Gå til innhold

Hvor my skal man pushe seg i forhold til kvalme og jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er førstegangsgravid, og har den siste uken merket at kvalmen har kommet mer og mer. Det er verst på morgen/formiddag, og blir bedre i 15-16  tiden. Noen netter starter kvalmen veldig tidlig på morgenen (i 03-04 tiden hvis jeg står opp for å tisse), da ligger jeg våken i en halvtime til halvannen time før jeg klarer å sovne igjen. Noe som gjør at jeg i tillegg har vært ekstra trøtt.

Dette har vært utfordrende for meg på jobb, men jeg har ikke ennå vært på borte fra jobb pga. dette. Jeg jobber i barnehage, og har 21 barn å forholde meg til der. I tillegg har to andre faste ansatte vært borte (og kommer sannsynligvis til å være borte en stund fremover), så det er litt ekstra tøft nå. Kjenner jeg ikke er meg selv, og ikke klarer å gi barna det de trenger av meg til en hver tid.

Jeg er en person som ofte pusher meg en del fysisk, og er ekstremt lite borte fra jobb, men tenker at jeg kanskje bør bli litt flinkere til å lytte til kroppen nå som jeg er gravid.

På jobb har jeg ikke tid/mulighet til å gå på do og kaste opp, men nå som helgen har kommet og jeg har vært hjemme, så har jeg kastet opp 3 ganger daglig. Jeg klarer å kontrollere det til en viss grad, men om jeg får mulighet til å kaste opp, så skjer det.

Gruer meg til neste uke på jobb om det skal fortsette sånn..

Jeg har en sjef som har ganske lite toleranse ovenfor det å være borte på jobb pga. graviditet, og selv om jeg har fortalt han om mine plager denne uken, så har det ikke vært snakk om det kan tilrettelegges noe, så tviler på at det er noen mulighet for det.

Hva har dere andre gjort i forhold til kvalme på jobb? Er det bare å bite tenna sammen, og presse seg de neste ukene fremover, eller bør man være litt forsiktig? 

Anonymkode: b7a59...463

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er førstegangsgravid, og har den siste uken merket at kvalmen har kommet mer og mer. Det er verst på morgen/formiddag, og blir bedre i 15-16  tiden. Noen netter starter kvalmen veldig tidlig på morgenen (i 03-04 tiden hvis jeg står opp for å tisse), da ligger jeg våken i en halvtime til halvannen time før jeg klarer å sovne igjen. Noe som gjør at jeg i tillegg har vært ekstra trøtt.

Dette har vært utfordrende for meg på jobb, men jeg har ikke ennå vært på borte fra jobb pga. dette. Jeg jobber i barnehage, og har 21 barn å forholde meg til der. I tillegg har to andre faste ansatte vært borte (og kommer sannsynligvis til å være borte en stund fremover), så det er litt ekstra tøft nå. Kjenner jeg ikke er meg selv, og ikke klarer å gi barna det de trenger av meg til en hver tid.

Jeg er en person som ofte pusher meg en del fysisk, og er ekstremt lite borte fra jobb, men tenker at jeg kanskje bør bli litt flinkere til å lytte til kroppen nå som jeg er gravid.

På jobb har jeg ikke tid/mulighet til å gå på do og kaste opp, men nå som helgen har kommet og jeg har vært hjemme, så har jeg kastet opp 3 ganger daglig. Jeg klarer å kontrollere det til en viss grad, men om jeg får mulighet til å kaste opp, så skjer det.

Gruer meg til neste uke på jobb om det skal fortsette sånn..

Jeg har en sjef som har ganske lite toleranse ovenfor det å være borte på jobb pga. graviditet, og selv om jeg har fortalt han om mine plager denne uken, så har det ikke vært snakk om det kan tilrettelegges noe, så tviler på at det er noen mulighet for det.

Hva har dere andre gjort i forhold til kvalme på jobb? Er det bare å bite tenna sammen, og presse seg de neste ukene fremover, eller bør man være litt forsiktig? 

Anonymkode: b7a59...463

Så lenge man ikke kaster opp ørten ganger pr dag og blir dehydrert, så er det da ikke farlig å være kvalm. 

Anonymkode: 38151...396

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er det vel bare du og legen din som kan avgjøre, da det er veldig individuelt. Selv så var jeg borte en dag når kvalmen var på sitt verste, og jeg ikke klarte å slutte å kaste opp lenge  nok til å komme meg dit. Utover det så kom jeg meg gjennom det, og brukte tiden fra jeg kom hjem om ettermiddagen og til neste morgen på å hvile/sove/spy. Jeg jobbet som lærer, ingen tilrettelegging her heller, dessverre... Syns det er så dårlig at ikke ledere i det minste kan prøve.. 

Tenker det er mye som spiller inn. Hvis du blir veldig dehydrert, svimer av e. l. så syns jeg absolutt ikke du har noe på jobb å gjøre. Det er jo farlig for både deg og barna du har ansvar for. Og hvis du f eks har barn fra før, så går det jo nesten ikke an å bruke hele døgnet utenom jobb på å hvile. Dessuten er det ikke ok hvis du kaster opp ukontrollert rundt barna heller. 

Hvis kvalmen vedvarer over en lang nok periode, så vil du vel heller ikke klare å hente deg inn i helger osv., og da vil det jo til slutt begrense seg selv hvor mye du kan jobbe, tenker jeg. Men hvis det gir seg om en uke eller to, så klarer du kanskje å holde ut? Det kan bare du svare på. Hos meg så gav kvalmen seg i uke 13/14 i første svangerskap, og uke 23/24 i andre svangerskap. Hvor langt er du på vei? 

Kanskje du bør diskutere det litt med jordmor lege, gå litt i detalj om hvordan det oppleves på jobb? Så kan de hjelpe deg å vurdere, kanskje du kan be dem hjelpe deg å kreve litt tilrettelegging. Det kan jo være så mangt. Dele matpause i 2 små pauser, få gå på do når du vil, få fritak fra å vaske kaviar/Leverpostei, eller hva enn som kan hjelpe 😅 

Anonymkode: 32e98...21e

AnonymBruker
Skrevet

Prat med legen din :) det er veldig individuelt hvor plagsom kvalmen er, så du må kjenne på det selv. Bare husk at det er ingen som takker deg om du pusher deg for langt og nå er det først og fremst bsby i magen som du må prioritere. 

Sjefen din er forøvrig helt på jordet, han plikter å tilrettelegge for gravide. Hvis det ikke blir tilrettelagt for gravide på arbeidsplassen ville jeg snakket med tillitsvalgt, eventuelt jordmor eller lege om svangerskapspenger.

Med første var jeg ganske kvalm, men det ble bedre av å spise, så det gikk fint å jobbe fullt som vanlig bare jeg husket å spise. Mens med andre var jeg sykemeldt noen uker i første trimester fordi kvalmen ble for overveldende og klarte ikke gjøre jobben min. Er lærer. Du må kjenne selv hva du orker. 

Anonymkode: 696f6...0b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper ikke å stappe noe i seg? Salte kjeks, nøtter, o. l.? For det er jo alvorlig om du kaster opp så mye, da risikerer du jo at barnet ikke får nok næring. Fastlegen kan også gi kvalmedempende om hen er redd for at du kaster opp for mye. 

Obs! Pass også på tenner mht oppkast, de er jo ekstra svake nå! 

Anonymkode: 9985f...00a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sykmeldt i uke 7, fordi jeg var så kvalm. Har ikke kastet opp så mye, men er konstant kvalm og brekker meg mye. Er også heeelt tappet for energi, så i samråd med lege ble jeg sykmeldt så tidlig ☺️

Anonymkode: 64f84...d8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså.. Legen min sa noe fornuftig, at ingen kommer til å takke deg for at du sleit seg ut i svangerskapet, særlig ikke babyen. Ikke vits å leke helt. 

Bare sånn, hvorfor skal du presse deg på jobb når du tydelig ikke er i form? Du skriver at du jobber i barnehage, du har et viktig ansvar der, tror seriøst ikke det hjelper med skikkelig kvalme. 

Føler du at du klarer å gjøre rolige aktiviteter, så kan du jo kanskje bidra med noe slikt på jobb nå som det står på som verst? Eller er det frisk luft som gjør at du føler deg bedre? 

Nei, det er ikke farlig å være kvalm, men en graviditet er virkelig ikke tiden å vise hvor martyr du er. 

Anonymkode: a6626...65d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten kjenne hva du klarer. Jeg tenker at det bør være en grense for hvor mye man pusher seg gjennom. Om du føler at det blir for mye, skader det ikke å ta seg en prat med legen og forklare situasjonen.

Anonymkode: aa33d...f81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hjelper ikke å stappe noe i seg? Salte kjeks, nøtter, o. l.? For det er jo alvorlig om du kaster opp så mye, da risikerer du jo at barnet ikke får nok næring. Fastlegen kan også gi kvalmedempende om hen er redd for at du kaster opp for mye. 

Obs! Pass også på tenner mht oppkast, de er jo ekstra svake nå! 

Anonymkode: 9985f...00a

Det stemmer faktisk ikke. Barnet får i seg nok næring uansett hvor dårlig mor er, i den forstand at mor ikke er alvorlig dehydrert. 

Anonymkode: fbd8a...2f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så tåpelig hvor kaldt samfunnet vårt er blitt..

"Graviditet er ingen sykdom" og man er forventet å fungere som normalt, ingen skal merke at man er gravid og man er en dårlig arbeidsmaur om man ikke klarer.

Vi gror faktisk ett nytt menneske! Dette er tiden til å fokusere på baby i magen og lytte til kroppen. Om du har det fordelig grunnet kvalme og utmattelse er det helt ok å bli sykemeldt i samråd med lege. Stress er faktisk ikke bra for baby i magen.

Anonymkode: a1eff...2b8

• Liker 11
Skrevet

Forslaget her om å dele pause i to synes jeg er feil. Man har krav på 30min ubetalt pause med mindre det er betalt. Den skal ikke deles opp. Da heter det tilrettelegging og du bør heller få en ekstra pause på feks 15min i løpet av dagen. Du må jo også få gå på wc om du må kaste opp. Grusomt å holde seg. Her må leder hjelpe. Kan du ha tettere dialog med en kollega? Som du gir beskjed til før du stikker på wc slik han/hun kan holde ekstra øye med barna du har ansvar for? Om noen barn/avdelinger er ner inne, så kanskje det passer best? Nærhet til wc, kanskje større sjanse for å kunne sette seg ned selv om du er med barna. Kanskje begynne 8 på jobb i stedet for 7 (og komme tidligere om du en dag er i bedre form). Som regel er det jo snakk om få uker. Du har vært lite borte fra jobb. Ikke ha dårlig samvittighet og ta det opp med legen. Svimmelhet kan komme av lavt blodtrykk også. Da kan du ikke kjøre på som før.

Skrevet

Det er bare snakk om noen uker for de fleste, så blir du bedre igjen. Hvis du er sykemeldt/delvis sykemeldt slipper du slite deg helt ut nå å kan komme tilbake med mer energi når kvalmen er borte😊

Jeg har gjør begge deler, å er ikke i tvil om at sykemeldig har funket best. Syns det får ut over psyken/mestringsfølelsen  når jeg går på jobb og ikke får det ordentlig til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...