AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #1 Skrevet 23. mai 2021 En venninne har opplevd overgrep, men tør ikke å anmelde fordi hun har vært rusmisbruker. Hun mener at hun ikke vil bli trodd av politiet, fordi hun ikke har bevis og ikke vet om flere kvinner som har opplevd det samme. Vedkommende har en atferd som gjør at jeg lurer på om han har utnyttet seg av flere kvinner i sårbare situasjoner. Dersom man har begått overgrep én gang, er det da sannsynlig at man kan gjøre det flere ganger? Finnes det noen smarte måter å finne ut om denne personen har en «historikk»? Dersom det er flere ofre, vil jeg tro at få/ ingen av dem har anmeldt til politiet. Anonymkode: b29ab...e1c
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #2 Skrevet 23. mai 2021 Glemte helt å skrive at overgrepene skjedde i voksen alder (dersom det ikke kom tydelig fram av H.I.). Anonymkode: b29ab...e1c
jabx Skrevet 23. mai 2021 #3 Skrevet 23. mai 2021 Det handler ikke om å bli trodd av politiet eller ikke, men hvis man anmelder så skal politiet ta det imot, og som regel ta avhør av den som anmelder noe. Så må de jo se om de har nok til å iverksette videre etterforskning. Og selv om saken blir henlagt så betyr ikke det at den ikke kan komme til bruk senere. F.eks. hvis man ser at flere kvinner hver for seg har anmeldt vedkommende for det samme. Man kan neppe finne ut om den aktuelle personene har noen lengre historikk med mindre man har snakket med flere som er utsatt for det samme.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #4 Skrevet 23. mai 2021 jabx skrev (28 minutter siden): Det handler ikke om å bli trodd av politiet eller ikke, men hvis man anmelder så skal politiet ta det imot, og som regel ta avhør av den som anmelder noe. Så må de jo se om de har nok til å iverksette videre etterforskning. Og selv om saken blir henlagt så betyr ikke det at den ikke kan komme til bruk senere. F.eks. hvis man ser at flere kvinner hver for seg har anmeldt vedkommende for det samme. Man kan neppe finne ut om den aktuelle personene har noen lengre historikk med mindre man har snakket med flere som er utsatt for det samme. Takk! Jeg vet egentlig dette. Jeg mente mer om det var noen atferdsmessige eller personlighetsmessige trekk man kunne se etter for å finne ut om dette er en person som er troende til å gjenta dette. Eventuelt om det er noen åpne spørsmål man kan stille til personer i omgivelsene hans (som virker uskyldige men kan gi mer informasjon). Altså ikke «Vet du om XXX har begått overgrep mot noen?», men noe mer sofistikert som ikke fremstår som en beskyldning eller som folk vil stusse på. Jeg har en del felles bekjente med han. Kan tenke meg å forsøke å hente ut litt informasjon, for å finne ut om det går noen rykter. Vil ikke gjengi helt hva venninnen min har opplevd her, men det er veldig bekymringsverdig. Ut fra konteksten er jeg redd for at det kan være flere enn henne. Hun er veldig steil på at hun ikke vil anmelde, med mindre det dukker opp noe mer. Selv om hun har krav på bistandsadvokat, at jeg gjerne blir med henne til politiet, etc. Hun vil heller ikke oppsøke støtteapparatet, fordi hun er livredd for å ikke bli trodd noe sted. (Jeg tror 100% på henne). Anonymkode: b29ab...e1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå