Gå til innhold

Dere med barn som har ADHD??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er i gang med tiltak for sønnen vår som siden han var liten har vært litt «mer» enn andre barn. Da han var baby var han veldig våken, utolmodig og trengte konstant stimuli for å være fornøyd. Da han begynte å gå måtte huset renskes for omtrent alt vi hadde fordi han var hit og dit og ut og inn av skap, plukket på alt osv. konstant. 
Alltid slitt veldig med å finne roen, og kan f.eks bruke mange timer på å sovne. Når han først sover, så sover han godt og natten gjennom. 
Nå er han 5 år og vi har mye utfordringer i hverdagen. Han enser ikke tilsnakk, uansett på hvilke måter vi forsøker å håndtere ting på. Kjeft, konsekvenser, vente til situasjonen har roet seg og snakke om det osv.. ingenting har effekt. Han er også sent ute med bleieslutt, og har mye uhell enda 

vi er som sagt i gang med oppfølging ang. Dette nå - noe vi selv ba om 

men, så kommer det jeg egentlig lurer på, for dagene her hjemme kan gå veldig opp og ned. En dag har vi et «normalt» barn som sitter fint å leker, kan fokusere på en samtale eller f.eks bygge Lego. Neste dag kan alt være fullstendig kaos, ting fyker vegg i mellom, han klarer ikke å finne roen uansett hvor mye vi prøver å tilrettelegge. Turner rundt i sofaen, skifter altiviteter konstant, og klikker helt om han ikke får viljen sin! 

kan barn med adhd ha slike svingninger? En dag er alt greit, men neste dag eller time «rakner det» 

håper noen tar seg tid til å lese, og komme med tilbakemelding ut i fra egne erfaringer❤️ Vi er to oppegående voksne mennesker som (selv om det ikke høres sånn ut) egentlig burde klart oppdragelsen relativt greit! Men her sliter vi skikkelig.. vi er rett og slett ganske utmattet begge to 

Anonymkode: a5286...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vil også legge til at de dagene som ofte går best er de A4-dagene! Jobb/barnehage, hjem og spise middag, leke, se barne-TV og sove

om vi finner på ting i ferier eller helger som er hyggelige, men litt utenfor rutine har vi som regel alltid et barn som er veldig ute av kontroll og lite fokusert 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nok roligere adhd-barn enn deg. Men det er veldig vanlig at "rutinedager" er de roligste (f.eks mandag-fredag skoledager) og så er det urolig i helger og ferier hvor de gjerne ikke helt har oversikten på hva som skal skje. Rutinedagene kan de jo på en måte "utenatt", så da slipper de å stresse med å lure på hva som skal skje "etterpå".

Lekeland og tivoli er jo kjempegøy. Men de blir jo overbelastet (vi voksne kjenner det jo godt selv, så det er jo ikke rart), så kvelden og neste dag er jo bare å glemme å få til noe konstruktivt 😊

Derfor det for oss er viktig og nyttig med rutiner og kalender og timeplaner. Og at de gjerne er med på planlegging og vet hva som skjer fremover i tid. Vet de hva som skjer denne uken, så blir de roligere og mindre stresset. Er rutinene innøvet, så går ting på skinner 😀 Som regel 😊 Ihvertfall bedre

Anonymkode: 2728a...aa0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hørest veldig normalt ut at det rakner litt ekstra på helg og i ferier 😅 Mange med ADHD trenger forutsigbarhet. Når det er ferier/helg er det brudd på rutiner, og det takler mange barn med ADHD svært dårlig. Her bruker vi visuel dagsplan hjemme, blir også brukt i barnehagen. Da har han mer oversikt, og får mer ro over seg 🙂 Her begynte vi med det i høst, å merker at det hjelper litt på. I fjor sommer måtte vi blant annet avslutte ferien tidligere siden han ble så sliten, og det var mye aktiviteter. Ble rett og slett for mye for han. Gutten vår er også forøvrig 5 år, ikke fått noe diagnose enda. Men utredes for både ADHD og autisme da vi merker det er mye som skurrer litt, både hjemme og i barnehagen. 

Anonymkode: 98dfc...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste utreder ikke/gir ikke diagnose før barnet er 7, men vårt bar hadde så sterke symptomer (fra 1-2 års alderen) så vi fikk utredning hos BUP da barnet bare var 6 😊 Vi tenkte også sånn, barneoppdragelsen gjorde vi helt etter boken, har oppdratt barn før, uten slike vansker. Gjør vi noe feil? Men nei, det var diagnosen som var årsaken til oppførselen til barnet. Vår har sterk adhd, til og med dager med gode rutiner er kaotiske. Barnet har mye temperament, dårlig til konsentrasjon og masse energi, men scorer bra på evnetester og tester på skolen i fag.

Anonymkode: dd854...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig å gi andre råd, siden adhd barn er like ulike som andre barn, men kan si hva som løste flokene for vår del. 

Jeg gikk på cos- kurs, og det hjalp meg mye. 

Jeg sluttet helt med kjefting. Jeg forhold meg rolig og bestemt ved behov, men hevet ikke stemmen. Jeg brukte aktivt det jeg hadde lært på kurset, om å alltid forsøke å se barnets syn på hva som var vondt, opprørende, utløsende for adferd og føltes dumt, for så å trøste og/eller forklare (ofte begge deler). 

Jeg var alltid i forkant med å fortelle hva vi skulle, og unngikk fullstendig brå ordrer og vendinger. Aldri "Nå skal vi..." eller "Nå må du...!". Jeg ga ham anledning til å forberede seg på at noe kjekt måtte avsluttes eller at vi skulle noe. Om han rusjet på rusjebane sa jeg for eksempel at han kunne rusje tre ganger til, så måtte vi gå. Da protesterte han kanskje, og ville fire ganger, og jeg kunne si ja eller nei til det, men han var da forberedt på at det var så og så mange ganger, og så skulle vi gå. Da ble det ikke rabalder. 

Jeg engasjerte ham til å delta i forberedelser og utførelse av mest mulig. Lot ham ta ut energi på positive måter, som også ga ham kontroll over prosessen i ting som skjedde. 

Jeg skrøt mye over hver bra ting han gjorde, klarte og positive sider ved ham.

Jeg brukte egentlig skryt ved det som var bra til å korrigere oppførsel, istedenfor kjefting for det negative. 

Summen av dette gjorde at han endret seg fra å være en utfordring til en veldig grei gutt. Endret også meg fra utslitt mamma til stolt mamma. 

Nå er han tenåring. Modnet veldig, men jeg gjør fremdeles det samme. Det skjer ikke at jeg sier "NÅ! Med en gang!". Fremdeles er det å ikke være forberedt på ting som å tenne en lunte og skape eksplosjon. Det fungerer ikke å si "Nå!". Det fungerer veldig godt å si "Om 20 minutter..." eller "Iløpet av dagen. " Skryt er også fremdeles lurere enn kjefting. 

Anonymkode: 07a97...a33

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, de kan godt være slik. Rutine et veldig viktig til barn med Adhd. 

Og medisiner hjelper mange❤️❤️❤️

Det kommer til å bli bedre. Og det kommer til å være tøft. 

Men det kommer til å gå bra 😘😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som mange skriver, sørg for å ha de samme rutinene i helger og ferier.

Jeg selv har adhd (add), mer den innvending uro og kroppslige uro (mye angst og bekyrimnger).

Jobbet selv med ett barn med adhd, og det veldig viktig at vi kjørte på de samme rutiner i helgene da vi hadde hen på besøk.

Stod opp tidlig, hadde oftes en agenda for dagen og helgen slik at hen var forberedt.

Vi gikk mye turer og slik hen ble utslitt og virket mye roligere og fornøyd da vi kom hjem. Og hen slappet da mer av på kveldene og sovnet bedre og

Jeg er lik selv. Står opp tidlig på fridagene og begynner dagen med treningsøkt. Det gir meg indre ro i noen timer

Jeg har også blitt fan av noe som heter TRE Tension release extercise 

Det er ett sett med bevegelser i kroppen som setter i gang skjelving. Jeg føler meg ofte roligere når jeg er ferdig med økten

Anonymkode: 9f8b9...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som mange skriver, sørg for å ha de samme rutinene i helger og ferier.

Jeg selv har adhd (add), mer den innvending uro og kroppslige uro (mye angst og bekyrimnger).

Jobbet selv med ett barn med adhd, og det veldig viktig at vi kjørte på de samme rutiner i helgene da vi hadde hen på besøk.

Stod opp tidlig, hadde oftes en agenda for dagen og helgen slik at hen var forberedt.

Vi gikk mye turer og slik hen ble utslitt og virket mye roligere og fornøyd da vi kom hjem. Og hen slappet da mer av på kveldene og sovnet bedre og

Jeg er lik selv. Står opp tidlig på fridagene og begynner dagen med treningsøkt. Det gir meg indre ro i noen timer

Jeg har også blitt fan av noe som heter TRE Tension release extercise 

Det er ett sett med bevegelser i kroppen som setter i gang skjelving. Jeg føler meg ofte roligere når jeg er ferdig med økten

Meg som skrev dette. Ikke gi barnet ørten beskjeder. Det holder med en kort beskjed om gangen.

» Nå skal vi snart ut på tur, skal

vi se hvem er kjappest med å knytte skoene først?» 

Men slengte jeg inn «husk å puss tennene førs» og  da ble alltid noe glemt og ble fort kaos. Så jeg sørget for at vi gjorde en ting om gangen. Det er tidkrevende, men verdt det

Jeg selv jobber vanligvis i ett krevende yrke (der jeg må bruke hode og må ofte ha tunge rett i munnen når jeg utføre arbeidsoppgaven ) og sliter selv med muntlig beskjeder, spesielt visst det er flere enn to-tre beskjeder.

Jeg er veldig på det og sier som det er om ikke vedkommende kan sende meg en e-post slik at jeg husker alt som skal bli gjort. Det gjør dem heldigvis, og jeg får alltid jobben gjort uten at det blir kaos 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for så mange fine og utfyllende svar❤️❤️❤️ Det hjelper et slitent men veldig stolt mammahjerte som lurer på om det er vi som gjør noe feil! 

Barnet vårt er er jo for liten for utredning enda, men er takknemlig for alle hjelp og råd vi kan få! Da vi har mistenkt dette siden 1-2 års alderen. Selv om ting selvfølgelig kan snu, og mye kan de vokse av seg 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tusen takk for så mange fine og utfyllende svar❤️❤️❤️ Det hjelper et slitent men veldig stolt mammahjerte som lurer på om det er vi som gjør noe feil! 

Barnet vårt er er jo for liten for utredning enda, men er takknemlig for alle hjelp og råd vi kan få! Da vi har mistenkt dette siden 1-2 års alderen. Selv om ting selvfølgelig kan snu, og mye kan de vokse av seg 

ts

Om barnet viser tydelige tegn både hjemme og i barnehagen er ikke det for tidlig med utredning. Her ble han henvist når han var 4 år. Her opplevde vi det som kaotisk hjemme, barnehagen opplever det samme der. Var faktisk hs på 4 års kontrollen som fikk ballen til å rulle. Her var både HS, lege og barnehagen enig at det kunne være lurt å starte utredning tidlig slik at en diagnose var på plass til skolestart 🙂

Anonymkode: 98dfc...7c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier at dere er i gang med tiltak. Dvs at PPT er inne og gir dere hjelp? Bare sånn tilfelle dere ikke vet at dere har rett på hjelp i barnehagen, spesialpedagog, osv selv om barnet ikke har diagnose enda. Vi fikk diagnose ganske tidlig. Men vi fikk først Asperger-diagnose, og så ville de vente med ADHD-utredning til etter skolestart. Hjelp fikk vi uansett før første utredning heldigvis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenkte jeg bare skulle nevne det - Gutten min har adhd. Han reagerer negativt på enkelte matvarer og da øker både uro og aktivitetsnivået han betraktelig. Jeg kan merke det på han når han kommer hjem fra skolen eller fra andre om han har fått i seg noe han reagerer på. Det er veldig tydelig endringer. 

Anonymkode: 9372c...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du sier at dere er i gang med tiltak. Dvs at PPT er inne og gir dere hjelp? Bare sånn tilfelle dere ikke vet at dere har rett på hjelp i barnehagen, spesialpedagog, osv selv om barnet ikke har diagnose enda. Vi fikk diagnose ganske tidlig. Men vi fikk først Asperger-diagnose, og så ville de vente med ADHD-utredning til etter skolestart. Hjelp fikk vi uansett før første utredning heldigvis.

Nei vi er ikke inne hos PPT. I kommunen hvor vi bor har de lavterskel tilbud for slike ting, så vi starter der

takk for tipsene😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tenkte jeg bare skulle nevne det - Gutten min har adhd. Han reagerer negativt på enkelte matvarer og da øker både uro og aktivitetsnivået han betraktelig. Jeg kan merke det på han når han kommer hjem fra skolen eller fra andre om han har fått i seg noe han reagerer på. Det er veldig tydelig endringer. 

Har lest litt om ADHD og mat så det kan jeg tenke meg gir utslag ja! Synes ikke jeg ser noen klare ting som endrer han enda, men vi bør kanskje gå i gang å eliminere visse matvarer

ønsker så langt det lar seg gjøre å hjelpe han på naturlige måter, så om man kan være til hjelp er det helt fantastisk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.5.2021 den 22.01):

Vil også legge til at de dagene som ofte går best er de A4-dagene! Jobb/barnehage, hjem og spise middag, leke, se barne-TV og sove

om vi finner på ting i ferier eller helger som er hyggelige, men litt utenfor rutine har vi som regel alltid et barn som er veldig ute av kontroll og lite fokusert 

ts

Jeg har en sønn (voksen nå) som vokste opp med ADHD. I barnehagen begynte de ansatte å fremme bekymringer om at de trodde han hadde det før han var 4. Da han var 4, sendte kommunen fagfolk som skulle observere han i barnehagen mens han var der, under lek og samspill med andre osv. Dagligdagse ting. Da han var 5 eller 6, gikk han gjennom en større undersøkelse hos kommunen, og det ble slått fast at han var et "klokkeklart" tilfelle av ADHD, men at han overhodet ikke hadde noen andre følgelidelser. Ingen lærevansker og slikt, tvertimot, de sa at han kunne nok bli ingeniør om han ville det som voksen, for han var så smart.

Han begynte på medisin for ADHD da han begynte i første klasse, og skolen observerte virkningen på sin side, og vi hjemme på vår side. Det ble et helt annet barn. Han ble mer fokusert, klarte å tenke på en ting en stund om gangen, og klarte egentlig det meste. Litt impulsiv i lek enda, men ikke så utagerende som før.

Opp gjennom hele oppveksten var det krystallklart for både oss hjemme og barnehage/skole at RUTINER var utrolig viktig for han, og å hele tiden være forberedt på hva som skal skje i dag eller i morgen, ingen uforutsette ting burde finne sted. Hvis noen endret planene han hadde fått lagt frem for seg, ble det kaos. Det taklet han dårlig. Rutiner, rutiner, rutiner, det fungerte han absolutt best med. Og søvn. Lite søvn en natt førte til en dårlig dag neste dag, mer enn for andre barn.

Nok søvn, ikke godteri med E-stoffer i, og rutiner. Det fungerte best for oss.

Anonymkode: 3ea9e...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har lest litt om ADHD og mat så det kan jeg tenke meg gir utslag ja! Synes ikke jeg ser noen klare ting som endrer han enda, men vi bør kanskje gå i gang å eliminere visse matvarer

ønsker så langt det lar seg gjøre å hjelpe han på naturlige måter, så om man kan være til hjelp er det helt fantastisk 

Er jo ikke sikkert han reagerer, men greit å være obs på det ☺️. Vi la ikke merke til det før han begynte på skolen. Han reagerer sterkt på melk, yoghurt og godteri, litt mildere reaksjon på andre melkeprodukter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...