AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #1 Skrevet 23. mai 2021 20 åringen bor hjemme. Han jobber deltid. Får utbetalt ca 15 000 kr pr måned. Han betaler 2000 kr hjemme. Det dekker mobil, forsikring på moped og resten sparer jeg. Han har jobbet i 3 måneder og har ikke spart noe. Har kjøpt noen aksjer. Han spiser hjemme, så er nysgjerrig på hva han bruker penger på. Kan jeg blande meg eller la han lære av dette selv? Har sagt at han bør sparer i bsu. Anonymkode: 807f4...ea1
Mezzosoprena Skrevet 23. mai 2021 #2 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 20 åringen bor hjemme. Han jobber deltid. Får utbetalt ca 15 000 kr pr måned. Han betaler 2000 kr hjemme. Det dekker mobil, forsikring på moped og resten sparer jeg. Han har jobbet i 3 måneder og har ikke spart noe. Har kjøpt noen aksjer. Han spiser hjemme, så er nysgjerrig på hva han bruker penger på. Kan jeg blande meg eller la han lære av dette selv? Har sagt at han bør sparer i bsu. Anonymkode: 807f4...ea1 Du kan jo snakke med ham, i økonomisk råd - men strengt tatt får du jo ikke gjort noe med hva han bruker pengene sine på... 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #3 Skrevet 23. mai 2021 Han er voksen. Om han ikke studerer bør han som en voksen person med inntekt bidra økonomisk i hjemmet på lik linje med dere andre. Jeg ville ha gitt han valget mellom å øke husleien til 5000 i mnd eller at han kjøper all mat selv. Det beste er jo å få han til å flytte ut fremfor å bry deg med hva han bruker pengene sine på. Da er han tvunget til å bruke pengene mer fornuftig. Anonymkode: b1e05...6d6 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #4 Skrevet 23. mai 2021 Hvorfor jobber han deltid? Er han syk på noen måte, på vei inn i arbeidsmarkedet eller student? Krev inn for maten han spiser, skjønn på vasking av klær la ham være med på å bidra med alt han direkte drar nytte av ved å bo hjemme (strøm, bredbånd,tv osv.) og heller la ham betale personlige saker som mobil, forsikring og moped selv. Han har 13000,- til personlig forbruk. Dette lærer han ingenting av. Anonymkode: 97b32...7e3 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #5 Skrevet 23. mai 2021 Han er voksen, så nei, hans sak. Hilsen mor som har en på samme alder som nå skal hive seg på kryptobølgen...og jeg har ingenting jeg skulle sagt 😕 Anonymkode: f8f8c...0b4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #6 Skrevet 23. mai 2021 Jeg synes det er litt lov å blande seg når de bor hjemme? Men jeg hadde holdt det til indirekte - type «skal du bo hjemme må du betale X tusen - noe går til mat, mest spares til EK for deg». Anonymkode: 04ab8...76d
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #7 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes det er litt lov å blande seg når de bor hjemme? Men jeg hadde holdt det til indirekte - type «skal du bo hjemme må du betale X tusen - noe går til mat, mest spares til EK for deg». Anonymkode: 04ab8...76d Jeg hadde ikke informert om at det spartes til egenkapital; da blir det lett en hvilepute for ungdommen som kan tenke at han/hun ikke trenger å spare selv. Hadde heller latt det komme som en hyggelig overraskelse den dagen det er klart for å finne egen leilighet. Anonymkode: f899a...c4a 8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #8 Skrevet 23. mai 2021 Hvis det betyr at han ikke sparer opp til å flytte ut for å bo for seg selv, så mener jeg absolutt at du har noe med hva han bruker pengene på. Ellers er dette en måte å bli hjemme og leve på din regning. Gi ham en tidsfrist om at han må flytte for seg selv innen en viss dato (gjerne 1 år frem i tid for å gi ham en sjanse til å spare), eller forlang at han betaler mer for å bo med deg som reflekterer de virkelige kostnadene du har ved å ha ham boende. Det handler ikke om å være kjip, men om å lære ham selvstendighet og ansvar. Anonymkode: 4a11c...b72 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #9 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvorfor jobber han deltid? Er han syk på noen måte, på vei inn i arbeidsmarkedet eller student? Krev inn for maten han spiser, skjønn på vasking av klær la ham være med på å bidra med alt han direkte drar nytte av ved å bo hjemme (strøm, bredbånd,tv osv.) og heller la ham betale personlige saker som mobil, forsikring og moped selv. Han har 13000,- til personlig forbruk. Dette lærer han ingenting av. Anonymkode: 97b32...7e3 Han jobber deltid pga det var den jobben han fikk. Skal studere til høsten. Derfor jeg mener at han bør spare. Er ikke gratis å studere. Skal jobbe til høsten også da Anonymkode: 807f4...ea1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #10 Skrevet 23. mai 2021 Så lenge han bor hjemme og ikke har noen plan for fremtiden tenker jeg at du kan legge deg bort i det. Har han noem tanker om hvordan han skal finansiere fremtiden sin? Å sløse bort 13.000 kr pr måned, da fortjener han at du behandler ham som en umoden ungdom. Be ham forklare deg hva han tenker om fremtiden. Kanskje planen er å bo hjemme og leve et liv i sus og dus? Det er jo din business dersom du skal snyltes på i uoverskuelig fremtid. Anonymkode: 8d5d7...c37
norw Skrevet 23. mai 2021 #11 Skrevet 23. mai 2021 Hvis han ikke viser tegn til å forstå seg på økonomi bør du doble "husleien". 1
asterix Skrevet 23. mai 2021 #12 Skrevet 23. mai 2021 Du burde jo ha oppdratt han for lenge siden som da også selvfølgelig innebærer økonomisk oppdragelse. Når de er blitt så gamle stoler jeg på at barna mine kan stå på egne bein på alle måter.
Fiffig Skrevet 23. mai 2021 #13 Skrevet 23. mai 2021 Av og til trenger man et lite puff i ryggen for å bli mer ansvarlig for eget liv, særlig om man blir boende hjemme. Foreldrene mine var veldig klare på om vi blei det, måtte vi begynne å betale leie. Det synes jeg er greit. Han er ikke noe barn lenger, men så lenge han blir behandla som en hjemmeboende tenåring, så får han heller ikke følelsen av at situasjonen har endra seg. Hva er fremtidsplanene hans? Når skal han flytte ut og begynne et eget liv? 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #14 Skrevet 23. mai 2021 Jeg ville bedt han betale minst 5000,- i leie og han må betale telefon og forsikring selv med resterende lønn. Av de 5000,- ville jeg tatt noe til leie for å dekke mat, strømt etc og spart noe i skjul. Ville også tatt en alvorsprat om viktigheten av å spare penger til fremtiden. De færreste har 13.000 i lommepenger til å ødsle bort som voksene, så greit å lære først som sist at han må spare til studie, bsu, førerkort etc. Anonymkode: 8493d...c67 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #15 Skrevet 23. mai 2021 Husleie må jo være utenom hans egne utgifter. Folk flest med inntekt betaler sin egen telefon. Sett deg ned med han og sett opp budsjett, også hva han må regne med å betale ut når han studerer. Så sier du at siden han bor hjemme rimelig og har jobb så er han ansvarlig for dine egne utgifter framover og øk husleia så den dekker utgifter og mat. Du trenger ikke diktere hva han skal gjøre med sine penger, men å ha samtaler om penger og du kan finne ut hvordan han tenker for framtiden, og snakk om hva han ser for seg etter han har studert og hvordan han har tenkt å oppnå det. Anonymkode: a955b...6b6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå