Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, alle turfolk! 👋

Jeg ønsker å bevege meg mer ute, og trenger i den anledning klær i kvalitet.

Jeg har alltid brukt billigdrit og helt feile plagg, og tenker at dårlig utstyr sikkert har hatt en stor betydning for at jeg ikke har beveget meg så mye ute som ønskelig.

Det skal ikke brukes til store fjellturer, men litt mer til grilling i fjæra og toppturer på maks en time en vei. Jeg er ikke i veldig god form, så det må være lett å bevege seg i. Altså, lette sko, ikke for trange bukser ol.

Jeg har ikke så veldig mye peiling på dette feltet, og siden turutstyr er svært kostbart, håper jeg på noen tips fra dere som vet litt bedre :)

I første omgang er jeg på utkikk etter utstyr som passer til sommer, vår og høst. Vinter er ikke veldig aktuelt nå.

Tar gjerne imot tips på konkrete merker, hva jeg bør se etter, hvilke plagg jeg må tenke på ol.

Dette trenger jeg:

• Tursko
    Jeg liker dem lav i ankelen, og gjerne GTX. Har sett på Salomon sine løpesko for mark. Er det dumt å gå for løpesko? Jeg er blitt glad i løping, så tenkte at det hadde vært flott med "to i én".

• Ytterjakke
    Har hørt at Arc' teryx og Bergans er i toppklassen. Tanker/erfaringer om dette? Ønsker ikke anorakk.

• Turbukse

• Ull (?)
    Hvor nødvendig er dette om sommeren? Har lest noe om mikroull?

• Shorts (?)
    Er dette nødvendig?

• Noe annet?

Jeg har kjøpt noen treningsgensere som jeg tenker kanskje kan være praktisk, men jeg aner ikke. Det samme med treningstightser. Har solgt unna billige tightser fra HM som ikke gjør annet enn å skli, og investert i noe kvalitet.

Har sett for meg et budsjett på fem tusen kroner, men med jakkene jeg har hørt mye bra om, så må kanskje budsjettet sprekkes 🙈

Tar også selvfølgelig imot tips på butikker som har salg på noe bra akkurat nå også! 😄 

Tusen takk til alle som orker å tipse en turnoob 😇

Anonymkode: 4bca5...767

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke så mange konkrete råd, men ikke heng deg for mye opp i merkenavn. Du trenger ikke en jakke til 3000 for å ha kvalitet. Det meste av turgreier jeg har kjøpt, har jeg kjøpt på Sport Outlet og er veldig fornøyd. Kjøpte nylig en bukse der til 650 som virker til å være god kvalitet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I forhold til tursko hadde jeg sjekket ut anmeldelser på nett. Vet at speedcross (eller hva de heter) kan være ganske glatte på stein og røtter. Så kommer an på bruksområdet. 

Sommerull er gull, blir ofte kaldt utover kvelden. Og så kan man bli svett uten å bli kald. Jeg har Devold i ulike varianter, men finnes flere gode merker. 

Anonymkode: b4493...854

• Liker 1
Skrevet
Katretty skrev (1 time siden):

Jeg har ikke så mange konkrete råd, men ikke heng deg for mye opp i merkenavn. Du trenger ikke en jakke til 3000 for å ha kvalitet. Det meste av turgreier jeg har kjøpt, har jeg kjøpt på Sport Outlet og er veldig fornøyd. Kjøpte nylig en bukse der til 650 som virker til å være god kvalitet. 

Sport Outlet kan anbefales for rimelige priser med god kvalitet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I forhold til tursko hadde jeg sjekket ut anmeldelser på nett. Vet at speedcross (eller hva de heter) kan være ganske glatte på stein og røtter. Så kommer an på bruksområdet. 

Sommerull er gull, blir ofte kaldt utover kvelden. Og så kan man bli svett uten å bli kald. Jeg har Devold i ulike varianter, men finnes flere gode merker. 

Anonymkode: b4493...854

Takk for tips! Skal notere meg Devold! 😃

Skrevet

Sport outlet er virkelig verdt å sjekke ut🤩Men i forhold til turklær får en nok også det en betaler for. F.eks Bergans og fjellreven er begge dyre merker men jeg har hatt ene bergans jakken min i 16 år og den er like god ennda. Og er en av få jakker som funker som den skal i Bergensvær, altså når det striregner trollkjæringer sideveis i 8 timer.. mens jeg har jakker fra billig merker som ikke tåler så mye. Men dette kommer jo selvsagt an på hva du ønsker og føler er nødvendig. Har du ikke bruk for det er det ingen vits å kjøpe det🙂

Sommerull er gull (pga et familiemedlem som jobber på Janus fabrikken får jeg mye gratis herifra og synes det er supert,) men devold er og et veldig godt merke synes jeg.

Av sko så liker jeg personlig viking sine sko men også Alfa har mye bra innenfor både fjell og hiking sko. (men jeg bruker str 35 og har etter mange år funnet mine sko som passer en liten fot) Men bruk gjerne litt tid på å finne de rette for deg, for sko er kanskje det mest uvurderlige at blir bra. Og det er verdt å tenke at såler bør være litt av grovere sort da disse har bedre feste på røtter og glatte steiner.

Jeg har litt forskjellig av shorts og capri bukser/tights av sports merker som er kjøpt på sport outlet av merker som viking og twenty four 

Av turbukser har jeg noe alla disse, både tynne til sommersbruk og litt tykkere.. Men også her har jeg funnet noen gode billige på sport outlet 

1431814879_Screenshot_20210523-195220_SamsungInternet.thumb.jpg.69315de3d30ae999556091942ee2decb.jpg2046504207_Screenshot_20210523-195232_SamsungInternet.thumb.jpg.a89c71da5350c5549ac8b731f6fa3b0e.jpg

• Liker 2
Skrevet

Jeg er mye på tur, og har investert i utstyr deretter. Men man trenger ikke de mest fancy merkene og utstyret til å begynne med! 

Ut i fra din beskrivelse ville jeg kjøpt et par Gore tex-joggesko. Jeg ville dratt innom en sportsbutikk og prøvd ulike. Min favoritt er Asics, men det er ikke sikkert de passer din fot, så du må prøve flere forskjellige. Hvis du skal gå i fjellet vil jeg absolutt anbefale støvler med støtte i ankelen og stivere såle enn joggesko. 

En god skalljakke og softshell-bukse er verd investeringen (både Arc’teryxx, Norrøna og Bergans har veldig god kvalitet). Du har sikkert en ullgenser eller fleece fra før som du kan bruke under jakken når det er litt kaldt. 

Ett sett ulltøy (trøye, t-skjorte og bukse) burde holde. Jeg anbefaler også Devold. 

Hvis du etterhvert ser at du trives godt på tur kan du heller fylle på med mer utstyr. 

På fjellsport.no er det 25% rabatt på klær til og med i morgen. Jeg har handlet mye der, og har kun positive erfaringer- også med retur av varer. (Og bare så det er sagt, har jeg ingen annen knytninger til dem enn at jeg har handlet mye der! 😊)

Jeg håper du får mange fine turer! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (41 minutter siden):

Sport outlet er virkelig verdt å sjekke ut🤩Men i forhold til turklær får en nok også det en betaler for. F.eks Bergans og fjellreven er begge dyre merker men jeg har hatt ene bergans jakken min i 16 år og den er like god ennda. Og er en av få jakker som funker som den skal i Bergensvær, altså når det striregner trollkjæringer sideveis i 8 timer.. mens jeg har jakker fra billig merker som ikke tåler så mye. Men dette kommer jo selvsagt an på hva du ønsker og føler er nødvendig. Har du ikke bruk for det er det ingen vits å kjøpe det🙂

Sommerull er gull (pga et familiemedlem som jobber på Janus fabrikken får jeg mye gratis herifra og synes det er supert,) men devold er og et veldig godt merke synes jeg.

Av sko så liker jeg personlig viking sine sko men også Alfa har mye bra innenfor både fjell og hiking sko. (men jeg bruker str 35 og har etter mange år funnet mine sko som passer en liten fot) Men bruk gjerne litt tid på å finne de rette for deg, for sko er kanskje det mest uvurderlige at blir bra. Og det er verdt å tenke at såler bør være litt av grovere sort da disse har bedre feste på røtter og glatte steiner.

Jeg har litt forskjellig av shorts og capri bukser/tights av sports merker som er kjøpt på sport outlet av merker som viking og twenty four 

Av turbukser har jeg noe alla disse, både tynne til sommersbruk og litt tykkere.. Men også her har jeg funnet noen gode billige på sport outlet 

1431814879_Screenshot_20210523-195220_SamsungInternet.thumb.jpg.69315de3d30ae999556091942ee2decb.jpg2046504207_Screenshot_20210523-195232_SamsungInternet.thumb.jpg.a89c71da5350c5549ac8b731f6fa3b0e.jpg

Tusen takk for gode tips! : D

Har aldri prøvd noen av disse ullklærne, men har sett at Janus har veldig mye pent.

AnonymBruker
Skrevet
Habbo skrev (35 minutter siden):

Jeg er mye på tur, og har investert i utstyr deretter. Men man trenger ikke de mest fancy merkene og utstyret til å begynne med! 

Ut i fra din beskrivelse ville jeg kjøpt et par Gore tex-joggesko. Jeg ville dratt innom en sportsbutikk og prøvd ulike. Min favoritt er Asics, men det er ikke sikkert de passer din fot, så du må prøve flere forskjellige. Hvis du skal gå i fjellet vil jeg absolutt anbefale støvler med støtte i ankelen og stivere såle enn joggesko. 

En god skalljakke og softshell-bukse er verd investeringen (både Arc’teryxx, Norrøna og Bergans har veldig god kvalitet). Du har sikkert en ullgenser eller fleece fra før som du kan bruke under jakken når det er litt kaldt. 

Ett sett ulltøy (trøye, t-skjorte og bukse) burde holde. Jeg anbefaler også Devold. 

Hvis du etterhvert ser at du trives godt på tur kan du heller fylle på med mer utstyr. 

På fjellsport.no er det 25% rabatt på klær til og med i morgen. Jeg har handlet mye der, og har kun positive erfaringer- også med retur av varer. (Og bare så det er sagt, har jeg ingen annen knytninger til dem enn at jeg har handlet mye der! 😊)

Jeg håper du får mange fine turer! 

Tusen takk!

Jeg har aldri tenkt på ull som noe man bør ha på denne tiden av året, men et kjapt googlesøk før jeg laget denne tråden + svarene som kommer her, så skjønner jeg at jeg har tatt helt feil.

Skal definitivt investere i dette.

Og takk for tips om rabatten! : D Liker best ekte butikker på ting jeg er ny på, men med gode returordninger er det vel mulig å prøve seg fram.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk!

Jeg har aldri tenkt på ull som noe man bør ha på denne tiden av året, men et kjapt googlesøk før jeg laget denne tråden + svarene som kommer her, så skjønner jeg at jeg har tatt helt feil.

Skal definitivt investere i dette.

Og takk for tips om rabatten! : D Liker best ekte butikker på ting jeg er ny på, men med gode returordninger er det vel mulig å prøve seg fram.

Ull er helt genialt på tur fordi du beholder varmen men ikke blir klam.  Jeg glemte å nevne ullsokker. Selv på varme dager er tynne ullsokker behagelige å gå med på tur. 

• Liker 2
Skrevet

Bor du i østlandsområdet, vil jeg anbefale en tur til Vestby Outlet. Mine favoritter er Kari Traa og Devold på ull. Norrøna på jakke og bukse, evt Bergans. Alle disse er på Vesby og mye å spare. Jeg er fan av Hoka og Salomon sko (det siste tror jeg de har på Vestby). 

Skrevet

Jeg vil også anbefale fjellsport.no. Handler mye derfra. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Mariss@68 skrev (32 minutter siden):

Bor du i østlandsområdet, vil jeg anbefale en tur til Vestby Outlet. Mine favoritter er Kari Traa og Devold på ull. Norrøna på jakke og bukse, evt Bergans. Alle disse er på Vesby og mye å spare. Jeg er fan av Hoka og Salomon sko (det siste tror jeg de har på Vestby). 

Kari Traa har jeg dårlige erfaringer med. Det jeg har kjøpt i det merket har vært av dårlig kvalitet (dvs. utslitt på kort tid). Er jo ikke sikkert det er sånn med alle Kari Traa klær men ikke det beste inntrykket for meg i alle fall. 

Angående sko kan jeg virkelig anbefale La Sportiva. De er dyre, men sko er også noe som er lurt å investere i, da gode sko har alt å si for turopplevelsen. Fjellskoene jeg kjøpte, altså La Sportiva, har jeg hatt i to år nå og det er de beste skoene jeg noen gang har gått med. Har til og med brukt dem som vintersko fordi de er så fleksible at det er null problem å gå med tykke ullsokker i dem og være like komfortabel som på sommeren. Og det er veldig vanskelig for meg å finne rett sko som sitter skikkelig på føttene, og disse sitter som støpt. 

Endret av Katretty
Skrevet
skreppamedleppa skrev (14 timer siden):

Har den buksa glidelås langs hele siden? Vet du hva modellen heter?

AnonymBruker
Skrevet

Ullundertøy - Devold. Dersom det skal brukes om sommeren anbefaler jeg varianten breeze. 

Jeg har en anorakk fra Norrøna som er flittig brukt i sommerhalvdelen. Den er ikke regntett, men føles litt mindre klam. 

Turbukser, liker både bergans, skogstad og fjellreven. 

Fjellsko, dersom du skal på lange turer anbefaler jeg sko som går over ankelen. Har hatt mine Alfa sko i over 10 år. Om det er kortere turer du skal på er det godt nok med lave "fjelljoggere". 

Dersom du skal sitte ute på kveldstid er det godt med en tykk strikkegenser, jeg har en fra Devold. 

Shorts er lurt å ha for varme dager, jeg har fra skogstad og Bergans. 

Ellers vil jeg anbefale å ha med en tynn lue og en buff. Jeg har dette fra Devold. 

Anonymkode: 4b4f9...85c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei, alle turfolk! 👋

Jeg ønsker å bevege meg mer ute, og trenger i den anledning klær i kvalitet.

Jeg har alltid brukt billigdrit og helt feile plagg, og tenker at dårlig utstyr sikkert har hatt en stor betydning for at jeg ikke har beveget meg så mye ute som ønskelig.

Det skal ikke brukes til store fjellturer, men litt mer til grilling i fjæra og toppturer på maks en time en vei. Jeg er ikke i veldig god form, så det må være lett å bevege seg i. Altså, lette sko, ikke for trange bukser ol.

Jeg har ikke så veldig mye peiling på dette feltet, og siden turutstyr er svært kostbart, håper jeg på noen tips fra dere som vet litt bedre :)

I første omgang er jeg på utkikk etter utstyr som passer til sommer, vår og høst. Vinter er ikke veldig aktuelt nå.

Tar gjerne imot tips på konkrete merker, hva jeg bør se etter, hvilke plagg jeg må tenke på ol.

Dette trenger jeg:

• Tursko
    Jeg liker dem lav i ankelen, og gjerne GTX. Har sett på Salomon sine løpesko for mark. Er det dumt å gå for løpesko? Jeg er blitt glad i løping, så tenkte at det hadde vært flott med "to i én".

• Ytterjakke
    Har hørt at Arc' teryx og Bergans er i toppklassen. Tanker/erfaringer om dette? Ønsker ikke anorakk.

• Turbukse

• Ull (?)
    Hvor nødvendig er dette om sommeren? Har lest noe om mikroull?

• Shorts (?)
    Er dette nødvendig?

• Noe annet?

Jeg har kjøpt noen treningsgensere som jeg tenker kanskje kan være praktisk, men jeg aner ikke. Det samme med treningstightser. Har solgt unna billige tightser fra HM som ikke gjør annet enn å skli, og investert i noe kvalitet.

Har sett for meg et budsjett på fem tusen kroner, men med jakkene jeg har hørt mye bra om, så må kanskje budsjettet sprekkes 🙈

Tar også selvfølgelig imot tips på butikker som har salg på noe bra akkurat nå også! 😄 

Tusen takk til alle som orker å tipse en turnoob 😇

• Tursko
    Kan ikke si noe om 2-i-1 skoene du nevner, for jeg har generelt lite sansen for kombiprodukter og har egne sko til hver oppgave. Det viktigste med sko er at du finner noen som sitter godt på foten din, og da er det viktig å prøve de i butikk. Jeg bruker for tiden La Sportiva ultra raptor II gtx som «enkel tursko». Finnes i både lav og mid høyde. Jeg foretrekker mid om jeg skal gå lengre i ulent terreng, da de gir mer støtte i ankelen, noe jeg opplever at er avlastende for bein og føtter etter en tid. Er du en slik som tråkker over for ingenting, burde du definitivt ha sko med støtte rundt ankelen, og de tåler også mer væte ettersom gtx-en går høyere opp på skaftet. 

• Ytterjakke
    Skal du ha én ytterjakke, så burde du velge en vind- og vanntett skalljakke. Igjen - gå i en butikk hvor du får prøvd modellene før du kjøper. Tenk om du liker lengden, hvor lommene er plassert, om det er nok lommer(!), og hvordan mulighetene for lufting er. Jeg bruker mye luftingen under ermene vår og høst når jeg trenger ekstra beskyttelse mot vær på kroppen, men tett jakke blir for varmt oppover. Og for all del: Kjøp stor nok skalljakke - man skal ha plass til et mellomlag under der, den skal ikke sitte som et pølseskinn. Ikke bare ser det idiotisk ut, men vanntetthet og isolasjon (luft isolerer også) reduseres drastisk. Jeg er en fornøyd bruker av Arcteryx og Norrøna. Du trenger forsåvidt ikke å kjøpe toppmodellene, de er mer eller mindre laget for profesjonelle og vanlige turgåere er ikke i nærheten av å pushe de jakkene mot limiten sin, selv om jeg stadig ser vanlige turgåere so. føler seg veldig kule i sine arcteryx alpha sv-jakker på søndagstur i solen. Slike jakker er også ofte laget av skikkelig gtx, noe som et et supert materiale hvis du driver med ekstreme aktiviteter, men for en tur i fjæra eller opp på nærmeste haug, så vil du oppleve de som stive og med bråkete stoff.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe deg en tynn boblejakke/dunjakke som du kan bruke som mellomlag under skalljakken. Bruker dette mye vår og høst, og i pauser!

• Turbukse Til lette turer vår/sommer/høst bruker jeg Norrøna fjøra flex1. Lett, luftig og behagelig på. Minuset er at slike bukser sannsynligvis ikke tåler mye juling, og at de selvfølgelig lettere går hull i enn tjukkere varianter. Jeg har en Norrøna Svalbard heavy duty-bukse til slikt, men utenom på fleredagerstur, i dritvær eller tidlig vår/sen høst, så velger jeg noe lettere. Bruker også vanlig treningstights eller vintertights (vindtett) på småturer.
  • Ull (?)
    Ull er gull hele året! Bruker ull så og si alltid, unntaket er på småturer der jeg vet at været og temperaturen er knall hele veien. Foretrekker ull fordi det er temperaturregulerende, det puster, isolerer selv om det blir vått (av svette), og stinker ikke slik syntetisk materiale gjør. Om sommeren bruker jeg t-skjorter eller tank i ull, evt langermet (men da er det viktig at jeg kan brette opp ermene til albuene for lufting), om vinteren bruker jeg ull med høyere halv og zip. Jeg bruker Icebreaker, Aclima og tynn ull fra Norrøna.

• Shorts (?)
    Midt på sommeren er det kjekt å ha på korte turer. Ellers pleier jeg bare å brette/dra fjøra- og svalbardbuksene mine opp til kneet, jeg 🤷‍♀️
  • Noe annet? En god ryggsekk og gode sportsbriller så du slipper å myse deg i hjel. Gode ullsokker til skoene. Jeg går sjeldent noe sted uten lue, buff i ull og hansker i sekken, men det skal sies at jeg helst vanker i høyfjellet. LYKKE TIL DA!
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Budsjettet blir nok sprengt. 😅

Sko:

La sportiva hyper gtx. Lave, Gore tex, gode på steiner. Har dem ikke selv, men skal ha. Gleder meg. Kan kjøpes på tilbud eller iallfall 20%

Salmon speedcross er gode, men myke. For myke for lengre turer for min del. Ofte på salg. Ville hatt disse uten Gore tex. De med er stivere. Det gjør ikke noe om du blir litt våt på bena om det er en tur på noen timer/treningstur. 

Finnes Salomon joggesko gamasjer hvis du tror du trenger. Kjekt hvis man løper der det kan komme stikkende rusk i skoa eller snø. 

Ull: Tynn sommerull. Ull er slitetøy. Kjøp på salg/outlet. Dyr ull holder nok lenger. 

Sekk:

Osprey sekk med drikkesystem. Ikke den minste, men liten. Må være plass til et skift, matpakke og termos hvis du bare skal ha en. Men skal du på en rask tur, så finnes belter med myke flasker. Hvis du skal løpe og du finner ut at dette er tingen,  så har blant annet Salomon lette løpesekker. Kjøp en som du får plass til en tynn vindjakke, regnjakke eller ekstra ull i. Noen har en slags lomme. 

Bukse:

Salomon vindtights. Digger denne. Glir ikke. 
Litt lang turshorts med lommer er fin på sommertur. Kan ha lange sokker hvis litt kaldt/varmt. 
Lett bukse: Norrøna Flex 1. Falketind er tykkere. Passer til høst/vinter/kjøligere. Men her finnes det mange sorter. Ta den som du føler deg fin i. Men ikke for tykk nå på sommeren. 

Caps med ventilasjon/mesh i bakkant . Se Arcteryx og patagonia. Lette solbriller som Oakley radar.

Tynne hansker, hals og lue bør ligge i sekken. 

Jakke: Gore tex. Tynn er god på sommeren. Hva merke vet jeg ikke, men lav vekt er viktig. Jeg er glad i Arcteryx og Norrøna. 
Arcteryx har lette isolerende jakker med primaloft. Denne vil du elske. 

Anbefaler at du starter med sko. De la sportiva. Les og prøv. 

8F2B154D-DF03-49FF-B214-B019D9975BEE.png

Endret av Sensi
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...