Gå til innhold

Trenger hjelp! Massiv forstoppelse i endetarm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter ikke med forstoppelse egentlig, men i går kveld ble jeg plutselig skikkelig forstoppet selv om jeg hadde vært på do tidligere på dagen. Det er en stor klump med avføring som ligger nederst i endetarmen og presser. Den ligger som en propp, og er så stor at jeg ikke får fingeren inn i vagina. Og det gjør vondt! Har forsøkt alle rare vinkler, grave ut litt med fingrene, varmt vann fra dusjen inn i rumpa, men ingenting hjelper. Er det noen som har vært i lignende situasjon, og hva løste det? Og da mener jeg ikke vanlig forstoppelse hvor det ofte ligger lengre oppe i systemet, men den varianten hvor alt ligger helt nede i åpningen. 

Anonymkode: 67a86...1c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klyx er løsningen. 

Anonymkode: 45a97...9fa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Microlax!

Anonymkode: 87d72...7ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok ta klyster ja, for å få ut proppen. Også pøse på med forebyggende matvarer etterpå. Svisker, aprikos, Kiwi, mye vann, moden pære osv. 

Anonymkode: dfa9b...8e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal være mulig å plukke det ut hvis klumpen er stor og hard. Det kan være smertefullt og skape sår og rifter i endetarmen, men det vil gro ganske fort. Du må bare få gravd den ut. Eventuelt kan du sette Klyx eller Microlax, men da må du på apotek, og det er stengt i dag og i morgen. 

Jobber på sykehjem og når en pasient har så hard avføring at hen ikke får det ut, da må vi i personalet plukke om microlax ikke biter. Og det fungerer alltid. 

Anonymkode: 5aaf7...4d8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har selv brukt stikkpille, men du får vel ikke tak i det i dag. 

Anonymkode: 2226f...0ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv en finger inn i vagina og «klipp den av». 

Anonymkode: b6a09...ff0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I gamle dager brukte folk å lage et miniklyster av såpe, du kan gjøre det hvis du har fast såpe i huset. Bløt en bit såpe til et avlang  liten stikkpilleaktig klump og før den inn i endetarmen. Den kan hjelpe til å løse opp. 

Anonymkode: 39f61...aaf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsøk å sette beina på en krakk evt sitt på huk. Blir det krise ring legevakt og forklar problemet.

Anonymkode: 489f9...fda

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips, fikk tak i stikkpiller ihvertfall. Hvis ikke får jeg prøve å sette meg på huk og plukke, men er allerede skikkelig sår så vet ikke om jeg klarer:grine: 

Anonymkode: 67a86...1c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bra du fikk tak i stikkpiller. Håper du får den ut! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff tenker på deg 🙈 håper det går bra! 

Anonymkode: 76cf9...ee6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

microlax. 

Anonymkode: ce6a3...ea0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg underer hvilke andre steder du pleier å ha forstoppelse?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (2 minutter siden):

Jeg underer hvilke andre steder du pleier å ha forstoppelse?

Man kan ha forstoppelse lenger opp i systemet 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 76cf9...ee6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Microlax myker opp avføringen så du får det ut. Fungerer med en gang. Finnes søndagsåpne apotek. Begynner du å plukke nå gjør det drit vondt. Bokstavelig talt. 

Anonymkode: 51b65...5b6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Microlax myker ikke opp avføringen, spesielt ikke om den er hard. Jeg ble anbefalt Movicol av lege. 
Har vært gjennom plukkemåten. Satt på huk og måtte ta ut litt etter litt. 

Anonymkode: ec1ea...bc3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det ts? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snus! 

Tidligere da jeg hadde forstoppelse brukte jeg også microlax, men fikk fryktelig vondt i magen av det. 

Det som derimot hjelper er å putte inn en snus i overleppa. Jeg hadde forstoppelse etter en operasjon, og snusen bidro til at alt kom ut i løpet av noen minutter, og best av alt, gir ikke snus magesmerter slik som microlax 😃

Om du ikke snuser til vanlig, så fungerer snus mye raskere og bedre, bare ta snusen ut akkurat når du føler det begynner å krible i kroppen, eller når du får presse/do-trang. Eksempler på snusmerke som er god for nybegynnere er Epok. Nummer 9 synes jeg er best. OBS: det er 18 års grense. Inneholder nikotin og kan være avhengighetsskapende over tid. 

Anonymkode: 3f653...401

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...