AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #1 Skrevet 23. mai 2021 Min samboer har barn fra før og har testamentert sin frie tredjedel av arven til meg. Vi eier bolig sammen. Jeg eier 60 prosent, han 40. Dette står både i samboeravtalen og er tinglyst i skjøtet. Har også livsforsikring, så jeg skal kunne betale ut hans barn. Min bekymring gjelder boliglånet. Hvis min samboer skulle falle i fra før boliglånet er nedbetalt hva skjer da? Må jeg betale ut hans barn med den faktiske boligverdien (markedspris) eller trekkes hans del av boliglånet ifra først? Anonymkode: 76c4e...fd4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #2 Skrevet 23. mai 2021 Verdien minus boliglånet er det som skal deles. Anonymkode: 13ccd...946
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #3 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Verdien minus boliglånet er det som skal deles. Anonymkode: 13ccd...946 Så min del av boliglånet hadde også blitt trukket fra først? Beklager, men er helt grønn på det her 🤦♀️ Anonymkode: 76c4e...fd4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #4 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så min del av boliglånet hadde også blitt trukket fra først? Beklager, men er helt grønn på det her 🤦♀️ Anonymkode: 76c4e...fd4 Ikke ditt spm, men grøsser når jeg ser sånnt.. at ikke dere lar barna hans arve det som faktisk er etter sin far. jammen godt det er sånn at man ikke kan gi bort hele arva.. Anonymkode: 37642...b2e 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #5 Skrevet 23. mai 2021 Arven som skal deles etter ham er netto alt han eier. Ergo vil det være markedsverdien av huset x hans andel, fratrukket hans del av lånet. Altså det han eier. Anonymkode: 74755...99a 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #6 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så min del av boliglånet hadde også blitt trukket fra først? Beklager, men er helt grønn på det her 🤦♀️ Anonymkode: 76c4e...fd4 Nei ditt lån er ditt lån. Anonymkode: 74755...99a 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #7 Skrevet 23. mai 2021 Hvordan vet du at du får hans livsforsikring? Anonymkode: fb5af...c0d
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #8 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei ditt lån er ditt lån. Anonymkode: 74755...99a Tusen takk! Da har jeg forstått riktig 👍 Anonymkode: 76c4e...fd4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #9 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan vet du at du får hans livsforsikring? Anonymkode: fb5af...c0d Fordi jeg står som begunstiget. Samme gjør han på min. Anonymkode: 76c4e...fd4 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #10 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi jeg står som begunstiget. Samme gjør han på min. Anonymkode: 76c4e...fd4 Utrolig at foreldre gjør sånt, og utrolige at den andre parten godtar det. Anonymkode: fb5af...c0d 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #11 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ikke ditt spm, men grøsser når jeg ser sånnt.. at ikke dere lar barna hans arve det som faktisk er etter sin far. jammen godt det er sånn at man ikke kan gi bort hele arva.. Anonymkode: 37642...b2e Barna får jo det de skal ha her. Pliktdelsarven av verdien på hans hus + evt andre verdier. At forsikring går til ektefelle/samboer er helt vanlig også det det ikke er særkullsbarn. Anonymkode: 5801d...613 11
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #12 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Utrolig at foreldre gjør sånt, og utrolige at den andre parten godtar det. Anonymkode: fb5af...c0d Skjønner ikke helt hva du mener? Forsikringen skal jo gå til å betale ut hans barn fra boligen. Ts Anonymkode: 76c4e...fd4 10
Gjest theTitanic Skrevet 23. mai 2021 #13 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så min del av boliglånet hadde også blitt trukket fra først? Beklager, men er helt grønn på det her 🤦♀️ Anonymkode: 76c4e...fd4 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei ditt lån er ditt lån. Anonymkode: 74755...99a En bolig er jo en verdi MINUS alt lån tilknyttet den. Ingen kan arve det som er belånt, ettersom dette er banken sitt. En bolig på 6 mill med 4 mill i lån, er jo bare 2 mill i verdi til eventuell fordeling. Banken sine penger kan ikke gis eller arves bort. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Utrolig at foreldre gjør sånt, og utrolige at den andre parten godtar det. Anonymkode: fb5af...c0d Når du eier et hus med en partner; et felles bosted begge har bidratt til, så kan en livsforsikring hindre at partner blir kastet ut av det som er deres felles hjem fordi alle skal ha litt arv. Ville du likt å bli kastet ut av ditt hjem etter å ha begravet din livspartner? Det er ikke noe uetisk i å ville sikre seg dette. En livsforsikring koster mye penger hvert år, og den betaler man for for å sikre hverandre mot å bli kastet ut av felles hjem. En selv bestemmer hvem som får forsikringen når man dør. Det betyr ikke at man vil snyte sine barn for noe som helst. Å sitte i uskifte kan ikke gjøres ovenfor særkullsbarn, kun fellesbarn. Derfor.
Chiubi Skrevet 23. mai 2021 #14 Skrevet 23. mai 2021 Har dere vurdert gjeldsforsikring? Ellers blir jo den ene sittende igjen med boliglånet til den som eventuelt faller fra. 2
Brunello Skrevet 23. mai 2021 #15 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ikke ditt spm, men grøsser når jeg ser sånnt.. at ikke dere lar barna hans arve det som faktisk er etter sin far. jammen godt det er sånn at man ikke kan gi bort hele arva.. Anonymkode: 37642...b2e AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Utrolig at foreldre gjør sånt, og utrolige at den andre parten godtar det. Anonymkode: fb5af...c0d Hva er galt med å la partner Arve fremfor barna? Barna har jo ikke bidratt med noe som har gjort formuen til forelderen høyere. 11
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #16 Skrevet 23. mai 2021 theTitanic skrev (7 minutter siden): En bolig er jo en verdi MINUS alt lån tilknyttet den. Ingen kan arve det som er belånt, ettersom dette er banken sitt. En bolig på 6 mill med 4 mill i lån, er jo bare 2 mill i verdi til eventuell fordeling. Banken sine penger kan ikke gis eller arves bort. Når du eier et hus med en partner; et felles bosted begge har bidratt til, så kan en livsforsikring hindre at partner blir kastet ut av det som er deres felles hjem fordi alle skal ha litt arv. Ville du likt å bli kastet ut av ditt hjem etter å ha begravet din livspartner? Det er ikke noe uetisk i å ville sikre seg dette. En livsforsikring koster mye penger hvert år, og den betaler man for for å sikre hverandre mot å bli kastet ut av felles hjem. En selv bestemmer hvem som får forsikringen når man dør. Det betyr ikke at man vil snyte sine barn for noe som helst. Å sitte i uskifte kan ikke gjøres ovenfor særkullsbarn, kun fellesbarn. Derfor. Å sitte i uskifte kan jo absolutt gjøres ovenfor særkullsbarn. Det bare forutsetter at de godkjenner det, i motsetning til fellesbarn som ikke har noe valg. Hele poenget mitt var uansett at jeg synes det er fascinerende hvordan familier der det er mine og dine barn driver å testamenterer bort sine eiendler til samboer, framfor barne. Da med unntak av pliktdelsarven selvsagt. Sannsynligheten for at samboer testamenterer det til sine barn, eventuelt andre, er jo stor. Anonymkode: fb5af...c0d 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #17 Skrevet 23. mai 2021 Chiubi skrev (3 minutter siden): Har dere vurdert gjeldsforsikring? Ellers blir jo den ene sittende igjen med boliglånet til den som eventuelt faller fra. Det hadde vi ikke hørt om. Takk for godt tips 👍 Skal sjekke det ut. Anonymkode: 76c4e...fd4 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #18 Skrevet 23. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det hadde vi ikke hørt om. Takk for godt tips 👍 Skal sjekke det ut. Anonymkode: 76c4e...fd4 Nei, det er ikke et godt tips. Gjeldsforsikring går inn i boet og må deles. Det dere trenger er det dere har, livsforsikring med hverandre som begunstiget. Anonymkode: 87663...2ce 8
Loke37 Skrevet 23. mai 2021 #19 Skrevet 23. mai 2021 Dette bør dere snakke med familieadvokat om, det er verdt pengene. Her er det for mange som tror de har riktig svar på hva loven sier. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2021 #20 Skrevet 23. mai 2021 Loke37 skrev (2 minutter siden): Dette bør dere snakke med familieadvokat om, det er verdt pengene. Her er det for mange som tror de har riktig svar på hva loven sier. Vi har vært hos advokat og fått skrevet samboerkontrakt og testament. Han anbefalte også å tegne livsforsikring. Det har vi gjort. Anonymkode: 76c4e...fd4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå