Tuppeluri Skrevet 23. mai 2021 #1 Skrevet 23. mai 2021 https://www.babyverden.no/fodsel/jeg-vil-vare-den-som-forteller-at-babyen-er-fodt/?fbclid=IwAR20HogoKxheYEknRy8NLJ7OmkOcm2foFYFcmdhrsl0I7Sbb8KWgNBzhOU0 Leste denne artikkelen og tenkte, hvor vanlig er egentlig dette? Det skjedde med meg i fjor når jeg fikk babyen min. Samboer delte 4 bilder med sin bestemor, hvorav et bilde hvor du desverre kunne se hvilket kjønn babyen var.. og denne bestemora før jeg rakk å trekke meg tilbake og nyte babytilværelsen så hadde hu allerede lagt det ut på sin facebook. For min del så hadde det ikke gjort noe om det var et vanlig bilde av ansiktet til babyen eller no, men hvorfor akkurat nakenbildet? Av alle de 4 bildene hu fikk så valgte hu det. Syns det er frekt nok å annonsere det for hele verden, men så valgte hu det mest sårbare bildet. Nekta å slette det også, for hu skjønte ikke hva som var så farlig. Har dere opplevd å få deres nyheter delt før dere velger det selv, eller nyheter dere i utgangspunktet ikke ville delt? 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #2 Skrevet 23. mai 2021 Jeg postet nesten ultralyd bildene til søstera mi, fordi jeg ble så glad 😄 Men jeg rakk akkurat å stoppe meg selv før jeg postet. Oppe i gleden så glemte jeg rett og slett at vi har felles mange venner og hele familien på face. Anonymkode: 9e1d6...0b5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #3 Skrevet 24. mai 2021 Jepp 🙋♀️ Svigerinna mi gratulerte oss på face..5 min etter at vi ringte for å fortelle det. Vi var ikke ferdige med å ringe rundt/sende sms til de nærmeste en gang, og noe offentliggjøring på sosiale medier hadde vi ikke tenkt helt over enda. Anonymkode: 893d4...10b 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #4 Skrevet 24. mai 2021 Da min far lå på dødsleiet delte naboen hans at "Jeg tenner et lys for min gode venn xxx, som forlot oss i dag" og masse blabla om hvor trist han var. Men pappa levde han. Min mor knakk helt sammen da hun fikk det opp i nyhetsstrømmen og søstra mi skalv. Jeg ble kald og fikk jobben med å gjøre noe med det. Jeg ringte han og trua med anmeldelse (han ville ikke fjernet innlegget først), og jeg trua han også til å legge ut en beklagelse. Pappa døde dagen etterpå. Jeg deaktiverte fb ett helt år etter dette, og har utvikla ei forakt mot de som deler på vegne av andre, koser seg med sorg og deler bilder av barn. Anonymkode: 7dfaf...9d4 14 1
Nesly Skrevet 24. mai 2021 #5 Skrevet 24. mai 2021 Ei venninne delte bilder fra bryllupet vårt, hadde ikke sett bildene selv, eller tenkt å poste noe... 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #6 Skrevet 24. mai 2021 Folk er så jævla oppmerksomhetssyke! «Se på meg! Jeg kom først med en stor nyhet som ikke var min jævla business å dele!» Anonymkode: 1144f...b05 8
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #7 Skrevet 24. mai 2021 Ja, en bekjent gratulerte med svangerskap. Min mamma hadde sagt det til sin bestevenninne som igjen hadde sagt det til sin datter (som jeg ikke kjenner, vet kun hvem hun er). Hun visste det var kjempetudlig i svangerskapet. dette er en evighet siden, og jeg tror folk flest er mer bevisst på slikt nå, og at folks forstår at man ikke skal oute andres hemmeligheter på FB Anonymkode: d77a1...f3d 4
Chiubi Skrevet 24. mai 2021 #8 Skrevet 24. mai 2021 Ja, jeg fikk kondolanser før jeg hadde offentliggjort at mamma var død. Jeg ble så provosert at jeg slettet dem. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #9 Skrevet 24. mai 2021 Huff. Er så trist dette. Skjønner ikke hvordan folk får seg til å gjøre det. Søstra mi mastepå år jeg måtte jo legge ut på Facebook at vi venta baby (første), fordi hun ville jo også legge det ut. Hun godtok at vi sa nei da. Og la ikke ut noe. Men maste mye etteruke 30 kan man si. Jeg/vi ønska det ikke offentlig før baby var født helst, og alt var godt bra forhåpentligvis. La det ut på privat insta noen få uker før termin, men ikke på fb. De som skulle vite, viste uansett. Såå glad jeg aldri opplevde noe slikt. Anonymkode: 71389...86c 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #10 Skrevet 24. mai 2021 Jeg fødte ekstremprematurt og min far syns det var en god ide å dele det på facebook. Jeg hadde knapt sett ungene og viste ikke om de ville overleve, men gratulasjoner på facebook var vist på sin plass. Han kunne heller ringt sin datter som satt alene på sykehuset. Isteden fikk han en telefon fra en rimelig forbanna datter som guidet han gjennom hele sletteprosessen for det viste han ikke hvordan man gjorde. Det hele gjentok seg noen uker senere, vi hadde fremdeles ikke delt det selv av forskjellige årsaker og jeg ringte på ny å fikk han til å slette. Anonymkode: 559ca...641 8 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #11 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fødte ekstremprematurt og min far syns det var en god ide å dele det på facebook. Jeg hadde knapt sett ungene og viste ikke om de ville overleve, men gratulasjoner på facebook var vist på sin plass. Han kunne heller ringt sin datter som satt alene på sykehuset. Isteden fikk han en telefon fra en rimelig forbanna datter som guidet han gjennom hele sletteprosessen for det viste han ikke hvordan man gjorde. Det hele gjentok seg noen uker senere, vi hadde fremdeles ikke delt det selv av forskjellige årsaker og jeg ringte på ny å fikk han til å slette. Anonymkode: 559ca...641 Herlighet. Lurer på hva som beveger seg i topplokket på sånne mennesker. Som om det er viktig for dem å bli lagt merke til, selv om det går ut over andre Anonymkode: 1144f...b05 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #12 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Herlighet. Lurer på hva som beveger seg i topplokket på sånne mennesker. Som om det er viktig for dem å bli lagt merke til, selv om det går ut over andre Anonymkode: 1144f...b05 Tror ikke det var oppmerksomhet han var ute etter da, mer gleden over å dele at de var født, men jeg var ikke helt der at jeg satte pris på det da. Om han hadde lagt ut et eget innlegg etter at vi hadde delt hadde det ikke gjort noe, selv om han har dobbelt så stor venneliste som meg med folk jeg ikke aner hvem er. Men da, fy fassan så sint jeg var ( og hormonell, livredd osv…) Anonymkode: 559ca...641 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #13 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror ikke det var oppmerksomhet han var ute etter da, mer gleden over å dele at de var født, men jeg var ikke helt der at jeg satte pris på det da. Om han hadde lagt ut et eget innlegg etter at vi hadde delt hadde det ikke gjort noe, selv om han har dobbelt så stor venneliste som meg med folk jeg ikke aner hvem er. Men da, fy fassan så sint jeg var ( og hormonell, livredd osv…) Anonymkode: 559ca...641 Forstår godt at du klikket... Anonymkode: 1144f...b05 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #14 Skrevet 24. mai 2021 Jeg har ikke opplevd det, heldigvis. Men jeg er veldig bevisst på hvordan jeg gratulerer/kondolerer på FB - jeg kommenterer kun på innlegg de selv har lagt ut. Jeg skriver ikke på veggen deres selv om jeg har fått vite nyheten andre veier. Anonymkode: 92e29...9d3 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #15 Skrevet 24. mai 2021 I denne verden med mange sosiale medier å forholde seg til så har det blitt en nødvendighet å dele ting selv fort for å unngå at andre deler det. Dessverre! Man kan forandre seg selv men ikke andre. Jeg sier ikke at jeg liker utviklingen , men det er ikke alltid med dårlige intensjoner at folk deler ting som de strengt tatt ikke burde. I " kampens hete" tenker mange ikke over hvor langt og fort nyheter på sosiale medier går. Anonymkode: 4431f...015
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #16 Skrevet 24. mai 2021 og PS! En fødsel av et friskt barn syns jeg det må være helt greit å dele. Verre med dødsfall der folk kondolerer før man har fått ringt hele slekta. Anonymkode: 4431f...015
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #17 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): og PS! En fødsel av et friskt barn syns jeg det må være helt greit å dele. Verre med dødsfall der folk kondolerer før man har fått ringt hele slekta. Anonymkode: 4431f...015 Nei, det er faktisk ikke noen business å dele noe som helst som angår noen andre på sosiale medier. Og for å svare på trådens tema så ja, en perifer slektning gratulerte meg med fødselen av vårt første barn på fb før vi en gang hadde rukket å informere nærmeste familie. Hun hadde fått vite det av min mor, og syntes det var på sin plass å dele det på fb et kvarter etter babyen var født. 🤦♀️ Jeg ble forbanna. Anonymkode: 5daa6...f57 5
Daria Skrevet 24. mai 2021 #18 Skrevet 24. mai 2021 Jeg gratulerer eller kondolerer ikke på facebook annet enn direkte på innlegg den de angår selv har lagt ut. Men generelt er det ikke alltid så enkelt å vite når noe er "offentlig kjent" eller ikke - får jeg vite noe, annet enn i uttalt fortrolighet eller direkte fra den det gjelder når noe nettopp har skjedd, antar jeg jo at det ikke er en hemmelighet og kan fint fortelle det til andre uten å først sjekke noe mer om hvem som er informert og i hvilke kanaler. Jeg annonserte ikke på facebook at min søster hadde fått barn - men jeg la ut at jeg hadde blitt tante så snart hun hadde informert nærmeste familie og venner. Å legge ut bilder fra et pågående bryllup ville jeg ikke tenkt på at var å dele andres nyheter (utover at man ikke skal dele bilder av andre uten deres samtykke) - et bryllup er tross alt som regel varslet i god tid og noe de fleste som har noen interesse av har fått med seg på forhånd. 3
Tuppeluri Skrevet 24. mai 2021 Forfatter #19 Skrevet 24. mai 2021 Daria skrev (2 timer siden): Jeg gratulerer eller kondolerer ikke på facebook annet enn direkte på innlegg den de angår selv har lagt ut. Men generelt er det ikke alltid så enkelt å vite når noe er "offentlig kjent" eller ikke - får jeg vite noe, annet enn i uttalt fortrolighet eller direkte fra den det gjelder når noe nettopp har skjedd, antar jeg jo at det ikke er en hemmelighet og kan fint fortelle det til andre uten å først sjekke noe mer om hvem som er informert og i hvilke kanaler. Jeg annonserte ikke på facebook at min søster hadde fått barn - men jeg la ut at jeg hadde blitt tante så snart hun hadde informert nærmeste familie og venner. Å legge ut bilder fra et pågående bryllup ville jeg ikke tenkt på at var å dele andres nyheter (utover at man ikke skal dele bilder av andre uten deres samtykke) - et bryllup er tross alt som regel varslet i god tid og noe de fleste som har noen interesse av har fått med seg på forhånd. Jeg ville helt ærlig blitt litt snurt om noen hadde lagt ut en haug med bilder av mitt bryllup til hele facebook. Det er en grunn for at man har gjesteliste, det er fordi man ønsker at akkurat disse skal komme å feire dagen med deg, ikke hele facebook. Om jeg derimot hadde fått et spørsmål om det er greit, så hadde det vært noe annet. Akkurat som med barn. Når andre tar bilder av mine barn så forventer jeg at de spør meg om det er greit de legger de ut først. Å det samme med fødsel, selv om alle nære og venner vet det, så betyr det ikke at alle på sosiale medier har noe med det å gjøre. Er ihvertfall normalt å spørre om det er greit først. 2
Daria Skrevet 24. mai 2021 #20 Skrevet 24. mai 2021 Men bryllupet ditt er vel ikke en statshemmelighet eller en eksklusiv hendelse det er et privilegium å se noen glimt av? Jeg er som sagt enig i akkurat det med at man skal ha tillatelse for å legge ut bilder av andre, men når jeg ser at enkelte hisser seg opp fordi det har blitt delt bilder av bordpynt, festlokale og den slags tenker jeg at det er på tide å roe egoet en smule... For ikke så lenge siden var det å dele nyheter om bryllup og fødsel helt naturlig å gjøre i avisa (og jeg er fra Oslo, hvor Aftenposten som regel var den avisa, så jeg snakker ikke nødvendigvis om obskure lokalaviser), denne ideen om at man eier og skal ha kontroll på hvem som skal få vite sånne ting fordi "ikke alle har noe med det" er litt pussig for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå