AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #1 Skrevet 23. mai 2021 Må man da skrive veldig godt nynorsk og veldig bra innhold? Anonymkode: e60cc...919
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #2 Skrevet 23. mai 2021 Tjaa. 4 er en sånn "mellomkarakter" som kan kastes på alle tekster som ikke er dritt, men som heller ikke er så veldig bra. Jeg tenker at en firer ikke bøyer a- og e-verb feil, kan de mest høyfrekvente sterke verbene, unngår an-be-het-else-ord og har et greit nynorsk ordforråd generelt. En firer-tekst har også tydelig struktur og får vist OK mye fagkunnskap. Anonymkode: 688fb...107
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #3 Skrevet 25. mai 2021 Lær deg dei nynorske grunnreglane så går eksamen som ein leik. Anonymkode: 3f6dc...7ef
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2021 #4 Skrevet 25. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 23.5.2021 den 20.23): Tjaa. 4 er en sånn "mellomkarakter" som kan kastes på alle tekster som ikke er dritt, men som heller ikke er så veldig bra. Jeg tenker at en firer ikke bøyer a- og e-verb feil, kan de mest høyfrekvente sterke verbene, unngår an-be-het-else-ord og har et greit nynorsk ordforråd generelt. En firer-tekst har også tydelig struktur og får vist OK mye fagkunnskap. Anonymkode: 688fb...107 Støtter denne, er norsklærer. Anonymkode: 2b74d...f0f
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #5 Skrevet 26. mai 2021 Jeg skrev en typisk "firertekst" innholdsmessig, og fikk fire på sidemålseksamen til tross for feilfri og stilmessig konsekvent språkbruk. I etterkant viste det seg at sensor hadde vært ekstremt streng. De som klaget gikk opp en eller to karakterer, alle sammen. Mange som ikke klaget hørte om dette og tok opp igjen eksamen året etter. De jeg vet om gikk opp, de også. Poenget mitt er: man kan aldri vite sikkert. Anonymkode: 28fb2...768 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #6 Skrevet 26. mai 2021 Etter at du er ferdig går du igjennom alle verbene. Hvis du ikke kan reglene så får du lære deg nå. Har du kontroll på verbene så har du gjort en stor del av arbeidet. Dette gjelder eksamener i fremmedspråk også. Anonymkode: 4b8a8...2d3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #7 Skrevet 26. mai 2021 Jeg kan ikke den grunnleggende regelen for nynorsk, kan heller ikke reglene for substantiv, verb osv på bokmål engang. Jeg skriver riktig, men kan altså ikke gjøre om bokmål til nynorsk. Brukte ordbok og oversatte absolutt alle ord jeg var usikker på, fikk 5! Anonymkode: 82944...d4e
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #8 Skrevet 26. mai 2021 Verb som nevnt. Men sensor har faktisk mye å si. Ellers tror jeg neppe hva du får i eksamen i nynorsk endrer din fremtid verken positivt eller negativt. Kjenner utrolig mange som har gjort det ganske dårlig på vgs som nå tjener godt og er i interessante jobber. Selv fikk jeg 3 og har aldri fått bruk for nynorsk i jobben. Anonymkode: 9d11e...db0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå