AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #1 Skrevet 23. mai 2021 Har det noe å si når man søker, så lenge det er innenfor fristen? Anonymkode: fe46b...096
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #3 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har det noe å si når man søker, så lenge det er innenfor fristen? Anonymkode: fe46b...096 Det har faktisk det. Mer enn folk tror. De som søker først kan bli vurdert fortløpende, og da leses under god tid og med oppmerksomhet. Du legger et grunnlag for de som søker etter deg. Søker du sist, så må du leve opp mot andre heller, og det er vanskelig. Og leverer man sent så søker man da "samtidig" som alle, ettersom mange leverer sent. Samtidig sier det litt om interessen. Leverer du inn en engasjerende søknad nærmest momentant så kan du "skryte" i søknaden om at du er så engasjert over jobben at du måtte bare sende avgårde søknaden. De som leverer sist leses som regel også sist, selv ikke når det vurderes fortløpende. Man er ganske lei av å lese søknader når man får over 100-200 søknader. De siste søknadene leses veldig overfladisk. Ergo, det er om å gjøre å havne godt opp i bunken. Det sier noe om deg som person også om du leverer tidlig eller sent. Man ønsker alltid folk som kommer 10 minutt for tidlig og som jobber godt innenfor frister, enn de som alltid ligger på tidsfrister eller ofte for sent. Det KAN skape deg fordeler å sende inn tidlig. Det skaper deg ingen fordeler å levere sent selv om det er innenfor fristen. Anonymkode: bd3c6...ffd 13
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #4 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det har faktisk det. Mer enn folk tror. De som søker først kan bli vurdert fortløpende, og da leses under god tid og med oppmerksomhet. Du legger et grunnlag for de som søker etter deg. Søker du sist, så må du leve opp mot andre heller, og det er vanskelig. Og leverer man sent så søker man da "samtidig" som alle, ettersom mange leverer sent. Samtidig sier det litt om interessen. Leverer du inn en engasjerende søknad nærmest momentant så kan du "skryte" i søknaden om at du er så engasjert over jobben at du måtte bare sende avgårde søknaden. De som leverer sist leses som regel også sist, selv ikke når det vurderes fortløpende. Man er ganske lei av å lese søknader når man får over 100-200 søknader. De siste søknadene leses veldig overfladisk. Ergo, det er om å gjøre å havne godt opp i bunken. Det sier noe om deg som person også om du leverer tidlig eller sent. Man ønsker alltid folk som kommer 10 minutt for tidlig og som jobber godt innenfor frister, enn de som alltid ligger på tidsfrister eller ofte for sent. Det KAN skape deg fordeler å sende inn tidlig. Det skaper deg ingen fordeler å levere sent selv om det er innenfor fristen. Anonymkode: bd3c6...ffd Hvis det forventes 200 søknader, vil man ikke først se igjennom CVene før man starter på søknadene? Og vil en søknad som er sendt tidlig trumfe en strålende CV anytime? Veldig synd å være så forutinntatt på at en seng levert søknad betyr at man ikke er motivert. Eller den mest kvalifiserte søkeren. Det finnes flere grunner for at søknaden leveres sent. Man har i utgangspunktet en god jobb og kommer tilfeldigvis over stillingen sent. Man er grundig og vil skrive en god søknad istedet for en generell søknad man levere til alle. Man er ikke desperat for å komme seg bort fra den arbeidsplassen man jobber på, f.eks på grunn av konflikter. Jeg ville gått for den mest kvalifiserte søkeren. Ikke ta den enkleste utveien for meg selv. Anonymkode: bd8de...6f0 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #5 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis det forventes 200 søknader, vil man ikke først se igjennom CVene før man starter på søknadene? Vil "man" ikke se... Nei dette er ingen norm for å lese søknader. Man gjør det sikkert alle forskjellig. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og vil en søknad som er sendt tidlig trumfe en strålende CV anytime? Nei. Men du kan skille deg ut med å søke tidlig, som igjen gjør at du bikker opp hvis du står å bikker sammen med en eller flere. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig synd å være så forutinntatt på at en seng levert søknad betyr at man ikke er motivert. Eller den mest kvalifiserte søkeren. Dette skrev jeg aldri. Jeg skrev: AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det KAN skape deg fordeler å sende inn tidlig. Det skaper deg ingen fordeler å levere sent selv om det er innenfor fristen. Og så skriver du: AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville gått for den mest kvalifiserte søkeren. Ikke ta den enkleste utveien for meg selv. Anonymkode: bd8de...6f0 Vel, det gjør aldri vi. Vi går for den som treffer oss mest og best. Det handler om kvalifikasjoner også, men kanskje aller mest personlighet, egnethet, kjemi, verdier, humør, pågangsmot og mest motivasjon. Å være den mest kvalifiserte søkeren hjelper ikke såfremt du scorer middels på det jeg ramset opp ovenfor. Med riktig person inn i stillingen så kan vedkommende læres opp til det meste, med eller uten akademisk bakgrunn. Ironisk nok så opplever bedrifter mer gjennomtrekk blant sine ansatte jo mer kvalifisert de er. Anonymkode: bd3c6...ffd 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #6 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vil "man" ikke se... Nei dette er ingen norm for å lese søknader. Man gjør det sikkert alle forskjellig. Nei. Men du kan skille deg ut med å søke tidlig, som igjen gjør at du bikker opp hvis du står å bikker sammen med en eller flere. Dette skrev jeg aldri. Jeg skrev: Og så skriver du: Vel, det gjør aldri vi. Vi går for den som treffer oss mest og best. Det handler om kvalifikasjoner også, men kanskje aller mest personlighet, egnethet, kjemi, verdier, humør, pågangsmot og mest motivasjon. Å være den mest kvalifiserte søkeren hjelper ikke såfremt du scorer middels på det jeg ramset opp ovenfor. Med riktig person inn i stillingen så kan vedkommende læres opp til det meste, med eller uten akademisk bakgrunn. Ironisk nok så opplever bedrifter mer gjennomtrekk blant sine ansatte jo mer kvalifisert de er. Anonymkode: bd3c6...ffd Det jeg har uthevet her, hadde det vært fint om du kunne dokumentere. Det stemmer ikke med verken forskning jeg har lest om temaet, eller min egen erfaring. Det er normalt langt høyere turn over innen servicebransjen enn innen bransjer som krever høyere utdanning. Angående spørsmålet til TS, så avhenger nok dette litt av hva slags type stilling det er snakk om. Jeg fikk selv ny jobb for et par måneder siden (innen offentlig forvaltning), og min søknad var nok den aller sist ankomne. Jeg skulle egentlig søke om kvelden før søknadsfristen gikk ut, men da var serveren til webcruiter nede, jeg fikk ikke lagt inn søknaden, og måtte derfor be kontaktperson i annonsen om de kunne holde webcruiter-siden åpen en dag ekstra, slik at jeg fikk lagt inn min søknad (og det gjorde de). I vinter holdt vi på med rekruttering til min nåværende arbeidsplass, og skulle ansette to stykker. Begge vi endte med, var (tilfeldigvis) blant de søknadene som hadde kommet inn aller sist. Vi går uansett gjennom utvidet søkerliste der komprimert cv fremkommer, før vi eventuelt velger ut søknader vi vil se nærmere på. Spiller ingen rolle hvor i den utvidede søkerlisten man dukker opp, det er kvalifikasjonene som teller mht om kandidaten er interessant for oss eller ikke. Anonymkode: 09fff...8aa 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #7 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det jeg har uthevet her, hadde det vært fint om du kunne dokumentere. Det stemmer ikke med verken forskning jeg har lest om temaet, eller min egen erfaring. Det er normalt langt høyere turn over innen servicebransjen enn innen bransjer som krever høyere utdanning. Angående spørsmålet til TS, så avhenger nok dette litt av hva slags type stilling det er snakk om. Jeg fikk selv ny jobb for et par måneder siden (innen offentlig forvaltning), og min søknad var nok den aller sist ankomne. Jeg skulle egentlig søke om kvelden før søknadsfristen gikk ut, men da var serveren til webcruiter nede, jeg fikk ikke lagt inn søknaden, og måtte derfor be kontaktperson i annonsen om de kunne holde webcruiter-siden åpen en dag ekstra, slik at jeg fikk lagt inn min søknad (og det gjorde de). I vinter holdt vi på med rekruttering til min nåværende arbeidsplass, og skulle ansette to stykker. Begge vi endte med, var (tilfeldigvis) blant de søknadene som hadde kommet inn aller sist. Vi går uansett gjennom utvidet søkerliste der komprimert cv fremkommer, før vi eventuelt velger ut søknader vi vil se nærmere på. Spiller ingen rolle hvor i den utvidede søkerlisten man dukker opp, det er kvalifikasjonene som teller mht om kandidaten er interessant for oss eller ikke. Anonymkode: 09fff...8aa Hvorfor skal jeg dokumentere ovenfor deg hvordan vi som bedrift har opplevd det, og hvordan våre bedriften i nærområdet vårt også opplever det? Jeg driter i hva "forskning" sier om temaet. Forskning har ingen fasit på dette. Dette er individuelle opplevelser av problemet. Både for og imot. I det offentlige tenker jeg at turnoveren er små, men i det private er det ofte høyere turnover blant høyt kvalifiserte sammenlignet med lavt kvalifiserte. At du har opplevd motsatt motbeviser jo ikke vår opplevelse av saken. Spørsmålet om geografi er også viktig her. Anonymkode: bd3c6...ffd 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #8 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor skal jeg dokumentere ovenfor deg hvordan vi som bedrift har opplevd det, og hvordan våre bedriften i nærområdet vårt også opplever det? Jeg driter i hva "forskning" sier om temaet. Forskning har ingen fasit på dette. Dette er individuelle opplevelser av problemet. Både for og imot. I det offentlige tenker jeg at turnoveren er små, men i det private er det ofte høyere turnover blant høyt kvalifiserte sammenlignet med lavt kvalifiserte. At du har opplevd motsatt motbeviser jo ikke vår opplevelse av saken. Spørsmålet om geografi er også viktig her. Anonymkode: bd3c6...ffd Men nå skrev du jo nettopp at «ironisk nok opplever bedrifter mer gjennomtrekk blant sine ansatte jo mer kvalifiserte de er»- altså skrev du om bedrifter i flertall, noe som normalt antyder at man generaliserer. Det var ingenting du skrev i ditt innlegg som tydet på at dette kun handlet om hvordan ting foregikk i det firmaet du p.t er ansatt i. Og det er vel heller ikke så interessant for ts, all den tid praksisen hos din arbeidsgiver åpenbart avviker fra normen. Ts er vel mer ute etter normen, enn hva som et tilfelle på akkurat din spesifikke arbeidsplass. Og normen er at kvalifikasjonene er det som betyr noe, mens tidspunkt for søknads-innsending er underordnet. Anonymkode: 09fff...8aa 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #9 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men nå skrev du jo nettopp at «ironisk nok opplever bedrifter mer gjennomtrekk blant sine ansatte jo mer kvalifiserte de er»- altså skrev du om bedrifter i flertall, noe som normalt antyder at man generaliserer. Det var ingenting du skrev i ditt innlegg som tydet på at dette kun handlet om hvordan ting foregikk i det firmaet du p.t er ansatt i. Og det er vel heller ikke så interessant for ts, all den tid praksisen hos din arbeidsgiver åpenbart avviker fra normen. Ts er vel mer ute etter normen, enn hva som et tilfelle på akkurat din spesifikke arbeidsplass. Og normen er at kvalifikasjonene er det som betyr noe, mens tidspunkt for søknads-innsending er underordnet. Anonymkode: 09fff...8aa Hva er det du vil? Kverulere? Ja, jeg generaliserte det. Fordi det er et generalisert problem i det private, og i hvert fall i vårt nærområde. Hvordan ting fungerer f.eks i Oslo har ingen relevans, og er derfor ikke en del av problemstillingen. Normen er uansett det jeg har prøvd å si hele tiden, uavhengig av lokasjon og hvem du søker til: AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det KAN skape deg fordeler å sende inn tidlig. Det skaper deg ingen fordeler å levere sent selv om det er innenfor fristen. Jeg snakker på vegne av erfaringen innenfor rekruttering. Hvor du havner i søkemassen KAN faktisk noen ganger være avgjørende. Ikke alltid. Men handler det ikke om å prøve å skape seg fordeler, hvis det potensielt finnes noen fordeler å hente på det? Jo. Anonymkode: bd3c6...ffd 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #10 Skrevet 24. mai 2021 Da jeg hadde ansettelsesansvar så jeg gjennom søknadere kontinuerlig. Etterhvert som jeg hadde fått en fin bunke jeg viste jeg ville snakke mer med leste jeg ikke søknadene som kom inn etter det like godt. Så man skulle være ekstremt god for å klare å fremheve seg på slutten. En annen ting var at jeg ikke ønsket annsatte som ventet med alt til siste frist. Innbiller meg at de som et mest interesserte legger inn søknad ganske raskt. Anonymkode: 74eec...40d 8
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #11 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da jeg hadde ansettelsesansvar så jeg gjennom søknadere kontinuerlig. Etterhvert som jeg hadde fått en fin bunke jeg viste jeg ville snakke mer med leste jeg ikke søknadene som kom inn etter det like godt. Så man skulle være ekstremt god for å klare å fremheve seg på slutten. En annen ting var at jeg ikke ønsket annsatte som ventet med alt til siste frist. Innbiller meg at de som et mest interesserte legger inn søknad ganske raskt. Anonymkode: 74eec...40d Genialt. Akkurat det jeg skriver. Bra vi har samme opplevelse av det. Det kan faktisk gi søkerne fordeler å levere tidlig. De første søknadene som kommer inn leses med oppmerksomhet under god tid. De siste får ikke samme oppmerksomhet og ramler inn sammen med "alle" andre, og må konkurrere imot de som kom først ettersom de første la grunnlaget. Ofte finner man sine favoritter tidlig. Og ja, søknadsfristen er en del av "jobbintervjuet" det også enkelte plasser. Anonymkode: bd3c6...ffd 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #12 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Vil "man" ikke se... Nei dette er ingen norm for å lese søknader. Man gjør det sikkert alle forskjellig. Nei. Men du kan skille deg ut med å søke tidlig, som igjen gjør at du bikker opp hvis du står å bikker sammen med en eller flere. Dette skrev jeg aldri. Jeg skrev: Og så skriver du: Vel, det gjør aldri vi. Vi går for den som treffer oss mest og best. Det handler om kvalifikasjoner også, men kanskje aller mest personlighet, egnethet, kjemi, verdier, humør, pågangsmot og mest motivasjon. Å være den mest kvalifiserte søkeren hjelper ikke såfremt du scorer middels på det jeg ramset opp ovenfor. Med riktig person inn i stillingen så kan vedkommende læres opp til det meste, med eller uten akademisk bakgrunn. Ironisk nok så opplever bedrifter mer gjennomtrekk blant sine ansatte jo mer kvalifisert de er. Anonymkode: bd3c6...ffd Så personlighet, egnethet, kjemi, verdier, humør, pågangsmot og pågangsmot viser seg i hvor raskt man søker..? Anonymkode: bd8de...6f0 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #13 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så personlighet, egnethet, kjemi, verdier, humør, pågangsmot og pågangsmot viser seg i hvor raskt man søker..? Anonymkode: bd8de...6f0 Nå er du stråmann. Det skrev jeg ikke. Jeg skrev at dette veier ofte tyngre enn kun kvalifikasjoner, og hadde ingenting med når man søkte å gjøre. Men når tid man søker kan ofte gjenspeile hvordan du forholder deg til tidsfrister og om du er et menneske som typisk kommer/leverer for tidlig enn om du potensielt er en som alltid er presis eller for sent. Anonymkode: bd3c6...ffd 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #14 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå er du stråmann. Det skrev jeg ikke. Jeg skrev at dette veier ofte tyngre enn kun kvalifikasjoner, og hadde ingenting med når man søkte å gjøre. Men når tid man søker kan ofte gjenspeile hvordan du forholder deg til tidsfrister og om du er et menneske som typisk kommer/leverer for tidlig enn om du potensielt er en som alltid er presis eller for sent. Anonymkode: bd3c6...ffd Mulig det. Men for meg er det viktig å ha en dyktig person med alle de egenskapene du nevner, fremfor en som tilfeldigvis dukket opp og var "grei nok". Derfor mener jeg at det ikke nødvendigvis er en opplagt fordel å søke tidlig. Men jeg sier heller ikke at det er dumt, siden det er de som sorterer på måten dere gjør. Anonymkode: bd8de...6f0 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #15 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå er du stråmann. Det skrev jeg ikke. Jeg skrev at dette veier ofte tyngre enn kun kvalifikasjoner, og hadde ingenting med når man søkte å gjøre. Men når tid man søker kan ofte gjenspeile hvordan du forholder deg til tidsfrister og om du er et menneske som typisk kommer/leverer for tidlig enn om du potensielt er en som alltid er presis eller for sent. Anonymkode: bd3c6...ffd Det siste der er jo også en forventning du ikke vet om stemmer. En person kommer/leverer ikke nødvendigvis for sent fordi om søknaden kom sent. Han leverte innen fristen. Og attpåtil godt arbeide. Da kan man likegodt si at de som leverer fortidlig gjør hastverksarbeide. Altså, man kan ikke si hvordan e person er basert på når søknaden er levert. Og hvis du syns jeg er en vriompeis kan du jo lure på når jeg leverer søknader 😄😄😄 Anonymkode: bd8de...6f0 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #16 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mulig det. Men for meg er det viktig å ha en dyktig person med alle de egenskapene du nevner, fremfor en som tilfeldigvis dukket opp og var "grei nok". Derfor mener jeg at det ikke nødvendigvis er en opplagt fordel å søke tidlig. Men jeg sier heller ikke at det er dumt, siden det er de som sorterer på måten dere gjør. Anonymkode: bd8de...6f0 Men du nevnte jo utelukkende "kun" kvalifikasjoner. Det jeg skrev var et motsvar til det. Vi ansetter ikke basert på kun kvalifikasjoner. Det er en stor helhet å ta med, og vi ansetter ingen som er "grei nok". Å være svært god kandidat med middels kvalifikasjoner er ikke å være "grei nok", det er faktisk å være godt nok i massevis, og potensielt bedre enn folk med riktige kvalifikasjoner men en "svakere" kandidat gjennom personlighet, kjemi osv. Vi ansetter aldri folk som er "grei nok". Så det er ikke det det handler om. Har aldri skrevet at det er en opplagt fordel å søke tidlig. Jeg skriver at det KAN gi fordeler å søke tidlig, og at det ikke skaper deg fordeler å søke sent. Det er en vesentlig forskjell. Hvis man jakter etter små fordeler i en søkeprosess, så lønner det seg alltid å søke tidlig. Og det er det TS spør etter. Anonymkode: bd3c6...ffd 3
Zooey Skrevet 24. mai 2021 #17 Skrevet 24. mai 2021 Jeg tenker det er en fordel for din egen del. Selv foretrekker jeg å skrive søknadstekst tidlig, la den ligge en dag og så komme tilbake til den me "friske" øyne. Det føles også mye bedre å sende inn en søknad i god tid framfor å sitte kvelden før fristen. Hva er vitsen med å vente til søknadsfristen? 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #18 Skrevet 24. mai 2021 Hjelper jo ikke å søke tidlig om du ikke er kvalifisert. Anonymkode: b0be9...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #19 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det siste der er jo også en forventning du ikke vet om stemmer. En person kommer/leverer ikke nødvendigvis for sent fordi om søknaden kom sent. Han leverte innen fristen. Og attpåtil godt arbeide. Da kan man likegodt si at de som leverer fortidlig gjør hastverksarbeide. Altså, man kan ikke si hvordan e person er basert på når søknaden er levert. Og hvis du syns jeg er en vriompeis kan du jo lure på når jeg leverer søknader 😄😄😄 Anonymkode: bd8de...6f0 Vet du, det er overraskende hvor treffende det jeg skriver der er. Ikke "alle", men hvis du skal unngå å finne noen som alltid er presis eller for sent, så finner du disse i søkerlisten blant de som har søkt fra på aller siste dagen. Du finner aldri disse personene blant de som søkte først, for de liker å være tidlig ute. Jeg sier det ikke uten grunn. Du skal faktisk ikke undergrave psykologien i dette. Om det er hastverkarbeid ser vi fort på en søknad. Kvaliteten på søknaden er og vil alltid være avgjørende uansett. Ofte finner man hastverkarbeid i bunken som leverte på siste dagen også. Faktisk oftere. Ironisk nok. Søk tidlig, er mitt mantra! 😄 Anonymkode: bd3c6...ffd 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #20 Skrevet 24. mai 2021 Jeg jobber som HR i relativt stort konsern og ansetter flere 100 hver år. Det er IKKE fordel å søke tidlig. Vi venter til fristen har gått ut før vi vurdere søknadene. Eneste tilfelle hvor det er positvt å søke tidlig, er når vi ønsker snarlig ansettelse. Anonymkode: 13f55...ca6 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå