Gå til innhold

Var (eller er du) sykemeldt i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan var, eller er, ditt svangerskap? Har du jobbet fulltid eller har du hatt behov for sykemelding?

Jeg og samboer tenker på å slutte med prevensjon og starte prøveperioden. Det eneste problemet er at jeg har vært langtidssykemeldt og ikke har krav på sykepenger før det har gått 26 uker etter sykemeldingen gikk ut. Jeg tenker det er en kjip risiko å begynne prøvingen med en gang, i tilfelle det blir en tøff graviditet.

Man må jo også tenke at det kan ta tid å bli gravid, men litt kjipt hvis jeg skulle bli gravid på første forsøk og vite at man ikke kan sykemeldes ved behov. Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan andre har hatt det, mtp sykemelding og graviditetsplager. Jeg jobber i helsesektoren, så hadde satt ekstra pris på svar fra andre i samme sektor.

Anonymkode: c9628...f9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i industrien, så eneste jeg har til felles med helsesektoren er å jobbe skift. 

Jeg slet dessverre med kvalne, bekken og svimmelhet hele svangerskapet. Ble sykemeldt i uke 13, da var det ikke forsvarlig for meg å kjøre til og fra jobb lenger. Fra uke 17 gikk jeg på krykker, og i uke 30 hadde jeg dager hvor jeg ikke klarte å løfte bena. 

Jeg ville uansett ventet til du har rett på sykepenger, for du vet aldri hvordan ditt svangerskap vil bli. Du kan være i topp form, eller bli sengeliggende. 

Anonymkode: d3652...9eb

Skrevet

Min samboer var ikke sykemeldt i noen av sine svangerskap. Er nok mye tilfeldigheter angående hvor mye svangerskapsplager man får.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ekstrem svangerskapskvalme med nummer 2. Sykemeldt fra uke 8 og ut svangerskapet. Nummer en gikk uten sykemelding. Så det kan slå ut begge veier det der. Jeg ville ventet. Du vet aldri hvilke plager du kan få. 

Anonymkode: f96bc...35c

Skrevet

Jobber som sykepleier. Er i uke 15 i mitt andre svangerskap. I begge svangerskap har jeg slitt med kvalme i første trimester. Dette har vært såpass intenst at jeg har vært sykemeldt  mellom 50 og 100 prosent fra uke 6 til uke 12-13 i begge svangerskap. I første svangerskap og så langt i andre var/er formen bra i 2. trimester. Så sykemeldt mot slutten pga bekken og ryggplager.

AnonymBruker
Skrevet

Tja.. Første jobbet jeg hele tiden ut i god form. Med andre var jeg sykemeldt 50% ca hele grunnet ekstremt lavt blodtrykk. Så det var veldig ulike svangerskap 

Anonymkode: f6b1a...271

AnonymBruker
Skrevet

Er i uke 9 nå. Har vært sykemeldt 50% siden uke 5 grunnet svangerskapskvalme, selv med hjemmekontor.

Anonymkode: 91cbd...0b5

AnonymBruker
Skrevet

Sykemeldt to uker på slutten pga bekkenløsning. Var selvfølgelig trøtt og litt småkvalm, men ikke sånn at jeg måtte være borte fra jobb. Det holdt å kutte litt ned på sosialt liv for å prioritere avslapping 🙂

Anonymkode: b9ca1...828

AnonymBruker
Skrevet

Sykemeldt 50% fra uke 6 til uke 11 her. Jeg var veldig dårlig og utmattet i 1.trimester. Resten av svangerskapet var formen grei, og jeg jobbet 100% fra uke 12 til permisjonen startet.

Anonymkode: 044ca...bfa

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan var, eller er, ditt svangerskap? Har du jobbet fulltid eller har du hatt behov for sykemelding?

Jeg og samboer tenker på å slutte med prevensjon og starte prøveperioden. Det eneste problemet er at jeg har vært langtidssykemeldt og ikke har krav på sykepenger før det har gått 26 uker etter sykemeldingen gikk ut. Jeg tenker det er en kjip risiko å begynne prøvingen med en gang, i tilfelle det blir en tøff graviditet.

Man må jo også tenke at det kan ta tid å bli gravid, men litt kjipt hvis jeg skulle bli gravid på første forsøk og vite at man ikke kan sykemeldes ved behov. Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan andre har hatt det, mtp sykemelding og graviditetsplager. Jeg jobber i helsesektoren, så hadde satt ekstra pris på svar fra andre i samme sektor.

Det er jo veldig vanskelig å si.

Med første var jeg ikke sykemeldt hele svangerskapet og hadde ikke noe særlig tilrettelegging på jobb. Var i fin form hele tiden. Jeg er lærer og eneste tilrettelegging var at jeg slapp inspeksjon fordi jeg trengte friminuttene til tissepauser 🙈

Med andre trodde jeg at det ville bli likt som første, men da var jeg mye dårligere. Først var jeg 100% sykemeldt i første trimester, så jobbet jeg 60% en stund, men så 100% sykemeldt fra uke 26 og ut svangerskapet 😕

Anonymkode: b2a54...4ee

AnonymBruker
Skrevet

Jobber som sykepleier. Både delvis og helt sykemeldt i første trimester pga kvalme og oppkast. Videre også sykemeldt pga bekkenløsning, ryggsmerter og diverse andre gravidrelaterte ting og tang. Hadde ikke turt å prøve å bli gravid hvis jeg visste at jeg ikke hadde rett på sykepenger. Man vet jo aldri hvordan svangerskapet blir før man står oppi det. 

Anonymkode: 40c83...393

AnonymBruker
Skrevet

Jobber som hjelpepleier på natt. Har dessverre vært sykmeldt siden uke 6, er nå i uke 27. Blir sykmeldt resten av svangerskapet.

Anonymkode: 87ad2...0df

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i uke 21 i min andre graviditet og jeg har foreløpig ikke vært sykemeldt, jeg jobber som sykepleier på poliklinikk. Jeg har vært endel kvalm og trøtt og har hatt endel hodepine, men mest på kveldene og siden jeg jobber dagtid har det allikevel gått på et vis. Men det har absolutt vært veldig tøft og slitsomt. Forrige graviditet var jeg sykemeldt endel i siste trimester, da jobbet jeg på sengepost uten mulighet for tilrettelegging og slet mye med bekken og ryggproblemer som gjorde at det ble for slitsomt å stå og gå så mye de to siste månedene. Men mange vil ha behov for sykemelding i første trimester så dersom du ikke har opparbeidet deg rettighet til sykepenger ennå og du blir gravid raskt så risikerer du jo å måtte gå uten penger en periode. 

Anonymkode: 0cb5f...75d

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i barnehage 100% var ikkje sjuk i svangerskapet. Tok ulønnet planlagt permisjon frå uke 36. Ikkje at det hjalp fordi fødselen starta tre dager seinare... 

Anonymkode: 149e1...f6d

AnonymBruker
Skrevet

Ts her!

Tusen takk for alle dere som har tatt dere tid til å svare! Det er veldig godt å lese andre sine erfaringer. Det er en stor avgjørelse å ta, og alle svarene deres har gjort meg mye klokere. Det blir å vente en stund til før prøvingen begynner.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jobber som hjelpepleier på natt. Har dessverre vært sykmeldt siden uke 6, er nå i uke 27. Blir sykmeldt resten av svangerskapet.

Kan jeg spørre om det har en sammenheng med nattjobbingen? 

Anonymkode: 3436e...89a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kan jeg spørre om det har en sammenheng med nattjobbingen? 

Anonymkode: 3436e...89a

Er sykmeldt pga høyt blodtrykk. Har mistet 2 ganger før jeg ble gravid nå, jobbet natt begge gangene. Hvis jeg ikke hadde blitt sykmeldt pga blodtrykket, så hadde jobben prøvd å tilrettelagt så jeg kunne jobbe tidlig/sent. Hadde man ikke fått det til å gå opp, så hadde det blitt søkt om svangerskapspenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er sykemeldt, så er det stor sjanse for at du vil være det under graviditeten også da en graviditet medfører store fysiske plager hos de fleste.

Personlig var jeg aldri sykemeldt før svangerskapene mine , men da jeg ble gravid ble jeg fort sykemeldt og var sykemeldt under hele mine svangerskap.

Ikke lurt å gå inn å planlegge å bli gravid mens du er sykemeldt og kan risikere å miste sykepenger. 

Anonymkode: 34e7d...d87

AnonymBruker
Skrevet

Nr 1 gikk jeg på skole. (vgs). Så fikk tilrettelagt der en del. Men var mest på skolen selv om jeg spydde, mye 🤢 

Med nr 2 ble jeg sykemeldt i uke 8-9. Var 100% sm frem til uke 24 ca. Jobbet da 50% fram til uke 32 ca, fikk da tilrettelagt med kun aftevakter da jeg var ekstremt sliten og trøtt i svangerskapet samt jeg var plaget med bekkenet. Mye mindre trakking og tunge løft på ett sykehjem på kveldstid. 

Anonymkode: 807b1...108

AnonymBruker
Skrevet

Var 100% sykemeldt fra uke 31 ca. Jordmor uttalte at hun syntes det var en smule risikofylt å ta kollektivtransport i hovedstaden ( verste perioden av Corona) og anbefalte meg å søke svangerskapspenger. Dette ble veldig stressende for meg, for jeg hadde hele veien i svangerskapet fått beskjed om at de ikke anså det som noe risiko for gravide med Corona. Jeg er lærer. Følte jo hele tiden på en utrygghet, da det var en god del smitte på skolen. Ble veldig stresset av situasjonen, og oppsøkte lege for en second opinion. Der ble blodtrykket målt og det var skyhøye, pluss hoven i beina. 

Legen anbefalte 100% sykemelding for å roe ned et par uker. I løp av de to ukene kom plutselig bekkenplager snikende, jeg sleit med kontinuerlig plagsom og svært ubehagelig halsbrann, samt smittesituasjonen ble verre. Da sa legen at jeg kunne få sykemelding ut svangerskapet, at det kanskje var best. Måtte sjekke blodtrykk og urin hyppig.

Jeg hadde en veldig omsorgsfull og snill lege. Det var fint at noen bare tok litt grep for meg og sa at jeg bare skulle roe helt ned og fokusere på å komme meg gjennom de siste ukene. Veldig mye uro og bekymring er jo ikke sunt i et svangerskap.

Første del av svangerskapet var jeg ekstremt kvalm. Satt på toget og måtte ha med poser, noen ganger lå kvalmen helt oppi halsen. Var lite folk på toget pga Corona, så jeg tenkte må jeg kaste opp så merker ingen det. Da visste ingen på jobb at jeg var gravid, og vi hadde personalmangel. Min leder gikk rundt og sa at hvis en til blir borte nå kollapser alt. Derfor presset jeg meg,men angrer. Det var usunt, sov dårlig pga gruet meg mye til å sitte timesvis på jobb kvalm og uggen. Føler vi gravide skal presse oss så veldig, helst mer enn man ville gjort ellers. For hadde jeg vært så kvalm uten å være gravid hadde jeg jo blitt hjemme, definitivt. Men når man er gravid skal man liksom tåle så mye. 

Anonymkode: f3195...cf4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...