Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har laget 2,5-åringen vår en dum vane med å drikke juice til hvert måltid. Det begynte med at han drakk mye juice i løpet av dagen en lengre periode hvor han var mye syk og ikke fikk i seg nok veske. Så ble det til at han brukte dette som tørstedrikk etterpå også, noe vi ikke ønsket skulle fortsette. Dermed begrenset vi det til at han kun fikk det sammen med måltid, og ikke ellers på dagen som tørstedrikk. Vi begynte også med movicol i sammeperiode (som skulle blandes med juice), da ble det lett naturlig at det ble 2-3 glass juice for dag. 

Han får fortsatt movicol i dag, og drikker juice til nesten hvert måltid, og siden han er ganske småspist, lurer jeg på om dette er fryktelig dumt? Burde vi gå over til å gi han vann til måltid, og heller litt juice (blandet med movicol) etter måltidet? Og hvordan «avvenner» vi isåfall dette med juice til mat? Han er jo vant til å alltid få det, og blir garantert ikke glad om vi sier at han nå bare får vann, men lurer på om det kanskje ville hjulpet på at han kanskje spiste mer til måltider, og ikke «drakk» seg mett, som det sikkert er fare for..

Anonymkode: b8ce2...98d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Juice er vel ikke noe bra for tennene? 😬 

Her må dere nok bare være litt strenge og gi vann som tørstedrikk. Det gjør ikke noe om han ikke blir så glad,man må stå i det når det handler om helse :) Avtal at han kan få ett glass om dagen for eksempel, og stå i det.

Vår 2åring liker ikke juice, men er helt hekta på melk og sjokomelk (sukkerfri oboy), så vi må bare være litt strenge. Etter å ha drukket det vi syntes er nok melk får hun vann, og hun får kun sjokomelk i helg. Blir en del hyl og skrik men så finner hun seg i det :) Det er fint å ha litt regler. 

Anonymkode: b9963...5fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette må dere kutte, helt unødvendig vane som ikke er godt for noe. Ville begrenset juice til helgene

Anonymkode: 2cf1f...285

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En ting som går ann å gjør for å kutte ned på juice er å blande det med vann. Dette gjør jeg selv som voksen også, da jeg ofte ikke har lyst på vann uten smak, men samtidig ikke ønsker å drikke for mye juice. Vet mange bruker 50/50 med juice/vann, men det går også ann å ha større andel vann for at det ikke skal smake fult så mye juice og barnet ikke skal drikke seg mett :)

Anonymkode: 5afe8...e48

• Liker 5
Skrevet

Jeg stusser over at movicolen absolutt skal blandes med juice? 

Jeg har brukt movicol mye selv og den skal blandes med vann. Mye mulig den er annerledes for barn, men jeg ville gått over til å blande ut med vann for å avvenne juicen til ingenting annet enn kos f.eks. i helg til frokost. 

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo lage en næringsrik drikke som smoothie eller hjemmelaget juice, så han får i seg mer kalorier og næring. Vanlig juice fra butikken er jo nesten som brus. 

Dessuten må du bli vant som forelder til å ta valg for barnet ditt som er upopulære 🙂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke problemstillingen, ungen er 2,5 år, så hvordan skal du slutte å gi barnet juice? Jo, nå skal du høre...

DU LAR BARE VÆRE Å GI BARNET JUICE. TADA!

Du er forelder - du bestemmer! Det er ikke bra for tenna eller for lever eller nyrer for barn, bare SLUTT å gi barnet juice og stå i det fordi du er forelder og vet hva som er best for barnet, og du er forelder som klarte å gjøre barnet avhengig av juice i utgangspunktet.

Makan til tafatthet.

Anonymkode: 5c505...181

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at barn under 12 år ikke skal ha movicol? Og det skal kun brukes i korte perioder? Det inneholder også søtstoff som barn under 3 år ikke skal ha.

• Liker 1
Skrevet

Forstår problemstillingen. Vi ga bare vann og helmelk. Men så ble hun syk og fikk opptil 40 i feber, da fikk vi faktisk beskjed fra legen om å gi henne juice blandet med farris og vann. 

Så ble hun frisk, og ville fortsatt ha juice. 

Vi sier "nei, det er tomt for juice", så får hun helmelk i stedet, men kun på morgenen og kvelden. Om hun får juice, er den blanda med vann og er ikke fra konsentrat.

Hun er snart 2 år. 

AnonymBruker
Skrevet
prettylittlemisfit skrev (2 minutter siden):

Forstår problemstillingen. Vi ga bare vann og helmelk. Men så ble hun syk og fikk opptil 40 i feber, da fikk vi faktisk beskjed fra legen om å gi henne juice blandet med farris og vann. 

Vi sier "nei, det er tomt for juice", så får hun helmelk i stedet, men kun på morgenen og kvelden. Om hun får juice, er den blanda med vann og er ikke fra konsentrat.

Hun er snart 2 år. 

Men da er det snakk eplemost som oftest - som også voksne anbefales ved sykdom for å få i seg mineraler ved stort væsketap, og ikke eplejuice og i alle fall ikke appelsinjuice (som skader nyrene på så små barn).

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da er det snakk eplemost som oftest - som også voksne anbefales ved sykdom for å få i seg mineraler ved stort væsketap, og ikke eplejuice og i alle fall ikke appelsinjuice (som skader nyrene på så små barn).

Vi kjøper bare den "rå norsk eplejuice" fra rema og den ferskpresset fra coop som ikke er fra konsentrat. Legen på legevakta sa at det var helt greit, når ett barn på under 2 år har så høy feber og dårlig allmenntilstand over to dager er det aller viktigste at hun får i seg væske, fikk vi beskjed om. 

AnonymBruker
Skrevet
Niny skrev (På 24.5.2021 den 11.39):

Jeg stusser over at movicolen absolutt skal blandes med juice? 

Jeg har brukt movicol mye selv og den skal blandes med vann. Mye mulig den er annerledes for barn, men jeg ville gått over til å blande ut med vann for å avvenne juicen til ingenting annet enn kos f.eks. i helg til frokost. 

Har jeg aldri hørt om. Vår lege har alltid sagt at den blandes med juice, og det står på etiketten på pakken også. Men om vi skulle blandet med vann, tror jeg ikke han hadde fått det i seg, da han bare drikker noen få slurker av vannet (kontra juicen, som går ned på høykant).

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du vet at barn under 12 år ikke skal ha movicol? Og det skal kun brukes i korte perioder? Det inneholder også søtstoff som barn under 3 år ikke skal ha.

Da synes jeg det er litt rart at vår lege har forskrevet dette? Og rart ingen andre i helsevesnet/på sykehuset har reagert på dette. På sykehuset har de derimot sagt at vi bare skal gi det så lenge det er behov. Helt ufarlig. 

Vi bruker dog movicol junior, og ikke vanlig movicol.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
prettylittlemisfit skrev (23 timer siden):

Hun er snart 2 år. 

Hehe, har prøvd å blande med vann, men han gjennomskuer det med en gang og vil ikke ha. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Form for omsorgssvikt dette her. 

Anonymkode: 49b70...2b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg forstår ikke problemstillingen, ungen er 2,5 år, så hvordan skal du slutte å gi barnet juice? Jo, nå skal du høre...

DU LAR BARE VÆRE Å GI BARNET JUICE. TADA!

Du er forelder - du bestemmer! Det er ikke bra for tenna eller for lever eller nyrer for barn, bare SLUTT å gi barnet juice og stå i det fordi du er forelder og vet hva som er best for barnet, og du er forelder som klarte å gjøre barnet avhengig av juice i utgangspunktet.

Makan til tafatthet.

Problemet er jo litt at han skal ha movicol to ganger daglig, og dette har vi fått beskjed om å blande med juice…

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er jo litt at han skal ha movicol to ganger daglig, og dette har vi fått beskjed om å blande med juice…

Ts

Det er jo helt feil, det skal blandes ut i vann. 

AnonymBruker
Skrevet
selma89 skrev (23 timer siden):

Du kan jo lage en næringsrik drikke som smoothie eller hjemmelaget juice, så han får i seg mer kalorier og næring. Vanlig juice fra butikken er jo nesten som brus. 

Dessuten må du bli vant som forelder til å ta valg for barnet ditt som er upopulære 🙂

Jo da, vi lager smoothier ofte også. Men akkurat nå er ikke dette populært, da han har drukket seg lei på det. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Form for omsorgssvikt dette her. 

Ja, huff og huff… ungen får eplejuice.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hehe, har prøvd å blande med vann, men han gjennomskuer det med en gang og vil ikke ha. 

Ts

Da er jo problemet løst. 

Anonymkode: b5df7...188

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...