Gjest Atheena Skrevet 30. mai 2021 #61 Del Skrevet 30. mai 2021 Capt. Obvious skrev (6 timer siden): Greit nok, men jeg tror nok du også må løfte blikket litt på utviklingen i Osloområdet de siste årene. Nå skal man passere tre bomringer, før var det bar en. I tillegg har det bare blitt dyrere og dyrere å parkere da flere og flere kommunale parkeringsplasser (som typisk har vært de billigste) har blitt fjernet. Ergo har de fleste bilpendlere måttet finne seg i en markant prisøkning de siste årene. Men heldigvis har det altså vært et greit kollektivtilbud. Men skal man ikke lenger kunne bruke dette, så vil det gå dårlig for mange. Vi snakker ikke om de som kan gå/sykle noen km, men de som pendler 2-10 mil - hver vei. Dette er faktisk en betydelig andel. I tillegg har de fleste sentrumsbydelene innført beboerparkering slik at det ikke finnes gratisparkeringer lenger. Tror det begynner å bli en stund siden @elektrikerfruen bodde i Oslo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 30. mai 2021 #62 Del Skrevet 30. mai 2021 Atheena skrev (1 minutt siden): I tillegg har de fleste sentrumsbydelene innført beboerparkering slik at det ikke finnes gratisparkeringer lenger. Tror det begynner å bli en stund siden @elektrikerfruen bodde i Oslo? Ja, det er vel det viktigste poenget. Uansett kostnader, så er det urealistisk at "alle" som nå tar kollektivtransport skulle kjørt bil, da det hverken finnes kapasitet til å parkere, eller på veiene for den saks skyld. At kollektivt ikke skal brukes er helt urealistisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Marble Skrevet 30. mai 2021 #63 Del Skrevet 30. mai 2021 Det er jo en del som pendler med tog eller buss flere mil hver dag. Kanskje de hverken har bil eller lappen, skal de da slutte i jobben? Det er ikke alle som har økonomi eller lyst til å ta lappen og kjøpe bil. Jeg bruker bil til jobb, bor og jobber i en by på Østlandet. Men hadde aldri brukt bil om jeg jobbet i Oslo. Som om ikke køene er lange nok selv med en stor andel som bruker kollektivtrafikk... Her har vi forresten kommet langt med vaksineringen, de skal gjøre seg ferdig med gr. 8 nå til uka, og jeg som er i gr. 9 har fått time 8/6 til første dose. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eletrikerfruen Skrevet 31. mai 2021 #64 Del Skrevet 31. mai 2021 Capt. Obvious skrev (20 timer siden): Mange har høyere bilutgifter jo, men det var da heller ikke poenget, det var om man skal bruke kollektivtransport eller ikke. Og da skrev jeg at det er mange som pendler langt lenger enn noen km, type 2 til 10 mil. Har du mer enn to mil, så blir det fort veldig upraktisk om du skal sykle, og det er slett ikke alle som har helse til å sykle 4+ mil hver dag heller (frem og tilbake til jobb). Og når man kommer opp mot 10 mil hver vei, så skal man være en rimelig habil syklist for å takle det hver dag, og ikke minst unngå å bruke mange timer til jobb, det er slett ingen vanlig sykkeldistanse for "hvermansen". Summa sumarum så betyr det altså at det ikke er realistisk at alle slutter å bruke kollektivt til/fra jobb. Man kan hive seg i bilen, men det er som sagt dyrt, dessuten ville det ikke vært parkeringskapasitet å oppdrive hvis "alle" plutselig skulle ha begynt å kjøre bil til jobb. Jo - diskusjonen spant uti fra påstanden om at det var dyrere m bil for folk i Oslo - og det er det IKKE, bom finner man i flere andre kommuner, det samme gjør man m parkeringsutgifter, og statens avgifter er identiske de også. Men det er dyrere en hva man har belaget seg på, fordi man er vant m et godt kollektivtilbud - som nå sprer smitte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg