AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #21 Del Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere med lavt energinivå eller utmattelse enten det være seg fysisk eller psykisk sykdom, opplever dere forståelse fra venner og familie at dere ikke orker å være med på så mye og/eller må avlyse? For meg er litt todelt, noen forstår, mens andre blir oppgitte eller irriterte. Det har fått meg til å tenke på om jeg i noen situasjoner må ty til løgn siden utmattelse i seg selv ikke er en gyldig grunn for noen til å ikke kunne treffes, at jeg f.eks må si jeg har feber eller omgangssyke. Veldig kjipt 😕 Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: 971d3...960 Jeg var utbrent i et par år, fikk agorafobi og panikkanfall når jeg gikk ut alene. Jeg tror folk flest hadde stor empati og forståelse for dette. Men det var først da jeg møtte en psykolog som ikke aksepterte at jeg var sånn og tvang meg til å trosse det at jeg ble frisk. Egentlig var medynk det verste, det gjorde at jeg ble i utmattelsen og omfavnet det. Psykologen sa at sånn skulle ikke livet mitt være. Nå er jeg helt frisk som følger. Jeg måtte helt ned før jeg kom meg opp. Vil du ha det sånn resten av livet? Anonymkode: 5f3d9...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #22 Del Skrevet 23. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Motsatt her, karbohydrat og sukker gjør det enda verre. Anonymkode: 17c1d...f7e Du har prøvd å spise en porsjon hvit ris hver dag? Sjokolade kan være dårlig for magen om du har mageprblemer, og det kan gjørde det verre. Jeg gikk fra å være utslitt hele dagen, til klare gå i fjellet hver dag etter at jeg begynte spise hvit ris hver dag. Spiser også høy-protein. Proteinshake nesten hver dag. Mye fett gjør bare at jeg legger på meg. Nå spiser jeg høyprotein, høykarbo og lavfett. Er endelig kvitt overflødig fett og jeg går i fjellet hver dag. Og min utmattelse var så ille at jeg slet med å putte klær i vaskemaskinen. Anonymkode: 06db8...473 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #23 Del Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var utbrent i et par år, fikk agorafobi og panikkanfall når jeg gikk ut alene. Jeg tror folk flest hadde stor empati og forståelse for dette. Men det var først da jeg møtte en psykolog som ikke aksepterte at jeg var sånn og tvang meg til å trosse det at jeg ble frisk. Egentlig var medynk det verste, det gjorde at jeg ble i utmattelsen og omfavnet det. Psykologen sa at sånn skulle ikke livet mitt være. Nå er jeg helt frisk som følger. Jeg måtte helt ned før jeg kom meg opp. Vil du ha det sånn resten av livet? Anonymkode: 5f3d9...731 Vil absolutt ikke det, men har 3 diagnoser. Utbrenthet kan ikke sammenlignes med psykiatriske diagnoser. Anonymkode: 971d3...960 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #24 Del Skrevet 23. mai 2021 Familie forstår , men ikke alltid kolleger/venner. Har MS og er var for støy,lys, at folk snakker i munnen på hverandre og klare å følge med i samtaler. Blir oppgitt når jeg får tilbudet "kom å bli med på fest, du trenger deg en skikkelig fyllekule du" Nei.. store mengder alkohol påvirker sentralnervesystemet balansen/tale ..så fyllefest trenger jeg IKKE. Har meldt meg ut av nesten alle lønningspils og festlige lag etter jeg ble syk. Og det gjør meg oppgitt om noen tror jeg er sur /sær og giddelaus.. for min sykdom synes ikke. Anonymkode: 041fc...a9b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #25 Del Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du har prøvd å spise en porsjon hvit ris hver dag? Sjokolade kan være dårlig for magen om du har mageprblemer, og det kan gjørde det verre. Jeg gikk fra å være utslitt hele dagen, til klare gå i fjellet hver dag etter at jeg begynte spise hvit ris hver dag. Spiser også høy-protein. Proteinshake nesten hver dag. Mye fett gjør bare at jeg legger på meg. Nå spiser jeg høyprotein, høykarbo og lavfett. Er endelig kvitt overflødig fett og jeg går i fjellet hver dag. Og min utmattelse var så ille at jeg slet med å putte klær i vaskemaskinen. Anonymkode: 06db8...473 Jeg er ikke overvektig på noe vis, så jeg trenger ingen diett. Mye karbohydrat trigger mitt stoffskifte. Jeg er i full jobb og det tar all min energi. Anonymkode: 17c1d...f7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #26 Del Skrevet 23. mai 2021 Ja, vil si jeg får forståelse. Kronisk fysisk sykdom som klusser til hele kroppen, mange symptomer/plager, ikke kun utmattelse. Anonymkode: a2af9...537 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #27 Del Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere med lavt energinivå eller utmattelse enten det være seg fysisk eller psykisk sykdom, opplever dere forståelse fra venner og familie at dere ikke orker å være med på så mye og/eller må avlyse? For meg er litt todelt, noen forstår, mens andre blir oppgitte eller irriterte. Det har fått meg til å tenke på om jeg i noen situasjoner må ty til løgn siden utmattelse i seg selv ikke er en gyldig grunn for noen til å ikke kunne treffes, at jeg f.eks må si jeg har feber eller omgangssyke. Veldig kjipt 😕 Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: 971d3...960 Jeg har ikke en kjeft rundt meg som verken forstår eller ønske å forstå. Og når jeg får spørsmål så svarer jeg så godt jeg kan på hvordan jeg har det, men blir da møtt med alskens råd som jeg ikke kan utføre, som de igjen ikke skjønner, og mistroen blir fullstendig. Så jeg lever med alt alene på egenhånd, og har tatt avstand til de fleste og det meste rundt meg. Anonymkode: 08154...0eb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #28 Del Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke en kjeft rundt meg som verken forstår eller ønske å forstå. Og når jeg får spørsmål så svarer jeg så godt jeg kan på hvordan jeg har det, men blir da møtt med alskens råd som jeg ikke kan utføre, som de igjen ikke skjønner, og mistroen blir fullstendig. Så jeg lever med alt alene på egenhånd, og har tatt avstand til de fleste og det meste rundt meg. Anonymkode: 08154...0eb Vondt å lese 🥺❤️ Anonymkode: 971d3...960 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #29 Del Skrevet 23. mai 2021 Kona mi har PCOS og har generelt lavt energinivå. Det har jeg fult forståelse for, selv om jeg synes det er rart av og til. Men alt i alt fungerer det bra for oss, da jeg liker meg veldig godt hjemme forran sofaen eller PC-skjermen. Jeg er selv overvektig, og burde jo kanskje være den som blir sliten av å gå. Jeg har BMI på 30.6. Kona har 17.1. Alikevell er det hun som blir sliten først. Jeg har masse energi hele dagen lang, men hun må av og til hvile seg. Det har jeg full forståelse for. Ta tar jeg meg heller en gåtur alene, enn å være sur på henne. Anonymkode: 7a923...143 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #30 Del Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vondt å lese 🥺❤️ Anonymkode: 971d3...960 Det er vondt også 😢 Var en aktiv og sosial sjel med stort og bredt nettverk før jeg ble syk. Når jeg ble syk så var det som å slå av en bryter. Ser ikke ut til at noen savner meg heller. Selv ikke min familie.. Hunden min er alt jeg har igjen, og han begynner å bli gammel nå også.. 😓 Anonymkode: 08154...0eb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #31 Del Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er vondt også 😢 Var en aktiv og sosial sjel med stort og bredt nettverk før jeg ble syk. Når jeg ble syk så var det som å slå av en bryter. Ser ikke ut til at noen savner meg heller. Selv ikke min familie.. Hunden min er alt jeg har igjen, og han begynner å bli gammel nå også.. 😓 Anonymkode: 08154...0eb 😢 Anonymkode: 971d3...960 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #32 Del Skrevet 23. mai 2021 Jeg har 5 diagnoser, så tror nok at folk forstår heldigvis. Anonymkode: 50044...406 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #33 Del Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kona mi har PCOS og har generelt lavt energinivå. Det har jeg fult forståelse for, selv om jeg synes det er rart av og til. Men alt i alt fungerer det bra for oss, da jeg liker meg veldig godt hjemme forran sofaen eller PC-skjermen. Jeg er selv overvektig, og burde jo kanskje være den som blir sliten av å gå. Jeg har BMI på 30.6. Kona har 17.1. Alikevell er det hun som blir sliten først. Jeg har masse energi hele dagen lang, men hun må av og til hvile seg. Det har jeg full forståelse for. Ta tar jeg meg heller en gåtur alene, enn å være sur på henne. Anonymkode: 7a923...143 Man blir ikke sliten av pcos 🤔 Anonymkode: ac4be...89d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #34 Del Skrevet 23. mai 2021 Nei, jeg opplever ikke alltid å bli forstått, både av familie og venner. Jeg har heldigvis en samboer som forstår fordi han ser hvordan jeg har det på mitt verste. Jeg som mange andre sparer energi til å kunne jobbe og være sosial en gang i blant. Har opplevd at venner og familie ikke tar sykdom på alvor, dessverre. Anonymkode: d30f9...12c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #35 Del Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har prøvd å spise en porsjon hvit ris hver dag? Sjokolade kan være dårlig for magen om du har mageprblemer, og det kan gjørde det verre. Jeg gikk fra å være utslitt hele dagen, til klare gå i fjellet hver dag etter at jeg begynte spise hvit ris hver dag. Spiser også høy-protein. Proteinshake nesten hver dag. Mye fett gjør bare at jeg legger på meg. Nå spiser jeg høyprotein, høykarbo og lavfett. Er endelig kvitt overflødig fett og jeg går i fjellet hver dag. Og min utmattelse var så ille at jeg slet med å putte klær i vaskemaskinen. Anonymkode: 06db8...473 Vet du, for noen år siden da jeg enda var "frisk" kjørte jeg en diett som gjorde at jeg faktisk aldri noensinne har følt meg bedre enn akkurat da. Jeg tenkte det var aktivitetsnivået mitt og rett og slett bare en god periode i livet, uten at jeg koblet sammenhengen mot kostholdet, før jeg skled ut til normalen. Jeg har til stadighet tenk tilbake på hva som skjedde meg akkurat akkurat da, og har i ettertid tenkt at kostholdet spilte inn uten at jeg husket hvilke kosthold jeg gikk på. Og nå når du skriver det du gjør så gikk det opp et lys for meg at det var DETTE kostholdet jeg også gikk på. Jeg var veldig strikt på fett. Har hele tiden trodd det var lavkarbo, og har derfor kjørt meg igjennom lang tid med flere eksperimenter med lavkarbodietter i alt fra Spør Thor til hard ketodiett til nesten ren fettdiett. Ingenting har fungert på meg, og formen har variert voldsomt underveis. Så kan jeg spørre deg... hvordan finner jeg ut om dette kostholdet du refererer til? Jeg tenker det er forskjell på karbohydrater. Kan du gi meg litt informasjon om dette så jeg har å tygge på. Det kan potensielt være akkurat det jeg trenger. Anonymkode: 08154...0eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anoia Skrevet 24. mai 2021 #36 Del Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg var utbrent i et par år, fikk agorafobi og panikkanfall når jeg gikk ut alene. Jeg tror folk flest hadde stor empati og forståelse for dette. Men det var først da jeg møtte en psykolog som ikke aksepterte at jeg var sånn og tvang meg til å trosse det at jeg ble frisk. Egentlig var medynk det verste, det gjorde at jeg ble i utmattelsen og omfavnet det. Psykologen sa at sånn skulle ikke livet mitt være. Nå er jeg helt frisk som følger. Jeg måtte helt ned før jeg kom meg opp. Vil du ha det sånn resten av livet? Anonymkode: 5f3d9...731 Jeg er ikke helt uenig i det du sier, hvis alle rundt deg behandler deg som et skjørt egg som aldri må utfordres, ender du opp som et skjørt egg som aldri utforder seg selv. Men hadde du akseptert det hvis det var dine nærmeste venner og familie som satte i gang med å prøve å tvinge deg ut? Pushing, fra en som ikke har den profesjonelle kompetansen til å vurdere den helsemessige risikoen forbundet med å tøye grensene sine når en er syk, kan være uheldig. I verste fall kan det være at en ender opp sykere for å gjøre menneskene i livet sitt "fornøyde". Eller kanskje man ender opp med å isolere seg mer. En nær venn eller et familiemedlem kan evt oppmuntre eller legge litt press på en til å søke/forsette med riktig behandling og gjøre de kjedelige eller ubehagelige, men viktige tingene som trengs for å bli friskere/ikke bli dårligere. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #37 Del Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det er kanskje en viktig faktor det også?☺️ Jeg har ei venninne som ikke orker så mye grunnet lavt energinivå, men jeg har heller aldri sett henne skikkelig dårlig. Anonymkode: 2941c...e1c Det kan vøre fotdi hun holder seg alene de dagene energien er lavest. Anonymkode: f411d...835 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anoia Skrevet 24. mai 2021 #38 Del Skrevet 24. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Kona mi har PCOS og har generelt lavt energinivå. Anonymkode: 7a923...143 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Man blir ikke sliten av pcos 🤔 Anonymkode: ac4be...89d PCOS er ikke en direkte årsak til utmattelse, mener du kanskje. Men hvis man har veldig sterke symptomer tviler jeg ikke på at man kan bli tappet for energi. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 24. mai 2021 #39 Del Skrevet 24. mai 2021 De fleste har så vidt jeg vet forståelse for det når jeg har mine perioder med sterk utmattelse. Som er alt for ofte. Hos meg er det nok pga psykisk sykdom at jeg også blir så fysisk sliten, og i og med at jeg er en del innlagt i psykiatrien så vet de jo at det er helt reellt det jeg forteller om. De hadde sikkert trodd meg uansett da, men det blir litt mer tydelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #40 Del Skrevet 24. mai 2021 De som er viktige for meg forstår, dvs de nærmeste. Ellers trenger jeg ikke forståelse fra hele verden, det gjør meg hverken bedre eller verre. Anonymkode: bf7bc...fab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå