Gå til innhold

Andre foreldre som har ungdom over 18 år, diagnose asberger og adhd og som har fått avslag på uføretrygd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn med autisme fikk avslag på uføretrygd, andre som kan veilede for veien videre? Han har jo utfordringer andre ikke har, nav snakker om tilrettelagte tiltak, vel er det så mange av dem nå? tenker på carona.. andre som har ungdom  i tiltak på NAV? er litt bekymret for hva han risikerer med slike tiltak og synes det er en HÅN mot autister, det er ikke noe som kan behandles, noe de påstår;)

Takknemlig for svar.

Anonymkode: b9c1b...802

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff en god advokat som kan sende klage på dine vegne. Min mor kjempet i 10 mot Nav så min søster skulle få det hun hadde rett på. 

Nav mente også at hun kunne bli frisk og fikses. Det gikk såpass langt med tiltak, møter, nye leger og vurderinger at hun prøvde å ta livet av seg. Hun var feit og en grunn til at hun var lat var veileder sine ord svart på hvitt.

Da fikk vi byttet veileder men Nav gjøre mye skade før søsteren og moren min var ferdig med dem.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Frøken888 skrev (1 minutt siden):

Skaff en god advokat som kan sende klage på dine vegne. Min mor kjempet i 10 mot Nav så min søster skulle få det hun hadde rett på. 

Nav mente også at hun kunne bli frisk og fikses. Det gikk såpass langt med tiltak, møter, nye leger og vurderinger at hun prøvde å ta livet av seg. Hun var feit og en grunn til at hun var lat var veileder sine ord svart på hvitt.

Da fikk vi byttet veileder men Nav gjøre mye skade før søsteren og moren min var ferdig med dem.

Vurdere å sende en klage selv, alle punkt er visst innvilget-unntatt et siste og det tiltak-

Han er født med en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som har kostet oss MYE, ikke minst han som er i fokus her-de burde rett og slett skamme seg.

Gjest laPistola
Skrevet

Asberger eller autist ? Kommer jo an på graden ( i autistspekteret ) her men diagnose på det som tidligere var Asberger og adhd er vel ikke nok i seg seg selv.? Uten og prøvd seg på aap? Vet ikke hva over 18 betyr, kan jo bety at personen  har prøvd seg i mye jobb som ikke har funka .. bare aldri hørt at Asberger og adhd er diagnoser som fører til ufør uten utprøving , så ble litt nysgjerrig generelt . Uansett , advokat er lurt i klagesaker. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan nok få en tilrettelagt jobb ! Bedre enn å gå Hjemme!

Anonymkode: 4d6a2...035

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Anonyminist skrev (5 minutter siden):

Asberger eller autist ? Kommer jo an på graden ( i autistspekteret ) her men diagnose på det som tidligere var Asberger og adhd er vel ikke nok i seg seg selv.? Uten og prøvd seg på aap? Vet ikke hva over 18 betyr, kan jo bety at personen  har prøvd seg i mye jobb som ikke har funka .. bare aldri hørt at Asberger og adhd er diagnoser som fører til ufør uten utprøving , så ble litt nysgjerrig generelt . Uansett , advokat er lurt i klagesaker. 

Han ble utredet og fikk som ban diagnosen a typisk autisme, han har hatt spesialpedagogisk hjelp hele livet og går nå på en tilrettelagt skole. Han har aap.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Min sønn med autisme fikk avslag på uføretrygd, andre som kan veilede for veien videre? Han har jo utfordringer andre ikke har, nav snakker om tilrettelagte tiltak, vel er det så mange av dem nå? tenker på carona.. andre som har ungdom  i tiltak på NAV? er litt bekymret for hva han risikerer med slike tiltak og synes det er en HÅN mot autister, det er ikke noe som kan behandles, noe de påstår;)

Takknemlig for svar.

Det er mange som har utfordringer andre ikke har. Det viktigste er vel å få prøve ut hvordan den unge mannen fungerer med optimal tilrettelegging? For et liv som 100% trygdet, og stemplet som ubrukelig, bør være aller siste mulighet. Tenk hva det kunne gjort med hans selvfølelse om han heller fikk seg en jobb han mestrer og kan være stolt av?

Anonymkode: fa6f1...a62

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan nok få en tilrettelagt jobb ! Bedre enn å gå Hjemme!

Anonymkode: 4d6a2...035

Jeg er enig at der er bedre å gå hjemme, men det kunne fungert som et sikkerhetsnett dersom det ikke fungerer, Han skal slippe å ende opp som sosialklient fordi han er født med en utviklingsforstyrrelse han ikke kan noe for.

Han er umoden for alderen og sliter sosialt, føre vanlige samtaler med jevnaldrende er vanskelig. Det er jeg og øvrige familie som har støttet omkring sosiale tiltak i alle år.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å spørre i en av foreldregruppene for Aspergers på FB. Der vil du få råd fra andre som har vært gjennom dette. 

Anonymkode: 0400c...088

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mange som har utfordringer andre ikke har. Det viktigste er vel å få prøve ut hvordan den unge mannen fungerer med optimal tilrettelegging? For et liv som 100% trygdet, og stemplet som ubrukelig, bør være aller siste mulighet. Tenk hva det kunne gjort med hans selvfølelse om han heller fikk seg en jobb han mestrer og kan være stolt av?

Jeg ser den veldig godt, men samtidig skal han og sikres en inntekt han kan leve av.

Dette er ikke lett for meg, føler stor skyld for at jeg ikke klarte å beskytte han når han lå i magen, jeg vet jeg ikke kan for noe genetikk, men det er vanskelig. Man elsker sitt barn over alt på jord.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Anbefaler deg å spørre i en av foreldregruppene for Aspergers på FB. Der vil du få råd fra andre som har vært gjennom dette. 

Anonymkode: 0400c...088

Takk

Gjest laPistola
Skrevet

Han ble utredet og fikk som ban diagnosen a typisk autisme, han har hatt spesialpedagogisk hjelp hele livet og går nå på en tilrettelagt skole. Han har aap.

Så han har aap for at de skal finne en jobb som passer han? Altså de vil prøve han ut i tiltak, men det har ikke kommet igang ennå? Hvis han går på skole eller vel det et tiltak ? Høres jo ut som de tilrettelegger for og få han i jobb, er ikke det bra?
er jo veldig mange som får diagnose som barn , men oppfølging og tilrettelegging varier nok. 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er enig at der er bedre å gå hjemme, men det kunne fungert som et sikkerhetsnett dersom det ikke fungerer, Han skal slippe å ende opp som sosialklient fordi han er født med en utviklingsforstyrrelse han ikke kan noe for.

Han er umoden for alderen og sliter sosialt, føre vanlige samtaler med jevnaldrende er vanskelig. Det er jeg og øvrige familie som har støttet omkring sosiale tiltak i alle år.

Så du skal pensjonere gutten på 18 (? ) for og sikre at han ikke blir sosialklient fordi han er umoden for alderen og sliter sosialt? Gi han en sjans da! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser den veldig godt, men samtidig skal han og sikres en inntekt han kan leve av.

Dette er ikke lett for meg, føler stor skyld for at jeg ikke klarte å beskytte han når han lå i magen, jeg vet jeg ikke kan for noe genetikk, men det er vanskelig. Man elsker sitt barn over alt på jord.

Men du, pust med magen. Han har allerede aap, og det kommer han til å ha til han er ferdig avklart. Etter det har han enten en jobb eller uføretrygd. Skjønner godt at du er stresset, for veien mot uføretrygd kan kjennes som å falle og ikke vite om noe tar deg imot. Men med så klare diagnoser som gutten din har er det helt sikkert at han blir tatt imot. Hadde han hatt diffuse og uforklarlige symptomer hadde det kanskje vært annerledes.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Anonyminist skrev (4 minutter siden):

Så du skal pensjonere gutten på 18 (? ) for og sikre at han ikke blir sosialklient fordi han er umoden for alderen og sliter sosialt? Gi han en sjans da! 

Nei, tanken var å sikre han en inntekt mens han prøvde annet, mange uføre som får lov til det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men du, pust med magen. Han har allerede aap, og det kommer han til å ha til han er ferdig avklart. Etter det har han enten en jobb eller uføretrygd. Skjønner godt at du er stresset, for veien mot uføretrygd kan kjennes som å falle og ikke vite om noe tar deg imot. Men med så klare diagnoser som gutten din har er det helt sikkert at han blir tatt imot. Hadde han hatt diffuse og uforklarlige symptomer hadde det kanskje vært annerledes.

Jeg vet, er rasende fordi det verste jeg vet er urettferdighet, vi har kjempet ekstremt mye hele livet.

Tusen takk for alle svar, og spesielt takk for dette svaret over, varmer en løvemamma.

🌺❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nav- spørsmål?-gruppen på Facebook, der kan du få en time gratis med advokat, eller, det kunne man iallfall før da, og de er superdyktige på nav-saker! Det er ikke NAV som driver gruppen, men folk med årelang erfaring fra å selv ha vært under Navs «vinger»! Du kan stille spørsmål anonymt også, da stiller en admin/moderator spørsmål i sitt navn på vegne av deg.

Anonymkode: 79e71...e8e

• Liker 3
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, tanken var å sikre han en inntekt mens han prøvde annet, mange uføre som får lov til det.

Får han ikke inntekt på aap? Vil jo ikke få store trygden uten noe arbeidserfaring så ikke mye forskjell . Ja, en kan det med de nye reglene . Men satsen vil bli satt lavt . Er sønnen din moden nok til og ta en slik avgjørelse ? Vet  jo veldig lite her , men typisk for asperberger er jo høy iq og « spesielle « interesser. Ofte vet de veldig mye om sitt felt. Trenger ikke og være sosial i alle type arbeid , arbeidslivet er ikke som en skolegård . Hjemmekontor vil også være mer og mer brukt.  Skjønner uansett ikke at « og sikre « inntekt skulle være grunnlag for ufør . 

Skrevet (endret)

Har han og er han i gruppen som kunne hatt nytte av individuell plan? Vis han har det skal kommunen samordne tjenestene.

Endret av Apis
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takknemlig for svar.

Han fikk vel avslag fordi han ikke har gjennomført arbeidsutprøving?

Sett i gang det og om han ikke klarer å gjennomføre så blir det dokumentert og dermed kan dere søke ufør igjen 

Endret av WhisperingWind

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...