Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Håper noen kan hjelpe meg med noe som føles ut som livets vendepunkt. Jeg er straks ferdig med første semester på sosialt arbeid. Jeg jobber som assistent på psykiatrisk sykehus ved siden av studie. Etter at jeg startet der har jeg blitt 100% sikker på at psykisk helse er det jeg brenner for. Sosionomer er dessverre ikke lenger prioritert på psykiatri. For noen måneder siden fikk jeg øynene opp for psykolog-yrket og klarer ikke å slippe på den tanken. Dette har naturligvis ført til at motivasjonen til eksamen også synker. Men jeg trenger å snakke med noen ang. dette. Studieveileder for mitt studie kunne ikke hjelpe meg. Profesjonsstudie for psykolog finnes ikke i byen min og jeg lurer på om det finnes nettstudier for det. Hvem kan jeg snakke med?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
missyyyy skrev (1 minutt siden):

Profesjonsstudie for psykolog finnes ikke i byen min og jeg lurer på om det finnes nettstudier for det.

Nei.

Anonymkode: c9085...dcf

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
missyyyy skrev (Akkurat nå):

Hei! Håper noen kan hjelpe meg med noe som føles ut som livets vendepunkt. Jeg er straks ferdig med første semester på sosialt arbeid. Jeg jobber som assistent på psykiatrisk sykehus ved siden av studie. Etter at jeg startet der har jeg blitt 100% sikker på at psykisk helse er det jeg brenner for. Sosionomer er dessverre ikke lenger prioritert på psykiatri. For noen måneder siden fikk jeg øynene opp for psykolog-yrket og klarer ikke å slippe på den tanken. Dette har naturligvis ført til at motivasjonen til eksamen også synker. Men jeg trenger å snakke med noen ang. dette. Studieveileder for mitt studie kunne ikke hjelpe meg. Profesjonsstudie for psykolog finnes ikke i byen min og jeg lurer på om det finnes nettstudier for det. Hvem kan jeg snakke med?

Nettstudier?🤦‍♀️
det er et profesjonsstudie med mye praksis og kan ikke gjennomføres over nett. Pdd. Er det bare uio, uit, uib og ntnu som tilbyr det, og du må ha godt over 6 i ordinær kvote for å komme inn. Gradsforeskriften ligger ann til å bli endret, så neste år det mulig flere universitet tilbyr det, men det vil aldri bli ett nettstudie.

AnonymBruker
Skrevet

For litt motivasjon for eksamen: 60 stp gir tilleggspoeng ved opptak til psykologi. 

Anonymkode: d7ce3...3f2

• Liker 2
Skrevet
Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Nettstudier?🤦‍♀️
det er et profesjonsstudie med mye praksis og kan ikke gjennomføres over nett. Pdd. Er det bare uio, uit, uib og ntnu som tilbyr det, og du må ha godt over 6 i ordinær kvote for å komme inn. Gradsforeskriften ligger ann til å bli endret, så neste år det mulig flere universitet tilbyr det, men det vil aldri bli ett nettstudie.

Er det noen plass man kan lese om endringene i Gradsforeskriften? Jeg har hørt andre snakket om studier som kommer hit til neste år.

Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
missyyyy skrev (4 minutter siden):

Er det noen plass man kan lese om endringene i Gradsforeskriften? Jeg har hørt andre snakket om studier som kommer hit til neste år.

Om du googler endring i gradsforeskriften kommer det mye opp. Det er ikke spesielt sannsynlig at et universitet klarer å bygge opp det nødvendige fagmiljøet for å tilby psykologi på ett år, så jeg anser det ikke som spesielt sannsynlig at noen oppretter det så fort selv om gradsforeskriften endres. Det er også mye strengere regulert enn bla. Juss. 

Videre vil det uansett være rimelig høye inntakskrav, om du verken får til å google deg fram til hva gradsforeskriften omhandler, og i tillegg tror psykologi profesjon tilbys som nettstudier virker det ikke som du ligger spesielt godt an.

Endret av Kastanjefrø
Skrevet
Kastanjefrø skrev (2 minutter siden):

Om du googler endring i gradsforeskriften kommer det mye opp. Det er ikke spesielt sannsynlig at et universitet klarer å bygge opp det nødvendige fagmiljøet for å tilby psykologi på ett år, så jeg anser det ikke som spesielt sannsynlig at noen oppretter det så fort selv om gradsforeskriften endres. Det er også mye strengere regulert enn bla. Juss. 

Videre vil det uansett være rimelig høye inntakskrav, om du verken får til å google deg fram til hva gradsforeskriften omhandler, og i tillegg tror psykologi profesjon tilbys som nettstudier virker det ikke som du ligger spesielt godt an.

Hva er poenget med å være så ufin? Jeg trodde aldri hele studie kunne fullføres som nettstuder. Det var også bare et av mange spørsmål jeg har. Poenget var om noen visste hvem jeg kunne snakke med.

Takker deg uansett for at du tok deg tid til å svare meg, og håper du kan endre den innstillingen din til anonyme personer du ikke vet noe om. :)

• Liker 1
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
missyyyy skrev (4 minutter siden):

Hva er poenget med å være så ufin? Jeg trodde aldri hele studie kunne fullføres som nettstuder. Det var også bare et av mange spørsmål jeg har. Poenget var om noen visste hvem jeg kunne snakke med.

Takker deg uansett for at du tok deg tid til å svare meg, og håper du kan endre den innstillingen din til anonyme personer du ikke vet noe om. :)

Hvem skal du snakke med om hva? Utdanning.no har karriereveiledere du kan snakke med. Sonans og flere tilbyr rådgivning for privatister. Du blir sannsynligvis både nødt til å legge ned en enorm innsats og flytte på deg om du skal bli psykolog.

Skrevet
Kastanjefrø skrev (3 minutter siden):

Hvem skal du snakke med om hva? Utdanning.no har karriereveiledere du kan snakke med. Sonans og flere tilbyr rådgivning for privatister. Du blir sannsynligvis både nødt til å legge ned en enorm innsats og flytte på deg om du skal bli psykolog.

"Sannsynligvis"? Beklager men jeg må bare le. Du vet jo ingen verdens ting om mitt karaktersnitt eller poeng? Å gjøre en enorm innsats må vell hvem som helst gjøre som velger å gå et profesjonsstudie. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva ønsker du egentlig å vite mer om og få hjelp til? Et enkelt søk på samordna opptak sine sider viser hvor du kan studere psykologi profesjon. Der finner du også opptakskrav som har vært hittil. Ut ifra dette kan du gjøre en vurdering av om du har sjans til å komme inn. Dette er veldig populære studier med mange søkere. Og du må uansett flytte til en av studiebyene. Hvilke muligheter har du da? 

Hvis du har spørsmål om dette studiet kan du kontakte studieveileder ved det universitetet som er mest aktuelt for deg. Du kan også finne en god del informasjon om studiet på nettsidene til universitetet. For andre muligheter til å jobbe innen psykiatrien kan du snakke med karrieresenteret i ditt fylke. 

Du sier du har en assistentstilling ved et psyk. sykehus. Har du spurt hvilken utdanning kollegaene dine har? Jeg vil tro det kanskje er psykiatriske sykepleiere der, og vernepleiere? Kan dette være alternativer for deg? 

Anonymkode: 109b9...dcd

AnonymBruker
Skrevet
missyyyy skrev (På 23.5.2021 den 23.06):

Bjørknes har masterprogram fra høsten av - ring dem! 

Anonymkode: 3814f...6dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...