Gå til innhold

Hva gjør man når man se at noen slår hunden sin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag var jeg ute og gikk tur med hunden min da jeg hørte en vond bjeffing. Jeg gikk etter lyden for å se om noe var galt og så en mor og datter (12,13 pår, tuipper jeg) med en unghund som datteren mer eller mindre dengte med båndet. Jeg ble helt satt ut og sa at de måtte jo ikke slå hunden, og fikk (selvfølgelig) passet påskrevet og beskjed om å ikke blande meg. HUnden bet i båndet, og da var eneste løsning å slå, må vite. :(

Jeg fikk jo sagt hva jeg mente, og jeg har klart å finne navnet på vedkommende, og jeg orker ikke tanken på at den hunden skal vokse opp med å bli slått, men hva gjør jeg videre? Politianmelder jeg? Tar jeg kontakt med mattilsynet? 

Setter pris på gode råd, for jeg kan ikke la dette fare uten å gjøre noe mer.

Anonymkode: 8f03d...e1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ringt politiet der og da. Hadde ikke tørt det om det var en mann. Uansett - rette instansen er nok Mattilsynet. Men anbefaler også å ringe politiet. 

Anonymkode: 8ca2e...b5d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjempebra at du sa ifra direkte! Kudos for det.
Fant dette på google:

Dersom du mistenker at det foregår dyremishandling som bryter dyrevelferdsloven, har du plikt til å melde fra. Mattilsynet har plikt til å undersøke tips om dyremishandling. Du kan melde fra ved å sende en bekymringsmelding på Mattilsynets hjemmeside eller på telefon 22 40 00 00. Det er mulig å melde fra anonymt.

https://dyrevern.no/faq/jeg-har-mistanke-om-dyremishandling-hva-gjor-jeg/

Mistenker dog at når det ikke er opplysninger om navn blir det vanskelig å følge opp saken. Tipper kanskje også at sånne ting blir henlagt :(

Anonymkode: e4b41...d9b

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det var en fin lenke! Den skal jeg spare på hvis jeg får bruk for den.

Endret av Brunhilde
AnonymBruker
Skrevet

Vet du foranledningen? Hva om hunden bet? 

Anonymkode: b9f33...85e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tenker du at hunden isåfall vil bite mindre når den blir slått?

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en voksen mann (naboen min da) slå hunden sin da jeg var tenåring filmet det og leverte klippet til politiet var på offentlig vei når jeg så det og det var han også da så hadde all rett til å filme.

Han ble bøtelagt og hunden ble fjernet fra ham angrer faen ikke på det til helvete med folk som plager dyr.

Anonymkode: 95a5c...7b6

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og da hadde det vært ok at den ble slått, mener du? Kan du begrunne hvorfor du mener det? Jeg klarer nemlig ikke helt å forstå resonnementet ditt. Men ja, jeg vet hvorfor drittkjerringa mente det var ok å få barnet sitt til å slå hunden. De slo så hardt at den hylte og ikke bare en gang. Men du syns altså det kunne vært ok? Jeg vil spy!

venus24 skrev (5 timer siden):

Tenker du at hunden isåfall vil bite mindre når den blir slått?

Ikke sant? Det som er trist er at noen tror det er ok å "banke" lydighet inn i hunden, men jeg tror og håper at de blir færre og færre.

Takk for lenkte til ab...d9b, den skal jeg benytte meg av, jeg må bare forsikre meg om at jeg fikk rett navn på vedkommende.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Åja men da er det jo greit 🙄 de sa at hunden bet i båndet! 

Anonymkode: 88f4d...24a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kjempebra at du sa ifra direkte! Kudos for det.
Fant dette på google:

Dersom du mistenker at det foregår dyremishandling som bryter dyrevelferdsloven, har du plikt til å melde fra. Mattilsynet har plikt til å undersøke tips om dyremishandling. Du kan melde fra ved å sende en bekymringsmelding på Mattilsynets hjemmeside eller på telefon 22 40 00 00. Det er mulig å melde fra anonymt.

https://dyrevern.no/faq/jeg-har-mistanke-om-dyremishandling-hva-gjor-jeg/

Mistenker dog at når det ikke er opplysninger om navn blir det vanskelig å følge opp saken. Tipper kanskje også at sånne ting blir henlagt :(

Anonymkode: e4b41...d9b

Nå har ts heldigvis navn 🙌🏼

Anonymkode: 88f4d...24a

AnonymBruker
Skrevet

Mattilsynet nå. Ser man det en annen gang kan du prøve å filme eller ringe direkte til politiet og så videre mattilsynet om politiet ikke kan hjelpe.

Anonymkode: d44de...23b

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Det var bra du ga beskjed! Jeg blir alltid forbanna når jeg ser folk slå eller rive overdrevent i båndet, så hunden omtrent flyr avgårde, ber dem slutte med den jævla dyremishandlingen sin, det er stygt og flaut å se på! Skam dere! Sier jeg. Får jeg beskjed om å ikke blande meg, spør jeg hvorfor de mishandler hunden sin offentlig, og at de må regne med at folk blir forbanna.

Skrevet

Jeg hadde tatt meg en prat med eieren. Null stress det.

AnonymBruker
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (1 time siden):

Jeg hadde tatt meg en prat med eieren. Null stress det.

Du ser at jeg prøvde, men ble skjelt ut?

Jeg har meldt fra og håper de får en smekk! Jeg tenker at om hunden blir slått, så er det godt mulig ungen også blir, hvis den gjør noe som ikke faller i smak.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde noe av det samme på lørdag, og det var visst en blindehund i opplæring (hadde på vest). Eieren røska hardt i halsbåndet hver gang hunden laget en lyd eller gjorde noe de ikke ville. Glimrende trening...  🙄 Fikk et skikkelig stygt blikk da jeg sa fra. Folk as! Man kan jo bare tenke seg hvordan behandling hunden får bak lukkede dører.

Kommer aldri til å ikke si fra når jeg ser sånt.

Anonymkode: 6079e...60b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Opplevde noe av det samme på lørdag, og det var visst en blindehund i opplæring (hadde på vest). Eieren røska hardt i halsbåndet hver gang hunden laget en lyd eller gjorde noe de ikke ville. Glimrende trening...  🙄 Fikk et skikkelig stygt blikk da jeg sa fra. Folk as! Man kan jo bare tenke seg hvordan behandling hunden får bak lukkede dører.

Kommer aldri til å ikke si fra når jeg ser sånt.

Du kan da ikke seriøst sammenligne en hund i arbeid, kontra en "kosehund" uten mål og mening her i livet?! Selvsagt skal det settes strengere krav til førerhunden! Da må det i blandt kraftig korreks til for at den skal gjøre ting korrekt. Det går ikke an å sammenligne det å "ta tak i" en førerhund under opplæring og det å slå en hund!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

om hunden blir slått, så er det godt mulig ungen også blir

Det kan være riktig, slik at det er rett å melde i fra. 

Anonymkode: 39d65...f48

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Troyamin said:

Du kan da ikke seriøst sammenligne en hund i arbeid, kontra en "kosehund" uten mål og mening her i livet?! Selvsagt skal det settes strengere krav til førerhunden! Da må det i blandt kraftig korreks til for at den skal gjøre ting korrekt. Det går ikke an å sammenligne det å "ta tak i" en førerhund under opplæring og det å slå en hund!

... Noen med det minste begrep om hva hundetrening er, vet at det å nøkke og dra i halsbåndet for å korrigere atferd aldri hjelper og kun gjør det verre. Å sitte å røske og dra hardt i båndet (var på restaurant så var ikke bare ett øyeblikk) hvert femte sekund med tilhørerende kjefting har ingenting med førerhund-trening å gjøre, ei heller er det lov da det går under §14. Så om du kjenner noen med "førerhunder" som blir trent på denne måten så henger du i feil miljø eller så bør du mulig oppdatere deg på dyrevelferd og trening som ikke har som mål å påføre dyr smerte og ubehag.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du ser at jeg prøvde, men ble skjelt ut?

Jeg har meldt fra og håper de får en smekk! Jeg tenker at om hunden blir slått, så er det godt mulig ungen også blir, hvis den gjør noe som ikke faller i smak.

Mulig jeg som mann virker litt mere voksen og de ikke tør skjelle meg ut?

Dog var det en som ikke klarte å holde hunden sin i bånd som mente han skulle sette bånd på meg. Jeg helt opptil ham og spurte om han ikke bare kunne gjøre det da. Det skjedde ingenting. 

Skrevet (endret)
Hr. Aktiv skrev (8 minutter siden):

Mulig jeg som mann virker litt mere voksen og de ikke tør skjelle meg ut?

Dog var det en som ikke klarte å holde hunden sin i bånd som mente han skulle sette bånd på meg. Jeg helt opptil ham og spurte om han ikke bare kunne gjøre det da. Det skjedde ingenting. 

Litt mer voksen? :skratte: DET er noe av det dummeste jeg har hørt! Litt mer voldelig er kanskje rett å si?

Jeg kunne lett bli voldelig i en slik situasjon, kanskje like greit at jeg ikke så det.

Endret av Brunhilde
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...