Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har vært kronisk syk de siste 14 årene og skal i samarbeid med veileder søke 70% ufør. pga at jeg er på 2.runde med aap, lurer jeg veldig på om aap i runde en inngår i beregningsgrunnlaget.

jeg hadde en miks av lønn og aap de tre årene før uføretidspunktet, som blir brukt som grunnlag. 

takker for evt svar og håper ikke jeg får sinte svar. alt av behandlinger og medisiner er prøvd.

Anonymkode: 8ddcf...c4e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De bruker alltid de 3 beste av 5 siste før uføretidspunktet. Unntaket er vel om du har hatt små barn (omsorgsår), da kan de gå lenger bak. Skal du endre beregningsgrunnlaget må du nok klage på uføretidspunktet og få det flyttet til første gangen du fikk innvilget aap. 

Anonymkode: c6b99...9d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De bruker alltid de 3 beste av 5 siste før uføretidspunktet. Unntaket er vel om du har hatt små barn (omsorgsår), da kan de gå lenger bak. Skal du endre beregningsgrunnlaget må du nok klage på uføretidspunktet og få det flyttet til første gangen du fikk innvilget aap. 

Anonymkode: c6b99...9d0

jeg har jobbet mer enn 50% etter første aap, og nav sier at uføretidspunktet er da jeg ble sykmeldt i 2017. og grunnlaget er 14-15-16, som bestod av lønn og aap. aap ble kuttet 9 mnd fordi jeg forsøkte meg i 60% stilling høst-16 og vår-17.

Vet du om aap inngår i grunnlaget??

uansett om jeg hadde presset på for å få flyttet tidspunktet, så hadde jeg mye dårligere lønn de årene, selv med oppjustering til dagens G.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg har jobbet mer enn 50% etter første aap, og nav sier at uføretidspunktet er da jeg ble sykmeldt i 2017. og grunnlaget er 14-15-16, som bestod av lønn og aap. aap ble kuttet 9 mnd fordi jeg forsøkte meg i 60% stilling høst-16 og vår-17.

Vet du om aap inngår i grunnlaget??

uansett om jeg hadde presset på for å få flyttet tidspunktet, så hadde jeg mye dårligere lønn de årene, selv med oppjustering til dagens G.

AAP inngår ikke i grunnlaget nei. 

Anonymkode: 7e192...b7a

AnonymBruker
Skrevet

hm får veldig ulike tilbakemeldinger🧐

er du helt sikker?

AnonymBruker
Skrevet

AAP kan inngå i grunnlaget, da det defineres som pensjonsgivende inntekt.

Men da skal du helst bli ufør pga noe annet enn det du først ble sykemeldt for. Uføretidspunkt settes i de aller fleste tilfeller til første sykemeldingsdsg.

Anonymkode: 5da76...c0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

AAP kan inngå i grunnlaget, da det defineres som pensjonsgivende inntekt.

Men da skal du helst bli ufør pga noe annet enn det du først ble sykemeldt for. Uføretidspunkt settes i de aller fleste tilfeller til første sykemeldingsdsg.

Anonymkode: 5da76...c0a

takk for svar. det er ganske to-delt, fordi det var en tidligere tilstand som forverret seg ca 11 mnd etter sykemelding nå siste gang. mens det var andre sykdommer og tilstander som var hovedgrunn til sykemeldingen. for meg høres det ut som om AAP skal være med i grunnlaget, om dette du skriver stemmer. 

problemet er at 50% er tilstander før sykemelding, og 50% er tilstander 11 mnd ut i sykemeldingen🤭

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...