13% av befolkningen. For det meste av kriminalitet virker det være rundt 2-3x overrepresentasjon ifølge FBI. Så, antar jeg at du nå kommer til å si, jammen det er ikke sant pga politiet er rasister så de tar bare svarte gjerningsmenn og lar hvite gå fri. Og det ville være en god avledningsmanøver, dessverre for deg så lar jeg ikke folk slippe unna med slikt, derfor bringer jeg en annen kilde som er en meningsmåling av befolkningen for om de er utsatt for kriminalitet og hvem gjerningsmennene var, utført av BJS. Ser en på f.eks tabell 12 viser det at for "voldelige hendelser" og med deres definisjon av svart som utgjør 12% av befolkningen, var de gjerningsmennene i 21.7% av tilfellene. Men siden gjerningsmennenes rase ikke alltid var kjent må du trolig legge på et par prosentpoeng. Så vi ender på rundt 2x overrepresentasjon for vold generelt. Drapsofre er vanskelig å utføre meningsmåling av men generelt sett indikerer jo FBI dataene at for de mer alvorlige hendelsene er svarte mer overrepresentert, mens de for de mindre alvorlige hendelsene er svarte mindre overrepresentert, så det er nok ikke til å komme unna det faktum at enkelte "demografier" er overrepresentert, selv om det ikke var poenget med tråden i det hele tatt. Å insinuere at "hvite" per capita like ofte gjerningsmenn i USA for slike hendelser, er dermed rent faktisk objektivt FEIL. https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2017/crime-in-the-u.s.-2017/tables/table-43 https://www.bjs.gov/content/pub/pdf/cv18.pdf Så, rent statistisk, dersom et område har mange svarte, vil du statistisk sett forvente en god del flere drap/skudd hendelser der, i snitt. Påstanden du mente jeg mente, er dermed korrekt, selv om jeg ikke mente det, når jeg skrev tråden, men takket være et dypdykk i data er konklusjonen at det er fakta. Anonymkode: 151b9...6d2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #7 Skrevet 24. mai 2021 Får presisere også, årsaken til at gruppen er overrepresentert er selvsagt mye grunnet mer fattigdom blant gruppen enn for andre grupper, både i USA og Norge. Fattigdom fører til kriminalitet. Men fjerner du politi på toppen av det så eksploderer det selvsagt. Politi har en meget viktig oppgave i et samfunn om det skal fungere, så å trykke dem ned og defunde dem og demonisere dem om de en sjelden gang gjør en feil eller noe som fremstår feil, er galt Anonymkode: 151b9...6d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå