AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #1 Skrevet 23. mai 2021 Hvorfor er egentlig 1. pinsedag en flaggdag? Flagget er jo ikke et kristen symbol, så hvorfor flagger vi på en kristen dag, hvis en kan kalle dagen kristen...? Anonymkode: 8ac2d...a29
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #2 Skrevet 23. mai 2021 Det er da flaggdag 1.juledag og 1.påskedag, så jeg er usikker på hva du mener? Anonymkode: 3e073...3e8 1
Nåleputa Skrevet 23. mai 2021 #3 Skrevet 23. mai 2021 Ehh? Har du sett ordentlig på det norske flagg??? Det er ett kors inni som indikerer at Norge er ett kristen land. Samme med Danmark, Sverige, Finland, og Island. 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #4 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er da flaggdag 1.juledag og 1.påskedag, så jeg er usikker på hva du mener? Anonymkode: 3e073...3e8 Okei, hvorfor er det flaggdag 1. juledag, 1. påskedag og 1. pinsedag? Anonymkode: 8ac2d...a29
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #5 Skrevet 23. mai 2021 Nåleputa skrev (8 minutter siden): Ehh? Har du sett ordentlig på det norske flagg??? Det er ett kors inni som indikerer at Norge er ett kristen land. Samme med Danmark, Sverige, Finland, og Island. https://fritanke.no/nyheter/mile-det-norske-flagget-er-ikke-et-religiost-symbol/19.6995 Jeg er ikke så god å tolke, men en flagget skal visst ikke være et religiøst symbol? Så hvis jeg ikke er kristen, så trenger jeg ikke å flagge? Men igjen, hvorfor flagger vi i dag? Anonymkode: 8ac2d...a29
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #6 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): https://fritanke.no/nyheter/mile-det-norske-flagget-er-ikke-et-religiost-symbol/19.6995 Jeg er ikke så god å tolke, men en flagget skal visst ikke være et religiøst symbol? Så hvis jeg ikke er kristen, så trenger jeg ikke å flagge? Men igjen, hvorfor flagger vi i dag? Anonymkode: 8ac2d...a29 Du trenger ikke å flagge. Det er offisielle bygninger som flagger. Private kan gjøre som de vil. Anonymkode: 3e073...3e8 1
Helgeline Skrevet 23. mai 2021 #7 Skrevet 23. mai 2021 Fordi den hellige ånd ble utdelt til disiplene? 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #8 Skrevet 23. mai 2021 Men hvorfor er det bestemt at 1. pinsedag er en flaggdag? Flagger vi fordi det skjedde noe med Jesus for masse herrens år siden? I så fall, hvorfor? Anonymkode: 8ac2d...a29
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #9 Skrevet 23. mai 2021 Fordi kirken har bursdag. Du vet den historien om den hellige ånd som døpte disiplene med ild, sånn at de kunne snakke flere språk? Fordi vi tidligere hadde statskirke. Hvis vi ikke skulle flagget i dag så finnes det heller ingen grunn til å ha fri i morgen. Anonymkode: bdaad...0d0 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #10 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fordi kirken har bursdag. Du vet den historien om den hellige ånd som døpte disiplene med ild, sånn at de kunne snakke flere språk? Fordi vi tidligere hadde statskirke. Hvis vi ikke skulle flagget i dag så finnes det heller ingen grunn til å ha fri i morgen. Anonymkode: bdaad...0d0 Det handler ikke om å ha fri, det handler om hvorfor vi flagger. Har kirken bursdag 1. juledag og 1. påskedag også? Ja, jeg kjenner til alle disse religiøse hendelsene. Spørsmålet er da: Flagger vi fordi det har skjedd noe religiøst. Symboliserer flagget noe kristent? Så hvis jeg ikke er kristen, så trenger jeg ikke flagge? Ja, jeg vet det er frivillig å flagge. Her om dagen sa jeg at jeg velger å ikke flagge fordi jeg ikke er kristen. "Ikke holdbart", fikk jeg til svar. "Vi flagger ikke fordi vi er kristen", sa personen også. Så hvorfor flagger vi? Personen kunne ikke svare på det. Hvem kan svare på hvorfor vi flagger? Anonymkode: 8ac2d...a29 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #11 Skrevet 23. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det handler ikke om å ha fri, det handler om hvorfor vi flagger. Har kirken bursdag 1. juledag og 1. påskedag også? Ja, jeg kjenner til alle disse religiøse hendelsene. Spørsmålet er da: Flagger vi fordi det har skjedd noe religiøst. Symboliserer flagget noe kristent? Så hvis jeg ikke er kristen, så trenger jeg ikke flagge? Ja, jeg vet det er frivillig å flagge. Her om dagen sa jeg at jeg velger å ikke flagge fordi jeg ikke er kristen. "Ikke holdbart", fikk jeg til svar. "Vi flagger ikke fordi vi er kristen", sa personen også. Så hvorfor flagger vi? Personen kunne ikke svare på det. Hvem kan svare på hvorfor vi flagger? Anonymkode: 8ac2d...a29 Hva slags person var dette? Ingen privatperson har noe med om en annen privatperson flagger. Det er ikke obligatorisk å ha verken flagg eller flaggstang. Anonymkode: 75763...3fb
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #12 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva slags person var dette? Ingen privatperson har noe med om en annen privatperson flagger. Det er ikke obligatorisk å ha verken flagg eller flaggstang. Anonymkode: 75763...3fb Spiller ingen rolle. Jeg lurer på hvorfor vi flagger. Er det fordi det handler om kristendommen? Flagger vi av religiøse grunner? Jeg finner absolutt ingen informasjon om dette på nett. Anonymkode: 8ac2d...a29
Roar66 Skrevet 23. mai 2021 #13 Skrevet 23. mai 2021 Ser ut som det er noe religiøst: https://no.wikipedia.org/wiki/Pinse#:~:text=Pinse er en kristen høytid,hellige ånd kom til apostlene.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #14 Skrevet 23. mai 2021 Roar66 skrev (16 minutter siden): Ser ut som det er noe religiøst: https://no.wikipedia.org/wiki/Pinse#:~:text=Pinse er en kristen høytid,hellige ånd kom til apostlene. Pinsa er religiøs, ja. Men hvorfor flagger vi i pinsa? Fordi vi er et kristen land? Fordi vi viser at vi er religiøse? Hvorfor flagger vi 1. pinsedag? Og 1. juledag? Anonymkode: 8ac2d...a29
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2021 #15 Skrevet 26. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 23.5.2021 den 22.13): Spiller ingen rolle. Jeg lurer på hvorfor vi flagger. Er det fordi det handler om kristendommen? Flagger vi av religiøse grunner? Jeg finner absolutt ingen informasjon om dette på nett. Anonymkode: 8ac2d...a29 Fordi det er helligdag. Anonymkode: 13c70...3e1 1
Kjetil E Skrevet 17. juni 2021 #16 Skrevet 17. juni 2021 Nåleputa skrev (På 23.5.2021 den 16.57): Ehh? Har du sett ordentlig på det norske flagg??? Det er ett kors inni som indikerer at Norge er ett kristen land. Samme med Danmark, Sverige, Finland, og Island. Pluss Georgia som faktisk har St Georgkorset. Samme kors som det Engelske (Ikke britiske) flagget har. Sveits har også kors i flagget 1
Kjetil E Skrevet 17. juni 2021 #17 Skrevet 17. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 23.5.2021 den 17.17): Men hvorfor er det bestemt at 1. pinsedag er en flaggdag? Flagger vi fordi det skjedde noe med Jesus for masse herrens år siden? I så fall, hvorfor? Anonymkode: 8ac2d...a29 Vi har 4 ekstra hellige dager i Norge, tre av dem er offisielle flaggdager. Det er 1 påske, 1 pinse og 1 juledag. I tillegg er Langfredag ektra hellig men ingen flaggdag. Det er helt spesielle regler for disse dagene, butikker må dagen før senest stenge kl 1600, de som er på jobb. Skal ha ekstra helligdagstillegg, I tilegg til det tillegget som man allerede har på helligdager blant annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå