Gå til innhold

Vil hjelpe en inn til Norge, hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venn i utlandet (Albania). Hun vil veldig gjerne komme til Norge og bli her, for hun anser mulighetene sine bedre her. Hvordan kan jeg hjelpe henne? 

Vil også si at jeg er kvinne og hun er kvinne, vi er venner og ikke noe mer 😅 Jeg er åpen for å la hun bo hos meg, og jeg kan dekke utgifter som husly og mat til hun har lært seg norsk og fått seg en jobb. I Albania jobber hun nå som servitør på en veldig fin resturante i Tirana, så hun har en god cv

Anonymkode: 78c87...81c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker den beste hjelpen er å hjelpe henne å lære seg norsk, rett og slett.

Anonymkode: 79874...8c0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker den beste hjelpen er å hjelpe henne å lære seg norsk, rett og slett.

Anonymkode: 79874...8c0

Ja det har jeg begynt å gjøre 😊 men hvordan er egentlig prosessen å flytte til Norge, uten å gifte seg inn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja det har jeg begynt å gjøre 😊 men hvordan er egentlig prosessen å flytte til Norge, uten å gifte seg inn?

Albania er vel ikke med i EU/Schengen? Da er familiegjenforening eneste veien, med mindre hun sitter på en spesiell arbeidskompetanse vi ikke har her i Norge. Men hvis dere uansett tenker å bo sammen er ikke det noe stress. 

Anonymkode: 5cbec...494

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan komme hit i 3 måneder uten viusm. Hvis hun vil bli lenger er det mange måter å gjøre det på. Hun kan reise over til Sverige og få komme tilbake og ffå 3 nye måneder. Eller hun kan melde seg opp som student på en norsk skole (gratis og man trenger ikke faktisk møte). Hun kan få seg en jobb i Norge. Hun kan gifte seg med deg (samkjønnet ekteskap er sidestilt i Norge).

Skal dere gå for det siste alternativet må det være reelt ekteskap og ikke proforma. Det vi lsi at dere må leve sammen og ha sex som vanlige ektefolk.

Anonymkode: 5195a...377

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun kan komme hit i 3 måneder uten viusm. Hvis hun vil bli lenger er det mange måter å gjøre det på. Hun kan reise over til Sverige og få komme tilbake og ffå 3 nye måneder. Eller hun kan melde seg opp som student på en norsk skole (gratis og man trenger ikke faktisk møte). Hun kan få seg en jobb i Norge. Hun kan gifte seg med deg (samkjønnet ekteskap er sidestilt i Norge).

Skal dere gå for det siste alternativet må det være reelt ekteskap og ikke proforma. Det vi lsi at dere må leve sammen og ha sex som vanlige ektefolk.

Anonymkode: 5195a...377

Så om hun lærer seg norsk før hun kommer hit, bor hos meg i 3 mnd, blir student og får en jobb på si og fortsetter i den jobben senere, mens hun søker fulltidsjobb, så er det mulig? 😊

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør UDI

Anonymkode: cecaa...496

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

og ha sex som vanlige ektefolk

Lurer litt på hvordan man skal dokumentere det. 

Anonymkode: 5f759...7ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror heller ikke det er nedfelt i lov at ektepar må ha sex med hverandre.

Anonymkode: 76f97...7e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

UDI intervjuer begge hver for seg og spør hva den andre liker å gjøre i senga og hvordan hun får orgasme. Så sammenligner de svarene. 

Anonymkode: d82cc...113

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Så om hun lærer seg norsk før hun kommer hit, bor hos meg i 3 mnd, blir student og får en jobb på si og fortsetter i den jobben senere, mens hun søker fulltidsjobb, så er det mulig? 😊

ts

Man har ikke lov til å jobbe i Norge under et turistvisum. Dersom hun får jobb i Norge kan hun søke opphold på grunnlag av det. Evt kan hun få en studieplass og opphold på grunnlag av det. 

Anonymkode: 7003c...283

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

UDI intervjuer begge hver for seg og spør hva den andre liker å gjøre i senga og hvordan hun får orgasme. Så sammenligner de svarene. 

Anonymkode: d82cc...113

Dette spurte UDI tidligere, hvordan dere sov etc.

Anonymkode: 8b1f6...bd0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det tar opptil 30 måneder å få saken sin behandlet hos UDI for norske borgere som har samboer/kjæreste eller kone i Albania.

Anonymkode: 8b1f6...bd0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Har en venn i utlandet (Albania). Hun vil veldig gjerne komme til Norge og bli her, for hun anser mulighetene sine bedre her. Hvordan kan jeg hjelpe henne? 

Vil også si at jeg er kvinne og hun er kvinne, vi er venner og ikke noe mer 😅 Jeg er åpen for å la hun bo hos meg, og jeg kan dekke utgifter som husly og mat til hun har lært seg norsk og fått seg en jobb. I Albania jobber hun nå som servitør på en veldig fin resturante i Tirana, så hun har en god cv

> servitør

> imponerende CV

velg en. 

Anonymkode: 6f765...f01

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er imponerende med hennes cv? At hun jobber på en fancy restaurant? Servitør er ikke akkurat en arbeidskraft som det er behov for eller mangel på i Norge. Hun har større sjanse for å få oppholdstillatelse ved å gifte seg med en nordmann eller studere og få seg en jobb. 

Det er ikke lov til å jobbe i Norge under turistvisum. Blir hun tatt så blir det veldig vanskelig å få oppholdstillatelse i fremtiden. 

Anonymkode: 17176...4d1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er imponerende med hennes cv? At hun jobber på en fancy restaurant? Servitør er ikke akkurat en arbeidskraft som det er behov for eller mangel på i Norge. Hun har større sjanse for å få oppholdstillatelse ved å gifte seg med en nordmann eller studere og få seg en jobb. 

Det er ikke lov til å jobbe i Norge under turistvisum. Blir hun tatt så blir det veldig vanskelig å få oppholdstillatelse i fremtiden. 

Anonymkode: 17176...4d1

Enig. Tror det beste er om dere gifter dere. Som noen andre nevnte, det skal dokumenteres at dere bor sammen og har samleie. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig. Tror det beste er om dere gifter dere. Som noen andre nevnte, det skal dokumenteres at dere bor sammen og har samleie. 

Det beste er åpenbart ikke å bli kriminell selv. Hun kvalifiserer ikke til å få komme hit, så det beste er at hun blir i Albania.

Ts kan eventuelt introdusere henne for han som har laget tråd om hvor ille det er å være ufrivillig singel, så kommer hun kanskje inn på familiegjenforening.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...