Gå til innhold

Dere med lavt energinivå eller utmattelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fått det inn med teskje at jeg er lat. Ingen som tok meg til lege når jeg måtte sove 4-5 t etter barneskolen var ferdig. Jeg var bare lat.

Fekk høre i går av mi mor at jeg sover for mye, derfor jeg ikke har energi til noe. 
Trur ikke hun vet hvilken diagnose jeg fekk i voksen alder en gang. Uføre i dag. 
Men når jeg er skikkelig sliten, får jeg dårlig samvittighet fordi ”jeg er jo lat” så blir nesten sint på meg selv når jeg ikke klarer mer. 

Anonymkode: cb515...19c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Anoia skrev (3 timer siden):

PCOS er ikke en direkte årsak til utmattelse, mener du kanskje.
Men hvis man har veldig sterke symptomer tviler jeg ikke på at man kan bli tappet for energi.

Høres mer ut som konen har lurt han trill rundt, eventuelt så er hun hypokonder. 

Anonymkode: ac4be...89d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fått det inn med teskje at jeg er lat. Ingen som tok meg til lege når jeg måtte sove 4-5 t etter barneskolen var ferdig. Jeg var bare lat.

Fekk høre i går av mi mor at jeg sover for mye, derfor jeg ikke har energi til noe. 
Trur ikke hun vet hvilken diagnose jeg fekk i voksen alder en gang. Uføre i dag. 
Men når jeg er skikkelig sliten, får jeg dårlig samvittighet fordi ”jeg er jo lat” så blir nesten sint på meg selv når jeg ikke klarer mer. 

Får du ikke hjelp for dine fysiske mangler på energi?

Anonymkode: bb8d7...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir møtt med forståelse av dem jeg har rundt meg nå. Før hadde jeg venner som ikke prøvde å forstå eller bry seg. 

Anonymkode: aed37...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.5.2021 den 17.19):

Du har prøvd å spise en porsjon hvit ris hver dag?

Sjokolade kan være dårlig for magen om du har mageprblemer, og det kan gjørde det verre. Jeg gikk fra å være utslitt hele dagen, til  klare gå i fjellet hver dag etter at jeg begynte spise hvit ris hver dag. Spiser også høy-protein. Proteinshake nesten hver dag. Mye fett gjør bare at jeg legger på meg. Nå spiser jeg høyprotein, høykarbo og lavfett. Er endelig kvitt overflødig fett og jeg går i fjellet hver dag. Og min utmattelse var så ille at jeg slet med å putte klær i vaskemaskinen. 

Anonymkode: 06db8...473

Jeg blir sykt dårlig av ris generelt. Hvit ris er også blotta for næring. Sjokolade (uten melk) gir meg energi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Får du ikke hjelp for dine fysiske mangler på energi?

Anonymkode: bb8d7...c7f

Er ingen hjelp å få med Idiopatisk hypersomni 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Høres mer ut som konen har lurt han trill rundt, eventuelt så er hun hypokonder. 

Anonymkode: ac4be...89d

For en skarpsindig og nyansert observasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg blir sykt dårlig av ris generelt. Hvit ris er også blotta for næring. Sjokolade (uten melk) gir meg energi. 

Mat er ikke bare næringsinnhold. Enkelte matvarer kan ha stoffer som er positive for kroppen. For eks er det ikke særlig næring i fiber, men fiber mater gode bakterier i magen og bidrar til generell magehelse. Bær har antioksidanter som motvirker kreft. Osv. 

Det er interessant at noen av de landene med slankest befolkning spiser mye ris. Om ris er så dårlig for helse og vekt, hvorfor er ikke de superovervektige som vesten? 

For øvrig, du burde prøve basmati eller jasmin og SKYLL alltid risen før du koker. Mange nordmenn som ikke vet at ris burde skylles. Om man ikke skyller risen kan det være hardere på magen. 

Anonymkode: 06db8...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har veldig mye forståelse fra venner, men de siste 15 årene så har jeg vært veldig selektiv på hvem som har fått være mine nærmeste så det er ikke slik at jeg opplever støtte fra hvem som helst. Flere av mine nærmeste har også en sykdom de sliter med, og derfor er vi også ekstra snille og forståelsesfulle mot hverandre hvis noen har en dårlig periode. 

Familie er litt todelt, alle sier de forstår på gode dager, men når de verste periodene kommer så blir de sure fordi jeg ikke orker eller at jeg er håpløst lat så jeg flyttet langt unna for å se de sjeldnest mulig, og for å skjerme meg selv. 

Utmattelsen min er dessverre et tilleggsproblem hos min hoveddiagnose, så det mange som ikke forstår at det er en del av sykdomsbildet. Jeg kan heller ikke behandles noe bedre og er så stabil som jeg kan bli per dags dato. 

Anonymkode: bf4c4...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Overhodet ikke. Hvis jeg sier at jeg er sliten, begynner de å le :( 

Anonymkode: d271f...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...