Gå til innhold

Liker dere sykepleiere å bli omtalt som omsorgsfulle?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste et intervju med en lege som hadde en ektefelle som havnet på samme sykehus som hun jobbet. Hun var så imponert over de omsorgsfulle sykepleierne de hadde på huset.  Jeg har lest mange omtaler av sykepleiere. Omsorgsfulle og varme er det som ofte går igjen. Er det slike egenskaper dere bestreber å leve etter, eller vil dere først og fremst være fagfolk og ikke de "varme hendene" `?

Jeg vurderte en gang sykepleiestudiet, men ønsker ikke å bli assosiert med en engel i hvitt. Føler ikke at det er helt meg. 

Anonymkode: 54dec...4b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man må være omsorgsfull og empatisk for å jobbe som sykepleier, er du ikke det passer du ikke som helsepersonell. 

Anonymkode: e6794...7e4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man må være omsorgsfull og empatisk for å jobbe som sykepleier, er du ikke det passer du ikke som helsepersonell. 

Jeg er helt enig med deg.

Anonymkode: 7267a...771

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For noe tøys. Man er profesjonell på jobb, og profesjonell omsorg kan lett fakes. 

Anonymkode: b0076...e5a

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For noe tøys. Man er profesjonell på jobb, og profesjonell omsorg kan lett fakes. 

Anonymkode: b0076...e5a

Hvor gammel er du?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke på meg selv som en engel i hvitt. Gjør en jobb, men joda omsorg viser jeg også når det er behov for det. 

Anonymkode: 5a4b7...800

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Omsorg er en stor del av sykepleiefaget, både i teori og praksis.

Dét sagt, så setter jeg pris på at pasienter og pårørende også kan anerkjenne at jeg innehar mer kunnskap og flere ferdigheter enn kun omsorg.

Anonymkode: 6f5b4...883

• Liker 9
Skrevet

Eg håpar at folk som møter meg i jobbsammenheng, og ellers tenker på meg som en kompetent og omsorgsfull sjukepleiar 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil jo at folk skal føle at de er under god omsorg, men jeg blir bare klein når folk skryter sånn av at jeg er så flink, jeg er så omsorgsfull, jeg er en hjelpende engel osv... jeg gjør bare en jobb. F.eks når folk på tinder får vite hva jeg jobber med også begynner de å komplimentere det i skyene så slutter jeg helt enkelt å svare. Jeg er ikke noe bedre menneske enn de fleste andre bare fordi jeg pleier syke folk. 

Anonymkode: eef35...232

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jo først og fremst en profesjonell utøver som utøver arbeidsoppgaver basert på min faglige tyngde (jobber på en spesial avdeling hvor vi har landsdekkende funksjon for kritisk syke innenfor et sykdomsfelt). Vi møter svært mange triste skjebner ofte, det er unge mennesker som plutselig er kritisk syke. Man kan selvfølgelig ikke ta innover seg å føle på alt dette, å man blir kanskje litt «avstumpet» med tiden. Men man lærer seg gode teknikker for å håndtere en pasient i krise, slik at pasienten føler seg sett og ivaretatt! Det er en del av faget, både for oss og leger i møte med pasient og pårørende. Det betyr ikke at jeg har kapasitet til å bry meg på et dypere plan utover at det er en jobb. Det er heller ikke viktig, så lenge pasienten føler seg ivaretatt og at vi har faglige kunnskap så de føler tillit.

Anonymkode: 58706...f45

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man er jo ikke enten omsorgsfull eller profesjonell. Synes den beste kombinasjonen er at pasientene oppfatter deg som omsorgsfull og profesjonell. 

Anonymkode: f8968...6f2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan man gjøre en god jobb som sykepleier om man ikke er spesielt omsorgsfull? Jeg ikke samme karakteristikken på leger. Ingen stillingsannonser som søker etter «omsorgsfull lege»

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er omsorgsfull og empatisk men ønsker ikke at det skal bli sett på som det viktigste kriteriet for å gjøre en god jobb. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Av de sykepleierne jeg kjenner så sier mange at folk syter mye. Så empati og omsorg er nok mye profesjonell håndtering av rollen, som at sykepleiere er spesielt med omsorgsfulle enn andre. 

Anonymkode: 4348a...a9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg definerer ikke meg selv som "en engel i hvitt", men jeg er omsorgsfull og empatisk. At alle sykepleiere er omsorgsfulle engler derimot, stemmer ikke. Det er ikke slik at alle sykepleiere faktisk passer i jobben sin. Har møtt nok av pleiere som burde valgt en annen yrkesretning, rett og slett fordi de ikke er naturlig omsorgsfulle og ikke flink med mennesker. 

Anonymkode: c8d11...a3e

• Liker 1
Skrevet

Jeg "liker" på sett og vis å bli ansett som omsorgsfull og empatisk, men jeg synes det er litt dumt at det ofte er det som blir trukket frem når det snakkes om jobben vi sykepleiere gjør.

Mesteparten av det jeg gjør handler hverken om omsorg eller empati, det handler om å holde folk i live (og det gjøres ikke med varme hender og en god prat). 

Skrevet

Hater den englebeskrivelsen, synes virkelig ikke at det er et kompliment. Blir sur hver gang folk kaller med dette, og ofte blir det gjort sånn samme dag de skal hjem og fortsatt ber om hjelp til hver minste ting som f.eks riste puten og annet som de klarer helt fint å gjøre selv når de snart er utreiseklare.  
Det virker som den gjengse oppfatning er:

sykepleier = snill

Og lege =flink

men men, jeg vet fortsatt ikke hva en kaospilot egentlig gjør i sin jobb... kanskje jeg hadde gjettet helt feil. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker det ikke, fordi jeg er ikke mer omsorgsfull enn Ola Nordmann eller naboen i gata. Det er en jobb på lik linje på andre ting.

Anonymkode: c5dfc...798

AnonymBruker
Skrevet

Tror ingen mener noe vondt med å omtale sykepleiere som snille. Leit at det plager dere 😮 

Anonymkode: f8968...6f2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...