AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #1 Skrevet 23. mai 2021 Svigermor har ved flere anledninger kommentert vekta mi. Når jeg har gått ned i vekt etter svangerskap har jeg fått ros "Nå ser jeg at du har gått ned. Så flott da!" Går jeg opp, så får jeg høre det også. Da ikke like direkte, men hun snakker om viktigheten av å spise sunt. Hennes matvaner. Kalorier og trening.. Akkurat som hun håper at jeg skal ta grep. Jeg er noe overvektig. 162 cm høy og veier 75 kg. Skulle gjerne ha gått ned litt, men jeg sliter psykisk og har gått en del opp i vekt det siste året. Spesielt de tre siste månedene. Jeg sliter med depresjon og trøstespiser (eller overspiser.. Jeg vet ikke) Dette har svigermor lagt merke til. Ikke de psykiske problemene, men vektoppgangen. Jeg var bortreist i helgen og hun var på besøk hos oss. Da barna hadde lagt seg snakket hun med mannen min om helse og vekt. Hennes favorittema. Han har alltid vært overvektig, og hun prøver stadig å få han til å "ta seg sammen" Dette gjelder også svogeren min. Skravla går i ett sett om dette. Nå fikk mannen min skryt for å ha gått ned litt (han har gått ned ca 5 kg, og dette så hun visst med én gang) Jeg derimot, har gått opp 5 kg de siste månedene (siden sist hun så meg) "***** har virkelig est ut siden sist" hadde hun sagt. Mannen min svarte at det hadde hun ingenting med. Da ble hun litt snurt, men snakket videre om hans kropp. At han måtte passe på å fortsette de gode mstvanene sine. Jeg er lei meg og sint. At vår vekt skal være så inni hampen intr for henne.. Har lyst til å si noe, men vet ikke hva. Hun vet heller ikke at mannen min har fortalt meg dette. Hva ville dere gjort? Anonymkode: bfdfb...967 6
Gjest Elder Millennial Skrevet 23. mai 2021 #2 Skrevet 23. mai 2021 Strengt tatt burde mannen din ta tak i dette da det er hans mor. Jeg ville sakt det rett ut til min mor at det er uhøflig og slemt å snakke sånn, hvis hun ikke kan la være å kommentere vekt så kan hun la være å komme på besøk. Jeg måtte være så streng med min egen mor for å få henne til å holde opp. Hun ble selvsagt snurt og mente hun bare ville mitt eget beste, men hun sluttet hvertfall. Noen folk er bare helt forferdelig helfrelste, enten de har klart å slanke seg, sluttet å røyke eller begynt med noe MLM greier🤦♀️ Til slutt vil jeg bare si at du på ingen måter er så overvektig at det må en intervensjon til. Svigermor er helt på villspor her. Det er helt greit å ha noen kilo ekstra, din mentale helse er mye viktigere enn de ekstra kiloene nå ❤️
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #3 Skrevet 23. mai 2021 Mannen din burde ikke fortalt deg når du sliter som du gjør. Men hva du bør gjøre? Du bør ta tak i de psykiske problemene du har, be om hjelp, slik at du får det bedre med deg selv. Du har barn, ditt kosthold blir også barnas kosthold. Når din mann og du begge er overvektige så er det smart å ta litt grep, for barnas skyld, slik at de får ett bedre forhold til mat. Din svigermor mener det nok godt, selv om det er feil måte for deg. Hun er glad i dere og ønsker bare at dere skal ha det bedre i livet. En tung kropp og dårlig kosthold er ikke sunt i lengden. For å sette det på spissen, ønsker du at dine barn skal slite med overvekt senere? Har selv besteforeldre og mange tanter og onkler som er overvektige. Besteforeldre overførte sine dårlige vaner til sine barn, som igjen har ført det videre. Min mor tok derimot grep og fjernet seg fra sine vaner fra barndommen og ga oss bedre vaner enn resten av familien. Vi får høre at vi har arvet fars gener, mens det hele bunner i en mor som ikke ville la oss barna få de samme dårlige vanene som hun hadde vokst opp med. Sunne livsstiler gir så mye mer muligheter enn de med dårlige livsstiler.i tak Ikke meningen å såre deg eller være slem, men ta tak i det egentlige problemet, din egen psyke, søk hjelp, begynn hos psykolog. Det er så utrolig lett når man ser mørkt på livet å bare unne seg ting, som ikke er bra i lengden, som igjen gir dårlig selvbilde, som igjen gjør at man enda mer vil trøstespise osv osv. Om du ikke takler din svigermor, så sett deg ned med henne og fortell at du blir såret av det og fortell om dine egne problemer, men hun prøver bare å hjelpe fordi hun er glade i dere, men en hjelp som dere ikke ønsker eller trives med. Kan dere ta til dere noe? Gjøre noen aktiviteter med svigermor eller invitere henne på noen sunne måltider som er slike hun anbefaler? Da ser hun at dere prøver og at dere ser hun bryr seg, selv om dere har tatt en samtale med henne om at hun sårer. Anonymkode: ac54c...58f 15
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #4 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Mannen din burde ikke fortalt deg når du sliter som du gjør. Men hva du bør gjøre? Du bør ta tak i de psykiske problemene du har, be om hjelp, slik at du får det bedre med deg selv. Du har barn, ditt kosthold blir også barnas kosthold. Når din mann og du begge er overvektige så er det smart å ta litt grep, for barnas skyld, slik at de får ett bedre forhold til mat. Din svigermor mener det nok godt, selv om det er feil måte for deg. Hun er glad i dere og ønsker bare at dere skal ha det bedre i livet. En tung kropp og dårlig kosthold er ikke sunt i lengden. For å sette det på spissen, ønsker du at dine barn skal slite med overvekt senere? Har selv besteforeldre og mange tanter og onkler som er overvektige. Besteforeldre overførte sine dårlige vaner til sine barn, som igjen har ført det videre. Min mor tok derimot grep og fjernet seg fra sine vaner fra barndommen og ga oss bedre vaner enn resten av familien. Vi får høre at vi har arvet fars gener, mens det hele bunner i en mor som ikke ville la oss barna få de samme dårlige vanene som hun hadde vokst opp med. Sunne livsstiler gir så mye mer muligheter enn de med dårlige livsstiler.i tak Ikke meningen å såre deg eller være slem, men ta tak i det egentlige problemet, din egen psyke, søk hjelp, begynn hos psykolog. Det er så utrolig lett når man ser mørkt på livet å bare unne seg ting, som ikke er bra i lengden, som igjen gir dårlig selvbilde, som igjen gjør at man enda mer vil trøstespise osv osv. Om du ikke takler din svigermor, så sett deg ned med henne og fortell at du blir såret av det og fortell om dine egne problemer, men hun prøver bare å hjelpe fordi hun er glade i dere, men en hjelp som dere ikke ønsker eller trives med. Kan dere ta til dere noe? Gjøre noen aktiviteter med svigermor eller invitere henne på noen sunne måltider som er slike hun anbefaler? Da ser hun at dere prøver og at dere ser hun bryr seg, selv om dere har tatt en samtale med henne om at hun sårer. Anonymkode: ac54c...58f Jeg er et voksent menneske, jeg forstår at jeg bør gå ned i vekt. Jeg er i gang med å ta tak i mine psykiske problemer. Det jeg ønsker råd og tanker rundt er hvordan jeg skal håndtere svigermor her TS Anonymkode: bfdfb...967 29
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #5 Skrevet 23. mai 2021 Min mor var sånn. Det løste seg ved at jeg fortalte at jeg kom til å dra fra der vi var, hvis hun snakket mer om det. Alvoret gikk opp for henne da. Anonymkode: f5f2a...b96 10
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #6 Skrevet 23. mai 2021 Si sånn her neste gang hun prater/hinter «jeg er fullstendig klar over at jeg veier mer enn jeg burde. Jeg blir bare veldig lei meg når du kommenterer vekta mi til stadighet. Kan vi la dette være et tema som ikke prates om igjen? Jeg hadde satt pris på det». Noe sånt. Med en vennlig tone. Si noe om at det er sårt for deg. Anonymkode: e2a82...8fd 20
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #7 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min mor var sånn. Det løste seg ved at jeg fortalte at jeg kom til å dra fra der vi var, hvis hun snakket mer om det. Alvoret gikk opp for henne da. Anonymkode: f5f2a...b96 Skulle ønske jeg var der, så kunne jeg tatt det der og da. Glad mannen min sa i fra at det ikke var ok, men når det gjelder kommentarer på hans vekt, så bare jatter han med. Venter til det dabber av. Kjenner det irriterer meg også. Kan han ikke stå opp for seg selv?! Men nå er saken den at jeg ikke var der. Sagt er sagt og hun vet ikke at jeg vet. Så direkte som den kommentaren der har hun aldri vært før. Jeg vil si noe.. La henne få vite at jeg vet. At jeg er drittlei og såret. Slutt. Å. Snakk. Om. Andres. Vekt. TS Anonymkode: bfdfb...967 9
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #8 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Svigermor har ved flere anledninger kommentert vekta mi. Når jeg har gått ned i vekt etter svangerskap har jeg fått ros "Nå ser jeg at du har gått ned. Så flott da!" Går jeg opp, så får jeg høre det også. Da ikke like direkte, men hun snakker om viktigheten av å spise sunt. Hennes matvaner. Kalorier og trening.. Akkurat som hun håper at jeg skal ta grep. Jeg er noe overvektig. 162 cm høy og veier 75 kg. Skulle gjerne ha gått ned litt, men jeg sliter psykisk og har gått en del opp i vekt det siste året. Spesielt de tre siste månedene. Jeg sliter med depresjon og trøstespiser (eller overspiser.. Jeg vet ikke) Dette har svigermor lagt merke til. Ikke de psykiske problemene, men vektoppgangen. Jeg var bortreist i helgen og hun var på besøk hos oss. Da barna hadde lagt seg snakket hun med mannen min om helse og vekt. Hennes favorittema. Han har alltid vært overvektig, og hun prøver stadig å få han til å "ta seg sammen" Dette gjelder også svogeren min. Skravla går i ett sett om dette. Nå fikk mannen min skryt for å ha gått ned litt (han har gått ned ca 5 kg, og dette så hun visst med én gang) Jeg derimot, har gått opp 5 kg de siste månedene (siden sist hun så meg) "***** har virkelig est ut siden sist" hadde hun sagt. Mannen min svarte at det hadde hun ingenting med. Da ble hun litt snurt, men snakket videre om hans kropp. At han måtte passe på å fortsette de gode mstvanene sine. Jeg er lei meg og sint. At vår vekt skal være så inni hampen intr for henne.. Har lyst til å si noe, men vet ikke hva. Hun vet heller ikke at mannen min har fortalt meg dette. Hva ville dere gjort? Anonymkode: bfdfb...967 Svigermoren din høres ut som ei navlebeskuende bitch. Akkurat som de aller fleste svigermødre. Anonymkode: e8041...ddf 7
Tuppeluri Skrevet 23. mai 2021 #9 Skrevet 23. mai 2021 Kjenner meg altfor godt igjen i din situasjon, veier dog ganske mye mer enn det du gjør... I starten av forholdet til meg og samboer så veide jeg 65ish, er 158cm høy. Gikk opp til 75kg og svigerfar kommenterte dette til samboer og mente jeg burde begynne å tenke på helsa mi. Var i en veldig depperisiv periode som bare ble værre og værre. Trøstespiste masse, og når jeg prøvde å forklare hvorfor jeg gjorde det så mente han jeg bare kunne slutte å være så negativ og spise mindre. Å når vi fikk barn så kommenterte han på vekten til babyen vår etter 1mnd og mente vi burde slanke'n. Hvem faen slanker en baby? Svigermor derimot... så fort hu har mulighet så kommenterer hu vekta mi, vekta til ungen min, vekta til katta. Spurte meg under hele svangerskapet om jeg hadde fått svangerskaps diabetes. Etter ungen var ute så var jeg grisesliten (etter 2mnd), hu kom inn døra mens jeg spiste en kvikklunsj fordi jeg ikke hadde spist noe enda den dagen og det var lett tilgjengelig. Første hu sa var: DU SKULLE SLANKE DEG DU Også er det kommentarer til guttungen som: Du er like god å rund som mamma du, du er like glad i mat som mamma du, mamma også spiser mye mat. Så til spørsmålet ditt. Problemløsninga her er at gubben svarer igjen. Blandt annet: Det er bedre med fett på kroppen enn å få det i mellom ørene i hvertfall Så om gubbis er i nærheten og hu kommer med kvalme kommentarer så svarer han som regel igjen, han jatter ikke med. Jeg har sagt i fra selv flere ganger, men får bare slengt tilbake at de bryr seg om meg og helsa mi. Vel, psykisk helse er faktisk helsa mi den også, og den er ikke bra til tider, og da overspiser jeg. Har også prøvd å slanke meg i mange år uten noe hell. Jeg håper du får bukt i dette. Det er et helvete å føle seg dritt hele tiden fordi svigers skal presse på deg et ideal som kanskje ikke er oppnåelig atm. Viktigste er at du tar tak i den psykiske biten, så kan du tenke på det fysiske. 8
NewStart87 Skrevet 23. mai 2021 #10 Skrevet 23. mai 2021 Jeg lurer på hvorfor hun er så opptatt av kropp og vekt? Det er jo ikke sunt sånn hun holder på heller. Hva man veier er en privatsak og om man har lagt på seg så er jo dette noe man vet selv, det trenger ikke å påpekes av andre. 10
Gjest Råååsa Skrevet 23. mai 2021 #11 Skrevet 23. mai 2021 Dette må din mann ta tak i. Enkelt og greit. God bedring🌷
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #12 Skrevet 23. mai 2021 Elder Millennial skrev (3 timer siden): Strengt tatt burde mannen din ta tak i dette da det er hans mor. Jeg ville sakt det rett ut til min mor at det er uhøflig og slemt å snakke sånn, hvis hun ikke kan la være å kommentere vekt så kan hun la være å komme på besøk. Jeg måtte være så streng med min egen mor for å få henne til å holde opp. Hun ble selvsagt snurt og mente hun bare ville mitt eget beste, men hun sluttet hvertfall. Noen folk er bare helt forferdelig helfrelste, enten de har klart å slanke seg, sluttet å røyke eller begynt med noe MLM greier🤦♀️ Til slutt vil jeg bare si at du på ingen måter er så overvektig at det må en intervensjon til. Svigermor er helt på villspor her. Det er helt greit å ha noen kilo ekstra, din mentale helse er mye viktigere enn de ekstra kiloene nå ❤️ Er du 162 og 75 kilo så er du temmelig overvektig jo.. Uansett så har ikke svigermor noe med det, TS. Be henne holde kjeft. Anonymkode: 93b75...8fd 9
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #13 Skrevet 23. mai 2021 NewStart87 skrev (3 minutter siden): Jeg lurer på hvorfor hun er så opptatt av kropp og vekt? Det er jo ikke sunt sånn hun holder på heller. Hva man veier er en privatsak og om man har lagt på seg så er jo dette noe man vet selv, det trenger ikke å påpekes av andre. Hun er opptatt av det fordi hun er misfornøyd med egen vekt og tar det ut over andre. Andres oppførsel er somregel en reflelsjon av hvordan de har det selv. Anonymkode: 93b75...8fd 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #14 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du 162 og 75 kilo så er du temmelig overvektig jo.. Uansett så har ikke svigermor noe med det, TS. Be henne holde kjeft. Anonymkode: 93b75...8fd «Temmelig overvektig»? Hun er ikke mange kg unna normalvektig så syntes det er drøyt å bruke ordet temmelig. Anonymkode: 4989e...86c 19
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #15 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): «Temmelig overvektig»? Hun er ikke mange kg unna normalvektig så syntes det er drøyt å bruke ordet temmelig. Anonymkode: 4989e...86c Hun må ned 10 kilo, og det er mye når man er så lav. Hun har en BMI på 28,6. Men det var uansett ikke poenget, TS kan være så overvektig hun bare vil, det er uansett ikke svigermor sin sak. Anonymkode: 93b75...8fd 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #16 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): «Temmelig overvektig»? Hun er ikke mange kg unna normalvektig så syntes det er drøyt å bruke ordet temmelig. Anonymkode: 4989e...86c Jeg er like høy som ts og hun veier 5 kilo mer enn jeg gjorde den dagen jeg fødte, etter å ha gått opp 20 kg i svangerskapet. Så jo, hun er temmelig overvektig. Men det har ikke svigermonsteret noe med, og hva feiler det mannen din som forteller deg om stygge kommentarer sagt bak din rygg??? Anonymkode: 8e63b...55a 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #17 Skrevet 23. mai 2021 Ville brukt tiden min på viktigere ting enn en anorektisk svigermor. Anonymkode: ad1b1...cdd 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #18 Skrevet 23. mai 2021 Hun har rett. Du er overvektig Anonymkode: 62443...c2c 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #19 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hun må ned 10 kilo, og det er mye når man er så lav. Hun har en BMI på 28,6. Men det var uansett ikke poenget, TS kan være så overvektig hun bare vil, det er uansett ikke svigermor sin sak. Anonymkode: 93b75...8fd Det er akkurat det. Jeg er klar over at jeg er overvektig, men det har ikke svigermor noe som helst med å gjøre. Var usikker på om jeg skulle skrive vekten min, men følte det var viktig å få frem at jeg ikke veide 140 kg. TS Anonymkode: bfdfb...967 10
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #20 Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hun har rett. Du er overvektig Anonymkode: 62443...c2c Ja, hun har rett. Jeg er overvektig. Det er jeg klar over. Hvorfor skriver du dette? Kun for å såre? For det er det du gjør. Trykker ned en person som sliter med mat og psykiske problemer. Jeg spurte ikke om jeg var obervekdig eller ikke. Det var ikke det jeg lurte på 😔 TS Anonymkode: bfdfb...967 33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå