AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #1 Skrevet 23. mai 2021 Hva tenker dere om å starte på medisinstudiet når man er 30 år eller eldre? Vet dere om noen som har gjort det? Er man for "gammel" da? Anonymkode: ea2b3...937
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #2 Skrevet 23. mai 2021 Ja jeg hørte en podcast om ei som gjorde det. Motiverende podcast verdt å lytte til: https://www.fvn.no/aktuelt/karriere/i/Ga0JX6/ny-podkastepisode-kunne-blitt-ufoer-i-en-alder-av-25-aar-naa-er-hun-fas Anonymkode: 427d4...530 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #3 Skrevet 24. mai 2021 Hvor mye eldre enn 30 er det snakk om? Er jo stor forskjell på f. eks. 32 og en som er 50. Starter man som 32 åring, så kan man ta hele pakken på 10 års tid (studie, LIS, evt. spesialisering osv.) og da er man 42, og har fortsatt en del år igjen i arbeidslivet. Men en 50 åring vil da være 60, og har ganske få år igjen slik at det er liten vits. Anonymkode: f11a7...c70 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #4 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor mye eldre enn 30 er det snakk om? Er jo stor forskjell på f. eks. 32 og en som er 50. Starter man som 32 åring, så kan man ta hele pakken på 10 års tid (studie, LIS, evt. spesialisering osv.) og da er man 42, og har fortsatt en del år igjen i arbeidslivet. Men en 50 åring vil da være 60, og har ganske få år igjen slik at det er liten vits. Anonymkode: f11a7...c70 Nærmer meg 29, men har bare rundt 5,6 i snitt med tilleggspoeng og mangler realfag. Så vil jo ta tid å enten ta opp fag eller ta realfag/forberedelser til opptaksprøver i utlandet. Vil det virkelig ta 10 år? Er det slik at man må gjennom LIS1, LIS2 og LIS3 uansett etter de seks årene med studier? Selv for å jobbe som fastlege? Har ikke blitt helt klok på det.. Anonymkode: ea2b3...937
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #5 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nærmer meg 29, men har bare rundt 5,6 i snitt med tilleggspoeng og mangler realfag. Så vil jo ta tid å enten ta opp fag eller ta realfag/forberedelser til opptaksprøver i utlandet. Vil det virkelig ta 10 år? Er det slik at man må gjennom LIS1, LIS2 og LIS3 uansett etter de seks årene med studier? Selv for å jobbe som fastlege? Har ikke blitt helt klok på det.. Anonymkode: ea2b3...937 hvis du ikke engang klarer å finne ut av det vet jeg ikke om du er egnet for medisinstudiet... Anonymkode: abd54...3cc 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #6 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nærmer meg 29, men har bare rundt 5,6 i snitt med tilleggspoeng og mangler realfag. Så vil jo ta tid å enten ta opp fag eller ta realfag/forberedelser til opptaksprøver i utlandet. Vil det virkelig ta 10 år? Er det slik at man må gjennom LIS1, LIS2 og LIS3 uansett etter de seks årene med studier? Selv for å jobbe som fastlege? Har ikke blitt helt klok på det.. Anonymkode: ea2b3...937 Altså! Lykke til! men om du virkelig ønsker å bli lege så burde du neste vite hva det kreves for å bli lege. Gjør litt research det er ikke så vanskelig å Google. Anonymkode: 7f270...e63 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #7 Skrevet 24. mai 2021 Har inntrykk av at turnuskandidater bruker flere år på lis1! Riktig eller ? Anonymkode: 5996b...a75
Wilma89 Skrevet 24. mai 2021 #8 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nærmer meg 29, men har bare rundt 5,6 i snitt med tilleggspoeng og mangler realfag. Så vil jo ta tid å enten ta opp fag eller ta realfag/forberedelser til opptaksprøver i utlandet. Vil det virkelig ta 10 år? Er det slik at man må gjennom LIS1, LIS2 og LIS3 uansett etter de seks årene med studier? Selv for å jobbe som fastlege? Har ikke blitt helt klok på det.. Anonymkode: ea2b3...937 En fastlege er spesialist i allmennmedisin, så ja du må uansett spesialisere deg 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #9 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hva tenker dere om å starte på medisinstudiet når man er 30 år eller eldre? Vet dere om noen som har gjort det? Er man for "gammel" da? Anonymkode: ea2b3...937 Startet på utdanning som 40 åring, beste jeg har gjort Håper du våger satse på det som kjennes riktig ut for deg Anonymkode: 971c0...c45
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #10 Skrevet 24. mai 2021 Kommer an på om dette er forenlig med privatlivet også. Hva med sykepleierutdanning? Anonymkode: 5996b...a75
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #11 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kommer an på om dette er forenlig med privatlivet også. Hva med sykepleierutdanning? Anonymkode: 5996b...a75 Har en bachelor i noe annet. Har samboer, ingen planer om barn.. Pleier er nok ikke helt for meg. Jeg har googla det 😛 Unødvendig å være frekk. Dette er noe jeg tenker og lurer på, ikke sånn at jeg har bestemt meg og satt meg inn i alt ennå! Har skjønt at det er veldig begrenset med LIS1 plasser, og at noen bruker flere år på å skaffe seg turnus. Jeg har sett at noen får seg jobb som fastlegevikar uten LIS1? Slik jeg har forstått det er LIS1 på 18 måneder, så er det noen spesialiteter som går direkte til LIS3. Det står at minstetiden for spesialisering er 6,5 år, + 6 år med studier før det? Anonymkode: ea2b3...937
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #12 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvor mye eldre enn 30 er det snakk om? Er jo stor forskjell på f. eks. 32 og en som er 50. Starter man som 32 åring, så kan man ta hele pakken på 10 års tid (studie, LIS, evt. spesialisering osv.) og da er man 42, og har fortsatt en del år igjen i arbeidslivet. Men en 50 åring vil da være 60, og har ganske få år igjen slik at det er liten vits. Anonymkode: f11a7...c70 Hva med 38? Anonymkode: 58d94...6e9
Gjest Kastanjefrø Skrevet 24. mai 2021 #13 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med 38? Anonymkode: 58d94...6e9 Slutten av 40 årene burde du ha såpass bakkekontakt at du ser det ikke er hensiktsmessig å ta ett studie som er så dyrt for samfunnet når du ikke har spesielt mange yrkesaktive år igjen. Før det er det bare å kjøre på.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #14 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har en bachelor i noe annet. Har samboer, ingen planer om barn.. Pleier er nok ikke helt for meg. Jeg har googla det 😛 Unødvendig å være frekk. Dette er noe jeg tenker og lurer på, ikke sånn at jeg har bestemt meg og satt meg inn i alt ennå! Har skjønt at det er veldig begrenset med LIS1 plasser, og at noen bruker flere år på å skaffe seg turnus. Jeg har sett at noen får seg jobb som fastlegevikar uten LIS1? Slik jeg har forstått det er LIS1 på 18 måneder, så er det noen spesialiteter som går direkte til LIS3. Det står at minstetiden for spesialisering er 6,5 år, + 6 år med studier før det? Anonymkode: ea2b3...937 Ja, det er begrenset med LIS1 plass. Du kan ta vikarstillinger mens du venter, men man må uansett gjennom spesialisering. Så det er 1,5 år i LIS 1 og 5 år i LIS2/3. Så du er ferdig utdannet spesialist i allmenmedisin (fastlege) etter 12.5 år med studier. Så si at du er bikket 40 år da når du er ferdig spesialist. Du har jobbet i 6.5 år etter studiet, og har fortsatt nesten 30 år igjen av arbeidskarrieren din. Det er tiden verdt hvis du virkelig vil studere medisin. Anonymkode: be929...c71 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #15 Skrevet 24. mai 2021 Kastanjefrø skrev (27 minutter siden): Slutten av 40 årene burde du ha såpass bakkekontakt at du ser det ikke er hensiktsmessig å ta ett studie som er så dyrt for samfunnet når du ikke har spesielt mange yrkesaktive år igjen. Før det er det bare å kjøre på. 38 er ikke "slutten av 40 årene". Du burde ha såpass bakkekontakt til å se det. Anonymkode: 58d94...6e9 1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 24. mai 2021 #16 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 38 er ikke "slutten av 40 årene". Du burde ha såpass bakkekontakt til å se det. Anonymkode: 58d94...6e9 Jeg har aldri sagt at det er det, det var heller indirekte et svar på at 38 ikke er for gammelt. Om du ikke evner å lese trenger du ikke svare heller.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #17 Skrevet 24. mai 2021 Så frekke mange av dere er når dere svarer! Anonymkode: 0df42...82e 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #18 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nærmer meg 29, men har bare rundt 5,6 i snitt med tilleggspoeng og mangler realfag. Så vil jo ta tid å enten ta opp fag eller ta realfag/forberedelser til opptaksprøver i utlandet. Vil det virkelig ta 10 år? Er det slik at man må gjennom LIS1, LIS2 og LIS3 uansett etter de seks årene med studier? Selv for å jobbe som fastlege? Har ikke blitt helt klok på det.. Anonymkode: ea2b3...937 LIS står for lege i spesialisering og nummerne er bare en indikasjon for hvor i forløpet du er. Uansett må du faktisk gjennom et LIS løp, alder alene er heldigvis ikke en grunn til å gi deg spesialisttittel i hånda når du er ferdig på studiet. LIS1 er det som tidligere ble kalt turnustjeneste, og du kommer ikke videre i forløpet uten å ha gjennomført dette, ei heller for å jobbe som fastlege. Fastleger er spesialister i allmennmedisin og har fulgt utdanningsløpet for det, evt er de i forløpet, men du "får" ingen liste uten å ha gjennomført (og bestått) LIS1. LIS 2 er for indremedisinske og kirurgiske spesialiteter, mens LIS3 er fagspesifikk spesialisering. Skal du f.eks bli allmennlege eler psykiater er det ingen LIS2 del, men minstetiden for spesialisering er 6,5 år uansett hva du velger. AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en bachelor i noe annet. Har samboer, ingen planer om barn.. Pleier er nok ikke helt for meg. Jeg har googla det 😛 Unødvendig å være frekk. Dette er noe jeg tenker og lurer på, ikke sånn at jeg har bestemt meg og satt meg inn i alt ennå! Har skjønt at det er veldig begrenset med LIS1 plasser, og at noen bruker flere år på å skaffe seg turnus. Jeg har sett at noen får seg jobb som fastlegevikar uten LIS1? Slik jeg har forstått det er LIS1 på 18 måneder, så er det noen spesialiteter som går direkte til LIS3. Det står at minstetiden for spesialisering er 6,5 år, + 6 år med studier før det? Anonymkode: ea2b3...937 Det er begrenset med LIS1 plasser, og statestikken viser også at det er vanskelig å få en slik stilling med økende alder, så du bør ikke utsette studiestart i veldig mange år mtp det. Anonymkode: 26647...63a
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #19 Skrevet 24. mai 2021 Jeg tenker at det er ditt valg. Har du lyst så synes jeg absolutt at du bør gjøre det. Du kommer til å ha mange år igjen avarbeidslivet når du er ferdig. Jeg jobber innen helsevesen og vi har mange legestudenter som vikarer hos oss. Mange av dem er 24-25 når de har begynt. Og de forteller at det er flere over 30 som startet med dem. Så det er kanskje ikke det mest vanlige men abolutt ikke uvanlig. Jeg begynte på ny studie i en alder av 37, og er så glad for å ha gjort det. Og årene går så altfor fort uansett. Og jeg synes det er mye i det som sies, en angrer som regel ikke på det en har gjort, men det en ikke har gjort. Hiv deg ut i det og masse lykke til! Anonymkode: 61c6f...35a
eidukjenner Skrevet 24. mai 2021 #20 Skrevet 24. mai 2021 Hei! Jeg er selv 30 og LIS nå. Tror det er veldig gunstig å ha noen år på baken og litt livserfaring før man begynner på et såpass menneskelig og krevende studium... For min del har mye handlet om å modnes, og ved å starte som eldre enn 18-19, har man allerede et "forsprang" på den måten (vil jeg tro). LIS1-situasjonen er forhåpentligvis bedret innen noen år, selv om det - som nevnt - er flaskehals nå. Lykke til, og følg drømmen 🙂 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå