AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #1 Skrevet 23. mai 2021 Hvorfor er det mange/noen som bare kaster brukbare ting som de ikke har bruk for selv lenger? Hvorfor vil de bidra til enda mer forbruk og større søppelberg? Det finns SÅ mange som sier jatakk til å få gratis ting eller kjøpe billig så den innsatsen ville det vært fint om flere gjorde syns jeg. Føles det ikke bedre å ha gjort en innsats for miljøet da? Anonymkode: 46b65...488 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #2 Skrevet 23. mai 2021 Vel har gitt bort mye. Men sykt mye som ingen vil ta imot selv om det er i topp stand...eks har to panelovner så bare kan hentes , men ingen som vil ja. Anonymkode: 5be0c...d61 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #3 Skrevet 24. mai 2021 Skolen min ble revet for noen år siden, ille nok at de rev det historiske bygget, men de kastet pinadø meg så mye av det som kunne fortsatt bli brukt, og mange fine gjenstander! Trodde de hadde respekt nok til å ta vare på det meste, men neida de sa bare på en fin måte at det skulle "gjenvinnes" Anonymkode: 306b6...1d0
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #4 Skrevet 24. mai 2021 Jeg har prøvd å gi bort ting på Finn noen ganger, men jeg gidder rett og slett ikke lenger. Folk er frekke som f... Alt for mange som ikke holder avtaler eller prøver seg på å mase på at jeg skal levere til dem e.l. Om renovasjonsselskapet gjenåpner gjenbruken på miljøstasjonen kommer jeg til å sette brukbare ting der, men så lenge det er stengt (smittevern) kaster jeg ting. Anonymkode: 3a4e5...0b3 7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #5 Skrevet 24. mai 2021 Jeg ser ikke hva som er feil med å rullere ting, og kjøpe nytt, innimellom. Produksjon gir arbeidsplasser. Samtidig er jeg stor motstander av sosial dumping, barnearbeid, produksjon som ikke er bærekraftig, og mer. Så når jeg kjøper klær og møbler er det fra merker jeg kjenner og stoler på. Anonymkode: 2a726...8e2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #6 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor er det mange/noen som bare kaster brukbare ting som de ikke har bruk for selv lenger? Hvorfor vil de bidra til enda mer forbruk og større søppelberg? Det finns SÅ mange som sier jatakk til å få gratis ting eller kjøpe billig så den innsatsen ville det vært fint om flere gjorde syns jeg. Føles det ikke bedre å ha gjort en innsats for miljøet da? Anonymkode: 46b65...488 For å ta overskriften din "elsker gjenbruk, hater å kaste", og i innlegget snakker du om å kjøpe/selge/gi bort. Det ene har ikke nødvendigvis en sammenheng med det andre. Jeg er stor tilhenger av gjenbruk, men gjenbruk betyr ikke at en gjenstand må bytte eier, det kan også bety at den kan få et annet formål enn opprinnelig, eller at den får et annet utseende. Jeg bryr meg ikke så mye om hva andre gjør, men min miljøinnsats er å ha en gjenstand gjennom hele dens livssyklus fremfor å bytte ut. Det betyr at jeg kjøper nytt, legger en god del i vedlikehold og reparasjon, og så kastes det når det ikke kan brukes lenger. Jeg har mer tro på en gjentakende syklus av "bruk, vedlikehold, reparasjon" fremfor å bytte ut. Jeg bytter ikke ut ting bare fordi jeg blir lei av noe. Jeg bytter det bare ut når de er ødelagte, og reparasjoner ikke lenger er mulig eller økonomisk fornuftog. (Og siden det er ødelagt, og reparasjoner ikke lenger er mulig/økonomisk fornuftig, kan jeg heller ikke gi det bort.) Så kommer vi til kjøp/salg av brukte gjenstander, hvordan vet du at gjenstandene er brukbare, og ikke bare tilsynelatende brukbare? Jeg har kjøpt ting brukt som bare har holdt en kort stund etter innkjøp, eller har vist seg å ha et ødelagt indre, selv om det ytre ser bra ut. Dette er hverken bra for miljø, eller for lommeboka. Et annet eksempel er en venninne som holder på å kaste ting nå. Tingene ser hele, rene og fine ut, men fordi gjenstandene har vært lagret på et sted der det har blitt oppdaget mye muggsopp. Siden hun ikke kan si med sikkerhet at muggsoppen ikke har angrepet møblene/klærne velger hun å kaste fremfor å selge/gi bort fremfor å utsette folk for en potensiell helseskade. Det er mange årsaker til at folk gjør som de gjør, men en ting er sikkert, bruktkjøp og salg/gis bort er ikke eneste løsningen på et komplisert problem. Det finnes mange veier til mål, og folk må velge den veien som passer dem selv best. Anonymkode: 7869b...380 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #7 Skrevet 24. mai 2021 Jeg har inntrykk av at det er populært med gjenbruk. Det ligger mye ute både på Finn og Facebook. Kjøper en del brukt selv, men synes det er litt flaut å selge. Vet ikke hvorfor. Redd for å bli oppfattet dom gjerrig kanskje Anonymkode: 2495d...179
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #8 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har inntrykk av at det er populært med gjenbruk. Det ligger mye ute både på Finn og Facebook. Kjøper en del brukt selv, men synes det er litt flaut å selge. Vet ikke hvorfor. Redd for å bli oppfattet dom gjerrig kanskje Anonymkode: 2495d...179 Er du redd for at folk skal tenke at du krever for høy pris? Går an å skrive åpen for bud, så ser du etterhvert hva folk er villige til å gi? Anonymkode: 388e3...edd
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #9 Skrevet 24. mai 2021 Fordi ofte, når man gir bort noe, så sier folk «ja jeg vil ha» å så henter de aldri, kommer med unnskyldning etter unnskyldning, frekke krav og ser med et kritisk blikk på det de får GRATIS fordi det ikke ser 100% nytt ut. Nei vettu, jeg kaster det som evt venner ikke ønsker å ta over (vi sender hverandre bilder av ting vi skal kvitte oss med, så ofte får tingene nye eiere på den måten) Anonymkode: 5c4d5...521 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #10 Skrevet 24. mai 2021 Personlig fordi jeg blir stresset over å ha ting rundt meg Jeg er minimalist og trives best slik. Men jeg gjør så godt jeg kan for å kvitte meg med ting på en ansvarlig måte. Jeg prøver først å selge eller gi bort selv. Går ikke det så gir jeg til gjenbruksbutikk lokalt til slutt. Det er kun helt ødelagte ting som går på søpla, så det aller meste får nytt hjem. Jeg kjøper såvidt noe lengre, og det jeg kjøper skal vare i mange år (klær, sko, møbler etc). Jeg har brutt kjøp og kast sirkelen, og er glad for det. Men jeg trenger ikke bo i et hus helt stappfullt av ting. Jeg foretrekker å kunne slappe av i mitt eget hjem, og det kan jeg ikke om alt er fullt. Anonymkode: 827f5...dce 1
Gjest loveli Skrevet 24. mai 2021 #11 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvorfor er det mange/noen som bare kaster brukbare ting som de ikke har bruk for selv lenger? Hvorfor vil de bidra til enda mer forbruk og større søppelberg? Det finns SÅ mange som sier jatakk til å få gratis ting eller kjøpe billig så den innsatsen ville det vært fint om flere gjorde syns jeg. Føles det ikke bedre å ha gjort en innsats for miljøet da? Anonymkode: 46b65...488 Folk gidder ikke å bruke tid på å gi det bort via finn.no. Dessverre, jeg tror vi alle hadde fått det bedre hvis man ga bort ting istedenfor å kaste det...
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 24. mai 2021 #12 Skrevet 24. mai 2021 Jeg pleier alltid å legge ut brukbare ting på finn, men det er slett ikke alt folk vil ha. Klær og utstyr til barn blir alltid henta. Møbler og sånt er det vanskelig å få gitt bort. De fleste har alt, og er ikke interessert i umoderne møbler selv om de er i god stand. Så det har jeg alltid endt opp med å kaste.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #13 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er du redd for at folk skal tenke at du krever for høy pris? Går an å skrive åpen for bud, så ser du etterhvert hva folk er villige til å gi? Anonymkode: 388e3...edd Jeg arver bort i stedet for å selge, og tenker egentlig at folk som selger (annet enn dyre ting) er gjerrige. Det verste er de som arver, og så selger videre... Anonymkode: 5f019...3e9
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #14 Skrevet 24. mai 2021 Jeg har en del bøker jeg ikke vil ha lengre. Men det er jo umulig å bli kvitt på en bærekraftig måte. Gjenvinning er stengt, skoler har ikke loppemarkeder.. jeg har nå ventet i over ett år på å kunne gi bort de en plass. Ender nok med å kaste.. Anonymkode: 1e49e...6b1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #15 Skrevet 24. mai 2021 Vi kan ikke samle på alt mulig skrot fordi noen kanskje kan bruke det Her blir det kastet. Anonymkode: 73687...5d8 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #16 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har en del bøker jeg ikke vil ha lengre. Men det er jo umulig å bli kvitt på en bærekraftig måte. Gjenvinning er stengt, skoler har ikke loppemarkeder.. jeg har nå ventet i over ett år på å kunne gi bort de en plass. Ender nok med å kaste.. Anonymkode: 1e49e...6b1 Biblioteker tar i mot. Anonymkode: 0e01f...418
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #17 Skrevet 24. mai 2021 Man kan jo gi bort /selge lokalt. Kjenner man de man selger/gir bort til så er ting mye enklere. Lettere å bryte avtaler med ukjente folk. Bøker blir visst mer og mer gammeldags og vanskelig å bli kvitt. Kiosklitteratur/pocketbøker med serier er greit å bli kvitt . Anonymkode: 46b65...488
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #18 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vel har gitt bort mye. Men sykt mye som ingen vil ta imot selv om det er i topp stand...eks har to panelovner så bare kan hentes , men ingen som vil ja. Anonymkode: 5be0c...d61 Lever til bruktbutikker. Der er slikt populært og blir alltid solgt. Anonymkode: cb1e0...3bc
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #19 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man kan jo gi bort /selge lokalt. Kjenner man de man selger/gir bort til så er ting mye enklere. Lettere å bryte avtaler med ukjente folk. Bøker blir visst mer og mer gammeldags og vanskelig å bli kvitt. Kiosklitteratur/pocketbøker med serier er greit å bli kvitt . Anonymkode: 46b65...488 Jeg opplever at biografier og kristen litteratur og historier er populære og at de forsvinner fortere enn andre bøker. Mens mange moderne pocket romaner og modernistisk litteratur og politisk korrekte bøker blir stående igjen og at det ikke er så mange som vil ha dem. Ser det på loppemarkeder og der det er gratis brukte bøker. Anonymkode: cb1e0...3bc
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #20 Skrevet 24. mai 2021 Pass på at du ikke blir en som samler på alt mulig og fyller opp huset. Anonymkode: 73687...5d8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå